PDA

View Full Version : settings Hot Rod Deville



keessie
15 februari 2008, 17:07
Hallo ben op zoek naar een juiste setting voor mij versterker (fender hot rod deville) wil er lekker rock and roll rockabilly)geluid uit krijgen heb er al een delayer van noki en speel zelf op een telecaster en een Dearmond starfire kan iemand mij helpen??

paulusdeBKB
15 februari 2008, 17:11
Ik zou zeggen Bass en Mid niet te hoog, beetje reverb en goed hard clean!

keessie
15 februari 2008, 18:56
oke bedankt, maar wat te doen met de rest?(presence,master en treble) die gewoon uit of zo min mogelijk?

Eko
15 februari 2008, 22:38
Gebruik bijna geen reverb. Zet de delay alleen op een korte echo. Dat wordt een slapback genoemd. Geen mateloze herhaling , maar slecht een enkele keer. De standen van je toonregeling is lastiger en hangt van je versie af. een 4 x 10 of een 2x 12. De meest verkochte versie is de 4 x 10. Die is puntiger qua geluid en leent zich beter voor de tele. Zet de bass op minder dan de helft en de rest neutraal. Presence bijna dicht. Houdt het geluid zo clean mogelijk.
De starfire is bijna ideaal voor dit werk, mits je de versie hebt met een bigsby en de 2K elementen. Het zijn the next best thing na een Gretsch. Ze spelen zeer goed, zijn stabiel en laten een een HRDv klinken zoals het hoort. De settings zijn bijna hetzelfde. Of je dezelfde input gebruikt als de tele of de iets lagere hangt van de elementen af.
De kunst is om je geluid van de amp zo clean mogelijk te houden. Als je een randje aan je geluid zoekt, probeer dan een Bluesdriver van Boss of een 808 versie van de Tubescreamer maar zet de drive bijna dicht.

keessie
16 februari 2008, 11:37
Gebruik bijna geen reverb. Zet de delay alleen op een korte echo. Dat wordt een slapback genoemd. Geen mateloze herhaling , maar slecht een enkele keer. De standen van je toonregeling is lastiger en hangt van je versie af. een 4 x 10 of een 2x 12. De meest verkochte versie is de 4 x 10. Die is puntiger qua geluid en leent zich beter voor de tele. Zet de bass op minder dan de helft en de rest neutraal. Presence bijna dicht. Houdt het geluid zo clean mogelijk.
De starfire is bijna ideaal voor dit werk, mits je de versie hebt met een bigsby en de 2K elementen. Het zijn the next best thing na een Gretsch. Ze spelen zeer goed, zijn stabiel en laten een een HRDv klinken zoals het hoort. De settings zijn bijna hetzelfde. Of je dezelfde input gebruikt als de tele of de iets lagere hangt van de elementen af.
De kunst is om je geluid van de amp zo clean mogelijk te houden. Als je een randje aan je geluid zoekt, probeer dan een Bluesdriver van Boss of een 808 versie van de Tubescreamer maar zet de drive bijna dicht.
Oke ik heb de 2x12 en de Dearmond is voor zien van de bigsby en de elementen nog een klein vraagje op de delayer zit ook nog een feedback en een level moeten die ook bijna dicht ?

Eko
16 februari 2008, 16:45
Ik weet niet welke delay je hebt, het gaat om het principe dat er bij rockabilly muziek maar weinig echo wordt gebruikt. Eigenlijk slechts een enkele korte maal. Bij mij staat de delaytime net iets onder de helft en het aantal op 1. level staat neutraal.
Bij een 2 x 12 deville mag voor de tele wel wat treble bijgedraaid worden of een brightswitch aan.

keessie
16 februari 2008, 19:47
Ik weet niet welke delay je hebt, het gaat om het principe dat er bij rockabilly muziek maar weinig echo wordt gebruikt. Eigenlijk slechts een enkele korte maal. Bij mij staat de delaytime net iets onder de helft en het aantal op 1. level staat neutraal.
Bij een 2 x 12 deville mag voor de tele wel wat treble bijgedraaid worden of een brightswitch aan.
het is een digitale delay die ik bij Nocki gekocht heeft hij zet die dingen zelf in elkaar maar wel een goed ding hoor maar ben al een stuk wijzer geworden bedankt , maar moch je nog een paar tips hebben altijd welkom

Eko
16 februari 2008, 22:15
Uiteraard is het eerste advies om eens te gaan luisteren naar grootheden als Brian Setzer. Als je het grondig wil doen luister dan ook eens naar degene waar Brian zijn techniek en inspiratie vandaan heeft. Scotty Moore ( de 1e gitarist van Elvis) , Gene Vicent, Eddy Cochrane , Carl Perkins en vele anderen. Probeer verschillende stijlen uit.
Needless to say: You Tube!

keessie
16 februari 2008, 23:37
Uiteraard is het eerste advies om eens te gaan luisteren naar grootheden als Brian Setzer. Als je het grondig wil doen luister dan ook eens naar degene waar Brian zijn techniek en inspiratie vandaan heeft. Scotty Moore ( de 1e gitarist van Elvis) , Gene Vicent, Eddy Cochrane , Carl Perkins en vele anderen. Probeer verschillende stijlen uit.
Needless to say: You Tube!
Oke thx voor de info ( je speelt zelf rocka billy??)

