PDA

View Full Version : Waah, dat doet pijn!



Blend
14 februari 2008, 22:05
Ik wilde mijn oude Douglas aan de muur hangen, flikkert dat ding naar beneden. Resultaat: de hele achterkant eraf, + een stuk van de achterkant van de klankkast af. Zou het zin hebben om dat ding te lijmen?

Zonde van die lijm waarschijnlijk, maarja, ik ben nou eenmaal verliefd op de brug die erop zit :satisfie:


Foto's volgen later, kunnen jullie ook ff lachen...

hendrix2
14 februari 2008, 22:08
Fuck, niet leuk :o

Ik weet niet wat die gitaar waard is, maar als jij er aan gehecht bent, dan heeft ze voor jou wel wat waarde en dan denk ik dat herstellen sowieso de moeite loont.

Blend
14 februari 2008, 22:12
Fuck, niet leuk :o

Ik weet niet wat die gitaar waard is, maar als jij er aan gehecht bent, dan heeft ze voor jou wel wat waarde en dan denk ik dat herstellen sowieso de moeite loont.

die gitaar is niet veel waard, het is een jaren '50 gitaartje geloof ik, een Italiaan, zijmerk van Eko. Voor mij heeft-ie wel wat persoonlijke waarde, omdat ik het gewoon een cool ding vind om 's zomers overal mee naar toe te slepen en op te pingelen.

bass blom
14 februari 2008, 22:16
ik had hier een gast op bezoek, die had een contrabas, die was flink in aanraking gekomen met zijn turkenbusje..
heel wat brokken en stukken.
hij heeft hem gewoon zelf, niet gehinderd door enige kennis van zaken, met constructielijm weer in elkaar gezet en krijgt vaak complimenten dat dat ding zo mooi klinkt.
dus maak je niet druk, koop een zooi van dat spul en zet hem in de lijmtangen.
juist als je er zo aan gehecht bent!

bert k
14 februari 2008, 22:17
Ja, dat heeft zin. Bekijk het zo: als de hele zaak losbarst was de lijm al niet veel soeps meer...


Ik zit op mijn werk regelmatig losse boven- en onderbladen te lijmen. Makkelijk zat. Alleen een versplinterd gat is wat meer puzzelwerk. Gebruik gewone witte houtlijm, en zet de zaak vast met een stuk of tien, vijftien grote lijmklemmen.
Aangezien je die waarschijnlijk niet hebt, kan je ook de truc gebruiken die ik altijd toepas: plakband. Gaffatape, of van dat brede isolatietape, gewoon grote stukken eroverheen plakken. Je hebt witte houtlijm die snel droogt, binnen tien minuten, maar geef het een dagje, dan is alles weer in orde.

Blend
14 februari 2008, 22:18
tja, er zit ook geen hoe-heet-zo'n-ding in, die aan de binnenkant van je klankkast zit, om de achterkant te ondersteuren, dus die staat altijd bol eigenlijk. als daar ook nog een manier voor is, dan fix ik dat gelijk ook even, dan gaat ze d'r nog op vooruit ook

bert k
14 februari 2008, 22:19
Ik zie net die post van Bass, die adviaseert constructielijm. Kan ook, het verschil met witte houtlijm is dat constructielijm uitzet en een soort keihard schuim vormt. Dat is dus heel goed als de breuk versplinterd is en niet meer netjes past. De lijm vult. Bij een schone breuk wil je geen bruislijm, die drukt de twee oppervlakken uit elkaar. Kies zelf maar.

freekick
15 februari 2008, 10:40
Kan je em eindelijk lekker schoonmaken aan de binnenkant.

Er zijn ook mensen die op een Stradivarius vallen .
Lijmen natuurlijk! vanwege esthetische en nostalgische kwaliteiten.


Elk nadeel heb ze voordeel. (J.C).

Pais
17 februari 2008, 10:25
Hey waar blijven die foto's?

Wil dat wel eens zien namelijk :D

Blend
17 februari 2008, 13:02
Hey waar blijven die foto's?

Wil dat wel eens zien namelijk :D

owja, ik ga ze d'r ff voor je opzetten hoor!

Blend
17 februari 2008, 13:14
Hierbij de beloofde foto's, helaas maar 'n paar die goed gelukt zijn.

http://img524.imageshack.us/img524/4278/dscf8249pb9.jpg

http://img142.imageshack.us/img142/2502/dscf8246gh1.jpg

Pais
17 februari 2008, 13:32
Wow bizar dat het hele achterblad er zo af is gebroken!! Ben benieuwd hoe hij klinkt na de reconstructie!

