PDA

View Full Version : late beginnners- wie houdt vol ?



denis.hermans
15 februari 2008, 14:22
Men zegt wel eens je bent nooit te oud om te leren.

Maar geldt dit ook voor gitaarspelen ?

In het verleden heb ik al een paar topics gelezen waarin oudere beginners vertelden dat ze net met gitaarspelen begonnen waren.

Ik vraag me wel eens af ...hoeveel van die "oudere" beginners houden het ook echt vol na enkele jaren .

Ben benieuwd naar reacties en ervaringen.


Denis Hermans

RullyRulez
15 februari 2008, 14:38
Tja ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met gitaarspelen, meteen met les. En eigenlijk wordt ik juist steeds enthousiaster. Ik heb zelfs moeite om te kiezen, wat ik moet oefenen (zie vorig topic). Ik hoop dat dit enthousiasme er over enkele jaren ook nog is.....het gaat er ook om welk doel je hebt, wil je voor je zelf wat spelen, of nog in een bandje of moet Ahoy 2 x uitverkocht zijn.

Overigens denk ik om eerlijk te zijn, het eigenlijk beter is om er jong mee te beginnen. Ik geloof niet echt dat je nog zo goed kunt worden als iemand die met bijvoorbeeld 12 jaar vol enthousiasme begint. Dat geldt niet alleen voor gitaarspelen.

Maar Er zijn wellicht uitzonderingen.

heinz3110
15 februari 2008, 15:50
Als je ouder begint heb je een (hopelijk kleine) achterstand fysiek gezien. Als je jong bent -dus nog niet volgroeid- "zetten" je handen zich makkelijker naar het instrument, waardoor alles wat soepeler gaat.

Ook is het zo natuurlijk dat je dingen veel makkelijker oppikt als je jonger bent.. Je mechanisch geheugen (o.a) wordt sneller geprogrammeerd zeg maar.

Ik geloof dat je als beginnend violist al "over the hill" bent als je 22 bent ofzo.

Kort gezegd: ik denk dat je veel meer en intensiever moet oefenen dan een jong persoon om hetzelfde resultaat te halen. Maar goed, oefenen kost niks. :)

Silco
16 februari 2008, 14:24
Ik was 18 toen ik begon, nu 1,4 jaar later, speel ik nog steeds. Ik heb iets minder dan een jaar les gehad. Daarmee heb ik voor mezelf een basis gelegd.

Nu ben ik vanuit die basis zelf verder gegaan. Ik leer wekelijks nog wel iets van tabs, theorie, gitaar zelf, versterkers en noem maar op.

Ik denk wel dat een 10 jarige het beter zal kunnen. Dit komt gewoon omdat jongere kinderen alles makkelijker leren: taal, motoriek (grof & fijn), eigenlijk alles --> dus ook gitaar spelen ;)

--=HANS=--
16 februari 2008, 14:48
Ik kreeg m`n eerste nylonsnarige gitaar van een vriend op m`n 17e. Alleen wat akkoorden geleerd en het kampvuurniveau nooit ontstegen.
Toen ons oudste zoontje werd geboren was ik 32 en had al een aantal jaren geen gitaar meer in m`n handen gehad. We waren ineens veel vaker thuis in de avond en zo kreeg ik ineens weer zin om te gaan spelen.
Mijn ervaring is dat ik nu ( bijna 38 ) veel meer rust heb en de tijd neem om te oefenen en dingen uit te zoeken. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat je als je jonger begint een hoger niveau kan halen en dat het leren langzamer gaat naarmate je ouder wordt maar zo lang je niet de ambitie hebt om met gitaar spelen je brood te verdienen maakt het allemaal geen hol uit. Gewoon lekker blijven spelen, en dan maar wat langzamer leren!

Groet, Hans

HuMon
26 februari 2008, 20:10
Ik ben op m'n 41e begonnen met akoestische gitaar en een half jaar later electrische gitaar, en ben nu 43. Ik probeer elke dag minimaal een half uur te oefenen (of in ieder geval wat aanklooien)...

Helaas kan ik door m'n werk geen lessen nemen, maar ik heb wel eens wat hulp van een collega en een kennis gehad.

Je zal mij ook niet snel op een podium zien spelen, ik doe het puur voor de lol :B

Izegrim
27 februari 2008, 00:16
Ik ben op m'n 24e begonnen met gitaar spelen en speel nu ruim 4 jaar. Eigenlijk speel ik alleen maar metal en ik zou heel graag wat fingerpick- en akkoordenskills willen ontwikkelen maar tot nu toe ben ik aardig zoet geweest om mijn spel strakker en sneller te krijgen. Nou ben ik ook wel toe aan het leren van lead gitaar dus dat zal binnenkort ook wel wat aandacht verdienen. Intussen speel ik ook in mijn 2e band (Prima-Nocte), wat mij ontzettend helpt om de lat wat hoger te leggen. Verder heb ik nooit van m'n leven les gehad dus ik mag niet klagen. Wat is trouwens volhouden? Ik heb periodes dat ik fanatiek zit te oefenen en vooruit ga maar soms ook weken dat de gitaar maar stof zit te verzamelen in de hoek. Voor rock- en metalgitaristen heb ik eigenlijk maar 2 gouden adviezen:

- oefen met een metronoom
- ga spelen in een band die uitdaging biedt (niet erg als je het niveau nog niet trekt; komt wel)

HertogJanNL
27 februari 2008, 09:08
Ik ben zelf 23 en speel al twee maanden elektrische gitaar. Niet lang dus, maar als ik het vergelijk met de vier jaar pianoles die ik heb gehad toen ik aan mijn tienerjaren begon ben ik nu voor mijn gevoel al verder. Had daarvoor ook al 2 jaar algemene muziekles gehad (met klokkenspel spelen enzo :)). Misschien ligt het eraan dat ik dus al een goede muzikale basis had dat het nu zo goed gaat hoor.

Maar ik denk dat motivatie het belangrijkste is en die is nu met gitaar gewoon veel hoger dan toen ik piano speelde. Ik kan nu de nummers spelen die ik leuk vind, allemaal op mijn eigen tempo. Ben nu een tweede nummer aan het instuderen dus ben niet ontevreden over mezeld. Dit neemt niet weg dat ik benieuwd ben hoe gemotiveerd ik over een jaar ben. Dan ben ik ook student-af en moet ik echt aan het werk...

jaspie
27 februari 2008, 14:39
wes montgomery begon pas op zijn 19e te spelen, kijk wat er van hem gekomen is.

thehypz
27 februari 2008, 15:52
Ik speel nu een dik half jaar gitaar, ben 23, en begin steeds maar enthousiaster te worden. Ik heb geen les, maar ik kan al behoorlijk lekker en snel soleren in verschillende toonladders. Het word alleen maar leuker nu een ook echt wat nummers kan meespelen met backing tracks, heerlijk gevoel en ik verwacht niet dat ik nog zal stoppen met gitaar spelen.

sugarfish
28 februari 2008, 07:54
Ik ben op mij 19e/20e pas begonnen. Ik ben nu 35 en speel nog steeds. Je bent nooit te oud om te leren, als je maar gemotiveerd bent. Maar ik denk ook dat het wel belangrijk is hoe je leert. Ik heb het gitaar spelen mijzelf aangeleerd. Dit heeft wel als gevolg gehad (15 jaar geleden was er geen youtube) dat de progressie wat langzamer ging. Toen hadden we de bibliotheek, muziekboeken lenen en oefenen maar.
In ieder geval je bent nooit te oud!! Als de motivatie er is dan lukt het wel.

DBD
28 februari 2008, 08:59
Heb m'n eerste gitaar gekocht toen ik 23 was. Eerste jaren fanatiek geoefend. Dan 8 jaar sporadisch wat gespeeld wat ik al kon en nooit meer de moeite gedaan om iets bij te leren. Nu ben ik 35 en speel sinds een jaar bijna elke dag minstens 1 uur. Ik heb al meer vooruitgang beboekt op dit jaar dan alle jaren voordien. Waar ik heen wil, oefenen en inzet maken het grootste verschil niet zozeer de leeftijd. Toen ik 23 was wou ik alles zo vlug mogelijk alles kunnen spelen. Dit geeft als resultaat dat men van alles "iets" weet maar van weinig veel. Nu ben ik wat rustiger, zal wel met de jaren zijn zeker :-) en steek ik wat meer tijd in het leren van een song. Moet wel eerlijk toegeven, het lukt me nog steeds niet een volledige songs "mee" te spelen. MAAR ik beleef er een enorm plezier aan en daar is het toch om te doen (als je tenminste niet de ambitie hebt om studio muziekkant te worden). M.a.w. gewoon doen waar je zin in hebt en genieten van de voldoening wanneer je vooruitgang boekt.
Mvg DBD

Tubescreamer
28 februari 2008, 14:32
Mjaa ik word over een maandje 30, en ben net sinds anderhalf jaar weer serieus (zoveel mogelijk althans) aan het spelen na het een paar jaar eigenlijk bijna niet gedaan te hebben. (Speel in totaal wel zo'n 17 jaar) Ik speelde dan wel, maar alleen maar af & toe thuis. Ben nu weer in een bandje, veel nummers schrijven enzo etc. Hardtstikke leuk.

