PDA

View Full Version : Achter en zijbladen lamineren?



superfly
15 februari 2008, 23:11
Ik zit me in te lezen om een Selmer-achtige te gaan bouwen.
Die hebben van orgine gelamineerde zij en achterbladen.
Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft?
2 vragen:
Waar kan je het best mee verlijmen. Titebond, witte houtlijm of iets anders?
Wat is een goed adres om fineer te kopen ( De AFH's?)
In het (amerikaanse) boek dat ik heb wordt een wax gebruikt om te voorkomen dat het laminaat in de mal blijft plakken.
Welk NL product kan je hier voor gebruiken?
Alle tips zijn welkom.

Groet,
Wim

niekb
16 februari 2008, 00:15
Waarom ga je niet gewoon voor massief?

superfly
16 februari 2008, 10:30
Dag Niekb. Volgens de geleerden(?) bepaalt dat gelamineer in bepaalde mate het specifieke geluid van dit type gitaar. En ik wil poberen om een gitaar de bouwen die er uitziet maar ook klinkt als een Selmer. Daarnaast lijkt het me ook leuk om een andere techniek te proberen. Mochten de lamineer pogingen op niets uit lopen, kan ik altijd nog voor massief gaan. De mallen zijn ook bruikbaar voor massief.

Wim

Javaca
16 februari 2008, 15:49
Op school is er iemand bezig met een Selmer, maar gewoon massief. Vorig jaar is er een gebouwd met een gelamineerde rug.

Over de Selmer zijn een paar goede boeken geschreven, ondermeer door François Charle (zeer beperkte oplage, dus duur) en Michael Collins.

De laatste kost 69,95 dollar bij stewmac, maar is ook wel te bestellen bij je lokale boekhandel.
http://www.stewmac.com/shop/Books,_plans/Instruments:_Guitar,_acoustic/Building_A_Selmer_Maccaferri_Guitar.html

In het boek van John Bogdanovich wordt het lamineren van zijkanten zeer goed beschreven.
http://www.stewmac.com/shop/Books,_plans/Building_and_repair:_Guitar,_acoustic/Classical_Guitar_Making.html

Mattia
16 februari 2008, 19:26
+1 voor de Bogdanovich. Is ook gewoon bij Amazon.co.uk te koop, bijvoorbeeld.

superfly
16 februari 2008, 20:12
Bedankt voor de tips.
Bogdanovich heb ik n.a.v. jullie tips besteld bij bol.com. Het boek van Michael Collins heb ik al een tijde in huis maar dat is nog al kort door de bocht mbt hoe dat lamineren nou precies in zn werk gaat. Verder een goed boek.
Ik ben erg benieuwd naar dat boek van François Charle. Ik heb hem gemaild en een mooie bouwtekening bij hem gekocht. Maar dat boek is niet meer te krijgen. Als iemand het heeft en het uit wil lenen of verkopen? Graag!

vr gr
Wim

Javaca
17 februari 2008, 20:37
Bij mijn weten heeft het CMB-Puurs een exemplaar.
Verder heeft m'n klasgenoot een kopie, maar ik denk niet dat deze nog goed te kopiëren valt.

Het zal moeilijk worden een exemplaar te bemachtigen, het is namelijk in beperkte, gesigneerde oplage uitgegeven.