PDA

View Full Version : Mid-open of Mid-focused



Tho
15 februari 2008, 16:52
Hey all!

Ik moet vanavond optreden, en mijn Powerball moet opboksen tegen de 5150 van Soulflyhigh, onze solo gitarist.

Meestal word ik toch enigzins weggedrukt door de 5150, maar nu had ik eens gehoord dat het nog al van belang is welke mid je moet opendraaien voor live. Er zit namelijk een mid-open, en een mid-focused knop op.

Wie weet welke nou het belangrijkst is om live goed in de mix te komen? Spoed gevraagd, want ik moet zo weg :D

Dude
15 februari 2008, 17:02
hmmm.... mijn ervaring is juist dat hoe meer mids je er in draait des te sneller je wegvalt in de mix qua gitaarsound.

de key bij mijn multitone was iig altijd mids er uit en bas wat hoger, treble ook.


klassiek is toch wel treble en bas hoor... en mids wat weg.

just my 2 cents ?

Nielsje
15 februari 2008, 17:03
Huh? ik heb juist de ervaring van meer mids..

Bass wordt toch weggepakt door de bassist, en treble door de bekkens..

drap
15 februari 2008, 17:08
hmmm.... mijn ervaring is juist dat hoe meer mids je er in draait des te sneller je wegvalt in de mix qua gitaarsound.

de key bij mijn multitone was iig altijd mids er uit en bas wat hoger, treble ook.


klassiek is toch wel treble en bas hoor... en mids wat weg.

just my 2 cents ?

Hu? Juist een middig geluid prikt er beter door. Klassiek is juist ook veel mid. Het mid wegdraaien is juist van de laatste jaren en dan met name in de metal en daarom is het live ook vaak zo'n brei bij veel hedendaagse metalbands.

edit: Ineens schiet me dat 10 watt versterkertje weer tebinnen, heel gek.

Daemon
15 februari 2008, 17:09
Huh? ik heb juist de ervaring van meer mids..

Bass wordt toch weggepakt door de bassist, en treble door de bekkens..

Om inderdaad nog maar te zwijgen als je een toetsenist in de band hebt.

Voor old school trash draaien ze meestal meer bass en treble in 't geluid, maar ik vind meer mid mooier & het knalt beter door de mix. Welke van de 2 functies je moet hebben zou ik trouwens niet weten. Uitproberen maar in de oefenruimte?

paulusdeBKB
15 februari 2008, 17:10
Precies: mid it is. Of je Mid-focused of Mid-dinges moet gebruiken, kun je alleen zelf ter plekke bepalen.

Lexvandoef
15 februari 2008, 17:10
volgens de manual is mid open wat lossen gevoiced dan mid focused. Ik zou voor jou stijl muziek de switch op mid focus zetten en dan de mid focus knop flink open zetten.

Succes!

Tho
15 februari 2008, 17:14
volgens de manual is mid open wat lossen gevoiced dan mid focused. Ik zou voor jou stijl muziek de switch op mid focus zetten en dan de mid focus knop flink open zetten.

Succes!

Dankje vriend! Ik ga het gewoon proberen!

Dude
15 februari 2008, 17:18
edit: Ineens schiet me dat 10 watt versterkertje weer tebinnen, heel gek.

oeeehhh steekje onder water drap ? :sssh: zit die opmerking van me je nog dwars ?



ontopic:
anyway... tho, heb je vaker de ervaring dat de koch wegvalt in de mix ? dat was voor mij de reden om hem weg te doen iig, ik lees dat mbt koch's hier vaker.

Tho
15 februari 2008, 17:21
oeeehhh steekje onder water drap ? :sssh: zit die opmerking van me je nog dwars ?



ontopic:
anyway... tho, heb je vaker de ervaring dat de koch wegvalt in de mix ? dat was voor mij de reden om hem weg te doen iig, ik lees dat mbt koch's hier vaker.

In de oefenruimte speel ik over een Multitone + Metalzone (heerlijk!!) en Soulflyhigh over een Powertone met wat pedalenmeuk. Ik val niet echt weg, maar hij is wel een stuk meer aanwezig. Misschien dat het in dat geval ligt aan zijn mahonie gitaar en mijn alder plank

drap
15 februari 2008, 17:21
oeeehhh steekje onder water drap ? :sssh: zit die opmerking van me je nog dwars ?

Geenszins maat, geenszins. Ik vond het alleen een grappig verhaal in combinatie met dit mid verhaal, zoals jij het beschrijft.