Heb stiekem heeeeeeel even gedacht zo van: he zou 't nog wel zin hebben? "Nog zoveel in te halen en iedereen is toch beter dan ik, blabla..."
Nou zal je zeggen moment dat de versterker op 10 stond was dat nare gevoel wel weer weg :D
Zoals gezegd, het gaat erom dat je lol hebt in het spelen, dat je je ei drin kwijt kan en, als je zoals ik ook je eigen shit schrijft dan is daar toch geen leeftijdslimiet voor? Sure de een zal wat langzamer dingen oppikken op latere leeftijd dan de ander, maar wie heeft er haast?
Geloof wel dat je je op latere leeftijd (dus als je als het goed is niet meer jong en naief bent :)) misschien beter een doel kan stellen van de richting die je op wil. Ik persoonlijk dacht er 10 jaar geleden niet zo heel erg over na, nu weet ik iig wel wat ik níet wil, of beter: ik besef dat ik sommige dingen niet zo per se hoef te kunnen, en probeer me te concentreren op de dingen waar ik wél goed in ben, en daar probeer ik beter in te worden.

Nou Amen. Kan iemand zich ook daarin vinden?

Joh en je raakt nooit uitgeleerd zeg ik altijd maar. En wat leeftijd betreft: zolang Keith nog niet uit elkaar is gebrokkeld....:D

10Man
28 februari 2008, 15:40
wes montgomery begon pas op zijn 19e te spelen, kijk wat er van hem gekomen is.

Frank Zappa is ook 'pas' begonnen op z'n 17e, en er zullen vast nog wel voorbeelden zijn van nog latere starters. Niet dat ik me wil/kan vergelijken met Montgomery of Zappa, maar ik begon op m'n 19e.



Geloof wel dat je je op latere leeftijd (dus als je als het goed is niet meer jong en naief bent :)) misschien beter een doel kan stellen van de richting die je op wil. Ik persoonlijk dacht er 10 jaar geleden niet zo heel erg over na, nu weet ik iig wel wat ik níet wil, of beter: ik besef dat ik sommige dingen niet zo per se hoef te kunnen, en probeer me te concentreren op de dingen waar ik wél goed in ben, en daar probeer ik beter in te worden.

Nou Amen. Kan iemand zich ook daarin vinden?

Ja, als je realistische doelen kunt stellen, en er genoeg lol aan beleeft, komt het goed.

Het is volgens mij wel zo dat muzikaliteit zich het meest kan ontwikkelen in de kinderjaren. Dus als je vroeger een ander instrument bespeelde en/of toen al veel muziek luisterde, dan heb je daar later profijt van.

terrasbeest
29 februari 2008, 16:55
wes montgomery begon pas op zijn 19e te spelen, kijk wat er van hem gekomen is.

yep, overleden op z'n 46ste ofzo.
Opletten dus!

Richard33
1 maart 2008, 19:57
Ben nu 33, ben begonnen op m'n 16 of zoiets. Met wisselende intensiteit speel ik, maar mijn motto is: als je moet oefenen, kun je het beter niet doen.

Overigens is het tegenwoordig veel makkelijker om snel progressie te maken, met tabs op internet, maar ook software als Guitarpro...

appyhaan
1 maart 2008, 20:31
Overigens is het tegenwoordig veel makkelijker om snel progressie te maken, met tabs op internet, maar ook software als Guitarpro...

Snel technische progressie ja, maar muzikale progressie...

Blind Owl
2 maart 2008, 13:10
yep, overleden op z'n 46ste ofzo.
Opletten dus!

Ja, en als je begonnen bent voor je 15e, moet je ook oppassen, dan ga je dood als je 27 bent :satisfie:

Zamalan
2 maart 2008, 16:01
Ik ben nu 23 en een dikke twee maand bezig. Ik kan de basis akkoorden (wisselen tussen 2 akkoorden gaat wat stroef) en de a mineur pentatonische toonladder, en voor de rest modder ik maar wat aan.

Ik zit nu op een punt dat ik weinig vooruitgang boek door enkel op mezelf te leren. Mezelf kennende ga ik het redelijk snel beu worden als ik geen vooruitgang zie. Daarom heb ik dus besloten om lessen te gaan volgen. Ook omdat het hier op het forum vaak aangeraden wordt.

Ik kan zeer weinig maar ik vind het voorlopig nog altijd super leuk om te spelen.

(Mijn vriendin krijgt het wel al redelijk op de zenuwen omdat ik telkens weer dezelfde akoorden en toonladder speel)

DaBok
2 maart 2008, 22:23
Toen ik mijn eerste gitaar ter hand nam was ik, denk ik, een jaartje of 9. Ik heb een jaartje of 2 les gehad, maar niet verder gekomen dan wat standaard open akkoordjes en wat barré grepen. Nadat ik gestopt was met lessen, was ik feitelijk gestopt met gitaar spelen.

Inmiddels ben ik 42 en ben ik, omdat mijn zoon interesse toont voor gitaar, sinds een paar maanden weer vollop bezig met dit prachtige instrument. De lol haal ik uit het oefenen en telkens weer ontdekken dat je beter wordt dan de week ervoor. Een doel? Dat heb ik niet echt. Behalve de lol in het spelen en het leren. Ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen. Ik zou niet willen, overigens. Het is mijn ding wat ik doe als ik thuis ben. Het ding waarmee ik mijn dagelijkse beslommeringen kan doen vergeten. En het ding waarmee ik veel plezier mee beleef. En daar gaat het mij om. Ik hoef geen Clapton, Vaugh of Hendrix the second te worden. Ik beleef zo veel plezier met leren alleen.

Dat zouden meer mensen moeten doen :cooler:

Tubescreamer
3 maart 2008, 10:12
Ik ben nu 23 en een dikke twee maand bezig. Ik kan de basis akkoorden (wisselen tussen 2 akkoorden gaat wat stroef) en de a mineur pentatonische toonladder, en voor de rest modder ik maar wat aan.

Ik zit nu op een punt dat ik weinig vooruitgang boek door enkel op mezelf te leren. Mezelf kennende ga ik het redelijk snel beu worden als ik geen vooruitgang zie. Daarom heb ik dus besloten om lessen te gaan volgen. Ook omdat het hier op het forum vaak aangeraden wordt.

Ik kan zeer weinig maar ik vind het voorlopig nog altijd super leuk om te spelen.

(Mijn vriendin krijgt het wel al redelijk op de zenuwen omdat ik telkens weer dezelfde akoorden en toonladder speel)

Nou ja het is belangrijk dat je niet uit het veld geslagen wordt inderdaad als je het gevoel hebt dat je effe niet vooruit komt ja.
En het is goed dat je je besluit dat je er wat aan gaat doen, bijvoorbeeld lessen nemen. Of in een bandje gaan spelen met andere (beginnende) muzikanten. Want met andere mensen spelen is natuurlijk het allerleukst (toch??) en daar leer je ook weer een hele hoop van.
Nooit zo bij stil gestaan toen ik net begon geloof ik, ik ben gewoon als een dolle stier door blijven rammen :D haha zeker de eerste paar jaar.
Maar ik heb ook nooit op les gezeten, ik heb het voor 'n groot gedeelte op gehoor gedaan, en zo vond ik altijd wel wat nieuws om uit te zoeken of te leren; wist vrij goed welke dingen ik perse wilde leren, en tja, dan stop je niet totdat je het hebt of totdat je vingers dr af vallen :)

HertogJanNL
3 maart 2008, 10:33
Ik moet zeggen dat ik zelf niet echt oefen op losse akkoorden en toonladders, al wil ik dat laatste zeker wel gaan doen om wat meer gevoel en snelheid te krijgen voor solo's. Ik blijf gemotiveerd omdat ik hele nummers leer spelen, die ik dan laat horen aan familie en vrienden en dat ze dan zeggen 'hey wat klinkt dat relaxed'.

Ik heb vroeger klassieke piano/muziek les gehad en jongen, dat is echt motivatie dodend na een tijdje :(

Schummie
3 maart 2008, 18:52
Ik ben 45 jaar en ik ben nu ongeveer een dik jaar bezig en ik vind het fantastisch. Ik heb een half jaar les gehad, maar toen liet helaas onze gitaarleraar ons in de steek. Ik speel gitaar met mijn vrouw (44 jaar) en mij dochter (9 jaar).
Inderdaad het gaat allemaal niet zo snel, zeker niet als je er ook nog (oa) 160mg Morfine per dag moet slikken, want dat maakt het er zeker niet makkelijker op.
Maar als je dan weer een akkoord heb bijgeleerd, ben je dubbel zo blij.
Het is maar net hoeveel plezier je in gitaarspellen heb.

