PDA

View Full Version : Strat met p90's



Rinze
15 februari 2008, 15:26
Mijn eerste "assemblageproject", weet niet of ik een Strat uit onderdelen samenstellen echt bouwen vind.

http://img238.imageshack.us/img238/4050/zelfbouwstratgoudxv3.jpg

Zo komt ie er ongeveer uit te zien, tenminste, dat is de bedoeling.

De onderdelen:

- De body komt van een US-Strat en is afgeschuurd en transparant gelakt (niet door mij)
- De hals is een Allparts Strathals met pallissandertoets, komt dit weekend aan en wel van the String, waar ze een hele voorraad Allpartsonderdelen met kleine beschadigingen hebben. Het is een ongelakt exemplaar, dikke halzen (mijn favorieten) hadden ze niet meer gelakt. Dat wordt dus lakken of in de olie zetten.
- De elementen zijn twee goudkleurige GFS Dream 90's, overgenomen van forumlid Bass Blom

De rest moet ik nog bestellen, gebeurt zodra er weer geld binnenkomt:

Van GFS:

- Stemmechanieken (GFS gold)
- Trem (GFS Wilkinson gold)
- Slagplaat
- Potmeters, 2 stuks
- Knoppen, 2 stuks
- Schakelaar
- Jack
- Neckplate
- Schroeven slagplaat, goudkleurig

Van Rockinger:

- Draagbandknoppen
- Plaatje voor input
- Stringtrees
- Topkam (Graphtec)
- Plastic plaatje onder neckplate


Ik hou jullie op de hoogte.

Mr.Bluesbreaker
15 februari 2008, 15:29
Gaaf Rinze! Essen body, of elzen?
Dit wou ik eigenlijk ook gaan doen, maarja financie kwesties...
Tzt. maar een ruil doen met een amp ofzo?:D
Laat maar weten en post vooral wat soundfiles ervan als het zover is!

AvU
15 februari 2008, 15:29
Verplaatsen Zelfbouw :satisfie:

Rinze
15 februari 2008, 15:39
Dit is toch zelfbouw, of niet? Van mij mag ie verplaatst hoor, daar niet van.


@ Mr Bluesbreaker: het is een 90er jaren body, de originele van mijn US-Strat waar weer een duurdere op is gekomen. Geen idee wat voor hout, heb hem eigenlijk nog nooit echt goed bekeken. Bovendien zijn het drie delen hout met daaroverheen fineer, wat vrij normaal is voor een Strat uit die tijd, heb ik begrepen.

Doordat ik de body al heb gaat het hele geintje me naar verwachting niet veel meer kosten dan een euro of 300. Dat heeft wel aardig wat zoekerij gekost, maar ach, was ook leuk.

Ik ga zeker wat mp3-tjes posten als ie klaar is (over een paar weken, hoop ik). Als ie bevalt gaat ie mee naar de volgende meeting.

EDIT: shit, zelfbouw zit inderdaad ergens anders, wel onlogisch eigenlijk, maar goed. Kan een mod hem even verplaatsen? BVD.

Vonk
15 februari 2008, 16:02
Het plaatje ziet er erg mooi uit, nu nog in het echt uitvoeren. Succes!

Aca Ilic
15 februari 2008, 20:32
Rinze ,
ik zou je Wilkinson afraden ( maar dat is mijn persoonlijke mening). Als je wat ruiger speelt c.q. harder aanslaat dan hoor je altijd terug in de vibratie van de snaren.

grtz
Alex

no 1 hops
15 februari 2008, 20:39
Rinze ,
ik zou je Wilkinson afraden ( maar dat is mijn persoonlijke mening). Als je wat ruiger speelt c.q. harder aanslaat dan hoor je altijd terug in de vibratie van de snaren.

grtz
Alexik zou willen dat wilkinson een groundplate maakte waarmee ik die wiebelpook veranderen kan in een vaste.
dus dat ik die twee gaten waarin de studs zitten kan gebruiken om de brug vast te zetten

Rinze
15 februari 2008, 20:50
Op mijn Strat heb ik ook een Wilkinson, die voldoet mij prima. Echt hard aanslaan doe ik sowieso niet (heb al bijna twintig jaar geen snaar gebroken).

Ik gebruik de trem ook niet veel, maar hij hoort er wel op bij een Strat, voor mij dan. Een Strat met een vaste brug wordt qua klank meer een Tele. Mijn Fender Lead I heeft ook een vaste brug, akoustisch heeft dat ding ook een vrij Tele-achtige klank.

bert k
15 februari 2008, 21:02
Dit is elektronica, dus amps en effecten. Hij gaat naar zelfbouw.

Rinze
15 februari 2008, 22:16
Dit is elektronica, dus amps en effecten. Hij gaat naar zelfbouw.

Ah, ok. :chicken:

EDIT: he, je hoeft geen 10 tekens meer te typen?

Van Dattum
15 februari 2008, 22:29
Een Gotoh/Wilkinson is top, zeker i.c.m. een GraphTech nut en locking tuners!

Rinze
22 februari 2008, 15:25
Vandaag de Allarts hals binnengekregen van the String. Prachtige halsje voor 75 euro, snap niet waarom ie afgekeurd is. En lekker dik, zoals ik gevraagd had. Krijg meteen zin om nog een partij halzen te bestellen.


Zal binnenkort foto's maken en plaatsen, ook van het lakken/oliën van de hals. Nu de rest nog bestellen. Hij komt er wel!

Rinze
4 maart 2008, 08:18
De bestellingen bij GFS en Rockinger zijn gedaan en betaald. Vanmiddag haal ik bij Rikkers Gitaarbouw in Grunn een flesje olie op voor de hals. Als ik het goed heb komt me deze grap in totaal op ongeveer 296 euro, dat valt me mee. Het scheelt natuurlijk dat ik de body al heb, maar dan nog, als je een beetje zoekt kun je de kosten toch aardig drukken.


Hopelijk kan ik dit weekend echt beginnen en dan komen er ook fotoos :cheerup:

Fender75
4 maart 2008, 10:24
Ben benieuwd, ziet er zeer goed uit!

JeroenSchaaf
4 maart 2008, 10:32
Gaaf projectje , ik heb me Squier ook zo verbouwd!