Marc Oblivian
15 februari 2008, 17:31
@Topicstarter: als je de originele voetschakelaar erbij hebt: contour/reverb intrappen.
Zo niet:het knopje op de versterker indrukken.
Beetje omslachtige omschrijving, maar ik weet niet of die stand nou open of focussed heet. Ik heb de mids daarbij altijd op 8 of zelfs hoger staan...
Wat ook belangrijk is om een beetje op volume te draaien..heheh.

He succes vanaaf!!

Marc

Jellyfish00
15 februari 2008, 17:39
Oeeh Engl's zijn droombakken. Kan je er een beetje mee scheuren?

Lexvandoef
15 februari 2008, 17:40
Oeeh Engl's zijn droombakken. Kan je er een beetje mee scheuren?

hehe, als er een merk bestaat dat heel erg veel op metal/hard rock gerichte versterkers heeft is dat wel Engl :hippie:

Tho
15 februari 2008, 17:44
Oeeh Engl's zijn droombakken. Kan je er een beetje mee scheuren?

Pfff.. dat wil jij niet weten :eek:

@Marc Oblivian: Ja ik heb de z5 er bij. Ontzettend bedankt voor deze info, ik ga gewoon een uitgebreide soundcheck afdwingen en zéker dat ideetje even proberen!

cheers!

Rinze
15 februari 2008, 17:52
Als je teveel mid wegdraait verzuip je in ieder geval in de mix met twee gitaristen. Maar het hoog is natuurlijk ook belangrijk.

Azrael
15 februari 2008, 17:54
Zo veel mogelijk mid in die gitaren. Kun woensdag mijn band ook echt niet horen maar nadat ik de mid knopen van beiden versterkers een flinke zwiep had gegeven en wat treble weg, ging het al een stuk beter.
Het probleem ligt hem vooral in de drummer die ontieglijk veel bekkens en spul gebruikt. Dat geeft de muziek geen rust waardoor het snel een brei wordt in een slecht oefenhok.

Baker
15 februari 2008, 18:49
hmmm.... mijn ervaring is juist dat hoe meer mids je er in draait des te sneller je wegvalt in de mix qua gitaarsound.

de key bij mijn multitone was iig altijd mids er uit en bas wat hoger, treble ook.


klassiek is toch wel treble en bas hoor... en mids wat weg.

just my 2 cents ?


beetje off topic,
maar ik wil toch even kwijt dat ik een totaal anders ervaring heb....
Ik had ook een multitone en heb hem om dezelfde reden weggedaan als Dude

de enige manier (voor mij) om nog een beetje goed door de mix te komen met channel 3 was: bas op 9.00 uur, mid op 15.00 uur, en treble op 9.00 uur

wel apart he dat 2 personen zulke wisselende ervaringen kunnen hebben..

Om het weer OT te brengen, misschien kun je beide mids wat opschroeven en de bass wat wegdraaien....

Dude
15 februari 2008, 19:58
je speelde les paul he ? ik destijds alleen met strat op de multitone, wellicht was dat het. Ik moest de mids echt wegdraaien om mezelf te blijven horen.

Marshall is gelukkig hufterproof in bandsituaties, wat je ook doet... het klinkt toch wel, meer kwestie van fine tunen. Die koch was zeer gevoellig mbt eq en het lukte me keer op keer niet om de juiste bandsound te krijgen. Vandaar ging die weg...




en even offtopic

Geenszins maat, geenszins. Ik vond het alleen een grappig verhaal in combinatie met dit mid verhaal, zoals jij het beschrijft.

beste drap, ik ken je niet en heb de discussie rondom je transformator verhaal maar half gevolgd maar kon toen opmaken dat je je in die discussie niet prettig voelde, het feit dat je een opmerking van mij over je sound in dat topic hier gebruikt om een steekje onder water te geven vind ik teleurstellend. maar goed... blijkbaar heb je dat nodig.