Groetjes Schummie.

HuMon
3 maart 2008, 20:19
Pfew, ik was al bijna bang dat ik de enige beginnende 40+ was :p


Ik ben 45 jaar en ik ben nu ongeveer een dik jaar bezig en ik vind het fantastisch. Ik heb een half jaar les gehad, maar toen liet helaas onze gitaarleraar ons in de steek. Ik speel gitaar met mijn vrouw (44 jaar) en mij dochter (9 jaar).
Inderdaad het gaat allemaal niet zo snel, zeker niet als je er ook nog (oa) 160mg Morfine per dag moet slikken, want dat maakt het er zeker niet makkelijker op.
Maar als je dan weer een akkoord heb bijgeleerd, ben je dubbel zo blij.
Het is maar net hoeveel plezier je in gitaarspellen heb.
Groetjes Schummie.

wiltin
4 maart 2008, 07:03
Nu doe er maar een 51 jarige bij. Heb op mn 18e mn eerste serieuze gitaarpoging gedaan. Van een vriend wat accoordjes geleerd en naar een paar weken al een bandje in..dat was werkelijke een wonderlijke leerschool. Echter verder dan accoorden spelen ben ik nooit gekomen. Daarna getrouwt kindertjes en de gitaar zo,n 30 jaar aan de wilgen gehangen. Een jaar of 4 geleden er weer een gekocht en weer aan de gang gegaan. haha Wel min of meer opgezweept door zoon en dochter. Op een gegeven moment hed ik er genoeg van steeds dezelfde dingetjes te doen en heb me als doel gesteld te leren soleren.
Heb via youtube een online les site gevonden en ben met Sweet in Child van GnR aan de gang gegaan. Pfff dat was blokken allemaal technieken waar ik nog nooit van gehoord had. Maar een wereld ging voor me open.. avonden benden, pul up pull ofs oefenen, vingersnelheid oefenen maar uiteindelijk ging het steeds beter klinken en ik ging al spelende ook toonladders begrijpen en oefenen.
Heb het resultaat een poosje geleden ff opgenomen. de kwaliteit is wel erg brak maar het gaat om wat het geworden is he.
http://media.putfile.com/Sweet-child-87

GibsUn
4 maart 2008, 20:02
Ja, en als je begonnen bent voor je 15e, moet je ook oppassen, dan ga je dood als je 27 bent :satisfie:

..enhoe...

Tubescreamer
4 maart 2008, 20:54
Ja, en als je begonnen bent voor je 15e, moet je ook oppassen, dan ga je dood als je 27 bent :satisfie:
Oei ik ben begonnen toen ik 13 was.....ik word over 8 dagen 30.....betekent dat dat ik me geen zorgen meer hoef te maken? :D

DaBok
5 maart 2008, 11:26
Heb het resultaat een poosje geleden ff opgenomen. de kwaliteit is wel erg brak maar het gaat om wat het geworden is he.
http://media.putfile.com/Sweet-child-87

Zeker niet slecht! Ik moet nog even oefenen voordat ik dit resultaat zal bereiken.

Keep on rockin', ye olde man! 8-)

liesje
5 maart 2008, 11:51
Speel sinds mijn 14e een beetje af en an...
't Zal wel nooit super worden.
Tijdje les gehad, tijdje gestopt, nu weer heel fanatiek aan het spelen, sinds een jaar of 5.
Ook weer les genomen, de DVD van Eltjo in huis.
Stilaan ga ik langzaam vooruit.
Ik heb nu wel het doorzettingds vermogen van een "ouwe rot""
maar mis de echte flexibiliteit van de jeugd.
Heb soms wat last van mijn gewrichten.
Ik vind het jammer dat ik niet eerder fanatieker ben gaan leren.
Zoals in CSN&Y "but I wish that I had started long before I did"
maar ook "I have more than what I wanted" een 12 string een mooie akoustische en supermooie Blueridge...
Ik hoop dat ik nog heel lang kan spelen, ik vind het enig om te doen,
zou de hele dag wel willen spelen.
Dus (mede)ouwe knarren hou vol en geef nooit op!

Guitarmania
7 maart 2008, 21:26
Het geeft ook zo ontzettend veel vervulling naast je 9 to 5. Effe die CD opzetten, en er dan overheen knallen met je gitaar. De wereld vergeten.

gitaarvrouwtje
8 maart 2008, 20:17
ben op mijn 38 ste weer begonnen na ooit op mn vijftiende een zes maandjes les gehad te hebben..ben nu 40 en heb er nog steeds veel plezier in, ben wel een ontzettende doorzetter als ik iets graag wil ..want gitaar spelen moet je natuurlijk wel tijd voor maken en niet te snel opgeven als t effe niet lukt

ik zie de jonkies wel sneller gaan haha..maar ik begeleid mezelf nu naar genoegen, ken mijn akoordjes, speel al behoorlijk fingerstyle voor de tijd dat ik les heb, vooral omdat ik dan zo n tab perse WIL doorspelen..dus elke dag die gitaar een paar keer pak en steeds maar weer die stukjes doorspeel tot ik ze dromen kan

ik krijg er eigenlijk steeds meer plezier in

marcelca
10 maart 2008, 08:45
hallo

ik ben begonnen op mijn 36 ste doordat ik een vriend van mij hoorde gitaar spelen en had zoiets dit wil ik ook leren...

En als ik iets in mijn hoofd heb dan doe ik dat dus ook, ben akoustisch begonnen maar na een half jaar overgestapt naar elektrisch..

ben nu 38 en speel dus ruim 2 jaar en ik denk met voldoende geduld en doorzettingsvermogen dat het wel te leren valt als je ouder bent ( ja jonger zal makkelijker zijn )

ik speel elke dag wel minimaal een half uurtje ( meestal meer )

en elke week speel ik samen met de bewuste vriend een hele avond samen, meestal een uurtje of 4 a 5

op zo`n avond zijn we heel bewust tehnieken aan het doornemen en kwaliteit verbeteren, samen hoor je meer als alleen en natuurlijk veel plezier maken , nummers spelen gewoon klooien over een backingtrack..

tja hoe hoog ligt het niveau

toonladders op verschillende posities lukken nu wel, waardoor je door de verschillende licks uit bestaande nummer steeds meer improvisatie over backingtracks kan doen

aantal nummers die we spelen

-race against the machine
-gary moore
-danko jones
-probot
-iron maiden ( sinds kort en dit valt niet mee, wat een snelheid )
-sears jordon
-shunk anansie
dit zijn allemaal dingen die we uit ons hoofd spelen, voor de rest een 30 tal tabs omdat we begonnen zijn met guitar pro

enz,enz,enz

en nog een aantal dingen, waar we ook stukjes van kunnen maar niet het hele nummer...




voor de rest hou gewoon plezier erin, heb je een keertje geen zin , dwing jezelf niet en ga morgen weer verder of speel de dingen die je al kent..

normaal speel ik zo veel mogelijk dingen die ik nog niet ken dit houd je scherp

veel plezier allemaal

janpetrarca
10 maart 2008, 16:10
Ik ben nu 30 jaar en speel net een paar maanden. Ik hoop dat ik het vol kan houden. Soms als mijn vingers niet willen wat ik ze graag wil laten doen heb ik zit om er mee op te houden, maar het (hopelijke) uitendelijke resultaat is te mooi om er mee te stoppen. :B

G.G.
10 maart 2008, 19:56
Leuk al die oudere jongeren. Ben zelf 31 en speel naar jaren niets gedaan te hebben alweer zo'n 2 jaartjes.