Sperzel Locking tuners
Graptech Nut
Wilkinson vs100 tremelo
2 x gibson Humbuckers uit 1980

En hij klinkt echt goed! Zal eens kijken of ik ergens een foto er van heb,...

Rinze
5 maart 2008, 09:59
Thnx, ik ben zelf ook erg benieuwd, ben in mijn hoofd trouwens al met het volgende project bezig terwijl dit nog maar net begonnen is.


Gisteren de olie bij Rikkers gehaald, blijkt dat voor een optimaal resultaat je het heel vaak moet opbrengen (liefst 30 keer in 30 dagen)... eens kijken hoeveel geduld ik kan opbrengen :satisfie:

JeroenSchaaf
5 maart 2008, 10:01
Hahah das ind veel gedult, en waarvoor was die olie nog maar?

En wat word je volgende project?

Rinze
5 maart 2008, 10:04
De olie is voor de hals. Eigenlijk is het ouderwetse verf, lijnzaadolie met hardmaker erin.Als volgend project lijkt me een Tele met mahonie body, esdoorn hals en humbuckers erg leuk. Maar dan moet ik wel eerst weer geld hebben, hoewel dit me erg meevalt.

JeroenSchaaf
5 maart 2008, 10:10
Owke dan, dus in priciepe langzaam lakken?

Owke een telecaster ook gaaf :) ik wil ook weer iets bouwen, maar moet nog even een goed donor gitaartje hebben!

Rinze
5 maart 2008, 10:31
Zo, de eerste laag is klaar:

http://img106.imageshack.us/img106/4661/halsolie1pk2.jpg

Rinze
5 maart 2008, 15:56
De doos van GFS met slagplaat, tuners, trem, potmeters, knoppen, schakelaar en neckplate is binnen!:cheerup: ik krijg het moeilijk qua gedukl en olie, maar goed.

http://img510.imageshack.us/img510/4680/pakjegfsit6.jpg

Op een blinggitaar horen blingknoppen :D :
http://img510.imageshack.us/img510/5734/blingre6.jpg

Oeioeioeioei, wat is dit spannend en nou moet ik weer wachten (kan wel alvast alles op de slagplaat schroeven, bedenk ik me net)...

JeroenSchaaf
5 maart 2008, 15:58
Waneer had je bestelt bij GFS dan?


en het ziet er goed uit!!

Rinze
5 maart 2008, 16:14
De 29ste, afgelopen vrijdag. Het spul van Rockinger uit Duitsland doet er langer over, maar daar moest ik per internet een overschrijving doen, bij GFS kon het met Paypal. De trem en de elementen samen blinken wel heel erg :satisfie: helaas zijn de schroefjes van de schakelaar niet goudkleurig en de schachten van de tuners zijn te dik, dat wordt dus even iemand met een kolomboor lief aankijken om daar de boel even bij te boren. Hoort er bij, dat soort dingen. Maar verder is het erg mooi. Nog 29 keer de hals lakken...

JeroenSchaaf
5 maart 2008, 16:21
Mocht je niemand kunnen vinden met een kolomboormachine, pm dan even!

nog 29 x haha de kwelling!

Mooi man dat die bestelling snel binnen is.... krijg gass....

G.G.
5 maart 2008, 16:27
Nog 29 keer de hals lakken...

Hou je van een wide/fat profiel ofzo?

Rinze
5 maart 2008, 16:39
Hou je van een wide/fat profiel ofzo?

Het is al een dikke knuppel. Deze olie geeft na een keer of 10 een lakglans, tot 30 keer wordt die glans mooier. Er gaat elke keer maar heel weinig op en het is met een doekje ook zo gebeurd.

G.G.
5 maart 2008, 16:48
Het is al een dikke knuppel. Deze olie geeft na een keer of 10 een lakglans, tot 30 keer wordt die glans mooier. Er gaat elke keer maar heel weinig op en het is met een doekje ook zo gebeurd.

OKe, ik dacht dat het om 30 laklagen ging. Ik zet maar max. 8 lagen cellulose op een hals en liever 5 a 6 lagen.

Rinze
6 maart 2008, 11:35
Even de slagplaat in elkaar gezet, er moeten echt andere schroefjes in de schakelaar, verder ziet het er mooi uit, de foto is niet geweldig. Maar goed:

http://img518.imageshack.us/img518/8311/slagplaatze2.jpg

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 11:55
Patserrr!

Ziet er goed uit mijn, ook die knopjes heeel stijlvol!

G.G.
6 maart 2008, 12:00
Post eens een plaatje van hals, body en slagplaat zodat we een redelijk beeld krijgen (plaatje in eerste post geeft natuurlijk niet een een echt beeld).


Cool projectje!!!

Rinze
6 maart 2008, 12:13
Wordt komend weekend, eerder lukt niet. Ben zelf ook erg benieuwd of alles "klopt" als het bij elkaar komt.

Rinze
7 maart 2008, 10:17
De envelop van Rockinger is ook binnen, nu heb ik op een paar schroefjes na alles in huis!

http://img149.imageshack.us/img149/1093/rockingermm4.jpg

Zondag zal ik eens een foto plaatsen van de gitaaronderdelen bij elkaar.

Rinze
9 maart 2008, 16:24
Zoals beloofd:

http://img517.imageshack.us/img517/7139/opzetje1tj0.jpg

http://img517.imageshack.us/img517/5083/opzetje2zu8.jpg

Geen geweldige foto's, maar het moet maar even zo. Geeft toch een aardig idee..

Kwam er net ook achter dat de studs van de Wilkinson te dik zijn voor de buisjes (hoe heten die dingen ook alweer) in de body :sneaky: . Zucht, nu hoop ik dat de studs van mijn andere Wilkinson er wel in passen, dan kan ik die kutbuisjes er tenminste uitroppen en de nieuwe erin doen. Zo niet, dan moet ik crea bea worden vrees ik.

Orpheo
9 maart 2008, 16:27
de studgaten te klein? trek de huidige studs eruit en pak een boor die kleiner is dan dit gat, en maak een soort cirkelbeweging om het te verruimen, en dan maar erin rammen. simpel.

barno
9 maart 2008, 17:03
ben je zeker dat stringspacing brug klopt met de afstand tussen de pooltje van de pups?

