PDA

View Full Version : Cube 15x/20x/microcube met pedaal?



HertogJanNL
15 februari 2008, 14:26
Hey allemaal,

Ik heb al even zitten rondkijken op het forum en gezocht, maar onderstaande vragen waren nog niet helemaal naar tevredenheid behandeld, dus bij deze alsnog:

Ik zit nu nog met een 200,- starterspakketje van Ibanez, de GRX70. De versterker die erbij zit doet zijn werk wel, maar zodra je meer wilt dan clean spelen is het ding echt waardeloos.

1) Ik wil dus een nieuwe versterker en de Cube serie van Roland is denk ik precies wat ik nodig heb. Niet al te hard geluid en de powersqueezer functie, alsmede een aantal leuke effecten erbij. Ik vraag me alleen af welke cube ik moet kopen. De microcube, de 15X of de 20X? Meer vermogen is echt nergens voor nodig, bovendien vind ik die 160 euro wel het maximum.

Ik speel vrijwel alleen op mijn (kleine) studentenkamer, maar wil over een jaartje wel ook mijn huiskamer op kunnen vullen met geluid :) Wat is dan het handigste denken jullie? Heeft het veel voordelen de 20X te kiezen bijv?

2) Verder wil ik wel makkelijk kunnen switchen naar overdrive/distortion, de andere effecten hoef ik denk ik niet snel voor te switchen. Ik ben al wel een footswitch tegen gekomen voor Line6 versterkers:
http://feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/line6-fbv2_350_ffffff_75.jpg

Is deze ook te gebruiken op een Roland Cube of zijn er vergelijkbare pedalen/switches voor een cube? Of moet ik dan een apart overdrive/distortion pedaal kopen? (had de Behringer OD100 al wel gezien, die is wel prima voor een beginner als ik)

Alvast bedankt!

[EDIT]
Heb nu op dit forum ergens gezien dat je geen footswitch bij een 15x kan gebruiken, klopt dat?

Ik vind het een beetje zonde om een effect pedaaltje te kopen als ik net zo makkelijk een switch kan gebruiken die het cube effect aan/uit zet.

heinz3110
15 februari 2008, 14:45
...Als het momentschakelaars zijn , die in het pedaal zitten, dan werkt het prima. Als ze echt aan/uit klikken (dat kan je horen als je ze indrukt) dan moet je dubbelklikken om van effect en of kanaal te wisselen.

De 20x vind ik aan te raden. Logisch, want ik heb 'm zelf.:) Ik vond de overdrive beter(persoonlijk) en meer keus, hij is voetschakelbaar tussen de kanalen en effect, en er zit een ingebouwd tunertje in ,wat handig kan zijn.

Plus de 5 watt extra geeft ietsiepietsie meer headroom .

Sterker nog, ik moet altijd lachen om dat Cubeje van mij. Ik had m gekocht voor piepkleine repetities, maar hij vult een klein kroegje goed genoeg als ik met mijn akoestische band speel, en laatst had ik m gebruikt bij een jamsessie waar ie tot mijn verbazing prima kon meekomen. Vooropgenomen dat de drummer niet al te hard slaat.:)

almarvk
15 februari 2008, 14:52
Oftewel; ga voor de 20x versie. Heb je verder niets nodig.


Wel leuk. Eerst een footswitch uitzoeken en dan pas de versterker :)

HertogJanNL
15 februari 2008, 15:10
De 20x vind ik aan te raden. Logisch, want ik heb 'm zelf.:) Ik vond de overdrive beter(persoonlijk) en meer keus, hij is voetschakelbaar tussen de kanalen en effect, en er zit een ingebouwd tunertje in ,wat handig kan zijn.

Plus de 5 watt extra geeft ietsiepietsie meer headroom .


Hoe gaat dat voetschakelen dan precies in zijn werk? Want in mijn geval wil ik dus schakelen tussen clean en distortion of overdrive. En ik neem aan dat de switch er niet standaard bij zit, dus wat voor een moet ik dan kopen?

Zijn er nog bepaalde voor/nadelen tussen de 15X en 20X? Of de microcube?

En jah, ik wil het wel meteen goed doen, niet dat ik een versterker koop met effecten die ik alleen handmatig kan omzetten, beetje jammer als je een heel nummer wil spelen...