Concentreren gaat nu makkelijker, maar vroeger leek ik dingen sneller op te pikken.

supersnarf
12 maart 2008, 22:28
Hier nog zo'n ouwe knar (49) sinds 3 jaar weer volop aan het snaren plukken. :B
Vroeger :hippie: met vrienden wat aangeklooid nooit echt aan mijn techniek gewerkt ,was in die tijd inderdaad moeilijker om het jezelf goed aan te leren.
Of je moest les nemen maar op een muziekschool blokfluit te blazen (vond men toen de beste manier om noten te leren) nee ....
En de spullen een goedkope "HONDO les paul" op de phillips buizenradio (met groen oogje). Enfin getrouwd, kinderen..geen tijd.
Nu is er weer volop tijd ..en wat een mogelijkheden tegenwoordig...Prachtige gitaren voor weinig ....oefenen de gitaar aan de laptop, guitarpro...enz..
Maakt het voor een ouwe, wat vast geroest, persoon zeker stukken makkelijker en leuker(wat als ik dit in mijn jeugd zou gehad hebben?).
De vooruitgang zal op mijn leeftijd dan niet zo snel meer gaan maar ik merk wel progressie door gewoon stug blijven oefenen..

gitaarvrouwtje
12 maart 2008, 23:44
ik vind dat allemaal heel herkenbaar
ik merk dat ik bijvoorbeeld vroeger een akoord 1x zag en dan de naam wist en de posities..maar dat dan dagelijks oefenen pff daar was ik gewoon te lui voor haha
nu doe ik er veel langer over de namen bij de posities te onthouden en teken soms zelfs even een schemaatje bij nummers die ik speel haha
maar ik kan t wel allemaal spelen en speel bovendien met veel meer gevoel dan toen
kan nu uuuren pielen om een bepaald fingerstyle stukje goed te krijgen
en kan eindeloos genieten in de kamer met mn electro/acoustische gitaartje en mn versterkertje ..lekker zomaar wat pingelen..

ik heb er gewoon wat meer rust voor nu

mn vingers doen vandaag wel zeer..iets te lang doorgegaan haha :hippie:

HertogJanNL
13 maart 2008, 13:04
mn vingers doen vandaag wel zeer..iets te lang doorgegaan haha :hippie:

Haha, herkenbaar :) Net als ik denk dat ik nu echt wel genoeg eelt heb gekweekt ga ik een ander nummer met andere akkoorden leren en merk ik dat het in het begin alsnog amper uit te houden is :)

Thom TK
13 maart 2008, 13:28
Och, Michael Romeo begon serieus met spelen toen hij achttien was, en hij is niet bepaald een slechte gitarist (Symphony X).
ALs je jong bent heb je zeker een voordeel maar het zegt niet alles. Aanleg en toewijding zijn imo veel belangrijker dan leeftijd.

Rinus
16 maart 2008, 21:32
Hallo Denis,

Weet niet wat oud is. Ben net een half jaar bezig en begonnen toen ik 45 werd. Dit op aandrangen van mijn vrouw. Zeg maar mid life crisis. Gelukkig zit de gitaar leraar om de hoek van mijn straat. Dus elke week een half uurtje. Dankzij hem en gitaar pro hou ik het wel vol en word het steeds leuker. Wel afzien en veel uren maken in het begin. Soms wanhopig omdat een nieuwe akkoord greep niet wil lukken en dan opeens gaat ook deze vanzelf.

Net dit forum gevonden. Leuk. Succes verder, gewoon door gaan. Ik word de gitaarheld van het bejaardenhuis. :soul: Maar dan met grijs haar.

Groetenn,

RInus












Men zegt wel eens je bent nooit te oud om te leren.

Maar geldt dit ook voor gitaarspelen ?

In het verleden heb ik al een paar topics gelezen waarin oudere beginners vertelden dat ze net met gitaarspelen begonnen waren.

Ik vraag me wel eens af ...hoeveel van die "oudere" beginners houden het ook echt vol na enkele jaren .

Ben benieuwd naar reacties en ervaringen.


Denis Hermans

marcelca
16 maart 2008, 21:51
Hallo Denis,

Weet niet wat oud is. Ben net een half jaar bezig en begonnen toen ik 45 werd. Dit op aandrangen van mijn vrouw. Zeg maar mid life crisis. Gelukkig zit de gitaar leraar om de hoek van mijn straat. Dus elke week een half uurtje. Dankzij hem en gitaar pro hou ik het wel vol en word het steeds leuker. Wel afzien en veel uren maken in het begin. Soms wanhopig omdat een nieuwe akkoord greep niet wil lukken en dan opeens gaat ook deze vanzelf.

Net dit forum gevonden. Leuk. Succes verder, gewoon door gaan. Ik word de gitaarheld van het bejaardenhuis. :soul: Maar dan met grijs haar.

Groetenn,

RInus

ik heb ook vooral in het begin erg veel met guitar pro gespeelt, en ik weet ook zeker dat dit bijgdragen heb aan het plezier wat ik erin heb..

speel nu dus ruim 2 jaar en gebruik guitar pro eigenlijk bijna niet meer, meestal zoek ik een backingtrack op van iets wat ik zou willen leren en ga ik zitten vogelen of ik eruit kom, soms lukt dit en soms niet en dan pak ik even een guitar pro tab erbij als geheugen steuntje..

het grappige is toen ik met guitar pro speelde dat ik werkelijk bijna niets kon onthouden, terwijl ik nu eigenlijk alles uit mijn hoofd doe, je kan bij wijze van spreken de noten niet opschrijven maar als je speelt gaan je vingers vanazelf naar de juiste plek..

ook ritmisch gezien kan je je nummers die je speelt je eigen sound geven door te spelen met timing ed,, terwijl je met guitar pro vaak precies de tab aanhoud

looneycooney
17 maart 2008, 18:50
Ouder beginnen lijkt me niet gemakkelijk eerlijk gezegd , maar toch....

Ik begon feitelijk reeds op mijn 14/15de ..toen nog met een ibanez guitaartje wat ik al vrij snel had verkocht , het geluid was het echt niet.
Toen kocht ik van dat geld een epiphone acoustic/electr. ..vrij goedkoop, zoiets als de AJ versie nu.
Hierop heb ik meer grunge en zo geleerd en vooral met barré's feitelijk en enkele simpele akkoorden. Echt goed ging het niet feitelijk.
Ik heb qua lessen enkel notenleer 1j gehad en een jaartje privé-les in de muziekshop. Ik heb meer uit mijn boekjes gespeeld feitelijk...na 2j was het dan ook afgelopen.
Maar ik vermoed dat zoiets aan 'Karakter' ligt...want toen hield ik het niet vol , leerde ik vrij traag tov anderen ( of dat idee had ik toch , achteraf bleek anders) .
Doch , ik heb nooit muziek opgegeven , mede dankzij een kameraad die klassiek-piano speelt (conservatorium-opl.) . Hij betrok me altijd met zijn muziek , omdat er op muzikaal vlak ook altijd een 'klik' was tss ons . raar maar waar... Toen heb ik mij een groovebox 303 gekocht om met hem muziek te maken . Hiermee heb ik ook best veel bijgeleerd .
Toch , net zoals die kameraad , grijpen we beide terug naar een degelijk instrument , er is gewoon niets beters !!! Ik heb ondertss terug anderjaar (of ietsje meer maybe) erop zitten met de epi les paul , die ik had gekocht als motivatie. En ik moet zeggen , reeds vanaf het begin ging het aardig. Ik heb nog nooit zo goed guitaar gespeeld als nu eerlijk gezegd. zuiver , vol ritme , ik leer snel aan etcetc
Om nu een voorbeeld te geven ...vanaf vrijdag ben ik 'classical gas' aan het instuderen...en zit al bijna op het einde van deel 3 , enkel nog ietsje sneller spelen , maar het gaat al blindelings. en dat met een gemiddelde van maar ongeveer 2 uur speeltijd per dag. Al moet ik zeggen dat ik tss andere dingen door ook wel eens mijn beauty vastneem om erop te tokkelen .
Tevens denk ik ook dat mijn soort werk er veel toe heeft geholpen , veel technisch werk . Hierdoor heb ik een veel vastere hand gekregen en veel meer eelt! Geen pijn meer :cooler: ! 2 uur spelen en ik voel nog niets, vroeger had ik al bijna een plakker rond mijn vinger tegen die tijd , hahahaah
Ouder herstarten heeft mij wel geholpen denkik , veel meer karakter gekregen in mijn hobby's en ik ben ook veel creatiever geworden mede omdat alles zo makkelijk aanleert. Ik was al een laatkomertje , zoals men hier zegt en nu dus ook een laatbloeier , maar evenveel fun hoor en daar draait het toch ook om heh !

ps: voor de verduidelijking , ik ben er nu 29 en ik geef mijn guitaar NOOIT meer op! 8-)

looneycooney
18 maart 2008, 18:15
kan nog iets aan toevoegen...heb me zonet terug ingeschreven voor privé-lessen bij de muziekshop ! Ook als extra motivatie en ook als technische ondersteuning, vooral overgangen heb ik het soms moeilijk.
Maar de motivatie is er heel zeker , de wil is nog nooit zo groot geweest , net zoals mijn doorzettingsvermogen.
Heb dan ook maar gelijk een nieuw guitaartje besteld vooral voor het fingerpicken. Zonet enkele getest en het is de Taylor 214E geworden :noob: voor 728 euries kon ik het niet laten :p

Mvg

Garrousse
25 maart 2008, 00:58
Ik ben nu 31 en als ik hier zo lees, vinden sommigen zich op 20 jaar al "oud"
Ik ben op m'n 20ste begonnen met lessen, maar heb toen al na een paar maanden opgegeven wegens tijdgebrek en daar heb ik wel spijt van omdat ik nu terug begonnen ben en al veel verder had kunnen staan.
En dan denk ik ook soms of het allemaal nog wel uithaalt om nu nog te beginnen, tegen de tijd dat ik het een beetje fatsoenlijk ga kunnen, ben ik misschien al 50 :roll:

john5
25 maart 2008, 07:37
Ik ben zelf ook al een aantal jaar bezig en nog wel jong. Maar ik heb bij mijn gitaarleraar vaak genoeg mensen gezien die enigzins op leeftijd waren en het qua techniek gewoon niet meer kunnen leren omdat ze te oud zijn en de vingers niet meer zoepel krijge. Zo is er voor mijn les een vader en zoon die samen lessen en je duidelijk merkt dat de vader veel enthousiaster dan zijn zoon en er dus waarschijnlijk meer tijd in steekt, maar zijn zoon(tje) is daaren tegen vele malen verder met techniek.
Ik kan dus best begrijpen wat de topicstarter bedoelt, al blijven er natuurlijk met regelmaat uitzonderingen.