Rinze
9 maart 2008, 18:03
de studgaten te klein? trek de huidige studs eruit en pak een boor die kleiner is dan dit gat, en maak een soort cirkelbeweging om het te verruimen, en dan maar erin rammen. simpel.

Maar ik krijg die buisjes waar de studs in zitten er niet zomaar uit vrees ik, da's het probleem. Ik heb namelijk misschien geen studs die erin passen, deze body is de oude body van mijn US-Strat, maar ik weet niet of de vorige eigenaar de Wilkinson ook op deze body heeft gehad.


ben je zeker dat stringspacing brug klopt met de afstand tussen de pooltje van de pups?

Euh, nee :satisfie: . Maar ik heb nu net even gekeken en de brug komt overeen met de pooltjes op het brugelement.

Rinze
11 maart 2008, 07:41
Zo, gisteravond de oude buisjes voor de studs eruit geprutst, gelukkig bleken de studs van de Wilkinson in de andere Strat te passen, dus dat viel weer mee...

http://img353.imageshack.us/img353/1655/studs1hc9.jpg

http://img353.imageshack.us/img353/5963/studs2af2.jpg

Rinze
11 maart 2008, 10:49
Vanmorgen de slagplaat alvast gesoldeerd, bijna de volumecondensator en de tooncondensator door elkaar gehaald, gelukkig eerst voor de zekerheid even bij Rockinger op de site naar de codes gekeken :satisfie: ...

Klaar om te beginnen:
http://img359.imageshack.us/img359/5499/slagplaatsolderen1xo1.jpg

Klaar:
http://img359.imageshack.us/img359/4077/slagplaatsolderen2is5.jpg

JeroenSchaaf
11 maart 2008, 11:13
Owke dan!

De hals moet nog? 27 keer in de lak?

Rinze
11 maart 2008, 11:17
Nog 23 keer als ik het goed heb, maar hij ziet er nu al heel mooi uit, dat spul werkt echt geweldig! Je brengt wat olie aan, wacht een minuutje, even uitwrijven en dan kun je hem weer wegzetten, kleeft dan eigenlijk al niet meer ook dus geen ge-eikel met stof en dat soort ellende.


Ik weet nog niet of ik echt 30 lagen ga aanbrengen, maar zolang ik de hals niet met een boormachine bewerkt heb kan ik de gitaar toch niet in elkaar zetten. Als het goed is gaat het boren wel deze week gebeuren, dus wie weet... Ik ben zo benieuwd hoe ie gaat klinken :p

Orpheo
11 maart 2008, 13:51
ik heb ook een allparst neck, en op wat olie na, heb ik er niks aan gedaan. flink opschuren met 400grit en ipv water, olie gebruiken, smooth like a baby's bum! speelt geweldig trouwens. en klinkt waanzinnig goed.

Noid
11 maart 2008, 20:23
Dat wordt een mooie strat Rinze. De gouden accenten passen mooi bij de kleur van de body. Vraagje m.b.t. de Wilkinson van GFS staat daar ook een typenummer of zo iets op de verpakking. De site van GFS geeft d'r namelijk geen info over, maar ik neem aan dat het de Wilkinson VS50 is, klopt dat? Ik wil ook nog een stratje upgraden met een Wilkinson trem en zat daarom ook naar GFS te kijken.

Rinze
11 maart 2008, 21:39
Euhh, de verpakking bestaat uit een stuk van dat witte schuimplasticachtige spul. Op de trem zelf staat: "WVS50" en hij staat toch ook op de site als VS50, of niet?

Rinze
12 maart 2008, 13:15
De body is klaar!



http://img210.imageshack.us/img210/6854/bodyklaar1cj0.jpg

http://img210.imageshack.us/img210/1808/bodyklaar2ts1.jpg

Vanmiddag ga ik de tunergaten opboren, dan de hals nog een keertje gladschuren, nog een paar keer in de olie (die 30 keer haal ik niet denk ik nu de body klaar is) en hoppa!

Nog wel een paar verbeterpuntjes bij de body: de slagplaatschroefgaten zaten natuurlijk weer eens voor een deel net niet goed en waren bovendien te ruim geworden. En ik heb als aarde naar de trem en bodyholte dunne draad gebruikt terwijl ik er later achterkwam dat ik nog meters dikkere draad had liggen. De gitaargereedschapskist weer eens opruimen kan geen kwaad denk ik :cooler:

Verder ziet het er goed uit vind ik en bij het doormeten kreeg ik de goede waarden. Nou nog horen en voelen...

Rinze
12 maart 2008, 19:56
Van middag naar iemand hier in't dorp geweest om de tunergaten in de hals op te boren, zou netjes met de kolomboor. Trekt de boor bij het eerste gat meteen een vette scheur in de kop, bij het tweede gat zelfs nog erger....:sneaky:

De boel wordt wel vergoed door de WA-verzekering van die jongen, maar het blijft balen. Van de andere kant: nog een geluk dat ik die hals nog geen 30 keer in de olie had gezet!:seriousf: Afijn, ga maar weer een hals bestellen (denk zelfs twee, meteen eentje voor het volgende project).

JeroenSchaaf
13 maart 2008, 09:38
Awhhh damm das kut!

maar die body ziet er echt goed uit! :satisfie:

Nielsje
13 maart 2008, 10:03
Mooi! prachtige gitaar!

Ik wil ook een strat met P-90's..

Klote van je neck, beetje typisch is het wel, te hard door gedrukt?

Rinze
13 maart 2008, 10:22
Nee, de boor trok het hout stuk op het moment dat ie er helemaal door ging, leek het. Voor ik dit met de volgende hals weer ga doen eerst nog eens flink informatie zoeken... Ik was gisteravond wel een beetje verdrietig :( "Het blijven toch je kinderen"

G.G.
13 maart 2008, 10:34
Nee, de boor trok het hout stuk op het moment dat ie er helemaal door ging, leek het. Voor ik dit met de volgende hals weer ga doen eerst nog eens flink informatie zoeken... Ik was gisteravond wel een beetje verdrietig :( "Het blijven toch je kinderen"

Vreemd, heb ik echt nog nooit meegemaakt en nooit van gehoord. Misschien dat de boor niet scherp was er er zat zijwaardse druk op het hout ofzo...