Lexvandoef
15 februari 2008, 20:01
Ik merk het ook wel dat als ik met mijn marshall speel, dat ik mezelfs sowieso wel hoor, een superkwaliteit van marshall vind ik. Datzelfde heb ik trouwens met mijn vox, ook al zo prikkerig.

drap
15 februari 2008, 20:06
Ah, Dude.. Doe niet zo sneu man. Schrijf ff in een normaal lettertype en zit nou niet van alles uit één zin te halen wat er helemaal niet staat. Je geeft ook aan dat andere topic verder niet gelezen te hebben en dat blijkt ook uit je conclusie over mijn 'niet prettig voelen' in dat topic.

the_arod
15 februari 2008, 20:07
ik heb ooit over de twee gitaristen van Chimaira gelezen dat hun lead gitarist wat meer mids gebruikte dan hun rhythm gitarist (op een range 1-10 maximaal 2)

die gasten spelen beiden op een Engl Powerball

misschien een keer proberen je eigen mids een beetje aan te passen op die van je lead gitarist?? natuurlijk rekening houden met voicing verschillen tussen de 5150 en je powerball

Tho
16 februari 2008, 12:58
@Topicstarter: als je de originele voetschakelaar erbij hebt: contour/reverb intrappen.
Zo niet:het knopje op de versterker indrukken.
Beetje omslachtige omschrijving, maar ik weet niet of die stand nou open of focussed heet. Ik heb de mids daarbij altijd op 8 of zelfs hoger staan...
Wat ook belangrijk is om een beetje op volume te draaien..heheh.

He succes vanaaf!!

Marc

Okey gast, Die contour/reverb heeft gewerkt!! :D Verdomme zo lekker lag ik nog nooit in de mix, en wát een optreden zeg... ongelofelijk

Dude
17 februari 2008, 11:42
Hu? Juist een middig geluid prikt er beter door. Klassiek is juist ook veel mid. Het mid wegdraaien is juist van de laatste jaren en dan met name in de metal en daarom is het live ook vaak zo'n brei bij veel hedendaagse metalbands.

edit: Ineens schiet me dat 10 watt versterkertje weer tebinnen, heel gek.


even een recificatie met het schaamrood op mn wangetjes, stond gister in een kroegje te speuluh en moest ineens aan drap denken, dacht... kom laat ik de mid eens helemaal open gooien, gewoon om te kijken wat dat deed. Zelfde instellingen als ik altijd gebruik (bas en treble hoger en mid onder de 50%) maar nu eens met die mid op 10.

drap.... het spijt me.

nooit eerder aan gedacht om dat eens te doen, in alle jaren dat ik speel, in alle jaren dat ik stond te kutten qua geluid in bandjes en de schuld aan de versterker gaf en dus maar weer een nieuwe kocht hahah, nee hoor zo dramatisch is het niet, maar inderdaad, meer mids geeft je een beter hoorbare plek in de bandmix. Is serieus nog (bewust) nooit in me opgekomen.

Soulflyhigh
17 februari 2008, 13:23
Okey gast, Die contour/reverb heeft gewerkt!! :D Verdomme zo lekker lag ik nog nooit in de mix, en wát een optreden zeg... ongelofelijk
Ik heb je verder niet zo veel gehoord maar ik kon mij zelf en de drums en de zang goed horen! Blijkbaar was deze afstelling goed! Al zou het natuurlijk helemaal mooi zijn als ik jou ook nog kon horen ;) Op de een of andere manier komt die 5150 op hogere volumes toch wat makkelijker door de mix dan die Powerball. Erg vreemd helemaal als je bedenkt dat het een 2x12 50 watt ten opzichte van een 4x12 100 watt is. Misschien heeft het met de karakteristiek van de scheur van die 5150 te maken

Tho
18 februari 2008, 00:24
Ik heb je verder niet zo veel gehoord maar ik kon mij zelf en de drums en de zang goed horen! Blijkbaar was deze afstelling goed! Al zou het natuurlijk helemaal mooi zijn als ik jou ook nog kon horen ;) Op de een of andere manier komt die 5150 op hogere volumes toch wat makkelijker door de mix dan die Powerball. Erg vreemd helemaal als je bedenkt dat het een 2x12 50 watt ten opzichte van een 4x12 100 watt is. Misschien heeft het met de karakteristiek van de scheur van die 5150 te maken

Inderdaad heel apart, maar die contour deed het damn goed! Daar komt bij dat dit onze mooiste gig ever was ;) Ik hoorde jou trouwens ook écht totaal niet gewoon.

Bins
18 februari 2008, 01:21
De andere gitarist uit m'n bandje heeft ff een powerball te leen omdat z'n 5150 in de shop is... Fucking hell wat een hoop knoppen zeg :)

Welk knopje is het "magische" knopje nou als je geen footswitch hebt? We hadden mid open en focused bijna helemaal op 10 en de bas op 2 ofzo, en het klonk nog steeds erg bassig/onduidelijk. Een beetje een huiskamergeluid zeg maar. Leuk om te horen, maar kut in de mix. Vandaag met repeteren zelfde liedje. De 5150 is soms gewoon te irritant aanwezig, maar de powerball hoor ik zowat niet... Die gozer had ff de handleiding erbij moeten geven ;)

guhlenn
18 februari 2008, 12:49
meer mids = beter hoorbaar. Is dat ook weer opgelost ;)

Lexvandoef
18 februari 2008, 13:50
meer mids = beter hoorbaar. Is dat ook weer opgelost ;)

die heeftie dus al helemaal open staan.