Garrousse
25 maart 2008, 08:12
Het is natuurlijk ook wel op welk niveau je nog wil geraken, ik zou het al heel fijn vinden als ik mezelf goed kan amuseren op m'n zoldertje zonder dat ik moet piekeren hoe ik mijn vingers moet zetten, ik heb toch geen podium ambities meer.

bassej
25 maart 2008, 19:01
wat noem je laat, Hendrix begon op z'n 15e met een echte gitaar. So did I is dat (te) laat of vroeg.

gitaarvrouwtje
25 maart 2008, 19:27
Haha, herkenbaar :) Net als ik denk dat ik nu echt wel genoeg eelt heb gekweekt ga ik een ander nummer met andere akkoorden leren en merk ik dat het in het begin alsnog amper uit te houden is :)

mja dat eelt zit er inmiddels wel , soms is t gewoon spierpijn haha, en soms wat jij zegt, dat je dan weer een nieuwe tab hebt en dan toch merkt dat t eelt op een ander plekkie ook wel fijn was geweest haha

ik denk dat we als veertig plussers kunnen stellen dat we laat begonnen zijn, ik vind met vijftien jaar niet laat beginnen , het kan vroeger maar of vijftien te laat is betwijfel ik..
en ook als je ouder bent , of wat sommige broekies hier OP LEEFTIJD noemen (pfff mompel mompel moppert bennietopleeftijd ben gewoonjongbelegen)
heeft het nog steeds te maken met aanleg en muzikaliteit.

er zijn er zat die veel jonger zijn die nooit fatsoenlijk een nummer uit zullen spelen met gevoel. en zat die zo als ikke jong belegen zijn die dat prima redden en nog muzikaal klinken ook :hippie:

wrc_46
26 maart 2008, 00:21
Ik ben pas op mijn 18de begonnen, ik speel nu ongeveer 2 jaar. Ik heb de eerste maand heel hard gesukkeld met akkoorden, maar gwn doorgebeten en heel veel tijd erin gestoken en dit heeft zich tot op heden al geloond. Ik speel gewoon pop/rock/blues dingetjes.Nog geen superstrakke gitarist maar ik speel in een bandje, we hebben lol en proberen muziek te maken. Wat ik wel merk is dat mn vader die ongeveer een half jaar eerder is begonnen, veel meer tijd erin moet steken om idd gewoontes/automatismes aan te leren, maar gaandeweg lukt het wel. Dus gwn doorbijten! en oefenen tot je erbij neervalt, zou ik zeggen.

savale
26 maart 2008, 11:56
Ik ben vorig jaar begonnen op mijn 25e. Inmiddels speel ik in een bandje en post ik zo nu en dan wat op youtube om aan vrienden te laten zien.
Positieve en negatieve reacties motiveren mij om verder te gaan en beter te worden!
Ik weet inmiddels wel dat ik nooit meer een topgitarist ala Hendrix ga worden als ik jongetjes van 12 mij eruit zie spelen, maar het gaat meer om het plezier en de beleving en de creativiteit.

jeroen66
30 maart 2008, 19:41
Ik ben 33 en 2,5 maand bezig. Ik ben er van overtuigd dat ik nog een hele goede gitarist kan worden.

Ik geloof niet dat leeftijd veel met de leersnelheid te maken heeft. Misschien dat je lichaam zich sneller aanpast aan het instrument, maar snel leren blijft een kwestie van jezelf blijven prikkelen, steeds nieuwe dingen, iedere keer op een andere manier. Meeste mensen echter kakken in als ze gaan werken. Iedere avond op de bank hangen, dan neemt je vermogen om snel zaken op te pikken snel af.

De open akkoorden gaan al best lekker, ik probeer ook al barre akkoorden, om vingers zo snel mogelijk soepel te krijgen, alleen de losse noten kosten me veel moeite. Vaak druk ik met de linkerhand een andere snaar in dan ik met de rechterhand aansla.

Maar ik vind het superleuk, dus het gaat helemaal goed komen!

bassej
30 maart 2008, 21:16
het licht er inderdaad ook aan wat je ermee wil doen. Als je 33 bent kun je nog wel in een bandje gaan spelen, maar de kans dat je bijv. een platencontract krijgt is denk ik wat kleiner.
Zelf ben ik op mijn 15e begonnen , ik denk dat ik langzaam dingen leer.
Een vriend van me is een maand later dan mij begonnen, ik speel nu 9/10 maanden. Hij kent veel meer deuntjes maar speelt ook hele andere muziek, vooral metal. Zelf speel ik rock/bleus en dan vooral de wat rustigere ( Clapton/Hendrix ). Hij kent ook helemaal geen theorie. Zelf ben ik net begonnen met purple haze ( wat al aardig goed gaad) en The wind cries mary ( makkelijke vingerzetting maar ik snap het melodietje niet helemaal) . Leer ik nou snel of niet:D het licht er ook aanw at je wil, ik wil zo snel mogelijk kunnen improviseren op een backing track, heb alleen een groot probleem: mn muziekschool zit vol:D

jeroen66
31 maart 2008, 10:38
Ach, het gaat erom dat je je ontwikkelt. Ik vergelijk me met niemand anders, maar ik wil het beste eruit halen wat erin zit.

Ik leef als ik dingen leer en mezelf ontwikkel, anders besta ik en dat is ook maar saai.

Daarnaast is het atijd handig om op veel gebieden jezelf te ontwikkelen. je kunt dan zelf op basis van fundamenten beslissingen nemen, waarvan de grote massa simpelweg achter zogenaamde zelfuitgeroepen autoriteiten aanholt. Als het dan verkeerd gaat dan klagen ze steen en been.

Nee, gewoon lekker bezig zijn, dat houd je jong, vitaal en enthousiast, prachtig toch!

Jason34
31 maart 2008, 12:48
Ik ben nu 34 en ben net pas begonnen met gitaarlessen. Nu heb ik wel al redelijke ervaring met recording en sequencing en midi, nu wil ik daar een gitaar aan toevoegen, maar ik moet zeggen dat ik aardig snel leer, ook al ben ik linkshandig. Als het maar leuk is, je bent nooit te oud om te leren toch?

heavy-metal-thunder
2 april 2008, 15:58
Reeds van jonge leeftijd wou ik een gitaar, maar het heeft tot mijn zeventiende geduurd eer ik er zelf mijn eerste elektrische kon kopen. Gitaartuners, internet, DVD's enz. bestond nog niet en geld voor gitaarlessen had ik niet. Veel verder dan Smoke on the water op 1 snaar raakte ik niet.

Toen ik afgestudeerd was op de hogeschool, ben ik klassieke gitaar gaan leren in de muziekschool (ondertussen ook nog wat zelfstudie op elektrische). Dit heb ik een 5-tal jaar met veel plezier gedaan, tot ik een motorongeluk kreeg en niet meer kon spelen.

Een 4-tal jaar geleden, ik was toen reeds eind de 30, heb ik de draad weer opgenomen. Maar nu enkel met elektrische gitaar. Ik oefen heel regelmatig, speel in bandjes, maak wel vorderingen, maar ik voel wel dat het er allemaal veel moeilijker in gaat dan 20 jaar geleden toen ik startte met klassieke gitaar. Vooral mijn rechterhandtechniek, loopt achter. En dit geeft me soms problemen om strak te spelen. De linkerhand, die goed getraind was door mijn klassieke opleiding (nouja, gedeeltelijke opleiding) stelt geen probleem, vlugge solo's of moeilijke akkoorden gaan goed genoeg.

Anderzijds, met ouder te worden, ben ik rustiger geworden. 20 jaar geleden wou ik altijd te moeilijke dingen leren, Van Halen, Malmsteen, Vai en al die high tech uit die periode. En dat leidde tot frustraties. Nu hou ik me bij de gemiddelde pop- en rockcover en als die goed klinkt, dan is het ok. Ik probeer ook nu meer de muziek te voelen dan maar wat op los te spelen.