Ik boor altijd in 1 keer 10 mm met weinig toeren en weinig kracht.

Succes met het zoeken naar een nieuwe hals, en volgende keer lekker zelf boren, niet meer laten doen.

Rinze
13 maart 2008, 10:36
Hoe zet jij de hals vast tijdens het boren?

Orpheo
13 maart 2008, 10:51
ik heb 'm gewoon vast. Ik heb dat ook niet meegemaakt. maar wat ik van Fred Dons geleerd heb, is het niet uitboren, maar doen met een schuurrolletje van dremel, of een klein freesbitje. duurt wat langer, maar minder kans dat het fout gaat.

G.G.
13 maart 2008, 11:00
Hoe zet jij de hals vast tijdens het boren?

Ik zet hem niet vast, maar houd hem losjes vast, zo kijkt het of er minder kans is op heel hard vasthappen etc... Ik laat het (scherpe) boortje het werk doen.

Rinze
13 maart 2008, 11:20
Aha, thnx guys. Wij dachten juist dat het door niet goed vastzetten kwam... Hmm, vreemd.

Nielsje
13 maart 2008, 11:24
Hoe zet jij de hals vast tijdens het boren?

Gewoon vasthouden. Probleem met halsen is dat ze al wat leuke vormpjes hebben, waardoor je ze niet zo heel makkelijk inklemt, bovendien wil je hem niet beschadigen. Je zou twee halssteunen kunnen maken, want het is wel belangrijk dat het allemaal vlak ligt.

Je zou het met z'n tweeën kunnen doen, 1 iemand die hals goed beet pakt, een ander die boort.

Nielsje
13 maart 2008, 11:25
ik heb 'm gewoon vast. Ik heb dat ook niet meegemaakt. maar wat ik van Fred Dons geleerd heb, is het niet uitboren, maar doen met een schuurrolletje van dremel, of een klein freesbitje. duurt wat langer, maar minder kans dat het fout gaat.

Ja, werkt ook goed, maar je moet inderdaad wel wat geduld hebben..

Rinze
21 maart 2008, 11:08
http://img72.imageshack.us/img72/6493/nieuwehalzenonbewerkt1sl5.jpg

Ook alvast een Telehals besteld voor het volgende project...

http://img72.imageshack.us/img72/2618/nieuwehalzenonbewerkt2ub0.jpg

De Strathals heeft een lichte tijgerstreep, zal door de olie nog meer naar voren komen.

http://img72.imageshack.us/img72/6061/nieuwehalzenikoliefe8.jpg

Concentratie...

http://img72.imageshack.us/img72/2134/nieuwehalzenolienw2.jpg

Na de eerste oliebeurt (nog XX keer te gaan)

Nu de tunergaten nog opboren, het vervelende is dat werkelijk elke gitaarbouwer hier andere methoden voor lijkt te hanteren. Machinaal-handmatig-vastklemmen-niet vastklemmen-etc. Pff, nog even goed over nadenken en informatie inwinnen. Ik heb geen zin in nog een verknoeide hals.

G.G.
21 maart 2008, 11:11
Hey Rinze, jij bent een oude vent met grijs in zijn baard, net als ik. Grappig dat je via het internet een heel ander beeld krijgt. Dacht dat je veel jonger was.


Mooie halzen. Wat zijn kje Tele-plannen?

Rinze
21 maart 2008, 11:14
Ghehe, ik ben 44, die baard is inderdaad dramatisch grijs... Normaal heb ik geen baard maar ik had geen zin in scheren, kiespijn en dat soort ellende.

Voor de Tele wil ik een mahonie of korina body en twee humbuckers, ongeveer dezelfde stijl: zwarte en goudkleurige hardware.

barno
21 maart 2008, 13:31
dat grijs in die baard kan je wel stainen hoor, er zijn daar speciaalzaken voor :)


mooie halzen! waarom niet es zelf een hals maken?


als dat cd's zijn daar voor het venster, dan heb ik juist hetzelfde cd rek als jij :)

Nielsje
21 maart 2008, 13:49
Mooie halsjes inderdaad!

ik zal binnenkort ff foto's maken van m'n hals-in-hema-olie. D'r zitten nu drie lagen op, en het begint mooi te worden!
Ik moet m'n gaten ook opboren, en ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik denk dat ik gewoon de boormachine d'r op zet. Ik heb een redelijk vaste hand, en ben ook redelijk handig. Ik denk dat ik ze gewoon een beetje ga opboren met steeds een half maatje. Heb geen zin in vijlen en m'n dremel ligt uiteraard 200 km verderop :(

Kim Wilson
21 maart 2008, 13:51
He Rinze, een Tele hals met rosewood toets?

barno
21 maart 2008, 16:29
Mooie halsjes inderdaad!

ik zal binnenkort ff foto's maken van m'n hals-in-hema-olie. D'r zitten nu drie lagen op, en het begint mooi te worden!
Ik moet m'n gaten ook opboren, en ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik denk dat ik gewoon de boormachine d'r op zet. Ik heb een redelijk vaste hand, en ben ook redelijk handig. Ik denk dat ik ze gewoon een beetje ga opboren met steeds een half maatje. Heb geen zin in vijlen en m'n dremel ligt uiteraard 200 km verderop :(

Ik heb de tunergaten ook al drie maal uit losse hand uitgeboord, gaat goed. mijn ervaring is wel dat je best dadelijk met de juiste boormaat boort. Telkens groter boren geeft veel risico tot afsplinteren. gewoon met stalen pin goed richtgat kloppen en boren maar.

Nielsje
21 maart 2008, 17:17
Bedankt, ga ik gewoon voor de 10 mm in 1 keer.


Gewoon met stalen pin goed richtgat kloppen en boren maar.

Wat bedoel je hier precies mee?

barno
21 maart 2008, 17:31
Bedankt, ga ik gewoon voor de 10 mm in 1 keer.



