PDA

View Full Version : Coiled gitaarkabels



hezz
15 februari 2008, 01:15
De laatste tijd ben ik gefascineerd geraakt door mooie retro-like coiled-kabels, mede door hun vorm en de handigheid (die ik mij voorstel) die dat meebrengt in het gebruik ervan. Ook zie ik nog dat er zat gitaristen zijn die gebruik maken van coiled-kabels op het podium en wellicht ook in de studio.

Nou vroeg ik mij dus af of coiled gitaarkabels hun voordelen of nadelen hebben t.o.v. van rechte kabels wat betreft de sound? Zijn er hier mensen die coiled kabels gebruiken? Zo ja, welk merk gebruik je en wat zijn jouw ervaring ermee?

http://www.eastwoodguitars.com/Accessories/images/big/airlinecableCoil.jpg

Bah weer zo laat...

bass blom
15 februari 2008, 01:17
ja, je sound wordt wat ronder en haast wat rekbaarder :satisfie:

artnaz
15 februari 2008, 01:31
ja, je sound wordt wat ronder en haast wat rekbaarder :satisfie:De dag dat je ergens een serieuze bijdrage leverde moet ik nog beleven! :D

On Topic: Ik heb geen ervaring met die dingen, maar doordat het opgekruld is, is de werkelijke lengte langer. En langer is niet altijd beter... ;)

Persoonlijk vind ik ze nog lelijk ook, en het lijkt me maar niks om steeds aan je gitaar getrokken te worden...

Pepe
15 februari 2008, 02:30
retro. Die dingen gingen er langzaam uit toen er goede kabels kwamen. Veel weerstand (je koopt een snoer van 10 meter en hebt effectief maar 3 meter) en bovendien trok je om de haverklap pluggen uit je versterker.
Het gaat ook ongelofelijk in de war zitten als je er een paar bij elkaar stopt maar goed, Blackmore stond ze goed.

Realeigo
15 februari 2008, 09:10
Ach niet zeuren zeg.. Ik heb de mijne ge a/b ed net een standaard neutrik kabel van 3m en ik en een paar andere hoorden geen merkbaar verschil.
En de mijne kan wel oprekken tot een meter of 6 a 7. Je moet gewoon zorgen dat de ene kant aan je amp met gaffa vast zit en de andere kant achter je gitaarband... Nooit meer los.

artnaz
15 februari 2008, 11:05
Je moet gewoon zorgen dat de ene kant aan je amp met gaffa vast zit en de andere kant achter je gitaarband... Nooit meer los.Sorry, wat is "gaffa"?

@Pepe: Zelfs bij Blackmore vind ik ze niet staan, grote fan dat ik ben! :D Maargoed, wat ik vind moet andersmans keuze (niet te veel:p) beïnvloeden natuurlijk...

zoon van Piet
15 februari 2008, 11:37
De Coiled-kabels van tegenwoordig zien er goed uit. Kwalitatief veel beter dan wat wij vroeger hadden. Die krengen heetten toen krulkabels en hadden wrakke plugjes - en áltijd een hoek en een rechte plug. je trok je plug uit je amp, of uit je gitaar. Of erger: je top van je kast, of je ging er op staan en had vervolgens alleen nog een plug in je gitaar hangen.
Je geluid ging ook aardig naar de klote, want hij kauwde nogal aan je hoge frequenties. maar op een of andere manier hoorde dat, toen. Maar wel uitsluitend in combinatie met wijde broekspijpen!!

bert k
15 februari 2008, 11:39
Sorry, wat is "gaffa"?

Hoe namen kunnen veranderen... Gaffa-tape noemen ze tegenwoordig ducttape. En coiled was vroeger gewoon een krulsnoer.

bass blom
15 februari 2008, 11:47
krulsnoer in actie :D

http://nl.youtube.com/watch?v=n6hqA4t4-eM

zoon van Piet
15 februari 2008, 12:15
Cool.. maar bij Muddy is alles cool..
( zeker die Guild Thunderbird!)

hezz
15 februari 2008, 16:52
Ach ik ga er maar gewoon eens één aanschaffen, t'is niet alsof mijn huidige kabels super zijn :P

En zeg nou zelf, ziet er toch te gek uit (http://www.youtube.com/watch?v=ikOUA-aB97s) ?!

De Beer
15 februari 2008, 17:11
Gaffa-tape noemen ze tegenwoordig ducttape.Fout!!

gaffa/gaffer/stagetape is dat katoen "based" tape

duct/duck/vliegtuig-tape is dat dunne plastic(metalic achtige) spul voor ventilatie pijpen(ducts)

Zwabber
15 februari 2008, 19:08
ik heb een jack aan me plafond gemaakt, en ben van plan er ook zo'n coiled snoer aan te hangen

net zoals de jongens van muse 8-)

klikkie (http://www.youtube.com/watch?v=Xsp3_a-PMTw)

das ook een manier natuurlijk :P


(http://www.youtube.com/watch?v=Xsp3_a-PMTw)

bert k
15 februari 2008, 20:59
Fout!!

gaffa/gaffer/stagetape is dat katoen "based" tape

duct/duck/vliegtuig-tape is dat dunne plastic(metalic achtige) spul voor ventilatie pijpen(ducts)
Ja, dat weet ik, maar iedereen noemt gaffa tegenwoordig duckttape.

