PDA

View Full Version : Half Jaartje



070_RHCP_070
16 februari 2008, 14:29
Goedendag alle! :D

Ik speel nu zo'n 6 maanden en een paar dagen (3 precies) gitaar..
Ik heb les van een indo rocker Eddy Chatelin (oa de Tielman brothers, Crazy Rockers enz www.eddyc.com) Ik speelwat akoorden ook bareé enzo en ben nu bezig met de pentatonische toonladders..

Maar af en toe wordt ik er gek van om elke keer het zelfde te oefenen..
Ik ken wel 2 volle liedjes (zonder solo's) spelen.. Hey Joe van Hendrix en Cabron van de Peppers.. Verder wel heel veel introtjes van liedjes maarja dat heb je na een tijdje ook wel gezien ;) en ik speel teveel door elkaar..

Mijn vraag was hebben jullie nog een tipje om iets anders te doen? Want zo vindt ik het gitaar spelen wat minder leuk worden omdat er bijna geen varriatie inzit..

Hope You Guys Know ;)

Pais
16 februari 2008, 14:35
Ik denk dat het daar in het begin toch wel snel op aankomt. Ik denk dat het een kwestie is van 'door de zure appel heenbijten' al heb ikzelf deze appel nooit zuur gevonden.

070_RHCP_070
16 februari 2008, 14:39
Ik denk dat het daar in het begin toch wel snel op aankomt. Ik denk dat het een kwestie is van 'door de zure appel heenbijten' al heb ikzelf deze appel nooit zuur gevonden.

jawel en dat blijf ik ook doen want ik vindt het wel gaaf nogsteeds hoor alleen af en toe heb ik zoiets van pfff weer het zelfde ik wil nu wel een lieje kunnen spelen ofzo haha maaar mijn gitaar leraar vindt wel dat ik vooruit ga :D

EuroCinema
16 februari 2008, 15:25
Als je hey Joe kan spelen, beheers je in elk geval wat basisakkoorden. Er zijn zeker meer liedjes die je daarmee kunt spelen. Blues- en rock'n'roll nummers in A bij bijvoorbeeld, met A, D en E. En met G, C, D zij er ook heel veel popnummers. Vraag eens wat voorbeelden aan je leraar!

070_RHCP_070
16 februari 2008, 15:38
Als je hey Joe kan spelen, beheers je in elk geval wat basisakkoorden. Er zijn zeker meer liedjes die je daarmee kunt spelen. Blues- en rock'n'roll nummers in A bij bijvoorbeeld, met A, D en E. En met G, C, D zij er ook heel veel popnummers. Vraag eens wat voorbeelden aan je leraar!

oke dan ;) ik kijk ook heel veel op de site van justin www.justinguitar.com ;) bij mijn leraar spelen we ook weleens "liedjes" mja ik wil bij hem juist heel veel techniek leren.. en bij hem leer ik ook noten mja die zijn pas echt KUT :sssh:

Sterik
18 februari 2008, 16:17
kan je tokkelen? zo niet, dan zou ik mezelf dat eens aanleren, begin met liedjes zoals dust in the wind van kansas en nothing else matters
ik zou er sowieso voor zorgen dat je de pentatonische ladder kan dromen, en ga ermee improviseren, begin gewoon met een simpele blues, als je beter wil worden met pentatonisch, kan ik je ook aanraden om naar blues te luisteren, probeer de dingen die je leuk vind klinken na te spelen (op gehoor spelen is makkelijker dan het in het begin lijkt)
de vooruitgang lijkt in het begin misschien langzaam te gaan, maar als je echt gemotiveerd bent merk dat je spel met grote sprongen vooruit gaat.

ook: wat vind je leuke muziek om naar te luisteren? als je iets leuk vind om naar te luisteren, is het automatisch ook leuker om te spelen.

succes ermee

yalexw
18 februari 2008, 18:50
Ikzelf heb ook zoiets gehad een tijd dat je even niet verder kon komen laat maar zeggen naar je gevoel. Is gewoon doorgaan zelf heb ik toen gewoon veel op internet ook liedjes gezocht ook die site die je al eerder gaf heel leuke site. Ook kan je dingen als je gehoor trainen vind ik wel aardig om zo af en toe te doen en zoals al eerder gezegd de toonladders daar kan je leuk mee improviseren. En met tokkelen kan je ook snel resultaat behalen om het zo maar te zeggen heel bevredigend als je dan iets snel goed kan spelen. Ik zit op moment nogal met baree akkoorden denk omdat ik niet genoeg kracht in mijn vingers heb maar dat is ook gewoon doorbijten en elke dag ermee oefenen komt er ooit wel in.

070_RHCP_070
19 februari 2008, 15:24
bedankt voor alle reacties! Ik ga zeker door en tokkelen ken ik nog niet helemaal goed.. maar daar krijg ik ook nog les in ;)

@Sterik ik vindt de peppers helemaal geweldig maarja dat is te moeilijk om mee te beginnen.. maar ik ken wel heel veel introtjes van ze spelen ;)

@yalexw Bareé akoorden gaan goed bij mij :D en zal ik je misschien een rare tip geven??? oefen eens op rechthoekige voorwerpen.. (brillekoker, handcreme verpakking, of een deoflesje..) zo heb ik mijn baree geleerd (na 2 maanden spelen ging het al aardig) en ja ik weet het.. het klinkt misschien heeeel dom

Martijn-w
19 februari 2008, 15:40
Lekker pittig nummer, maar oh zo goed voor je spel: The Beatles - Till there was you.

Ik zou zeggen, zoek gewoon nummers op die je leuk vindt en ga die oefenen.