Wat bedoel je hier precies mee?

ehm, gewoon goed markeren met iets scherps waar de boorkop in kan starten, bedoelde niet echt kloppen

Nielsje
21 maart 2008, 17:35
ehm, gewoon goed markeren met iets scherps waar de boorkop in kan starten, bedoelde niet echt kloppen

Juist, dat snap ik wel :). Ja als je een ongeboorde hals hebt liggen is dit inderdaad een goeie methode. Maar mijn hals is reeds voorgeboord met 8 mm gaten..

barno
21 maart 2008, 18:15
oops my mistake, geen ervaring mee, mss eerste stuk met taps lopend schuurkopje uitdremelen, dan boren. alleszins goed stuk tape over het gat voor je boort denk ik

Rinze
21 maart 2008, 19:24
dat grijs in die baard kan je wel stainen hoor, er zijn daar speciaalzaken voor :)


mooie halzen! waarom niet es zelf een hals maken?


als dat cd's zijn daar voor het venster, dan heb ik juist hetzelfde cd rek als jij :)

Hallo Neus, ik ben geen mietje :cheerup:

Het zijn DVD's, de cd's liggen in de andere vensterbank.

Rinze
21 maart 2008, 19:25
He Rinze, een Tele hals met rosewood toets?

Ja, hoezo? In de laatste G&B staat trouwens een laaiend enthousiaste test van de Baja Tele.

Gewoon gaten boren is ook geen probleem, maar het opboren wel. Vervelend dat iedere expert andere methodes lijkt te hebben. Heb nu een soort frees-annex-boorkop gekocht, es kijken wat die doet . Maar wel eerst in een testplankie.

Nielsje
21 maart 2008, 19:38
Wijsheid, misschien doe ik dat ook wel.

Overigens ben ik zo gecharmeerd geraakt van het 'p-90 in strat'idee, dat ik misschien ook wel zoiets ga doen. Dan zou ik wel geïntereseerd zijn in de tonerider P-90's. Moet vast en zeker geil zijn :)

Rinze
21 maart 2008, 19:42
Het mooie aan een Strat is wat dat betreft toch de mogelijkheid om er alsnog iets anders van te maken: ik zet er nu twee P90's in, maar kan er ook twee humbuckers in zetten, of, met andere slagplaten, drie enkelspoelers of twee enkelspoelers en een hummie.

Zat er laatst over na te denken en realiseerde me toen dat de Strat de enige gitaar is waarbij dat zo gemakkelijk gaat. Enigzins afhankelijk van de bodyfrezing, natuurlijk. Maar in deze body zit een zwembad, dus dat levert geen problemen op.

Kim Wilson
21 maart 2008, 21:23
Ja, hoezo? In de laatste G&B staat trouwens een laaiend enthousiaste test van de Baja Tele.
...
Nou ja, ik vind stiekem dat een Tele een maple hals moet hebben, maar da's iets persoonlijks.

Zou je die test misschien willen scannen en mailen?

Rinze
21 maart 2008, 22:19
Nou ja, ik vind stiekem dat een Tele een maple hals moet hebben, maar da's iets persoonlijks.

Zou je die test misschien willen scannen en mailen?

Euhh, ik heb geen scanner. Je kunt het zodra de volgende G&B in de winkel ligt downloaden van hun site, kost ongeveer een euro. Ik zou het anders zeker voor je gedaan hebben Hans, dat weet je toch?

http://www.pets.info.vic.gov.au/01/images/content/happy_dog.gif

Ik heb wel een Strat met esdoorn toets, maar vind pallisander toch lekkerder. Ook bij een Tele. Mijn ESP Tele had ook een esdoorn toets:
http://www.rinzesgitaarweb.nl/wallpapers/wallesp800.jpg

Rinze
23 maart 2008, 20:14
Ik heb (misschien handig om te weten voor de anderen die met op te boren gaten voor de tuners zitten) ook nog een handruimer besteld, schijnt veel voor dit soort klussen gebruikt te worden.

http://www.rt-trading.nl/contents/media/l_handruimer12mm.jpg

Zo ziet ie er uit. Als ie binnen is ga ik denk ik nog eens goed nadenken hoe ik precies te werk zal gaan, ben er wel achter dat het opboren als een vrij enge klus wordt beschouwd :nervous:

Nielsje
24 maart 2008, 19:07
Ik ga vanavond eens proberen hoe het werkt om de gaten in 1 x met 10 mm op te boren. Normaal gesproken boor ik hout/staal altijd voor (ligt aan de diameter, en hardheid van het materiaal). Ik denk dat als ik het 'lief' doe, er niets vervelends gebeurd.. Eerst ff op een proef klosje :)

orreltak
24 maart 2008, 19:14
als je dit met te weinig toeren doet raad ik toch een speedboortje aan van 10 mm.zo`n normale boor wil nog wel eens `happen` eruit raggen.gaat dit trouwens om de tunerholes?

Nielsje
24 maart 2008, 19:28
als je dit met te weinig toeren doet raad ik toch een speedboortje aan van 10 mm.zo`n normale boor wil nog wel eens `happen` eruit raggen.gaat dit trouwens om de tunerholes?

Ja, stemgaten. Maar een speedboor? Die lijkt me juist uitermate ongeschikt om gaten op te boren..

Rinze
26 maart 2008, 13:56
Vandaag kwam de handruimer met de post, meteen de tunergaten opgeboord:

http://img89.imageshack.us/img89/9361/opboren1py6.jpg

De Telehals is al gedaan, links de handruimer...

http://img89.imageshack.us/img89/4170/opboren2gv5.jpg

Hier zijn ze allebei klaar, geschuurd, afgenomen en weer in de olie gezet. Duidelijk is wel dat je na een poosje sneller en slordiger gaat werken. De eerste gaatjes deed ik voorzichtiger, en die zijn mooier rond. Heb de blaren nu in de handen staan...

Voor wie nog tunergaten moet opboren kan ik zo'n handruimer alleen maar aanbevelen, je hebt het toch letterlijk meer in de hand dan met een machine. Bij Rikkers Gitaarbouw gebruiken ze ook zo'n ding, zij zeggen ook dat een boor per definitie niet geschikt is voor het opboren van gaten i.v.m. scheuren/splijten van het hout. Het dingetje kostte mij inclusief verzenden 11 euro.