Eko
15 februari 2008, 22:44
Je kunt ze ook zelf maken. Doe een normale kabel om een dunne pijp winden en verwarm met een fohn. Et voila, presto une kabel moderne.
Ik had ze vroeger ook. Klote dingen trokken inderdaad altijd uit je amp als je het niet kon hebben. Lekker lopen op het podium kon iedere keer uitlopen op een immense stilte dus. En ze fungeerde gelijk ook als een dolbyfilter voor je hoog in het geluid.

macwilliams
16 februari 2008, 06:24
krulsnoer in actie :D

http://nl.youtube.com/watch?v=n6hqA4t4-eM

Long distance call, tjah met zo'n snoer.....

heinz3110
16 februari 2008, 13:45
Ik had ze vroeger ook. Klote dingen trokken inderdaad altijd uit je amp als je het niet kon hebben. Lekker lopen op het podium kon iedere keer uitlopen op een immense stilte dus.

Ach, ik haalde ze altijd 1 keer door mijn handvat van mijn versterker en dan door naar mijn ingangsplug. Geen stiltes meer.

Wel een paar keer een grote knal omdat ik mijn versterker omver trok daardoor. Ook niet fijn natuurlijk . :D

Ik vind die krulsnoeren nog steeds da bomb qua looks( 70ties kid) , maar ja. Een recht snoer is toch handiger. Terwijl die weer spontaan in de krul schieten, zo lijkt.

Raar eigenlijk. Rechte snoeren komen spontaan in de krul vaak, en krulsnoeren weer uit de krul.

JohnLord
16 februari 2008, 16:43
Uiteindelijk willen we toch allemaal draadloos, als we maar een goed setje aanschaffen om tone te bewaren.

gerritje tralalalala
16 februari 2008, 17:22
+1,
da's uiteindelijk toch het ultieme

hugo123
16 februari 2008, 18:14
Waar kun je eigenlijk van die kabels kopen met een stof omhulsel die vind ik er wel erg cool uitzien! Tonika had wel fender BASS kabels, wat is het verschil tussen een bas kabel een een gitaarkabel??
Iemand waar je die kan kopen??

zoon van Piet
16 februari 2008, 18:19
Uiteindelijk willen we toch allemaal draadloos, als we maar een goed setje aanschaffen om tone te bewaren.

Bestaan die dan?

-1, want mijn ervaringen met draadloos zijn nog veel erger dan met krulkabels!

1: flets, dun, iel geluid
2: batterij leeg - altijd tijdens een optreden.
3: grote hal/lichtshow zuigt je signaal weg
4: plastic doosje aan je gitaarriem valt eraf en je staat er meteen op -krak!
5: de gitarist van de hoofdact stemnde zijn gitaar backstage -over mijn amp
6: iedere lekker uitstervende noot ging toch nog heel plotseling dood
7: geen dynamiek

En okee, het waren de jeugdjaren van deze techniek, late jaren tachtig. En het is mijn jeugdtrauma, natuurlijk.Tegenwoordig is er beter spul, maar nog altijd heb ik geen zender gehoord die klinkt als een goeie kabel..

Noid
16 februari 2008, 21:51
Vroeger ook eens gehad van die krulsnoeren ... omdat Brian May ze ook had en wat Brian had moest wel goed zijn, dacht ik toen. Al de hiervoor beschreven nadelen herken ik. Daarnaast heeft het snoer het talent om altijd ergens achter te haken (net achter het snoertje tussen 2 pedaaltjes enz) en anders raakt het wel met zichzelf in de knoop. Waar je dus normaal tussen de 3 en 6 meter rek had, haakte het achter je pedalen of wat dan ook op het podium, waardoor die rek zich nog maar beperkte tot 1 meter, of raakte het in de knoop, wat die rek ook enorm beperkte. En waar je een seconde daarvoor nog een wilde beweging kon maken omdat de rek er nog was, trok je een seconde daarna alle pedaaltjes los of je versterker omver, of brak het snoer af bij de jackplug. Ondingen dus.

M.b.t. kabels: ga voor goede kabels, niet voor de looks. Goede kabels betalen zichzelf altijd terug. En er zijn tegenwoordig zeker goede draadloze setjes, maar ook dan moet het signaal nog van de ontvanger naar je pedalenboard en dan naar je versterker. Ook dan is het van belang om daarvoor zo goed mogelijke kabels te gebruiken.

JohnLord
16 februari 2008, 22:05
Waar kun je eigenlijk van die kabels kopen met een stof omhulsel die vind ik er wel erg cool uitzien!


Dat is strijkijzersnoer, geen gitaarkabel!

Lexvandoef
16 februari 2008, 22:09
Waar kun je eigenlijk van die kabels kopen met een stof omhulsel die vind ik er wel erg cool uitzien! Tonika had wel fender BASS kabels, wat is het verschil tussen een bas kabel een een gitaarkabel??
Iemand waar je die kan kopen??

Die zijn cool idd.

Fender heeft ze idd, (zit geen verschil tussen bass en gitaar kabel, is gelul), Spectraflex heeft ze (duur maar goed), stagg heeft ze (goedkoop, stuk minder, maar goed genoeg om live te gebruiken)

Gewoon naar vragen in een muziekwinkel idd

the sure thing
17 februari 2008, 13:25
Bestaan die dan?

-1, want mijn ervaringen met draadloos zijn nog veel erger dan met krulkabels!

1: flets, dun, iel geluid
2: batterij leeg - altijd tijdens een optreden.
3: grote hal/lichtshow zuigt je signaal weg
4: plastic doosje aan je gitaarriem valt eraf en je staat er meteen op -krak!
5: de gitarist van de hoofdact stemnde zijn gitaar backstage -over mijn amp
6: iedere lekker uitstervende noot ging toch nog heel plotseling dood
7: geen dynamiek Ik hou van je :)