PDA

View Full Version : Essen toets?



GLP
16 februari 2008, 17:37
Ik ben bijna aan de hals toe bij mijn les paul, en nu zit ik te denken aan het hout wat ik ga gebruiken voor de toets. Denken jullie dat essen hier geschikt voor is?

Ik vind namelijk de tekening op het balkje wat ik voor mijn hals ga gebruiken erg mooi, en met een lak laagje eroverheen is hij vast prachtig. Mijn idee was om een dun plankje er af te zagen en dat te gebruiken voor de toets. Maar dan moet het wel mooi klinken natuurlijk.

Enra
16 februari 2008, 17:45
Essen is taai en sterk. Het wordt o.a. gebruikt voor zaken als hamerstelen, honkbalknuppels en handbogen. Esdoorn wordt veel meergebruikt voor stabiele constructies. Trappen, meubels, vloeren. Er is duidelijk een verschil in toepassing.

Kortom, misschien kan het heel goed. Misschien heeft het eigenschappen die niet gewenst zijn voor een toets; zoals 'elasticiteit'.

GLP
16 februari 2008, 19:11
Ik zat zo te denken, maakt de houtsoort van de toets zoveel uit? Ik bedoel, het is maar een plankje van hoogstens 5mm dik.

Mattia
16 februari 2008, 19:24
...waar de hele tijd snaren tegenaanschuren, en vingervet op/aan zit. Essen is niet te meest 'durable' houtsoort (voor buitentoepassingen niet ideaal geschikt). Verder, 6mm dik (vrij standard dikte) op een totale dikte van 22 mm (gemiddeld genomen) is nog steeds een kwart van de dikte, en het lamineren geeft al stevigheid, maar de toets ook wel.

GLP
16 februari 2008, 19:39
Dat snap ik, maar ik bedoel meer of het wat uit maakt voor het geluid. Ik zie het vast verkeerd, maar volgens mij word het geluid meer bepaald door de body dan door de toets.

pasqual
16 februari 2008, 21:28
vergeet niet dat essen een grove structuur heeft en dat betekent dat je veel grainfiller moet gebruiken om een gladde effen toets te krijgen. hoewel het heel erg mooi hout is, zou ik het niet gebruiken als toets. het zal ook wel niet voor niets zijn dat ik het nog nooit toegepast heb gezien als toets.
maar misschien is het best wel te doen en kun jij het tegendeel bewijzen.

groeten Pasqual.

Zjef
16 februari 2008, 21:52
Hou er ook rekening mee dat essen enorm buigzaam hout is.
Zelf ben ik boogschutter en bouw ik ook bogen. Het hout dat hier in België en Nederland het meest gebruikt wordt is essen. Juist omwille van het feit dat een dun plankje essen enorm goed buigt.

Enra
17 februari 2008, 09:49
Hou er ook rekening mee dat essen enorm buigzaam hout is.
Zelf ben ik boogschutter en bouw ik ook bogen. Het hout dat hier in België en Nederland het meest gebruikt wordt is essen. Juist omwille van het feit dat een dun plankje essen enorm goed buigt.

Hé leuk! Ik ook! Gebruik Taxus, Essen en zelfs Sitka spruce.

Barré
17 februari 2008, 12:07
Dat snap ik, maar ik bedoel meer of het wat uit maakt voor het geluid. Ik zie het vast verkeerd, maar volgens mij word het geluid meer bepaald door de body dan door de toets.

Je ziet het inderdaad verkeerd.
De toets is juist erg belangrijk voor de sound.

GLP
17 februari 2008, 12:15
Dan word het toch maar ebben of palissander. Ik hoop dat ze dat in de buurt verkopen, en zo niet dan bestel ik het bij tonefactory. In ieder geval bedankt voor jullie adviesen.

Mattia
17 februari 2008, 12:27
Je ziet het inderdaad verkeerd.
De toets is juist erg belangrijk voor de sound.

Nou, nee hoor. Houtinvloeden hoor je (IMO) eerst vanuit body en hals, en dan pas (ergens veel verder) de toets.

Enra
17 februari 2008, 14:50
Dan word het toch maar ebben of palissander. Ik hoop dat ze dat in de buurt verkopen, en zo niet dan bestel ik het bij tonefactory. In ieder geval bedankt voor jullie adviesen.

Wat is voor jou in de buurt?

GLP
17 februari 2008, 14:53
Ik woon in Friesland, in de buurt van Drachten. Maar Mattia, zeg jij nou dat de toets maar een heel klein percentage van het geluid bepaalt?

Mattia
17 februari 2008, 15:37
Ik woon in Friesland, in de buurt van Drachten. Maar Mattia, zeg jij nou dat de toets maar een heel klein percentage van het geluid bepaalt?

Ja.

Hout van hals en body zijn belangrijker, constructie nog belangrijker, pickups nog belangrijker, en je amp nog eens belangrijker.

Een toets heeft wel wat invloed, maar een dubble blinde test van 'wat voor soort toets heeft deze gitaar, ebben of palisander', tja, geloof nooit dat jij of ik dat eruit halen.