Nu kijken hoeveel geduld ik nog kan opbrengen met de olie, wil in ieder geval de 10 keer halen. Heb vanmorgen trouwens de Graphtec topkam voor de Strat ook op maat gemaakt.

Ik denk dat ik deze gitaar "BlingMaster" ga noemen :satisfie:

barno
26 maart 2008, 14:17
da's nu klote aan gitaarbouw: voor elke klus bestaat er wel een apart (goed) apparaatje ... dure hobby

gaten zien er goed uit, ik ben niet zo voorzichtig als jij en ja, heb als een scheurtje aan de rand van zo'n tunergat, nu dat valt dan wel onder de sleutel of de schroef. Wat niet weet, niet deert, zo ben ik wel :)

flappie
26 maart 2008, 14:22
Ja, stemgaten. Maar een speedboor? Die lijkt me juist uitermate ongeschikt om gaten op te boren..

tgaat best met een speedboor. je moet alleen zorgen dat je hals goed vast zit
t voordeel van een speedboor is dat je dankzij het puntje van twee kanten kan boren. zo heb je geen last van splinters als je er door heen schiet

maarja van 8 mm naar 10 mm met een speedboor :stop:
http://i159.photobucket.com/albums/t124/harigeveenman/hals04.jpg

Nielsje
26 maart 2008, 14:25
maarja van 8 mm naar 10 mm met een speedboor :stop:


Precies, opboren wil niet, dat zei ik :). Gewoon gaten boren doe ik vaak zat met een speed boor. Ik heb nog wel wat oudere staalboren liggen, (ook in halve maatjes) kijken hoe dat werkt..

G.G.
26 maart 2008, 17:22
Rinze, wat is die strathals mooi zeg. Geweldig die vlam die erin zit.


Het is bijna zonde om er olie op te zetten. Ik zou zeker overwegen om hem te stainen zodat de vlam er nog meer uitkomt en hem dan blank af te lakken en daarna polijsten.

Rinze
26 maart 2008, 18:32
Mooi he. De olie die ik gebruik haalt de tekening juist op, het is lijnzaadolie met een verharder erin. Eigenlijk ouderwetse verf/lak dus. Was wel een mazzeltje voor 75 euro :satisfie:

G.G.
26 maart 2008, 18:42
Mooi he. De olie die ik gebruik haalt de tekening juist op, het is lijnzaadolie met een verharder erin. Eigenlijk ouderwetse verf/lak dus. Was wel een mazzeltje voor 75 euro :satisfie:Oh, gelukkig, anders zou het zonde zijn.

Vette tafel trouwens met die kopse balkjes.

Rinze
26 maart 2008, 18:46
Die tafel is gemaakt in een Deense fabriek waar ze scheepsdekken op dezelfde manier maakten. Mijn ouders hadden hem in de schuur liggen, inpikken dus. Alleen jammer dat mijn vader er een keer 20 cm afgehaald heeft met de decoupeerzaag :nervous: dus hij is wat smal, maar ik ben er zeer aan gehecht.

Nielsje
26 maart 2008, 19:12
De tafel is inderdaad erg stoer, ik heb wel vaker zoiets gezien, maar waar ook alweer...

Maar euh, hoe lang duurt het nog voordat ik zekerweten ook P-90's moet gaan scoren? ;)

Rinze
26 maart 2008, 19:35
Eigenlijk moet ik nog een keer of 24 olie op de halzen smeren, maar ruim 10 keer in totaal schijnt ook voldoende te zijn. Verder is alles nu wel zo'n beetje klaar, dus binnen twee weken heb ik er weer een gitaar bij. Nummer 10 en het is tijd voor een nieuwe standaard :cooler:

Nielsje
26 maart 2008, 19:53
Waarom smeer je d'r eigenlijk zoveel lagen op? Ik zit nu op 7, en ik vind het eigenlijk wel prima :D ziet er mooi uit, en voelt nog lekker zacht.


Heb overigens net m'n stemgaten ff opgeboord met een 8mm staalboor, en dat werkt prima. Voorzichtig het midden zoeken, en niet te hard doordrukken. het hout splintert vaak bij het 'naar buiten komen' van de boor, dus straks voor de 10 mm ga ik van 2 kanten boren.

Rinze
26 maart 2008, 20:53
Bij Rikkers zeggen ze dat ie tot een keer of dertig mooier wordt en beter beschermd. Ik weet het ook niet, ben toch al benieuwd hoelang ik het nog volhoudt. Ben zo benieuwd hoe hij eruit zal zien/spelen/klinken straks, dus ik vermoed dat ik hem binnenkort "ineens" in elkaar draai...

Rinze
2 april 2008, 17:22
Vanmiddag heb ik hem afgemaakt, de tuners erop, uiteinden van de frets afgerond, gaten voor de halsbevestiging in de hals geboord en de hals erop gezet. Was ik daarna 4 slagplaatschroeven kwijt, zoeken, zoeken.. tot ik op het idee kwam dat ze wel eens aan een element konden hangen, slagplaat er weer af en ja hoor :satisfie: Was eerst toch bang dat de uitlijning van de hals niet helmaal goed was, maar met een beetje prutsen kwam het zo te zien toch goed. Nu morgen even een setje .010's halen en erop zetten, heb nu alleen nog.011 en .012 liggen, is me te zwaar voor een Fender voor normaal gebruik.

Bijna klaar:
http://img127.imageshack.us/img127/626/klaar1kr0.jpg

Klaar:

http://img127.imageshack.us/img127/4453/klaar2hm7.jpg

http://img127.imageshack.us/img127/2103/klaar3px5.jpg

Later volgen betere foto's, maar eerst de snaren erop en nu eerst even rusten. Ben vanmiddag weer naar de tandarts geweest en mijn bek doet nog steeds zeer.

JeroenSchaaf
2 april 2008, 17:44
Beterschap voor je bek ;)

ENNNN DAMMM wat een mooi dingetje!

