PDA

View Full Version : Washburn gitaar modificeren ??



~Dimitri~
15 februari 2008, 21:20
Hey ,

Ik heb nu al bijna 2 jaar mijn beginnersgitaar , een washburn X10.
Op de hals zit ik met een paar dode (?) noten, als ik de 14de positie bijvoorbeeld fret op de hoge E snaar , hoor ik "piep" , en als ik bend eerder " screetch".

Nuja , omdat ik eigenlijk geen behoefte heb aan een nieuwe gitaar , en omdat mijn muziekstijl nogal uitlopend is , dacht ik eraan gewoon een nieuwe hals op te zetten.

Kan ik eender welke hals op mijn gitaar zetten ? dus de oude eraf , en floep nieuwe erin schuiven en vastzetten ? Of gaat dit niet ??

Later ben ik ook van plan om er een zelfgemaakte slagplaat op te plaatsen en de elementen up te graden door tweedehands elementen. Maar ik dacht dat de nek misschien eerst moest vervangen worden omdat de toets wat uitsteekt boven m'n blad en als ik nu een slagplaat maakt , de volgende nek misschien niet past ?

Alvast bedankt en sorry voor de omslachtige uitleg,
Dimitri !
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/12404.html
http://www.washburn.com/products/electrics/x/x10.aspx

orreltak
15 februari 2008, 22:04
lijkt me niet dat je zo 1-2-3 een vervangende hals hebt met 24 frets.
(als het met slijtage te maken heeft)kun je het niet gewoon oplossen met refretten?brugzadeltje iets verhogen?

~Dimitri~
15 februari 2008, 22:11
Heb paar weken geleden op een strat gitaar gespeeld , een USA model.
En dat beviel me heel goed , het was een maple neck met maple toets.
Heb op het punt gestaan om er één te kopen , maar heb het geanuleerd omdat al mijn zuurverdiende centen dan op zouden zijn.

Dus zou ik nu mijn washburn nek willen vervangen door eentje van een strat.
Is dit dan zo moeilijk ? :nervous:

( de mijne nu is met 24 frets , maar daar kom ik nooit of amper , dus ik ging er eentje opsteken met 22 frets)

orreltak
15 februari 2008, 22:33
maar je hebt met mensuurlengte te maken.dat moet wel kloppen.anders is de hele intonatie verkeerd.meten is weten.vanaf de topkam naar de 12de fret moet dezelfde lengte hebben als vanaf de 12de fret naar de brug.of dat bij een 22 en/-of 24 frethals hetzelfde is is te betwijfelen.dus dat moet je weten.dus meten.

en oja,de fenderhiel moet ook maar in je neckpocket van je washburn passen.betwijfel ik ook.

~Dimitri~
15 februari 2008, 22:38
Dus eigenlijk beter niet aan beginnen en sparen voor een nieuw gitaartje ?

orreltak
15 februari 2008, 22:49
die hals vinden is dennk ik al een gebed zonder end.en eerlijk gezegd vind ik het een beetje radicaal om een beginnergitaar zo te pimpen.ik zou zeggen,laat je hals en je actie nakijken bij een gitaarwinkel/maker.misschien een fretje vervangen en-/of vijlen.

en dan sparen voor die strat.hoeft niet zo duur te zijn.een mex of een highway 1 bijv.die zijn een stuk goedkoper

no 1 hops
16 februari 2008, 08:18
mijn reactie op de piep en screetch is, slechte level job.
komt wel meer voor op goedkopere gitaren.
kan ook een geval zijn van slechte afstelling.