PDA

View Full Version : Eerste indrukken Blackheart BH5H 5 Watt top.



zeppo
15 februari 2008, 10:00
http://www.blackhearteng.com/images/prodPG_bh5h.gif

Naar aanleiding van de test in Gitarre & Bass, had ik een bevriende gitarist getipt, omdat hij op zoek was naar een 'kleintje buis'. Zelf was hij al half en half zich in gereedheid aan het brengen om de Tiny Terror van Orange te kopen, maar ja, die prijs hè .....

(Hij heeft al een Koch Twintone, een H&K Edition Tube, een Line6 en weet niet wat allemaal.)

Gisteravond kwam ik binnen in de repetitieruimte, en daar stond een klein kastje bovenop zijn Koch. Eerste indruk: hebben, hebben! Ook, ook! Geil logo!

Eerder die dag had ik hem al gesproken, en hij was razend enthousiast, vond 'm zelfs beter klinken dan de H&K. Zo enthousiast dat hij meteen allerlei mods heeft besteld (hoezo, vraag ik me dan af)

Nu spelen wij tijdens de repetities niet belachelijk hard, en de BH kon het prima bijbenen op de 5 Watt stand: het volume stond meestal op '4', en dat ging prima. Ik heb helaas geen tijd gehad om mijn eigen gitaren in te pluggen, maar heb alleen hem erover horen spelen (PRS en een Gretsch van 50 jr oud)

En ik ben ook zeer onder de indruk van de sound wat uit dat kleine kastje komt. Ontzetten strak, sprankelend. Dattie op de speaker van de Koch aangesloten was, helpt natuurlijk wel.

Samenvattend: ik wil er ook een, maar dan eigenlijk liever de 15 Watt versie.
Nu nog bedenken doe ik adt moet gaan rechtvaardigen (met al 6 versterkers in huis)

dml
15 februari 2008, 10:12
Samenvattend: ik wil er ook een, maar dan eigenlijk liever de 15 Watt versie.
Nu nog bedenken doe ik adt moet gaan rechtvaardigen (met al 6 versterkers in huis)

Niet zo moeilijk: "Zeg schat, wat heb je liever? Dat ik 7 versterkers heb of 7 vriendinnen??"

zeppo
15 februari 2008, 10:54
Niet zo moeilijk: "Zeg schat, wat heb je liever? Dat ik 7 versterkers heb of 7 vriendinnen??"

Geloof me, er komt een moment dat ze zegt: "7 vriendinnen" :D
Die Anton H. had het goed voor mekaar.

Noid
15 februari 2008, 11:52
Een vriend van mij heeft er ook een gekocht. Eerst ging hij voor de GA5H, maar toen hij de Blackheart zag ... Afgelopen zondag heb ik dat ding even in hun oefenruimte gehoord en daarna mee naar huis genomen om wat te testen.

Mijn ervaringen:

Veelzijdig qua geluid met een mooie buizensound. Een verbazingwekkend volwassen geluid. Of het veel van invloed is weet ik niet, maar die vriend had net de chinese buizen verwisseld met andere buizen. Mooie spreiding en goede vertegenwoordiging van alle frequenty's. De dynamiek in je spel wordt goed weergegeven door de versterker. De toonregeling is zeker nuttig en werkt goed: met 'n les paul wat laag er uit en wat meer hoog en er in, met 'n strat weer meer laag er in en het hoog wat terugdraaien gaf mooie gitaargeluiden met verschillende gitaren. Ook de middle regeling heeft een breed bereik.

Kan ook best hard, maar met een drummer die stevig slaat, een bassist op dreef en nog wat zang en andere instrumenten verzuip je denk ik. De Blackheart begint tussen standje 4 en 6 op te breken, afhankelijk van de output van de gitaar. Daarna wordt het geluid ook niet echt veel harder meer, maar wordt het geluid steeds fuzzier.

In de oefenruimte stond de blackheart even geschakeld over een 4*12 en dat gaf opvallend veel laag voor zo'n 5 watter, maar dat laag werd wel wat ongedefinieerd. Thuis heb ik gestest met 1* 10", 2* 10" en 2* 12".
2 * 12" beviel het best qua sound, dat vond die vriend van mij ook. Hij heeft ook een Tiny Terror en gaf wel aan dat de Terror echt nog wel weer een stuk beter klinkt.