@Bins, hier staat de manual: http://www.engl-amps.com/manuals/e645-om.pdf

Braindead
18 februari 2008, 18:52
Je gitaar en pickups ( en natuurlijk die van je medegitarist) spelen ook een rol in het geluid.

Tho
18 februari 2008, 21:56
Je gitaar en pickups ( en natuurlijk die van je medegitarist) spelen ook een rol in het geluid.

EMG-HZ in mahonie tegen een SD JB in alder

Marc Oblivian
19 februari 2008, 09:26
Okey gast, Die contour/reverb heeft gewerkt!! :D Verdomme zo lekker lag ik nog nooit in de mix, en wát een optreden zeg... ongelofelijk

Cool!! Tof dat het lekker ging!!

De contour/reverb uitlaten geeft een mid-scooped geluid en dan is niet bevordelijk voor je hoorbaarheid in de bandmix. Voor metal wordt het mid scooped geluid wel vaak gebruikt. Anderszijds: ik zit ook in een deathmetalband en ik laat de contour/reverb knop dus gewoon aan (gewoon veel mid dus).
Als je eenmaal de sound hebt gevonden, hoef je bij deze versterker ook niet zoveel meer aan de knoppen te draaien (ik pas meestal alleen het volume aan voor verschillende gigs).
Wat je ook moet onthouden is om niet teveel bas te gebruiken. Sowieso heeft de Powerball superveel bas, dus niet te scheutig daarmee. Veel bas klinkt lekker als je alleen speelt, maar in de bandmix val je sneller weg.
Op het Lowlead kanaal heb ik voor rock de bas op 9 uur en de depthpunch functie uit. Voor metal draai ik hem naar ongeveer 12 uur. Op Highlead (gebruik ik eigenlijk alleen voor metal) heb ik hem tegen de 12 uur met de depthpunch aan (die ook weer op ongeveer 12 uur staat).

Wat zeer belangrijk is met de Powerball om tijdens een gig wel een beetje op volume te draaien. Bij andere versterkers heb ik het idee dat ze snel harder staan dan de Powerball, terwijl de volumeregeling ongeveer hetzelfde staat. Wellicht heeft dit te maken met de wijze waarop de volumeknop werkt (geleidelijker). Gewoon even afstemmen met de andere gitarist voordat je begint...alletwee hetzelfde akkoord aanslaan en kijken of het even hard klinkt is wat wij altijd doen..

Tenslotte: ook de mate van gaingebruik heeft bij de Powerball invloed op het volume: weinig gain geeft bij dezelfde mastervolume instelling minder eindvolume dan een hogere gainsetting.

Marc Oblivian
19 februari 2008, 09:43
De andere gitarist uit m'n bandje heeft ff een powerball te leen omdat z'n 5150 in de shop is... Fucking hell wat een hoop knoppen zeg :)

Welk knopje is het "magische" knopje nou als je geen footswitch hebt? We hadden mid open en focused bijna helemaal op 10 en de bas op 2 ofzo, en het klonk nog steeds erg bassig/onduidelijk. Een beetje een huiskamergeluid zeg maar. Leuk om te horen, maar kut in de mix. Vandaag met repeteren zelfde liedje. De 5150 is soms gewoon te irritant aanwezig, maar de powerball hoor ik zowat niet... Die gozer had ff de handleiding erbij moeten geven ;)


Hey,

Zonder footswitch moet je kijken naar de 3 kleine grijze plastic knopjes die een beetje aan de rechterkant van de versterker zitten (uit mijn hoofd links naast de mastervolume). De meest linkse is de open/focussed knop. Ik heb deze altijd ingedrukt (als ik geen footswitch gebruik). Dan de midknop die daarbij hoort flink (op 3 uur bijvoorbeeld) opendraaien: voor je lead is dat de meest rechtse van de twee midknoppen op de onderste rij knoppen.
Ik zou er ook voor zorgen de depth punch in ieder geval voor het lowlead kanaal niet in te drukken. Bas op 10 uur ofzo, treble 1 uur ofzoiets:-).
Gain van de lead niet te hoog (10 uur). Volume van het (low)gain kanaal op 2 uur. Mastervolume staat bij mij dan op een kwart tot een derde....