Nielsje
2 april 2008, 18:09
Ziet er goed uit Rinze!
Hoe heb je de frets afgerond, en heb je daar een kloos-upje van? De mijne moeten ook, en ik ben benieuwd :)
Vandaag is m'n pakketje van Guitarsupplies binnen gekomen, ben erg benieuwd hoe de nieuwe Diego me bevalt. Morgenavond de locking tuners eens installeren, heb er zin in!

bassej
2 april 2008, 18:27
je hebt die 2e hals te koop staan op marktplaats ofniet:D mooie strat ga je oon geluidsfragmenten posten?

Rinze
2 april 2008, 19:11
Frets afronden doe ik met de fretkroonvijl, daar doe ik ook de randen mee. Eerst heb ik met de wetsteen die ik ook gebruik voor het vlakken van de frets de frets en de zijkant van de toets op één lijn gebracht. Het voelde namelijk echt aan of de fretdraad uitstak. Daarna heb ik met de fretkroonvijl de diagonale zijkanten afgerond. Heb er geen foto van maar wel van de vijl:

http://www.rinzesgitaarweb.nl/afbeeldingen/fretvijl.jpg

Is een tricky werkje, ook omdat ik het al vrij lang niet gedaan had (op een geven moment ben je even klaar met je gitaren), je wilt niet teveel weghalen. Kalm aan dus, steeds even checken.


Als de snaren erop zitten en de boel helemaal goed afgesteld is ga ik zeker wat clipjes posten, tenzij hij volkomen kut klinkt natuurlijk, dan verkoop ik hem aan een van jullie.



:D

Nielsje
2 april 2008, 19:28
Snap het nog niet helemaal ben ik bang.
Ik ben in het bezit van een fretcrownvijl, en zo'n vijl om je fretten onder een hoek aan te zetten ( de kopse kant) nu voelt het bij mij dus ook alsof er wat uit steekt, maar de randjes zijn gewoon wat scherp. Maar je hebt daarna de kopse kantjes alsnog een beetje gedaan met die crownvijl? of kan ik beter met wat staalwol proberen de randjes wat mooi rond te krijgen?

Rinze
2 april 2008, 20:15
Kijk eens hoe het er bij een goed afgewerkte gitaar uitziet, probeer dat na te doen. Staalwol lijkt mij te lang duren en te onnauwkeurig. Je haalt de fretkroonfret er overheen in de zlefde hoek als de kant van de frets, en een paar keer wat vlakker beginnen om de overgang naar de bovenkant af te ronden. Zou het inderdaad moeten laten zien maar ja...

Nielsje
2 april 2008, 20:20
Ah, ik denk dat het wel snap.
"Gewoon" de vijl vanuit een hoek aanzetten, en dan naar de fret toedraaien.
Hm.. daar wordt het ook niet duidelijker van :D. Ik denk dat ik het begrijp, als je denkt dat ik het niet begrijp, dan zou een fotootje wel leuk zijn :).

G.G.
2 april 2008, 20:29
"Gewoon" de vijl vanuit een hoek aanzetten, en dan naar de fret toedraaien.

Zo doe ik dat dus ok met een gewoon sleutelvijltje waarvan de zijkanten glad gemaakt zijn.

tegen het hout aan beginnen en met de draaiende beweging naar de bovenzijde van de frets toe draaien

Rinze
2 april 2008, 21:03
Ah, ik denk dat het wel snap.
"Gewoon" de vijl vanuit een hoek aanzetten, en dan naar de fret toedraaien.
Hm.. daar wordt het ook niet duidelijker van :D. Ik denk dat ik het begrijp, als je denkt dat ik het niet begrijp, dan zou een fotootje wel leuk zijn :).

Ik kan er toch geen foto van maken als ik met beide handen bezig ben :???: ?

JazzBass
2 april 2008, 21:53
Tuurlijk wel..

Camera tussen de tanden, en bijten maar op die ontspanknop..!! :rockon:

Nielsje
2 april 2008, 22:20
Ik kan er toch geen foto van maken als ik met beide handen bezig ben :???: ?

:D

Ik bedoelde dan dat je gewoon de vijl tegen je hals aanhoudt (1 hand bezet) en dan een foto maakt (met de andere hand).

Ik vrees alleen dat mijn vijl voor grotere frets is (jumbo), of maakt dat niet zo veel uit?

Rinze
2 april 2008, 23:20
Tuurlijk wel..

Camera tussen de tanden, en bijten maar op die ontspanknop..!! :rockon:

Gezien de conditie van mijn gebit, het wekelijkse tandartsbezoek en vooral de hoeveelheid pijn van de laatste weken ga ik daar niet eens over nadenken :stop:

Als je vijl te breed lijkt, moet je een kant tegelijk proberen te doen, dus dat je maar een deel van de vijlbreedte over één kant van de fret laat gaan. Das toch heel duidelijk zo of niet? :cooler:

Rinze
3 april 2008, 16:58
Vandaag de snaren erop gegooid, hals zit goed, topkam moet nog wat uitgevijld, dan nog afstellen. Maar er komt bij aansluiten een enorme brom uit dus morgen eerst even naar de elektronica kijken :???:

Nog een paar foto's:

http://img366.imageshack.us/img366/2812/besnaard1yl1.jpg

http://img366.imageshack.us/img366/3715/besnaard2cj7.jpg

http://img366.imageshack.us/img366/2757/besnaard3za7.jpg

Nielsje
3 april 2008, 17:50
Goed bezig!

maar voor locking tuners heb je je snaren d'r wel verdraaid slordig opzitten! Ja sorry, moet toch wat te zeuren hebben, die gitaar is prima...

Rinze
3 april 2008, 18:13
Klopt, was al benieuwd of het iemand zou opvallen :cooler: . Morgen moet de hals toch nog even los, dan regel ik het. Kon eerst niet helemaal vatten hoe het werkt...

En die brom er nog uit...maar hij is wel mooi.

Rinze
3 april 2008, 23:04
http://img174.imageshack.us/img174/6884/topkambp5.jpg
Vanavond de topkam ingevijld.

