PDA

View Full Version : Recording... het begin van een gitarist



Hooligan601
15 februari 2008, 12:50
Mensen,

Ik heb veel gezocht in dit forum maar ik zoek een antwoord op een simpele vraag:

Ik heb een PC, POD X3, keyboard, Gitaartje, Versterker... de basis zou ik zeggen... Ik wil me bezig gaan houden met recording (op termijn een mooi home-studio :) ) en wat componeren.. waar kan ik het beste beginnen .. ? Welk software pakket.. dat eigenlijk vooral! En wat voor verdere tips kunnen jullie me geven.. het moet iig inspirerend werken :hippie:

Han S
15 februari 2008, 13:19
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=68710


Veel plezier, het is een mooie hobby.

kevaho
15 februari 2008, 13:34
Welke software? Tsja, dat is een lastige vraag...
Dezelfde vraag kan je stellen over kleuren... Welke kleur is de mooiste? Rood, blauw, of mischien toch maar groen? Persoonlijk vind ik blauw de mooiste kleur, maar waar ik naartoe wil is dat dat voor iedereen anders is.

Je moet een programma zoeken waar je jou het beste bij voelt. Ik kan je wel zeggen dat je het best kan kiezen tussen één van de volgende programmas

-Pro-tools
-Nuendo
-Cubase SX
-Logic Audio
-Cakewalk
-Adobe Audio
-en er zijn nog een paar dat ik vergeet

Ben je muzikant, kies dan voor Cakewalk omdat deze het best aanleunt bij de gedachtegang van muzikanten. Doe je meer live audio multitracken, gebruik dan Nuendo of pro-tools. Doe je meer programmeren is Cubase weer gemakkelijker. Pff, het is gewoon waar je jezelf het beste bij voelt. Uiteindelijk kan je met elk programma hetzelfde...

En nog één ding, laat je niks wijsmaken door verkopers van software. Als je opneemt met twee inch banden of banden in het algemeen, maakt het type band wat je gebruikt een groot verschil. Maar bij software is dit niet zo, software klinkt niet goed of niet slecht, het klinkt gewoon niet. Cubase, Protools, Nuendo en alle programma's klinken hetzelfde en ze veranderen niks aan je digitaal signaal. Het enige wat je geluidskwaliteit bepaalt zijn je AD convertors.

Als er dus een verkoper zegt van je moet voor pro-tools gaan omdat deze het beste klinkt, mag je hem van mij gerust op zijn oog meppen. Persoonlijk zou ik nooit voor protools kiezen want het is gewoon veel te duur. Met bijvoorbeeld een Nuendo of Logic kan je evenveel...

Als je nog iets wil weten, vraag maar raak...

Groeten Kevin

Hooligan601
15 februari 2008, 13:46
Ten eerste: Superbedankt voor de info!!!

Ten tweede: Ik heb nog wel wat info over wat ik zelf kan/wil... Zonder dat een advies voor mij bindend is (dus ik stel je gerust), zou dan misschien een bepaalde profielschets bij een bepaald softwarepakket kunnen horen :)

Ik ben een gitarist, ik ben geen gitarist met academische achtergrond... Puur eigenlijk een 'speel' gitarist, niet praten maar vlemmen op die snaren. Ik ben voor de rock/blues over het algemeen, maar toch echt wel open-minded.

Ik ben een n00b op het gebied van recording, ik wil het leren, ik ben bereid om op internet veel te lezen etc. maar ik wil wel 'dichtbij het resultaat' blijven .. daardoor wil ik ook zsm met een softwarepakket aan de haal gaan om zo 'al spelend' steeds meer te leren. Ik ben niet echt een programmeur of iets dergelijks. Daarnaast zou ik graag een pakket willen wat dichtbij 'de realiteit' ligt, waardoor ik kennis die ik nu opdoe.. straks ook kan gebruiken als ik voor het 'echte werk' sta (mocht dat ooit nog voorkomen met de hedendaagse technologische ontwikkelingen).

Ik hoop dat je me enige (enigszins onderbouwde) suggesties kunt geven.

Groet

Han S
15 februari 2008, 14:11
Audacity is gratis, ProTools, Nuendo en AA zijn hardstikke duur.

Altijd bij het begin beginnen.

Hooligan601
15 februari 2008, 14:12
En Cakewalk is dat wat (buiten prijs eventjes), je moet immers een streven hebben!

kevaho
15 februari 2008, 16:12
Nuendo, Cakewalk, Logic zitten allemaal rond dezelfde prijsklasse en dan schat ik zo ergens rond de 1200€. Ik vind het niet echt gek duur voor hetgeen wat je krijgt... Maar ja, daar doe je mee wat jezelf wil. Cracks van dergelijke progs zijn ook te downloaden en dan zijn ze ook gratis. Ik vind een dikke 1000€ niks als je het vergelijkt met wat digidesign jaren terug voor hun protools vroeg. Heb ooit sterk overwogen om protools te kopen ongeveer 10jaar geleden. Prijs voor 16kanaals AD en 16kanaals DA convertor, software Protools Mix + pro, en een procontrol, prijs kwam ongeveer op 20000€, 4jaar later kom steinberg uit met hetzelfde (Nuendo 1) voor 1500€

Persoonlijk sta ik nogal sceptisch tegenover freewarestuff, en zeker als je er de professionele kant mee op wil, maar ok, ieder zijn mening daarover...