Bovenstaande zijn bij benadering mijn instellingen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor gitaar (ik LP of V) je gebruikt, wat voor cabinet (ik 4x12 greenbacks), hoe hard de rest van de band staat te hakken, enz......

ben benieuwd of het jullie wat oplevert....

Tho
19 februari 2008, 16:07
Hoi Mark! Ja hetzelfde akkoord aanslaan is inderdaad altijd onze soundcheck ;) M'n bass staat altijd op 12 uur, dus dat zit wel prima. De gain staat ook op 12 uur, en dat vind ik nog heel veel. Als ik hem verder open draai krijg ik vreselijk veel last van feedback

Marc Oblivian
19 februari 2008, 16:49
Met de noise gate open?
Hoe hard heb je hem dan staan?
Ik heb er namelijk bijna nooit last van......

Tho
19 februari 2008, 19:56
Met de noise gate open?
Hoe hard heb je hem dan staan?
Ik heb er namelijk bijna nooit last van......

Ja Noise gate helemaal ingeschakeld. Gewoon gig volume. Master op 11 uur of zo.

Marc Oblivian
20 februari 2008, 08:06
Kun je nagaan...ik heb hem met bij bijna geen enkele gig harder dan op 10 uur...:-)
Tenzij we een open lucht gig doen...dan mag er wel wat meer volume bij.
Bij mij komt er feedback, maar geleidelijk en heel controleerbaar, dus ook goed "gepland" te gebruiken in nummers.

Tho
20 februari 2008, 10:25
Dat is best wel vaag dan.. Maar het heeft uiteraard ook met presence en treble te maken, en ik ben nogal een fan van de presence knop ;)

Marc Oblivian
20 februari 2008, 10:30
Ah...de presence staat bij mij op 1 a 2 uur (treble ook). Ik heb wel een vrij donker klinkende gitaar...

Tho
20 februari 2008, 10:35
Ah...de presence staat bij mij op 1 a 2 uur (treble ook). Ik heb wel een vrij donker klinkende gitaar...

Ja kijk.. bij mij staat hij bijna helemaal open :D Ik hou nogal van het 'death' geluid ;)

Bins
20 februari 2008, 11:06
Hey,

Zonder footswitch moet je kijken naar de 3 kleine grijze plastic knopjes die een beetje aan de rechterkant van de versterker zitten (uit mijn hoofd links naast de mastervolume). De meest linkse is de open/focussed knop. Ik heb deze altijd ingedrukt (als ik geen footswitch gebruik). Dan de midknop die daarbij hoort flink (op 3 uur bijvoorbeeld) opendraaien: voor je lead is dat de meest rechtse van de twee midknoppen op de onderste rij knoppen.
Ik zou er ook voor zorgen de depth punch in ieder geval voor het lowlead kanaal niet in te drukken. Bas op 10 uur ofzo, treble 1 uur ofzoiets:-).
Gain van de lead niet te hoog (10 uur). Volume van het (low)gain kanaal op 2 uur. Mastervolume staat bij mij dan op een kwart tot een derde....

Bovenstaande zijn bij benadering mijn instellingen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor gitaar (ik LP of V) je gebruikt, wat voor cabinet (ik 4x12 greenbacks), hoe hard de rest van de band staat te hakken, enz......

ben benieuwd of het jullie wat oplevert....

Thx, dat ga ik ff proberen zondag.

Marc Oblivian
20 februari 2008, 11:35
Ja kijk.. bij mij staat hij bijna helemaal open :D Ik hou nogal van het 'death' geluid ;)

Dat verklaart alweer een hoop:-)
Gewoon zorgen dat je niet recht voor je kast gaat staan dan.
Je kan hem ook naar de wand richten, maar hem dan nog iets harder zetten...
Heb je iig geen last van feedback

Marc Oblivian
20 februari 2008, 11:36
Thx, dat ga ik ff proberen zondag.

succes! Laat maar even weten of het wat heeft geholpen...

Tho
20 februari 2008, 18:23
Dat verklaart alweer een hoop:-)
Gewoon zorgen dat je niet recht voor je kast gaat staan dan.
Je kan hem ook naar de wand richten, maar hem dan nog iets harder zetten...
Heb je iig geen last van feedback

Ja maar dan ligt het zo raar in de mix. Als alles uitversterkt word is het geen probleem, maar in een kroeg bijvoorbeeld is het een slecht idee