Waar we beiden niet enthousiast over werden is de mogelijkheid om de versterker terug te schakelen naar 3 Watt. Het geluid wordt dan dof en veel minder dynamisch. Je gaat dan meteen aan het draaien aan de toonregeling, maar het komt gewoon niet bij het 5 Watt geluid. Die blijft ook op lage volumes goed klinken, dus ik zou die 3 Watt eigenlijk niet missen.

Qua afwerking ziet de versterker er zeer goed uit en vraag je je af hoe het mogelijk is. Als je alleen al het kastje zelf zou bouwen, dan ben je aan tolex, hoekjes, handgreep, piping etc. al bijna het geld kwijt. Ook als je de achterkant eruit haalt zie je trafo's met dikke bedrading en het ziet er allemaal goed verzorgd en degelijk uit. De versterker is voor zijn omvang ook best zwaar.

Persoonlijk wacht ik even op de HB 15, maar als die niet bevalt gaat hij weer terug naar Thomann en neem ik zo'n Blackheart: ideaal voor thuis, een bandje waarin het niet zo hard hoeft en een beetje jammen.

Jimwoud
15 februari 2008, 15:30
@Noid: Als je die HB 15watt heb gechecked (met extern cabinet), dan zie ik graag een review. Zit er ook aan te denken, maar weet nog niet welke. Ik wil wel echt graag een volwassen geluid hebben, anders schiet je m.i. niks op met zo'n buizentopje, want dan klinkt een dergelijke transistor amp nog beter.

CasB
15 februari 2008, 16:03
Ik vraag me ook af hoe het cabinet klinkt (4x12), misschien dat iemand die ook een keer kan testen? :chicken:

Thoon_Loque
19 februari 2008, 01:35
Ik vraag me af of de Blackheart bijv nog een FX return heeft, en hoeveel speaker uitgangen (bijv 4 / 8 / 16 Ohm?)

MjS
19 februari 2008, 08:17
Speakeruitgangen dik voor mekaar: 1x 16, 2x 8, 2x 4. Geen fx.

http://www.blackhearteng.com/

MichaelSS
19 februari 2008, 08:28
Wat kost dit dingetje? Ben zelf ook aan het kijken voor iets kleiners. 100 Watt buizen voor je kamertje kan wat veel zijn.

Bernd Veenema
19 februari 2008, 10:25
1 Watt topje: 118 euro
5 Watt topje: 155 euro
15 Watt topje: 263 euro

5 Watt combo: 245 euro
15 Watt combo: 325 euro

Kijk maar op de websites van 'die grote Duitse' winkels.

skabouter
19 februari 2008, 12:58
ziet er wel erg tof uit! geweldig dat je laatste jaren een opkomst ziet van mini tubeamps. moet er ook nog steeds 1tje, echt leuk! alleen wanneer worden ze nou es gewoon in NL te koop? kwil ze kunnen testen, naast elkaar!

De fabrikant omschrijft ze als "truly boutique". kunnen we de serieus nemen?
wel "stom" dat ze op adapters lopen, geef mij maar eurostekkers!

Mitch
19 februari 2008, 13:07
wel "stom" dat ze op adapters lopen, geef mij maar eurostekkers!
Ghehehehe, laat me raden.... je ziet ergens 'DC' staan en je denkt dat er een adapter in moet ? Kijk eens goed in de manual.
:D

Chris Winsemius
19 februari 2008, 13:11
De fabrikant omschrijft ze als "truly boutique". kunnen we de serieus nemen?
wel "stom" dat ze op adapters lopen, geef mij maar eurostekkers!

Met onderstaande prijzen zijn ze net ietsje goedkoper dan 'n Matchless of Dumble:

1 Watt topje: 118 euro
5 Watt topje: 155 euro
15 Watt topje: 263 euro

5 Watt combo: 245 euro
15 Watt combo: 325 euro

Ik denk dat het marketing is :)

skabouter
19 februari 2008, 13:24
Ghehehehe, laat me raden.... je ziet ergens 'DC' staan en je denkt dat er een adapter in moet ? Kijk eens goed in de manual.
:D

ohw hehe ja zo ging het precies :D niet goed gekeken dus.......