Eko
17 februari 2008, 09:01
Ik speel met een band muziek uit de jaren 50-70. We vinden het leuk om soms echt oude nummers eens op te pakken. Daar zit ook wat rockabilly bij. De Gretsch is een prachtige combinatie met de Marble Clubreverb. Ik gebruik een Boss delay en bluesdriver. Soms nog een Tubescreamer. In een nummer als Stray Cat Strut kun je mooi de tubescreamer gebruiken . Brugelement en de drive op het pedaal zo minimaal mogelijk.
De beide drivepedalen staan allebei ingesteld op zo min mogelijk vervorming. Net genoeg om het geluid wat te kleuren. Belangrijk is het om de toonregelling goed te zetten om te voorkomen dat je versterker niet direct veel te schel wordt op hogere volumes.
Op Youtube staan nogal wat stukken van Brian Setzer waarin hij lesjes geeft met licks. Heel nuttig.

keessie
17 februari 2008, 12:44
Ik speel met een band muziek uit de jaren 50-70. We vinden het leuk om soms echt oude nummers eens op te pakken. Daar zit ook wat rockabilly bij. De Gretsch is een prachtige combinatie met de Marble Clubreverb. Ik gebruik een Boss delay en bluesdriver. Soms nog een Tubescreamer. In een nummer als Stray Cat Strut kun je mooi de tubescreamer gebruiken . Brugelement en de drive op het pedaal zo minimaal mogelijk.
De beide drivepedalen staan allebei ingesteld op zo min mogelijk vervorming. Net genoeg om het geluid wat te kleuren. Belangrijk is het om de toonregelling goed te zetten om te voorkomen dat je versterker niet direct veel te schel wordt op hogere volumes.
Op Youtube staan nogal wat stukken van Brian Setzer waarin hij lesjes geeft met licks. Heel nuttig.
Sorry hoor ik blijf maar vragen maar wil zo veel mogelijk info hebben ,maar heb ook een boss gt 5 ken ik daar ook de sound van de bluesdriver en de tubescreamer uit halen ??? (vervelend mannetje ben ik he hahaha)

Mitch
17 februari 2008, 13:53
oke bedankt, maar wat te doen met de rest?(presence,master en treble) die gewoon uit of zo min mogelijk?
De master uitzetten is op een Deville zonder meer min favoriete stand
Sorry, kon het niet laten...
Anyway, voor een dergelijke sound kun je best gebruik maken van een GT5, maar als je al moeite hebt je amp in te stellen zou ik niet aanbevelen een Boss multibak in te duiken....is veel lastiger.
Die BYOC delay klinkt wél helemaal te gek, zeker voor slap back.
Delaytijd (linkerknop) op ongeveer 9 uur of iets daarboven, mix knop (rechter) op ongeveer 1 uur en de onderste (repeats) helemaal dicht, dan geeft -ie gewoon één delay.

keessie
17 februari 2008, 14:40
hey bedankt .
ja die gt5 is ook niet zo makelijk maar als ik daar die bluesdrivert en die creamert er uit kan halen scheelt mij weer te kopen en heb een handleiding maar de beesies moeten dan nog ff een naam krijgen (dus welke evecten ik daar bij moet doen )

Eko
17 februari 2008, 23:30
Die standen van de bluesdriver en de tubescreamer zijn geen must. De boys waar Brian Setzer het van afkeek hadden ook geen distortion of drive. Gewoon de amp harder zetten deden de boys.
Leer om gaan met de slapback echo. Door op tijd te muten en daar mee te spelen kom je een heel eind. Leer hoe je een tempo pompend houd en solo te spelen met gebuik van dubbele snaren. Dit zul je nodig hebben als je alleen met een Plukbas en drums speelt.
Speel veel nummers uit de fifties. Probeer nummers uit van Bill Haley, Elvis en de eerder genoemden. Zoek solo`s uit en ontdek waarom er zo gespeeld werd. Het is erg leuk zo te leren.
Er is geen exacte manier van rockabilly spelen. Als publiek begint te swingen gaat het de goede kant op.

keessie
18 februari 2008, 10:29
oke jongens bedankt voor jullie reacties heb er veel aan gehad we gaan het uit proberen gr kees