Wat cakewalk betreft, ik vind het een zeer straf pakket. Vooral de SONAR 7. Een vriend van me programmeert er klassieke muziek mee, echt fantastisch... Maar niks voor mij, ik ben steinberg nuendo gewend. Ieder zijn ding hé

Groeten Kevin

Hooligan601
15 februari 2008, 16:37
Is Cakewalk ook geschikt voor, vooral, 'gitaarmuziek' (wat een vies woord).

kevaho
15 februari 2008, 16:40
Ja tuurlijk, net zoals elk ander programma... Het is net waar je jezelf het best in kan plaatsen. Ik kan je aanraden om eens een paar gekraakte programmas uit te proberen gedurende telkens een paar maanden en bepaal achteraf welk het best bij jou past. Deze koop je dan officieel aan (of niet, zoals je zelf wil)

paulusdeBKB
15 februari 2008, 16:49
Je hoeft niet te gaan kraken hoor, van de meeste software zijn probeerversies verkrijgbaar. Die hebben vaak functionele beperkingen (niet mogen opslaan is een hele vervelende :) ) maar geven een goed idee van de mogelijkheden en de interface van zo'n toepassing.

kevaho
15 februari 2008, 17:23
Paulus heeft gelijk, maar als er van die functies ontbreken zoals opslaan, of maar maximum 5sporen kan je het programma nog niet helemaal uittesten naar mijn mening. Ik ben voor de kraakversies hoor, maar met de attitude van 'try before you buy'

Han S
15 februari 2008, 18:00
Kevin, ondanks je goede bedoelingen vind ik dat je veel te grote stappen neemt. De TS is een noob en die adviseer je geen state of the art programma van 1200 euro, laat hij nou eerst eens proberen met Audacity of Reaper. Hij kan als hij het echt leuk vindt altijd nog voor het zware geschut gaan.

En het adviseren van gekraakte software kan hier niet, dat staat in de voorschriften. Ik was laatst bij iemand die een gekraakte versie van ProTools 7.4 van het net had gehaald, maar dat werkte voor geen meter en dus heeft hij het er weer afgeflikkerd.

Een noob kan mooi met de lichtste versie van Cubase aan de gang, of hij download de gratis software, of de 30 dagen versies om te proberen.

kevaho
15 februari 2008, 18:56
OK Han, excuseer voor het advies van gekraakte software. Ik dacht dat enkel het aanbieden van warez links verboden was.

Toch ben ik het niet helemaal eens met je stelling over 'een eenvoudiger programma'. Eens iemand een of ander programma onder de knie begint te krijgen en er zelfs gevorderd in geraakt zal hij niet zo vlug meer overschakelen naar een ander, mischien voor hem beter geschikt, programma.
Dit uit angst om weer helemaal opnieuw te moeten beginnen met studeren. Ik adviseer altijd voor meteen de harde leerschool en een zoals jij het noemt 'state of the art' programma.

Waar ik wel voorstander van ben, en dan nemen we de gulden middenweg van beide onze meningen:

Start met een programma zoals Cubase LE (Limited Edition). Vaak krijg je deze gratis bij de aankoop van een of andere geluidskaart of geluidsmodule. Cubase LE trekt zeer sterk op Cubase SX en deze laatste trekt zeer sterk op Nuendo. Sterker nog, ze zijn bijna identiek. Je komt dezelfde menu's tegen en bovendien gebruikt Steinberg meestal dezelfde denkpatronen in hun programma's.
Het probleem dan is wel dat hij niet weet of cakewalk mischien beter geschikt is voor hem. Dan kan ik aanraden in plaats van meteen al de SONAR 7 aan te schaffen eerst eens te proberen met Cakewalk PRO audio 4 ofzo. Vaak zijn deze gratis (niet illegaal) te downloaden.

Wat die crash van pro-tools betreft, kan ik inkomen. Digidesign maakt gebruik van hardwarekaarten die je in je mac moet steken. Deze kaarten zorgen voor de rekenkracht van pro-tools. De processorkracht van de mac zorgt dan enkel nog voor het grafische gedeelte oftewel voor een videolijn dat synchroon meeloopt met de audio. Dit principe is om het illegaal downloaden van pro-tools tegen gedaan. Je kan immers NIET zonder de hardware. Anderzijds is dit ook el enkele jaren achterhaald. Dit stemt nog uit het tijdperk dat de mac niet verder stond als de G3processor. Toen waren die kaarten voor extra rekenkracht een absolute must. Tegenwoordig zijn ze overbodig vind ik.

Groeten Kevin

Hooligan601
18 februari 2008, 13:11
Wat is het verschil tussen Sonar en Cubase? En welke versie van Cubase (4) is aan te raden???

Han S
18 februari 2008, 13:28
Kolere, wat zijn jullie toch lui tegenwoordig:

www.google.com (http://www.google.com/)

http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/

http://www.steinberg.net/983_1.html

Zo, op een presenteerblaadje, u vraagt en wij draaien.

Hooligan601
18 februari 2008, 13:37
Ik ben niet lui, ik heb die zaken gelezen... Ik wil hier gewoon van mensen met ervaring met die dingen/software , in normale begrijpelijke taal, weten hoe het zit. Een soort van uitzoomen op de materie en zo een aanbeveling doen.