PDA

View Full Version : Hoge actie Lage actie



Ron Valeri
15 februari 2008, 10:18
**********

hendrix2
15 februari 2008, 10:23
Hoge actie is wat luider, minder makkelijk bespeelbaar, wat meer werken dus. Het klinkt volgens mij ook iets warmer.
Lage actie speelt (veel) makkelijker, klinkt iets 'scheller' en minder luid.

Het is wat afwegen. Ik prefereer een erg lage actie, en dat gaat wel tenkoste van wat volume en tone, maar met hoge actie kan ik niet erg goed overweg.

(het kan zijn dat ik het wat verkeerd interpreteer, dus ik hoop op wat reacties van andere mensen)

bass blom
15 februari 2008, 10:26
nou, voor een belg is dat een uitstekend leesbare verklaring, weinig aan toe te voegen :D

hendrix2
15 februari 2008, 10:33
nou, voor een belg is dat een uitstekend leesbare verklaring, weinig aan toe te voegen :D
Ik ben dan ook aardig ingeburgerd aan het raken op dit nederlandse forum ;)


Dat is wat ik me afvraag...is dat dus zo?

Ik zit 'as we speak' te experimenteren met mijn actie...en hoor niet direct een verschil qua sound in een hoe en lage actie...of toch weer wel?

ok, dat laag makkelijker speelt en hoog wat zwaarder...enfin, vroeg het me af...hoog geeft je wel meer controle vind ik...

Ik heb mijn laatste aankoop (akoestisch gitaartje) getest met hoge en lage actie, en het maakte toch een aanzienlijk verschil in 'warmte' heb ik de indruk. Er is volgens mij wel een wetenschappelijke verklaring voor, al moet ik je die schuldig blijven.

dadgad
15 februari 2008, 13:06
Hallo,

Een belangrijke factor bij hoge of lage actie is dat je ook de breekhoek
van de snaar verandert, en dus de druk van de snaar op het kambeentje.
Als je die constant zou kunnen houden zou de klank niet veranderen - maar
dat kan dus niet.

Als je de actie verandert door de hoogte van het kambeentje aan te passen
hoor je "dus" verschil in klank. Als je de actie zou aanpassen door de halshoek
te veranderen ("neck reset") zou de klank nagenoeg onveranderd moeten
blijven. Helaas is dit een "te" dure oplossing voor een paar mm verschil in de
actie.

Greetz,

Han.

--=HANS=--
15 februari 2008, 14:35
Als je in tienden van milimeters zit te experimenteren ben ik bang dat je niet echt veel verschil zult merken en in dat geval zou ik gewoon kiezen voor de aktie die me het meest comfortabel is. Je manier van spelen en de keuze van snaren spelen dan een veel grotere rol.
Ik had mijn 000-28 heel erg laag afgesteld en die heb ik nu toch weer wat meer "ruimte" gegeven, speelt iets zwaarder maar dat went snel en het geluid is beter.

Groet, Hans

dadgad
15 februari 2008, 17:32
Hallo Ron,

Houd wel in de gaten dat om op de 12e fret een mm hoogteverschil te krijgen
je op de brug al 2 mm nodig hebt ! Je meet in het midden van de snaar, en het
uiteinde bij de topkam blijft op de zelfde hoogte - dus het uiteinde op de brug
moet 2x zo ver omhoog als je in het midden probeert te bereiken.

Maar even afgezien van dit verhaal - je hebt wel gelijk als je zegt dat een mm
actieverschil al goed te voelen is. En toch kom ik regelmatig gitaren tegen
waar gerust 2mm van het zadel af kan. Geen idee door wie die afgesteld zijn,
en misschien wil ik het wel niet weten ook !

Greetz,

Han.

greencharlie
18 februari 2008, 09:26
een mm verschil is een HELE wereld van verschil.
Ivm actie kan je gerust over 1/10mm spreken

RAW
18 februari 2008, 14:50
Naar mijn bescheiden mening zal je een hogere actie weldegelijk terughoren in de klank. Voornamelijk rond de 12e fret. De aldaar gespeelde toon met ingedrukte snaar zal steeds verder gaan afwijken van de "flageolet" gespeelde toon op diezelfde fret....de gitaar wordt langzaam maar zeker vals, simpelweg omdat de buiging bij het indrukken steeds groter wordt.

greencharlie
19 februari 2008, 12:00
een hogere actie klinkt "vetter" volgens mij.

vergelijkbaar met een Les Paul tov Strato.

Kim Wilson
19 februari 2008, 12:04
Het verschil tussen een Strat en een LP heeft geen hol te maken met de actie. Je kunt de actie van een LP net zo laag zetten als van een Strat. Dat een LP vetter klinkt, heeft met alle andere factoren te maken, zoals houtsoort, elementen etcetera, maar net niet met de actie.