Rafke Pafke
3 april 2008, 15:27
Ik ben echt begonnen op mijn 22ste. Toen heb ik zelf mijn eerste gitaar gekocht, een squier strat. Voorheen had ik in mijn studentenjaren en zelfs op de middelbare school wel af en toe wat gepingeld op gitaren van vrienden. En ik voelde toen dat het instrument mij wel zou liggen. Nog vroeger, op de lagere school, heb ik de muziekacademie gevolgd en 2 jaar piano gedaan, maar dat was eigenlijk dik tegen mijn goesting en toen ik op een gegeven moment gebuisd was op notenleer ben ik ermee gekapt.

Toen ik die strat dan uiteindelijk gekocht had, heb ik eerst +- 2 jaar zelf wat proberen te leren. Tot op zekere hoogte ging dat ook wel, maar na een tijdje voelde ik toch de behoefte om lessen te nemen. Nadat ik een leraar gevonden had heb ik bijna 4 jaar denk ik les gevolgd. En dat heeft echt wel enorm geholpen.

Nu ben ik 29 jaar en voel ik me echt klaar om een bandje op te richten (als hier toevallig geinteresseerden uit zuid Belgisch Limburg zitten, let me know!).

Maar ik heb toch spijt dat ik indertijd met de academie gestopt ben, vooral voor de theoretische kennis e.d.

Op oudere leeftijd kan zeker, maar om een redelijk niveau te halen moet je je dan echt wel toeleggen op bepaalde oefeningen denk ik.

looneycooney
6 april 2008, 14:51
Als ik nu zo wat lees valt me enkele dingen op ...
ten eerste , waar een wil is is een weg...techniek is 1 zaak , enthousiasme en een grote wil een ander. Net zoals met sport bv, ik kan bv ongeloofelijk goed dribbelen , schieten , ben 2-benig , kan bal oneindig hoog houden en heb zelfs internationale lessen gevolgd samen met Luc Nilis ( belgische topspits) ..maar daarom voetbal ik nog niet bij barcelona of zo heh! hoeft ook niet , fun hebben erin is het belangrijkste.
Ten 2de word hier veel gepraat over 'niveau' ..maar dat is maar een relatief begrip heh , zelfs de grootste guitaristen oefen dagelijks, worden soms nog beter of leren bij ...gitaar spelen en leren is een levenswerk en stopt feitelijk nooit .
Gisteren zat ik zo bij enkele kameraden en kwam 'de gitaar' ineens ter sprake...er had enkele weken geleden iemand van hun mij horen spelen en die vond dat zo geweldig! Ik kreeg gisteren dan ook op de slag een gitaar in mijn handen geduwd. Eens ik begon stonden ze allemaal te gapen : waar heeft die dat geleerd! ? Ze vonden het allemaal super en ik kreeg zelfs enkele opmerkingen dat ik op een vrij originele manier freestyle op mijn guitaar , een eigen 'swoeng' eraan geef dus.
Ik zo blij als een klein kind in mezelf natuurlijk! En dat motiveerd enorm ook moet ik zeggen. Ik ben al content als enkele andere mensen mij kunnen aanhoren , dan weet ik dat het 'zo slecht' nog niet is. Voor de rest , ik verwacht echt geen Van Halen of zo te worden hoor. Ik hoop enkel dat ik nog sinterklaasliedjes kan spelen tegen als ik kinderen in huis haal , hahaha
Voor de rest veel plezier hebben eraan vooral , leeftijd doet daar weinig aan.
Oudere mensen hebben ook meestal hun leven goed georganiseerd en kunnen tijd maken voor zo'n hobby en hebben dat karakter ook ervoor . Ik zat jaren terug in een notenleer-klas waarin maar 3 jongeren zaten , de rest was boven de 35! ..die mensen zijn blij als ze uiteindelijk iets kunnen spelen en die gaan ook meestal echt door met zo'n hobby...en de 3 'youngsters' hebben het opgegeven.

ps: zo herriner ik mijn trainer zeggen : Iedereen , ongeacht de waarde , is een topsporter voor zichzelf op zijn eigen manier! ..en ik denk dat in het algemeen ook zo geld in het leven..ieder doet zijn best binnen zijn mogelijkheden , het mag gewoon geen sleur worden om telkens te willen verbeteren , soms moet een mens tevreden zijn met wat hem reeds behaald heeft.

Mvg

OrageFlame
6 april 2008, 17:26
Ik heb even een vraag, ik denk dat ik hem het beste hier kan stellen.

Ik ben nog niet begonnen met gitaarspelen, maar hoe kan ik het beste beginnen?
ik kan geen lessen nemen ivm te kort aan tijd.

akkoorden leren en de tabs van een liedje opzoeken en proberen te spelen?

tips?

alvast bedankt

looneycooney
6 april 2008, 17:59
hoe serieus neem je het ? wil je echt dit als primaire en enige hobby en wil je er misschien ook wat mee doen? Dan kan ik enkel beamen om met de tijd ook een notenleer te volgen. Dit kan zelfs thuis aan de hand van boekjes.
Zoals ik bij ons lessen gebruik , bv : Gitaar Starter 1 + cd twv 17€ van cees hartog , uitgever : emc - huizen-holland Alsbach educa
http://www.huisvolmuziek.nl/ProdImages/bladmuziekcentrale_18851_es_01.jpg
Hoeft niet veel te kosten en als je zo'n boekje uit hebt kan je al aardig wat en is niet zo heel moeilijk . Tevens kan je bv akkoorden erbij nemen , daar kan je tssdoor al rustig wat mee jammen , die gaan meestal snel om aan te leren.
Het is geen noodzaak dat je de noten leert lezen etc , maar het helpt wel en het kan naar de toekomst ook een mooie basis meegeven. Hiervoor hoef je ook niet speciaal klassiek te spelen of zo hoor.
akkoorden etc kan je op vele websites terugvinden , of zoals ik een boek van kopen met de complete uitleg .
Wat ook leuk kan zijn is her en der wat tabs van het net halen en proberen de intro's al na te spelen ..zolang je al wat kan spelen in het begin en dat het leuk blijft vooral. Ik bezie meestal het eerst half jaar als een 'gewennings' periode en moet je vooral je gitaar , de houding , gehoor en vingerzetting gewoon worden . Eens dat een gewoonte word kan je wellicht al enkele nrs spelen en wat intro's of zo...vanaf dan is het cruciaal welke richting je gaat inslaan. En probeer reeds vanaf het begin op het gehoor je gitaar te stemmen , gebruik dan een apparaatje om het na te checken...mij heeft dat oefenen van op gehoor stemmen heel wat geholpen indertijd.

Wat ik nu bv doe is het volgende : de ene week herhaal ik mijn noten een beetje en speel ik doodsimpele volksliedjes , de andere week doe ik puur improvisatie en speel ik waar ik zin in heb (meestal blues/rock of rustige fingerstyles). Ik blijf ook alles constant herhalen , dus voor ik bv begin te improviseren heb ik reeds een uurtje al mijn akkoorden en oudere nrs herhaald alsook de noten-oefeningen etc. Questie vd vingers los te spelen

ps: misschien nog een moeilijkere tip , maar wel raadzaam. Tracht ook met je vingers te spelen en je plectrum enkel als je eens wilt rammen of zo ..zo leer je sneller de plaatsing van je hand/vingers.

Mvg

--=HANS=--
6 april 2008, 19:27
Origineel gepost door Orageflame: ik kan geen lessen nemen ivm te kort aan tijd.

Les kost je normaal gesproken een uurtje in de week. Als je daar al geen tijd voor hebt moet je je denk ik serieus afvragen of je wel gitaar wil gaan spelen. Los van de vraag of het zinnig is om les te nemen is het in ieder zo dat je er nogal wat tijd is zal moeten steken om ergens te komen. Kijk in off-topic maar eens naar het topic waarin iedereen vertelt hoeveel tijd per dag men speelt.

Succes ermee!

Groet, Hans

OrageFlame
6 april 2008, 20:19
Los van de vraag of het zinnig is om les te nemen is het in ieder zo dat je er nogal wat tijd is zal moeten steken om ergens te komen.

Ik sta te popelen om te beginnen. Ik doe nu al 2 jaar aan goochelen, veel vingervlugheid enzovoort. en daar ben ik altijd wel mee bezig. De motivatie is er altijd wel geweest. Ik denk dat mijn oom mij wel kan helpen met de basistechnieken enzo.

maargoed, ik wil niet macho overkomen ofzo, maar ik denk dat je wel begrijpt waar ik naar toe wil met mijn antwoord :)

--=HANS=--
6 april 2008, 21:00
Origineel gepost door Orageflame: maargoed, ik wil niet macho overkomen ofzo, maar ik denk dat je wel begrijpt waar ik naar toe wil met mijn antwoord :)
Nou nee, eigenlijk niet. Je stelt een vraag waarin je aangeeft dat je eigenlijk helemaal geen tijd hebt om les te nemen. Of dat nu les is bij een leraar, les thuis, of gewoon oefenen, dat maakt niet uit. Als je gitaar wil leren spelen zul je er een hoop tijd in moeten investeren. Dat je vingervlug bent omdat je kan goochelen zal je misschien helpen maar stel je er niet te veel van voor. Muziek maken is iets anders dan vingervlugheid.