070_RHCP_070
19 februari 2008, 15:41
bedankt :) ik heb guitar pro ook gedownload.. maar vind het soms een beetje lastig omdat ik niet alles goed doet.. ga ik het me zelf dan niet fout aanleren??

Martijn-w
19 februari 2008, 15:43
Je hebt al een half jaar les, dus de basis heb je al goed aangeleerd. Ik denk dat er dan verder niet zoveel fout kan gaan.
Kijk bijvoorbeeld op www.tabsrus.nl. Er staan veel nummers op met akkoorden en solo's, ook veel nederlandse nummers.

bassej
19 februari 2008, 16:17
ik speel ook een halfjaarte, gaat wel goed, heb geen leraar maar heb ook het probleem van niet weten wat te spelen:P maarja peppers is niet super moeilijk hoor, behalve snow die heeft een snel riff. Guitar pro moet je voor betalen toch?? :speed:

yalexw
19 februari 2008, 18:14
@070_RHCP_070 Zal dat ook eens proberen heb het er behoorlijk lastig mee :p

bassej
19 februari 2008, 18:32
:hippie: Als je maar lol hebt !!! :hippie: :rockon: peppers is idd wel mooi en intro's zijn verslavend. daarna krijg je gezang , dus herhaling van riffs of akkoorden ( saai in mijn ogen) probeer es purple haze ofzo eerst beetje solo en dan heule aparte akkoorden wat zeker een goede oefening is voor je vingerzetting. Ik heb er zelf ook moeite mee en net begonnen :punk:

appyhaan
19 februari 2008, 23:43
Het beste advies is: Weg met tabs/chords en troep... (alleen maar gebruiken als eventuele referentie of als je het echt niet meer weet). Investeer in het uitzoeken op gehoor (hoe moeilijk dit ook is)... hoe eerder je hier mee begint hoe beter. Anders ben je straks technisch gezien verder heen dan dat je gehoor aan kan, en dat is vervelend en zelfs frustrerend kan ik uit ervaring mededelen.

070_RHCP_070
20 februari 2008, 10:11
bedankt allemaal! en spelen op gehoor gaan niet goed komen want ik hoor maar 40% aan de rechterkant en 70% aan de linker :( maar ik zal het proberen

heinz3110
20 februari 2008, 10:30
...Hoe hoor je jezelf dan?

Als je je eigen gitaarspel kan horen, hoor je ook andere dingen, dus kan je ook op gehoor oefenen/ trainen. Toch?

070_RHCP_070
20 februari 2008, 10:32
ja dat is wel zo.. maar ik heb veel meer moeite laat ik het dan zo zeggen

appyhaan
20 februari 2008, 13:08
Hoezo gaat horen niet goed komen, je hoort toch nog... als je niet kunt horen kun je naar mijns inzien geen muziek "maken". 'k Heb een zangdocente op het conservatorium gehad (die overigens nu master opleiding zang doet) die aan een kant volledig doof is... Muziek = horen bij mij ook als het gaat om muziek maken...

070_RHCP_070
20 februari 2008, 13:10
Hoezo gaat horen niet goed komen, je hoort toch nog... als je niet kunt horen kun je naar mijns inzien geen muziek "maken". 'k Heb een zangdocente op het conservatorium gehad (die overigens nu master opleiding zang doet) die aan een kant volledig doof is... Muziek = horen bij mij ook als het gaat om muziek maken...
oke dankje wel :D ik ga er werk van maken :)

piet elektron
20 februari 2008, 13:23
Het beste advies is: Weg met tabs/chords en troep... (alleen maar gebruiken als eventuele referentie of als je het echt niet meer weet). Investeer in het uitzoeken op gehoor (hoe moeilijk dit ook is)... hoe eerder je hier mee begint hoe beter. Anders ben je straks technisch gezien verder heen dan dat je gehoor aan kan, en dat is vervelend en zelfs frustrerend kan ik uit ervaring mededelen.

Kijk; daar kan ik me helemaal in vinden! Je instrument is namelijk slechts een verlengstuk van wat er tussen je oren gebeurt...

Als je tabs etc gaat gebruiken, ben je voor je het weet veel te veel op visuele structuren aan het spelen, (maw, je kijkt alleen maar naar de hals en naar je tabs).

Probeer anders eens zonder naar de hals te kijken simpele melodielijnen te spelen, kortjakje ofzo. Enorm leerzaam...

070_RHCP_070
20 februari 2008, 13:25
Kijk; daar kan ik me helemaal in vinden! Je instrument is namelijk slechts een verlengstuk van wat er tussen je oren gebeurt...

Als je tabs etc gaat gebruiken, ben je voor je het weet veel te veel op visuele structuren aan het spelen, (maw, je kijkt alleen maar naar de hals en naar je tabs).

Probeer anders eens zonder naar de hals te kijken simpele melodielijnen te spelen, kortjakje ofzo. Enorm leerzaam...

heheh die heb ik toevallig ook geoefend en die gaat super haha :D ben ik nu goed? 8-) lol

piet elektron
20 februari 2008, 13:34
heheh die heb ik toevallig ook geoefend en die gaat super haha :D ben ik nu goed? 8-) lol

Ah, kijk aan! Heb jij voor mij dan de TAB's daarvan :seriousf: (ROFL)

070_RHCP_070
20 februari 2008, 14:04
Ah, kijk aan! Heb jij voor mij dan de TAB's daarvan :seriousf: (ROFL)

op de hoge e 0 0 77 99 7 5555 444 22 :soul: haha

piet elektron
20 februari 2008, 14:50
Ok, bijdehandje :) , probeer nu dan eens de begeleidende accoorden erbij te vinden?