Zamalan
15 februari 2008, 15:17
Ik ben net als jij 23 en ben een maand geleden begonnen met gitaar =D

Ik heb toen ook getwijfeld tussen de verschillende Cubes. De microcube heeft effecten. De cube 15x heeft equalizer knoppen. De cube 20x heeft beide. Nu dit kan enkel uitzicht zijn, en dat door middel van bepaalde combinaties in te drukken je toch kunt equalizen op de micro...

Maar ik heb uiteindelijk gekozen voor de 20x.

Als iemand wat kan vertellen over de footswitch dan hoor ik dat graag want ik denk er ook over eentje aan te schaffen :)

(Aangezien je al snel een nieuwe versterker koop had je misschien beter direct een apparte versterker gekocht en dan had je 200 euro voor een gitaar :s, doch dit terzijde)

(Die swtches werken trouwens met een klein electrish pulsje denkik, ik heb ooit eens de jack va mijn koptelefoon in de footswitch ingang gestoken en toen versprong die :p)

(De tuner werkt met 3 lichtjes, enkel het middenste mag branden om goed gestemt te zijn, handig om snel even bij te stemmen maar het is niet voldoende om perfect te stemmen, ik heb toch nog een appart bakje erbij gekocht)

heinz3110
15 februari 2008, 15:42
Beste HertogJan, lees mijn post nog es effe goed.

Met 2 schakelaars in een voetschakelaar, zoals jouw plaatje, kan je m schakelen: met de eerste voetswitch schakel je tussen het "jc clean" kanaal en het "lead" kanaal. De 2e schakel je je effects (chorus/flanger/phaser/tremelo) uit of aan.

Voetschakelaar moet dan wel met momentschakelaars zijn, dus niet de klikklak, waar ik al over poste. En aangesloten met een stereo jackplug.

HertogJanNL
15 februari 2008, 15:55
Beste HertogJan, lees mijn post nog es effe goed.

Met 2 schakelaars in een voetschakelaar, zoals jouw plaatje, kan je m schakelen: met de eerste voetswitch schakel je tussen het "jc clean" kanaal en het "lead" kanaal. De 2e schakel je je effects (chorus/flanger/phaser/tremelo) uit of aan.

Voetschakelaar moet dan wel met momentschakelaars zijn, dus niet de klikklak, waar ik al over poste. En aangesloten met een stereo jackplug.

Ah oke super, dat wilde ik even weten! Zou die van het plaatje trouwens compatibel zijn met een Cube 20X?

En over het al zo snel kopen van een nieuwe versterker: het was een risico, zo'n starter pack. Maar ik vond de gitaar wel dusdanig ideaal voor mijn situatie (humbucker en single coil, mooie kleur en bovenal een mooi geluid) dat ik de versterker maar als extraatje beschouwde. 200 euro voor deze gitaar en acessoires als kabel, tas, draagband en tuner vond ik prima. Bovendien wist ik niet hoe leuk ik gitaar spelen zou vinden. Als ik het ding 3x per week aanraak hoef ik geen topmateriaal, maar nu blijkt dat ik er echt helemaal gek op ben...

heinz3110
15 februari 2008, 16:24
Ah oke super, dat wilde ik even weten! Zou die van het plaatje trouwens compatibel zijn met een Cube 20X?


Neem 'm mee naar de winkel en test m uit op die Cube :)

iWishmaster
15 februari 2008, 16:32
Een vriend van mij heeft een cube 20x (of 30x, maar die zijn redelijk hetzelfde geloof ik). Hij heeft in de winkel naar een footswitch gevraagd om tussen de kanalen de te wisselen, de verkoper trok de eerste de beste goedkope channel switch van de plank (~10 euro geloof ik) en dat werkte prima, je moet alleen 2x drukken in plaats van 1x (geen idee waarom).

Je echter alleen switchen van JC Clean naar 'lead', dus niet tussen 'crunch' en 'lead' bijv. Als je een modelling versterker wilt, zou ik toch ook even naar Line 6 kijken, ik weet dat veel mensen hier niet van Line 6 houden, maar er zijn bands die een line 6 live gebruiken (vroeger evenescance, lacuna coil, killswitch engage), maar ik heb nog nooit een band met een roland cube zien optreden ...

Ik vind persoonlijk roland beter voor clean, line 6 beter voor high-gain. En een line 6 met een footswitch kan tussen alle presents schakelen en heeft meer kanalen (3-4). Dus van clean - crunch - lead of wat je maar kunt verzinnen.

