PDA

View Full Version : Identificatie 6L6GC buis .... Wie?



zeppo
16 februari 2008, 12:58
Bij de versterker die ik laatst kocht, zaten twee reserve 6L6GC buizen.
Nu kan ik ze niet thuisbrengen. Ze hebben het opschrift 'PM' en daaronder iets wat lijkt op een doorgesneden 'S'

Op de voet zit een sticker met de tekst 'Grade' (43) en 'Batch No' (45)

Plaatjes:

http://www.xs4all.nl/~verhaag/buis.jpg

http://www.xs4all.nl/~verhaag/buisvoet.jpg

zeppo
16 februari 2008, 13:20
Google heeft me inmiddels wel geleid naar allerlei winkels war ze te koop zijn. Kennelijk zijn ze gebaseerd op de Sylvania 6L6GC/STR387

Wat kan ik van deze buizen verwachten?

Negative K3 fan
16 februari 2008, 16:03
Sylvania hebben een goede reputatie en zijn geloof ik nog redelijk lang gemaakt, ik weet bv. dat sylvania's vroeger in fabrieks 5150s zaten en die zijn van ongeveer begin '90.

Eko
16 februari 2008, 16:51
Is een normale standaard 6L6GC buis. de waarden onderaan geven info over het inregelen met de biasregelaar. PM is een merk. Ik ben ze ook al eens tegengekomen in versterkers. De meeste merken kopen gewoon bij de enkele producenten die er nog zijn. De betere buizen zijn gewoon goed uitgezocht en op paar samengesteld of per kwartet.

svdijk
17 februari 2008, 08:48
Dit is een Winged C 6L6 GC.
Voor enkele jaren geleden was dat Svetlana.
Goede buizen trouwens!!
De tekst op het buisvoetje heeft met het matchen te maken, die moet op het andere buisvoetje hetzelfde zijn.

zeppo
18 februari 2008, 09:37
Dan schieten mij nog wat vraagjes te binnen:
Batch No 45 kan ik nog wel verklaren, maar wat houdt Grade 43 in?
Wat is dan gemeten? En als ik het me goed herinner (heb ze even niet bij de hand) is de waarde van de andere buis anders, 42 ofzo.
Kan dat kwaad, en hoeveel mag die afwijking zijn?

svdijk
18 februari 2008, 17:09
Heb nog ff wat onderzoek gedaan, en PM is idd een bedrijf wat buizen checked en matched, net zoals TAD in Duitsland en Groove Tubes in de USA.
Alleen ik heb er nog nooit van gehoord.
Batchnummer is niet erg belangrijk, maar grade zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn, tenminste als dit op de ruststroom slaat.
Bij TAD zijn die altijd exact hetzelfde, maar in de praktijk mag hier best wel 1 of 2 mA verschil inzitten.
Eigenlijk moet je de buizen inpluggen en de ruststroom zelf even controleren, dan weet je of ze gematched zijn.

zeppo
18 februari 2008, 19:26
Bedankt voor de info allemaal!

Ik heb het nog even nagekeken op de buizen, maar ik had me vergist: het is allebei Grade 43. Ik begrijp dus dat dat mA is?