En chris, sja, t zal idd wel een marketingpraatje zijn. maar dat is zo jammer. wat moet je nou nog geloven he? behringer omschrijft zn tone ook als goed :D

Btw chris, wel naar t festival komen he, kneem een amp voor je mee ;)

Mitch
19 februari 2008, 15:23
Dat ze niet vederlicht zijn doet mij hopen dat er op zijn minst enigszins normale trafo's in zitten en ze claimen ook stevige PCB's te gebruiken in plaats van het papier maché wat je af en toe tegenkomt. Gelijkstroom op de pre amp buisjes is ook netjes.
Anyway, ik zie gewoon de perfecte mogelijkheid om voor een bescheiden bedrag een backup amp te hebben voor een hoop gitaristen. Mooi toch?
Dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten en een waanzinnige sound kan hebben voor een appel en een ei.... daar geloof ik niet in, maar dat je een bruikbare sound kan hebben voor weinig centen: absoluut.

HaroldA
8 juni 2008, 13:18
Dat ze niet vederlicht zijn doet mij hopen dat er op zijn minst enigszins normale trafo's in zitten
Trafo upgrade van Mercury Magnetics (http://www.mercurymagnetics.com/pages/catalog/kits/blackheart/BH-01.htm) -> $269.45


To give your Blackheart "Little Giant" better voicing, even-order harmonics, better note articulation, richer overall tone, and a better low-end response -- this is the way to go! Our STANDARD Upgrade Kit requires only a transformer swap, the addition of a choke, and minor circuit board modifications.

Weet ook iemand hoe de 15 watter klinkt op 7 watt stand?

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de 5 watter voor thuis, maar als de 15 op 7 watt het zelfde klinkt, heb je wel de mogelijkheid om het ook een keer iets groter aan te pakken...

De 5 watter op 3 watt stand vind ik overigens slecht klinken (afgaande op de youtube filmpjes)

Bernd Veenema
8 juni 2008, 13:32
De 15-watter is nog nergens leverbaar. Niemand zal hem dus getest hebben.

electricwu
30 april 2009, 20:58
Nou die mede gitarist die zo'n geweldig BH ampje op zijn Koch plaatste ben ik dus. Ondertussen heb ik een geweldige modificatie aan het apparaat gedaan. Het complete moederboard eruit een point to point moederboard met eerste klas componenten erin gesoldeerd, nieuwe pot's erin en een gelijkrichter buis erin. Vorige week hier in Haarlem door een verkoper/muzikant laten testen. Resultaat....veel beter (sprankelender, opener, meer vintage) dan de Orange Tiny Terror, die we er naast testten in dezelfde configuratie. Hij was er zo van onder de indruk dat hij mijn modified BH5H ampje mee wil nemen naar twee gigs in Engeland en Duitsland. Omdat dit zo goed uit de bus komt, heb ik besloten er een beperkt aantal te gaan bouwen om mede gitaristen, die dit niet aandurven een plezier te doen. Binnenkort hier meer over. Gaat best wat kosten, het is dan ook een hoop werk om al die zooi er goed en netjes in te krijgen en er moet een heus gat in het chassis worden geboord voor die extra buis. Kortom heel veel werk! Maar dan heb je ook wat: een echte vintage tube amp met een ongehoorde sound (net zo hard als die Tiny terror op 15 Watt!!! en dan nog veel mooiere, opener en vollere sound. De Orange TT gaat de boel dicht knijpen als je er wat effectkastjes voor hangt. De BH daarentegen blijft het volle heldere vintage geluid geven. Ik kan er ook nog een triple switch inbouwen, een electr. schakeling waarmee je werkelijk een vintage Fender crunch randje of wat zwaarder Marshall crunch randje krijgt. Zodra ik hierover meer kan vertellen laat ik het ook via dit forum weten.

speedmusic
7 september 2009, 22:29
@electricwu: lees zojuist de upgrades voor een Blackheart weet je hier al iets meer over?