Rutger
19 februari 2008, 12:28
Dat slaat idd kant noch wal Charlie :stop:

Maar ik meen kwa sound wel verschil te horen bij verschillende akties op dezelfde gitaar. Bij hogere actie lijkt ie wat voller en 'aanweziger', alsof je meer het hout hoort. Lastig uit te leggen...

Komt dat ook niet gewoon omdat de snaren meer 'bewegingsvrijheid' hebben?

Martijn-w
19 februari 2008, 15:49
Wat wil je nu eigenlijk precies?

Je zegt dat je geen klankverschil hoort. Dan is er toch ook geen probleem? Stel de actie zo in, dat jij het fijnste speelt. Als je toch geen verschil hoort maakt het toch niks uit?

greencharlie
19 februari 2008, 20:03
Natuurlijk klinkt die Les Paul niet anders omwille vd actie.

Een hogere actie geeft een vollere, vettere klank.
Zoals een Les Paul een vollere, vettere klank heeft dan een strato.

Een lagere actie klinkt dunner, platter, wijdser, helderder dan een hoge actie.
Zoals een strato ook dunner, wijdser,..., klinkt dan een Les Paul.

Natuurlijk hebben die klankverschillen tussen die 2 electrische niet zozeer iets te maken met hun actie.

kWil alleen maar een voorbeeld geven over hoe je je het klankverschil van hoge versus lage actie kan voorstellen.
(je moet dan natuurlijk wel vertrouwd zijn met de klank van Strat en Les Paul.)

greencharlie
19 februari 2008, 20:06
Hoge actie klinkt ook meer Jazzgitaar achtig.
Luider en meer gefocused.

freekick
20 februari 2008, 11:26
Sinds kort ben ik in het bezit van een gitaar met schroefboutjes in de brug.
(zie oude japanner) . Kan dus eenvoudig het brugkammetje omhoogdraaien.
Naar aanleiding van dit topic ben ik het maar eens gaan proberen.

Dus stukje omhoog en dan stukje omlaag.etc.
Ik denk wat meer volume te horen na het omhoogdraaien.
m.b.t. klank durf ik niet te beweren dat ik duidelijk verschil hoor.

Het is er misschien wel maar dan miniem.
Of ik hoor het niet.
Zal er het speelgenot van een lage actie niet voor opofferen.

Opvallend dat de gitaar nauwelijks bijgestemd moest worden na dat
heen en weer klieren.

chris c
20 februari 2008, 11:47
Ik heb alleszins een INDRUK van meer volume en een vollere klank bij een hoge actie.
"- wat is dat, "voller" ? "
"- wel, gewoon, voller..."

(Ik bedoel maar, ga maar eens klank beschrijven met adjectieven die met inhoud te maken hebben :???: )

Wel ZEKER is dat ik meer volume kan krijgen als ik dat wil, gewoon omdat ik met een hogere actie harder kan aanslaan zonder dat de snaren tegen de frets gaan ratelen. Bij een erg lage actie ga ik automatisch mijn spel wat intomen, vandaar misschien de indruk van meer/minder volume.

greencharlie
20 februari 2008, 12:36
Bij een hogere actie wordt in principe de hoek die de snaar over de brug maakt kleiner, waardoor grotere spanning op de brug, andere frequenties kunnen beter overgedragen worden.

Iemand zou dit eens moeten meten met een frequentie analyser.
Je zal toch een andere curve te zien krijgen volgens mij.

Het verschil tussen de 2 acties doet me ook denken aan het klankverschil tussen extra light of dikkere set snaren.

Rutger
20 februari 2008, 12:39
Het verschil tussen de 2 acties doet me ook denken aan het klankverschil tussen extra light of dikkere set snaren.
Dat is kwa klankkleur denk ik de beste vergelijking. In mijn oren klinkt het verschil ongeveer zo.

Pais
20 februari 2008, 13:50
Als de hoge actie de bespeelbaarheid beinvloed, beinvloed het ook je manier van spelen. Ik denk dat dit meer in het geluid van je spel inbrengt, dan het verschil in frequentiespectrum.

Ik weet dat klassieke gitaristen een hogere actie preferenen om dynamischer te kunnen spelen, al helemaal met een tirando aanslag, zonder fretbuzz. Flamencogitaristen daarintegen hebben meer aan een lage actie en bij echt die traditionele flamenco gitaristen rammelt het als de nete.
Ik zou het verschil zeker niet horen tussen een hoge en lage actie als het gaat om het frequentiespectrum, maar wel aan de mogelijkheden die de setup van de gitaar geeft.

greencharlie
20 februari 2008, 17:15
Als er wel degelijk een andere klankkleur is (volgens mij wel), dan is die met een spectrumanalyzer te meten.

De flamenco's gebruiken een lage actie om supersnel te kunnen spelen.
Als je zo snel speelt op een hoge actie zou je je vingerknokelkruisbanden wel eens kunnen scheuren. ;-)