Blend
17 februari 2008, 16:22
hij is nog niet helemaal af, er moet nog een klein stukje achterblad worden opgelijmd, want dat was er afgebroken, en moet de brug er nog opzetten. het is nu zondag, heb niet zoveel zin om er aan te werken, maar ga morgen es kijken hoe die klinkt...

dat ding klonk eigenlijk nooit goed, maar 'n nieuw setje snaren doet wonderen :hippie:

Enra
17 februari 2008, 18:23
Hierbij de beloofde foto's, helaas maar 'n paar die goed gelukt zijn.

http://img524.imageshack.us/img524/4278/dscf8249pb9.jpg

http://img142.imageshack.us/img142/2502/dscf8246gh1.jpg

"Geniaal" die montage kit!!! Hahaha!! Even vastkloppen met een hamer en klaar is Blend!!! Hahaha!!!

sanderz
17 februari 2008, 18:54
Ik vraag me af of het achterblad zo een extreme invloed op het geluid heeft. Bij speakers maken ze de kast zo stijf mogelijk. Aan de andere kant: je hoort verschil tussen een mahonie en een rosewood kast.

Nou goed, één ding staat vast: met je foto's heb je bewezen dat er Limburgers zijn die wél werken :sssh:

Blend
17 februari 2008, 19:38
"Geniaal" die montage kit!!! Hahaha!! Even vastkloppen met een hamer en klaar is Blend!!! Hahaha!!!

nou, ik had eerst het achterblad proberen vast te klemmen met lijmklemmen, maar toen begon toch het 'zijblad' te kraken, dat klonk echt eng :chicken:

heb 'm toen maar met papiertape vastgezet, en dat ding zit weer muurvast :D

@sanderz: Limburger?? Welnee, ben een rasechte BRABANDER !!

Laser
17 februari 2008, 19:53
Trekt u dat niet aan jong,
Linda Manzer bindt haar verlijmingen vast met elastiek.
Dus die klemmen zijn zeker geen must ;-)

Interessante top bracing trouwens, met kleine braces die op de zijkanten doorlopen. Nooit eerder gezien! Dat zijn waarschijnlijk stutjes om de neerwaartse druk van het bovenblad op de zijkant op te vangen via de balkjes.

bert k
17 februari 2008, 20:47
Die klemmen hoeven niet zo vast dat het kraakt, hoor.:D Maar met plakband gaat het ook best. En die montagekit had je zeker nog staan...?

Blend
17 februari 2008, 22:57
Trekt u dat niet aan jong,
Linda Manzer bindt haar verlijmingen vast met elastiek.
Dus die klemmen zijn zeker geen must ;-)

Interessante top bracing trouwens, met kleine braces die op de zijkanten doorlopen. Nooit eerder gezien! Dat zijn waarschijnlijk stutjes om de neerwaartse druk van het bovenblad op de zijkant op te vangen via de balkjes.

denk het niet, lijkt me niet echt logisch... ach, ik ga 'm helemaal herstellen, en gelijk ook ff de brug goed vastzetten en intoneren. Verder zit de hals vast met 1 enkele schroef (die volgens mij half vastgeroest zit), dus ik ga al mijn 'technische kennis' erop los laten vieren..

@ bert k : ja, die bisonzooi had ik idd nog staan, ideaal spul :D. Ik heb wel m'n schroevendraaier 'n stuk omgebogen, zo taai is die troep..

sanderz
18 februari 2008, 12:23
Het lijkt me wel heel leuk om, zij het dan als gevolg van een ongeval, een instrument waar je 'wat mee hebt' als het ware in ere te herstellen. Tamelijk letterlijk dan, dat herstellen, maar niettemin leuk om te doen.

Ik heb wel eens gedacht om een goedkope, ouwe gitaar op de kop te tikken, maar een kop is erg lastig te repareren. Voor de rest zou het een leuk project zijn voor als je echt niks meer te doen hebt.

remcol
18 februari 2008, 13:23
ouwe gitaar op de kop te tikken, maar een kop is erg lastig te repareren.

wil je hiermee zeggen dat je een oude gitaar, die je eerst koopt, kapot maakt om hem vervolgens weer te repareren?!


Of is het alleen maar bedoeld al woordgrapje;)

sanderz
18 februari 2008, 14:08
wil je hiermee zeggen dat je een oude gitaar, die je eerst koopt, kapot maakt om hem vervolgens weer te repareren?!


Of is het alleen maar bedoeld al woordgrapje;)

Ja, dat is een gewetensvraag ;)

1. Ik zou wel eens een oude gitaar op willen knappen, desnoods eerst afknappen.
2. Het was een woordgrapje. Ik vond het wel een aardige.