Jellyfish00
15 februari 2008, 17:02
Of nog beter: Vox Valvetronix

iWishmaster
15 februari 2008, 17:11
Of nog beter: Vox Valvetronix
Die is wel iets duurder als 160 euro.

HertogJanNL
15 februari 2008, 17:20
Neem 'm mee naar de winkel en test m uit op die Cube :)

Zie nu pas dat ik in mijn post nog niet helemaal duidelijk ben geweest :) Ik heb nog niet dat pedaal gekocht, maar dat was de enige floorswitch die ik bij feedback heb kunnen vinden (bij gitaar acessoires althans).

En bedankt voor de tip, zal nog even naar Line6 gaan kijken. Maar het geluid zal uiteindelijk de doorslag geven!

heinz3110
15 februari 2008, 18:36
Tja, dan is het helemaal makkelijk toch. Dan koop je een bijbehorend footswitch erbij - of eentje die erop werkt.

HertogJanNL
19 februari 2008, 12:03
Heb nog even gekeken naar de Vox Valvetronics. Op zich passen de Vox Valvetronix AD15VT en AD15VT-XL nog wel in mijn budget (169/199 euro bij feedback). Zal alleen even tot mijn verjaardag moeten wachten ;) Zijn er meningen over welke voor mij het handigste is? De voor- en nadelen ervan?

Roland Cube 20X
Line6 Spider III 15
Vox Valvetronix AD15VT-XL

Ik wil vooral rock (zowel classic als modern), een beetje blues, wat ballads en af en toe een beetje metal spelen. Een hele hoop dus :) Als ik het goed begrijp is de Spider wat meer geschikt voor metal, klinkt de Cube clean heel goed en geeft de Vox wat meer een klassiek geluid. Moelijk moeilijk moeilijk, wil ze wel eens gaan beluisteren, maar aangezien ik nog niet zo lang bezig ben is de mening van gevorderden welkom!

Jellyfish00
19 februari 2008, 15:02
Als ik het goed begrijp is de Spider wat meer geschikt voor metal, klinkt de Cube clean heel goed en geeft de Vox wat meer een klassiek geluid. Moelijk moeilijk moeilijk, wil ze wel eens gaan beluisteren, maar aangezien ik nog niet zo lang bezig ben is de mening van gevorderden welkom!
Als ik je even van mijn persoonlijke mening mag voorzien:

Spider: Beetje metal-gericht ja, maar het blijft digitaal klinken.
Cube: Lekker bakkie, klinkt goed hoor.
Vox: Kan je prima metal mee spelen hoor (vooral de XL-serie!)

iWishmaster
19 februari 2008, 17:04
Heb nog even gekeken naar de Vox Valvetronics. Op zich passen de Vox Valvetronix AD15VT en AD15VT-XL nog wel in mijn budget (169/199 euro bij feedback). Zal alleen even tot mijn verjaardag moeten wachten ;) Zijn er meningen over welke voor mij het handigste is? De voor- en nadelen ervan?

Roland Cube 20X
Line6 Spider III 15
Vox Valvetronix AD15VT-XL

Ik wil vooral rock (zowel classic als modern), een beetje blues, wat ballads en af en toe een beetje metal spelen. Een hele hoop dus :) Als ik het goed begrijp is de Spider wat meer geschikt voor metal, klinkt de Cube clean heel goed en geeft de Vox wat meer een klassiek geluid. Moelijk moeilijk moeilijk, wil ze wel eens gaan beluisteren, maar aangezien ik nog niet zo lang bezig ben is de mening van gevorderden welkom!
Dat zijn eigenlijk alledrie prima startersamps als je het mij vraagt. Probeer ze dan ook zeker alledrie te testen (A-B-C'en met allemaal ongeveer dezelfde stand qua stijl bijv).

Mijn mening: Line 6 is clean wat minder, metal/distortion wat beter. Cube is clean wat beter, metal/distortion wat minder. Maar dat is heel persoonlijk! Vox heb ik niet zoveel ervaring mee, kan ik je geen mening over geven, maar heb er (als startersamp) eigenlijk alleen maar goeie dingen over gehoord.

Mijn voorkeur is toch de line 6, maar aan jouw stijl te zien, zou ik eerder voor de Cube gaan.

HertogJanNL
5 maart 2008, 12:09
Bedankt allemaal voor jullie nuttige commentaar. Heb vandaag een 20X gekocht, yay! :cooler: Nu nog even sparen voor een footswitch met kabeltje... Wat mij betreft kan het topic dus gesloten worden :)