Je geeft zelf al voor een deel het antwoord. Tablatuur, of als je noten kan lezen bladmuziek opzoeken van muziek die je leuk vindt en dan gewoon beginnen. Je oom kan je vast wel vertellen welke muziek voor een beginner te doen is en welke niet. Samen spelen met andere mensen is erg leuk en je kan er ook een hoop van leren. Voor de tablatuur en notenschrift zijn verschillende programma`s te koop die erg handig zijn. Guitar Pro 5 is erg handig, speelt de tablatuur af zodat je kan horen wat je moet spelen. Alle sporen zijn appart zodat je ook eventuele andere partijen uit een nummer kan leren.

Maar, voor al deze dingen geldt dat het vooral heel veel te maken heeft met oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen en dus met een hoop tijd.

Succes ermee!

Groet, Hans

looneycooney
8 april 2008, 18:54
Ik moet hier het toch ook eens zijn met het voorgaande antwoord...
Tijd gebrek is een wreed iets voor iemand die een instrument wilt spelen , laat staan aanleren...
Als ik bv naar mezelf zie...ik neem toch pakweg elke avond de gitaar vast , al was het maar om in een kwartiertje snel even alles te overlopen . Meestal is dat dan als ik echt geen tijd heb , maar toch doe ik het nog in mijn pijama!
Soms heb ik zelfs maar 3 uur slaap voor ik terug moet werken, en toch haal ik het karakter boven om dan nog een half uurtje te spelen...
Dus infeite ..tijd moet je maken als je het wilt leren !
Nu ik zou niet zeggen dat je het niet moet doen..net omwille van het feit dat het voor jou een nieuwe hobby is...ook al ga ik wellicht veel kritiek krijgen op het volgende , maar :
stel nu , je kan op dit moment maar 1 uurtje/week vrijmaken om te oefenen...
Geen erg , zeg ik dan , ..ok je zal bijna geen vooruitgang boeken , maar je vingerzetting is naar mijn gevoel althans iets wat je niet verleerd . Ik merkte dit bij mezelf op na jarenlang stilstand. En meestal eens je bezig bent , merk je zelf dat je meer tijd zal moeten maken , tevens is meestal dan 'de drive' er ook echt.
Misschien een mooie tip ..ik probeer het bv met mijn andere hobby's te combineren. Ik ben een ongeloofelijke pc-freak en ben zelf bijna na de werkuren fulltime bezig met een complete standalone-mod te maken voor een bepaalde race-simulatie. ..in dat modellen en skinnen kruipt letterlijk al mijn vrije tijd door de week! Om nog maar te zwijgen dat ik ook nog 3x per week voetbal en elke zondag ochtend ga mountainbiken op toertochten.
Zo heb ik nu de gewoonte als de pc opgestart word dat ik de guitaar al even vast heb gehad...als ik dan met ons modelling-team aan het overleggen ben , ben ik ook met de guitaar aan het spelen...telkens maar een 10 mins tss het andere door...alles samen kom je zo ook best aan een fijn uurtje en zal je zeker voorruit helpen. Op de voetbal is dat moeilijker , ma hierna ben ik meestal toch te moe om nog ergens naartoe te gaan en speel ik dus weer guitaar. Verveel ik me..neem ik de guitaar..vind ik 1 minuut , neem ik de guitaar.
Ik kan best zeggen dat ik het ook niet altijd simpel heb hoor..neem nu met die lessen ( doe ik ook nog!) ..goed en wel , maar daarvoor moet ik thuis ook nog voorbereiden en oefenen! Elke minuut die ik dan niet aan het voetballen , fietsen , gitaarspelen of achter de pc zit...zit ik hier even op het forum!
En zo vul ik een beetje mijn leven , al kan er nu echt wel niets meer bij , helaas want ik heb ook enkele mooie hobby's moeten laten vallen omwille vd andere hobby's , onder andere snowboarden (in competitie) en kite-surfen en tot vorig jaar was ik een aardig bekende actieve tuner in de belgische scene (Nu heb ik mezelf beperkt tot een geweldige vespa!...don't ask! hehehe) .
Mja ne mens kan niet alles heh ...je zal dus je prioriteiten moeten stellen en je conclusies trekken , maar toch ook niet terap opgeven als je het echt wilt doen. Denk er vooral rustig over na hoe je het gaat aanpakken.
Ik vind bv gitaar een prachtige hobby omdat je dan de stress van al de rest even kan wegrammen ! Dan lijkt de tijd wel stil te staan! ..tot je stopt en *oei , is het al zo laat!* hehehe En het hoeft ook niet veel geld te kosten om al vrij aardig voor de dag te komen , tenminste tov mijn andere hobby's.


ps: je raad het al : tijdens het typen van dit bericht ben ik dus ook aan het gitaar-spelen en mijn lessen aan het herhalen :hippie: ..sinds gisterenavond heb de hele intro van 'classical gas' in de hand! eindelijk! is zo verslavend!
Mvg

Pais
8 april 2008, 19:58
de guitaar aan het spelen...
..
guitaar.
...
guitaar.

Dit staat zo onnozel :( ;-)




Ik ben begonnen op mn 19de. Nog aan "de goede kant van de 20" maar toch laat vergeleken met veel anderen. Ik ben echter van het type wat mezelf makkelijk fanatiek maakt. De eerste maanden speelde ik ook ongelovelijk veel. Nog steeds wel en het gaat allemaal best goed.
Ik zie het als een voordeel om wat later te beginnen. Natuurlijk is het leuk als je als kind van 8 door je ouders wekelijks bij de muziekschool hebt afgezet wanneer je daar zelf ook veel zin in had, maar bij veel mensen zie ik het andersom: die worden gepushet een instrument te bespelen zonder dat het een eigen keuze is geweest. Veel van die leerlingen raken hun instrument niet meer aan nadat ze verlost zijn, en een paar gaan ermee door en hebben profijt van hun achtergrond.
Wanneer ik als kind op muziekles zou worden gezet, zou ik nu geen gitaar spelen. Daar ben ik zeker van want zo'n dwars kreng was ik wel.

looneycooney
9 april 2008, 13:34
heheh Pais!

Mja ik ben nog aan de goeie kant vd 30 (29 nu) , dus ik moet veel inhalen heh! Daarmee dat ik nu zoveel speel. Maarja dat een instrument veel oefenen en herhalen is , dat hoef ik idd feitelijk niet uit te leggen.
Uiteindelijk moet ieder het voor zich bezien ook.
Ik had 2j geleden ook het gedacht dat als ik gewoon wat simpele dingen kon spelen dat ik content was. Ondertss ben ik toch al zo ver dat ik daar al aan voorbij ben...Ik heb nog nooit zoveel gitaar gespeeld als de laatste 2j . En als ik dan nu zie hoe ik vooruit ben gegaan weet ik meteen waarom het goed gedaan heeft. De nummers die ik nu instudeer , achtte ik ervoor voor mezelf onmogelijk! Nu heb ik toch weer ambitie om in een bandje te spelen en ook dat had ik niet meer verwacht van mezelf.
Zeg nooit , nooit! :hippie:

Mvg

Timmehh
16 april 2008, 18:27
Ik (bijna 23 jaar) zit er ook over na te denken om te gaan beginnen met elektrisch gitaar, is dit nu moeilijker om mee te beginnen dan met een gewone ?

Wat vinden jullie van een online cursus (leergitaarspelenpuntcom) of heeft iemand daar ervaring mee ? Zou ik dat kunnen volgen met een elektrische gitaar omdat me dat veel leuker lijkt, er word les gegeven met een gewone gitaar geeft dat problemen ?

Ben geinspireerd geraakt door Mattrach met The new canon (http://au.youtube.com/watch?v=owAj5LiXG5w)

-geert-
16 april 2008, 19:00
Maakt op zich niet uit waarop je het leert. Ik leerde op mn broers akoustische wat akkoorden, en die Je kunt de lessen die gegeven worden ook wel op je electrische spelen. En gezien je muzieksmaak lijkt mij electrisch het beste bij je passen.. Ik zou wel zon beginnerssetje halen, zonde van het geld als het achteraf toch niet je ding is. Succes iig

Zamalan
17 april 2008, 08:54
Ik (bijna 23 jaar) zit er ook over na te denken om te gaan beginnen met elektrisch gitaar, is dit nu moeilijker om mee te beginnen dan met een gewone ?

