PDA

View Full Version : Digitaal loopen mogelijk?



Wilm
16 februari 2008, 13:54
Ik ben sinds een tijdje aan het expirimenteren met het loopen van mijn gitaar riffs. In de winkel heb ik een Boss RC-20 geprobeerd. Erg leuk om mee te expirimenteren, maar ishnigoedkoop!

Ik vraag mij af of er ook software oplossingen zijn voor het loopen.

Mijn inspiratie: Kaki King http://www.youtube.com/watch?v=SMQ2yNYQ_Z0
Wat denken jullie dat zij gebruikt?

Azrael
16 februari 2008, 14:19
Digitaal loopen,

Ableton Live.

Wilm
16 februari 2008, 14:22
Kan je daarin ook live loopen?
Welke apparaten beveel je aan bij het gebruik van Ableton? (Mics, versterker, weetikveel?) Wat is jou gear?

pauld
16 februari 2008, 14:48
Kan je daarin ook live loopen?
Welke apparaten beveel je aan bij het gebruik van Ableton? (Mics, versterker, weetikveel?) Wat is jou gear?

Je kan Ableton helemaal via midi besturen.

Maar dat gaat echt niet goedkoper worden als een RC20

Azrael
16 februari 2008, 14:57
Heb je helemaal gelijk in. Ableton Live alleen nuttig als je genoeg centen hebt. Ook niet echt laagdrempelig qua learning curve ook al is het een erg makkelijk programma. Daar had ik met mijn stomme kop nog helemaal niet aan gedacht.
Je bent er niet met Ableton Live. Je moet een geluidskaart hebben, fatsoenlijke pc en dan moet je nog Ableton Live leren gebruiken.

Plus, live is ook eigenlijk overkill voor zo'n simpel doel want live wil niet eens lekker live loopen omdat je niet kan layeren maar alles apart moet doen. Das met een footcontroller echter geen probleem.
Gnegne, nee, ik kijk net wat die boss kost. Met Ableton live ga je daar veeeeeer overheen qua budget. Lekker sparen voor die loopert gewoon!

Wilm
16 februari 2008, 17:46
Maar ik heb een geluidskaart en ik heb een nieuwe laptop gekocht, ik ben geen nerd, maar de meeste software heb ik gauw onder de knie....is dat dan niet voldoend?

pauld
16 februari 2008, 21:50
Maar ik heb een geluidskaart en ik heb een nieuwe laptop gekocht, ik ben geen nerd, maar de meeste software heb ik gauw onder de knie....is dat dan niet voldoend?

Voor de Abelton besturing moet je een midi interface hebben op je PC. Voor realtime (podium) gebruik een low latency geluidskaart. De standaard ingebouwde notebook geluidskaart kan misschien werken, maar zeer waarschijnlijk (niet en) heb je een USB of zelfs een firewire kaart (externe box) nodig. Daar zit dan meestal ook een midi interface bij.

Verder voor het bedienen moet je dan een midi footcontroller hebben, met voldoende commandos om het loopen in Ableton te besturen.

Als je Flextone Amp een computer USB interface heeft, kan je misschien de midi controller aansluiten op je versterker en op die manier Ableton bedienen. Dit kan in ieder geval ook met de Line6 POD XT.

Even over de learning curve. Een Boss looper kan je met een paar dagen onder de knie hebben. Abelton paar weken (optimische schatting) verder zal je naar mijn idee en gezien je vragen ook nog moeten inwerken in hoe MIDI in elkaar steekt. Ableton heeft er wel een goed instructie programma bij, maar dat is gezien de mogelijkheden ook wel nodig.

Lexvandoef
16 februari 2008, 22:10
de Akai headrush 2 heeft een goeie loopfunctie + plus dat het een fijne delay is, en dat allemaal voor de mooie prijs van 110e bij musicstore.

paulusdeBKB
17 februari 2008, 00:36
Als je het loopen ook live wilt gebruiken, zou ik voor een pedaaltje gaan. Live lopen met software hinkelt toch een beetje op 2 benen.

AutoStatic
17 februari 2008, 11:24
de Akai headrush 2 heeft een goeie loopfunctie + plus dat het een fijne delay is, en dat allemaal voor de mooie prijs van 110e bij musicstore.Jup, en wordt nog gratis verstuurd ook. Voor live loopen is de Headrush het meest geschikt (KT Tunstall (http://www.youtube.com/watch?v=X-K4CXvxNcw), Anaïs (http://www.youtube.com/watch?v=aSckWcnei58) let niet op het verschrikkelijke tennisrokje ha ha ha). De RC-20 en Digitech Jamman zijn het beste om loops mee af te spelen die je er al eerder op hebt gezet. Software matig zou je het ook met Guitar Rig kunnen proberen, daar zit ook een loopstation op.

Soulpower
8 juli 2008, 20:09
Hallo, ik wakker deze topic weer aan.. ik had een vraagje... ik wil een midicontroller gaan aanschaffen.. een midi footcontroller om bepaalde lijnen in ableton live te triggeren.

Nu zie ik een aantal midi footcontrollers, bijv. Roland, Behringer, ZOOM, hebben mensen ervaring met een bepaalde midicontroller welke erg goed samenwerkt met ableton live, die goed compatible is.. op sommige midi footcontrollers zit ook een volumepedaal.. werkt deze volumepedaal ook bijv in ableton? om je mastervolume omlaag te gooien en weer open etc? erg handig lijkt me..

Mijn hoofddoel is de lijnen triggeren in live..eerder opgenomen special effects synths etc. voor op het podium live.