Probleem: ik zit nog steeds met een enorme brom, die luider wordt wanneer ik de knoppen etc aanraak, maar zachter wanneer ik de plug beetpak. Kan niks vinden, heb volgens mij alles goed gedaan, iemand een (steekhoudend :D ) idee?
http://img99.imageshack.us/img99/4584/bedrading1ky0.jpg

barno
3 april 2008, 23:39
schitterende gitaar!! heb niks met goud maar dit plaatje klopt wel helemaal, mooi!

en klote dat je nu met die brom zit (en enig leedvermaak omdat ook mij dat altijd overkomt :), nee dus, geen idee, bij mij is het vaak de aarding maar dat heb je al gecheckt

Rinze
6 april 2008, 14:17
Ik heb alles gechecked, eerst de pups alleen aan de uitgang, dan de schakelaar erbij, dan de volumepot, etc. Nu doet alles het goed :) :???: Alleen de tussenstand klinkt een beetje uit fase, terwijl de pups volgens de code goed zijn aangesloten.
http://img168.imageshack.us/img168/6035/finaleft3.jpg

Alles er weer af gesoldeerd, pff...

Verder hebben beide elementen een mooi, warm maar toch helder geluid dat inderdaad een beetje tussen enkelspoel en humbucker in zit. Tamelijk Jazzmasterachtig, en dat was net de bedoeling. Nou nog even helemaal afstellen, maar ik laat hem eerst even een dagje bijtrekken.

nevyn292
6 april 2008, 14:23
nog een idee waar het aan lag? of ook gewoonweg alles rewiren en opeens doet ie het wel?

ziet dr in ieder geval supergaaf uit!

Rinze
6 april 2008, 15:47
Ik ben haast geneigd te denken dat ik de output verkeerd om had gesoldeerd. Zou het anders niet weten, alle componenten zijn immers goed. Wel erg stom dat ik dat dan niet gezien heb, zo zie je maar weer dat dit soort karweitjes in niet fitte toestand toch sneller mis gaan.

Rocketman
6 april 2008, 15:54
Ik weet dat het weinig toevoegt; maar wat een schitterende gitaar. Complimenten.

Rinze
6 april 2008, 23:26
Dank je :p



1234

Rinze
9 april 2008, 11:00
Zo, even een foto van de gitaar bewerkt tot bureaubladachtergrond, dsu losgemaakt van de achtergrond, wat ook voor mijn site moet. Kutwerk en het is nog niet helemaal goed, maar toch:


http://img147.imageshack.us/img147/4982/blingmasterachtergrondaw9.jpg

G.G.
9 april 2008, 11:04
Wat een geile plank. Iedere keer als ik ernaar kijk denk ik: "ik wil ook een strat met twee P90's en een blanke lak.


Misschien na de volgende tele jouw idee maar pikken. Je kan nooit genoeg strats hebben.

Riky
9 april 2008, 11:25
Hey Rinze! Heb ik toch ff dit hele topic gemist. Ik zag dat je een strat had gebouwd in het sound Forum dus maar eens ff kijken in zelfbouw... en ja hoor! Daar is ie dan:)

Vette strat man! ziet er echt cool uit. Kleur en hardware past mooi bij elkaar!
En hij klinkt ook nog een vet!




had btw ook niet verwacht dat je 44 was :seriousf: wel leuk om te zien! heb altijd heel ander beeld van iemand in gedachten.

Kevz0r
9 april 2008, 11:41
SUper werk Rinze!
Wat voor lak of olie heb je gebruikt voor de hals?

Rinze
9 april 2008, 11:43
Thnx. Ik heb voor de hals olie gebruikt die ze bij Rikkers Gitaarbouw in Groningen verkopen, lijnzaadolie met een verhardingsmiddel erin.

no 1 hops
9 april 2008, 12:57
mooie gitaar geworden.
wat betreft die olie, kun je die vergelijken met die danish oil?

Rinze
9 april 2008, 14:26
Ik vrees dat ik niet weet wat Danish Oil is? Ik heb even op het net gezocht en ik denk dat het wel vergelijkbaar is.

Kevz0r
9 april 2008, 22:28
Hey Rinze, hoe werkt die olie precies? Doe je wat op de hals en dan uitwrijven met een doek of iets anders?
En wat voor soort schuurpapier gebruik je precies?
Danku.

Rinze
9 april 2008, 23:28
Je brengt de olie op met een doekje en na een minuut (ongeveer) wrijf je het even uit. Schuren hoeft tussendoor niet, ik heb het wel één keer gedaan met 360 schuurpapier, om een paar krasjes weg te halen. Na een keer of tien begint het hout mooi te glanzen.

Het neemt maar heel weinig trouwens, die olie. Ik heb er twee halzen een keer of 10 tot 15 mee gedaan en nog een hals een keer of 6, en het flesje is nog maar voor een derde leeg. Haartjes, stofjes en dergelijke is ook geen probleem, want na het uitwrijven is de boel heel snel vrij droog en wat er op komt veeg je zo weer weg. Ideaal.

Kevz0r
10 april 2008, 16:39
Je brengt de olie op met een doekje en na een minuut (ongeveer) wrijf je het even uit. Schuren hoeft tussendoor niet, ik heb het wel één keer gedaan met 360 schuurpapier, om een paar krasjes weg te halen. Na een keer of tien begint het hout mooi te glanzen.

Het neemt maar heel weinig trouwens, die olie. Ik heb er twee halzen een keer of 10 tot 15 mee gedaan en nog een hals een keer of 6, en het flesje is nog maar voor een derde leeg. Haartjes, stofjes en dergelijke is ook geen probleem, want na het uitwrijven is de boel heel snel vrij droog en wat er op komt veeg je zo weer weg. Ideaal.

Doe je dan wat olie op de doek en dan een minuut wachten of gelijk op de hals? Ja sorry maar ik heb nogal een duur halsje en wil het niet verkloten :satisfie:

G.G.
10 april 2008, 16:42
Doe je dan wat olie op de doek en dan een minuut wachten of gelijk op de hals? Ja sorry maar ik heb nogal een duur halsje en wil het niet verkloten :satisfie:

Wat gaat dat spul een minuut lang op het doekje doen? Gewoon gelijk op de hals knallen. Ff wachten en uitpoetsen.

Rinze
10 april 2008, 16:53
G.G. heeft gelijk. Verknoeien is er met olie lang zo snel niet bij als met lak.