Wat vinden jullie van een online cursus (leergitaarspelenpuntcom) of heeft iemand daar ervaring mee ? Zou ik dat kunnen volgen met een elektrische gitaar omdat me dat veel leuker lijkt, er word les gegeven met een gewone gitaar geeft dat problemen ?

Ben geinspireerd geraakt door Mattrach met The new canon (http://au.youtube.com/watch?v=owAj5LiXG5w)

Akkoustish heeft hogere actie en bredere hals dan een electrische. Voordeel van een akkoustishe is dat je vingers beter traint, en dat akkoorden makkelijker zijn omdat de snare verder uit elkaar liggen. Voordeel van een electrishe is dat hij gemakkelijker speelt omdat snaren minder hard moeten worden ingedrukt.

Je moet jezelf de vraag stellen wat jij het coolste vindt. Als je een akkoustishe koopt omdat iemand je dat aangeraden heeft, maar eigenlijk had je zelf liever electrisch gespeeld dan zul je er spijt van krijgen en je gitaar minder snel ter hand nemen.

Verder is een hals van een een akkoustishe en een electrishe gelijk. Als je je vingers hetzelfde zet, dan komt daar hetzelfde geluid uit.

HuMon
17 april 2008, 09:25
Ik heb zelf die online cursus gedaan, en ik vond het een aardige basis om mee te beginnen. Alleen aan het eind werd de cursus wat lastig (er komen dan in rap tempo veel nieuwe akkoorden)...

Omdat er regelmatig wordt aangeraden om op een akoestische gitaar te beginnen heb ik dat ook gedaan. Een akoestische gitaar speelt zwaarder, als je dan overstapt op electrisch speelt dat lekker licht (heb ik ook gedaan).

Overigens gebruik ik mijn akoestische gitaar niet zoveel meer. Je zou ook meteen electrisch gitaar kunnen spelen, volgens mij maakt dat voor de online cursus niet veel uit.

Succes!


Ik (bijna 23 jaar) zit er ook over na te denken om te gaan beginnen met elektrisch gitaar, is dit nu moeilijker om mee te beginnen dan met een gewone ?

Wat vinden jullie van een online cursus (leergitaarspelenpuntcom) of heeft iemand daar ervaring mee ? Zou ik dat kunnen volgen met een elektrische gitaar omdat me dat veel leuker lijkt, er word les gegeven met een gewone gitaar geeft dat problemen ?

Ben geinspireerd geraakt door Mattrach met The new canon (http://au.youtube.com/watch?v=owAj5LiXG5w)

Timmehh
18 april 2008, 22:20
Ik heb zelf die online cursus gedaan, en ik vond het een aardige basis om mee te beginnen. Alleen aan het eind werd de cursus wat lastig (er komen dan in rap tempo veel nieuwe akkoorden)...

Omdat er regelmatig wordt aangeraden om op een akoestische gitaar te beginnen heb ik dat ook gedaan. Een akoestische gitaar speelt zwaarder, als je dan overstapt op electrisch speelt dat lekker licht (heb ik ook gedaan).

Overigens gebruik ik mijn akoestische gitaar niet zoveel meer. Je zou ook meteen electrisch gitaar kunnen spelen, volgens mij maakt dat voor de online cursus niet veel uit.

Succes!

Oke bedankt voor je reactie stadsgenoot ;)

Denk dat ik het ook ga proberen online en dan met de electrische, wordt waarschijnlijk een Dean vendetta xm met roland cube 15.

Dirk_Hendrik
18 april 2008, 23:00
Lekker onzintopic.

Ben al m'n halve leven aan het gitaarspelen, zal er nooit beroemd mee worden, sta er geregeld genoeg mee op de planken...

en als er een 1 of ander smurfje voorbij komt die waanzinnig speelt... prachtig. Laat em goed zijn. Laat hem of haar de sterren van de hemel spelen. Als hij of zij daar professioneel mee door gaat heeft hij dat talent retehard nodig voor een simpele boterham met pindakaas.... en in het geval van een andere carrierekeuze? Staan we tzt op hetzelfde podium onze hobby uit te voeren. Heerlijk!!

Spelen, en goed of slecht spelen zeker, is geen must. Het is vooralsnog een hobby.. En een veel, mooiere dan creatief gedroogde theezakjes plakken of kantklossen. Je hoeft niet goed te zijn om er toch een hoop lol uit te halen.

Dirk_Hendrik
18 april 2008, 23:03
Als ik nu zo wat lees valt me enkele dingen op ...
ten eerste , waar een wil is is een weg...techniek is 1 zaak , enthousiasme en een grote wil een ander. Net zoals met sport bv, ik kan bv ongeloofelijk goed dribbelen , schieten , ben 2-benig , kan bal oneindig hoog houden en heb zelfs internationale lessen gevolgd samen met Luc Nilis ( belgische topspits) ..maar daarom voetbal ik nog niet bij barcelona of zo heh! hoeft ook niet , fun hebben erin is het belangrijkste.
Ten 2de word hier veel gepraat over 'niveau' ..maar dat is maar een relatief begrip heh , zelfs de grootste guitaristen oefen dagelijks, worden soms nog beter of leren bij ...gitaar spelen en leren is een levenswerk en stopt feitelijk nooit .
Gisteren zat ik zo bij enkele kameraden en kwam 'de gitaar' ineens ter sprake...er had enkele weken geleden iemand van hun mij horen spelen en die vond dat zo geweldig! Ik kreeg gisteren dan ook op de slag een gitaar in mijn handen geduwd. Eens ik begon stonden ze allemaal te gapen : waar heeft die dat geleerd! ? Ze vonden het allemaal super en ik kreeg zelfs enkele opmerkingen dat ik op een vrij originele manier freestyle op mijn guitaar , een eigen 'swoeng' eraan geef dus.
Ik zo blij als een klein kind in mezelf natuurlijk! En dat motiveerd enorm ook moet ik zeggen. Ik ben al content als enkele andere mensen mij kunnen aanhoren , dan weet ik dat het 'zo slecht' nog niet is. Voor de rest , ik verwacht echt geen Van Halen of zo te worden hoor. Ik hoop enkel dat ik nog sinterklaasliedjes kan spelen tegen als ik kinderen in huis haal , hahaha
Voor de rest veel plezier hebben eraan vooral , leeftijd doet daar weinig aan.
Oudere mensen hebben ook meestal hun leven goed georganiseerd en kunnen tijd maken voor zo'n hobby en hebben dat karakter ook ervoor . Ik zat jaren terug in een notenleer-klas waarin maar 3 jongeren zaten , de rest was boven de 35! ..die mensen zijn blij als ze uiteindelijk iets kunnen spelen en die gaan ook meestal echt door met zo'n hobby...en de 3 'youngsters' hebben het opgegeven.

ps: zo herriner ik mijn trainer zeggen : Iedereen , ongeacht de waarde , is een topsporter voor zichzelf op zijn eigen manier! ..en ik denk dat in het algemeen ook zo geld in het leven..ieder doet zijn best binnen zijn mogelijkheden , het mag gewoon geen sleur worden om telkens te willen verbeteren , soms moet een mens tevreden zijn met wat hem reeds behaald heeft.

Mvg

idd!
prima samengevat!

Highway49
7 augustus 2008, 15:51
Als je ouder begint heb je een (hopelijk kleine) achterstand fysiek gezien. Als je jong bent -dus nog niet volgroeid- "zetten" je handen zich makkelijker naar het instrument, waardoor alles wat soepeler gaat.

Ook is het zo natuurlijk dat je dingen veel makkelijker oppikt als je jonger bent.. Je mechanisch geheugen (o.a) wordt sneller geprogrammeerd zeg maar.

Ik geloof dat je als beginnend violist al "over the hill" bent als je 22 bent ofzo.

Kort gezegd: ik denk dat je veel meer en intensiever moet oefenen dan een jong persoon om hetzelfde resultaat te halen. Maar goed, oefenen kost niks. :)

Heb je een punt, maar een simpele rekensom is iemand die op zn 12e begint en iemand die 22 is, die van 12 op zn 22e al 10 jaar voorsprong heeft. Al leert een jong iemand niet eens sneller, speel je simpelweg gewoon al veel langer. Een ouder iemand die dus nog moet beginnen heeft gewoon zoveel jaar vertraging...

Pais
7 augustus 2008, 17:38
Ik denk dat een volwassenen zich een instrument juist makkelijker eigen maakt. De concentratie is veel sterker bij het oefenen, we hebben discipline en zijn motorisch veel verder ontwikkeld. De meeste volwassenen hebben minder tijd, maar iedereen moet wel een uurtje per dag kunnen vrijmaken, als je het maar ècht wil.

Ik hoorde laatst een meisje van 10 spelen wat nu 3 jaar wekelijks les heeft en het klonk eigenlijk nog steeds nergens naar, al klinkt dat ook weer zo onaardig. Ga (voor je zelfvertrouwen ;) ) maar eens naar presentaties van muziekscholen!