PDA

View Full Version : Vergelijken: Jackson Soloist SL1 en Ibanez JEM 7d



Maiden Michiel
10 februari 2003, 12:36
Even afgezien van de prijs, die soloist is zo'n 3 a 400 euro duurder.
Hoe zit dat met de bruggen? Is een lo-pro beter dan een FR original?
En die soloist is neck-thru, terwijl die JEM bolt-on is. Wat is beter/het verschil?
Op die jackson zitten classic Seymour Duncan's en op die JEM geloof ik Dimarzio Breed's...

http://www.jacksonguitars.com/gear/gear.php?op=3&partno=SL1_Soloist

http://www.ibanez.co.jp/world/guitar/uv_jem/pages/jem7d.html

Ook niet onbelangrijk: ik wil harde metal spelen, maar ook subtiel technisch spul a la Vai/Satriani

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Maiden Michiel op 2003-02-10 13:01 ]</font>

Draughluin
10 februari 2003, 12:42
Die jackson heeft meer sustain lijkt me, omdat het een neck-thru is.

en hij ziet er in iedergeval mooier uit..

Die ibanez kan je daarintegen weer heel handig vastpakken doordat men een handvat
in de body heeft gefreesd... persoonlijk
vind ik het geen gezicht. :S

Anders Destium
10 februari 2003, 13:33
Wat je wilt spelen kan je op allebei, het is meer een smaakkwestie. Ik vind de SL-1 een stuk mooier en de overall bouwkwaliteit is groter dan van deze Jem. De lo-pro wordt gezien als minstens gelijkwaardig aan het origineel, bij de bruggen zit geen kwaliteitsverschil. Ik heb zelf ook liever Neckthru dan bolt-on, vooral omdat het stabieler oogt en aanvoelt en het er beter uitziet imo.

Ik zou in dit geval zeker voor de soloist gaan, ik moet een gitaar wel mooi vinden en als je dan bijv de inlays vergelijkt (plastic ten opzichte van parelmoer) en een ebony toets tov rosewood lijkt het mij een uitgemaakte zaak :smile:
Als je een Sl-1 naast een Jem7vwh houdt zou ik het niet weten, en waarschijnlijk voor

Maiden Michiel
10 februari 2003, 13:58
Voor wat?

En aaaargh, die jem 7v is dan wel effe 500 euro duurder dan die soloist...

schaap
10 februari 2003, 14:05
koop de jackson, speelt lekkerder en ziet er mooier uit, en zoals al gezegd, betere bouwkwaliteit. Dus jackson is beter.

Maiden Michiel
10 februari 2003, 14:16
Hoe zit het met de actie?

Anders Destium
10 februari 2003, 14:23
Sorry, ik was een beetje knullig aan het posten geloof ik, ik wist niet dat er zo'n groot prijsverschil tussen die Jems zat, maar als je ze onderling vergelijkt is het niet meer dan logisch. Ik denk dat een Jem7v wél aan een soloist kan tippen, vanwege het hout (ook alder) en de rest van de specs. Tussen een Jem7vwh en een SL-1 (of SL-2H) zou ik het niet zo snel weten en waarschijnlijk voor de Jem gaan omdat ik mezelf ooit zo'n Jem heb beloofd (bij mijn bul :smile: ) Elke vergelijking tussen de 7d en de SL-1 valt in het voordeel uit van de soloist (behalve misschien de bespeelbaarheid van de hals), ik zou even doorsparen :wink:

Jeee
10 februari 2003, 14:26
Op 2003-02-10 12:42, schreef Draughluin:
Die jackson heeft meer sustain lijkt me, omdat het een neck-thru is.
en hij ziet er in iedergeval mooier uit..
Die ibanez kan je daarintegen weer heel handig vastpakken doordat men een handvat
in de body heeft gefreesd... persoonlijk
vind ik het geen gezicht. :S


Ik denk dat Maiden Michel dit zelf ook wel had kunnen verzinnen. :grin:

Phoenix Rising
10 februari 2003, 14:32
Ik zou voor die Jackson gaan vanwege de H-S-S config. Ik vind die snake skin wel onwijs lelijk hoor, jezus, niet die kleur nemen!

Ironhead
10 februari 2003, 14:42
Ibanez : Basswood body, bolt on en er zit een gat in! Jeeeeezzz ...

Jackson: Alder body met maple veneer, binding rond de hals, ebbenhouten fretboard, Duncan elementen, alle USA select finishes mogelijk, neckthru. En is natuurlijk gewoon veel mooier :grin:

'Nuff said!

andy
10 februari 2003, 15:32
De Jackson natuurlijk.
Heb zelf een ouder solist model.
Klinkt lekker vet, de elementen zijn heftig.
Heb daarna nooit meer een "krachtigere" gitaar voor metal meegemaakt.

Maar waarom niet allebei een keer in een winkel proberen, maar ja dan kunnen wij natuurlijk niet lekker meelullen.

Anders Destium
10 februari 2003, 15:35
Op 2003-02-10 14:16, schreef Maiden Michiel:
Hoe zit het met de actie?


Die laat je door de winkel naar jouw wens afstellen, de gitaar is er duur genoeg voor.

Gaan we verder met de kleur: Ik zou of een blauw transparante nemen of de snakeskin of de blauwe kobalt swirl of crimson swirl. Welke kleur had je zelf in gedachten?

Swan
10 februari 2003, 16:09
Jackson.
veel hogere kwaliteit en mooier.

Maiden Michiel
10 februari 2003, 16:25
Dus als ik het goed begrijp is het die 400 euro extra zeker waard.

De kleur? Tja, weet het niet. Ik heb nu een pikzwarte, maar ik zou wel eens wat anders willen. Dat snakemotief vind ik niks.

Lacrymosa
10 februari 2003, 16:32
Als je het geld heb, zeker voor de jackson gaan.

Maar 400 euro, is wel 1000 piek, hou daar wel goed rekening mee, maar als je het kan betalen, zeker doen

CheerS!!

Swan
10 februari 2003, 16:32
snakeskin is in t echt best mooi...
waar in NL ga je em bestellen? denk dat je wel uit wat kleuren kan kiezen...de trans. kleuren zijn bij Jackson erg mooi, kan je eventueel plaatje sturen van mn trans blauwe kelly

Maiden Michiel
10 februari 2003, 16:35
Eerst nog even sparen enzo, maar dit wordt waarschijnlijk wel de keuze...
Ik heb JEM's altijd gave gitaren gevonden, wat komt tot mijn volgende vraag:
Is het niet zo dat je (relatief) veel voor dat signature model betaalt?

Raffel
10 februari 2003, 16:50
ik zou voor de Soloist gaan. Deze jem is zeker niet mijn favoriet, aangezien er sowieso al hele FOUTE elementen op zitten.
Neck-thru heeft mij persoonlijk nooit zoveel geinteresseerd. Ik kan overal toch wel bij, en vooral bij jems, aangezien die aan die kant van de body toch al een stuk missen.
Als je dan toch zoveel geld uit wil geven, kijk dan eens naar de j-customs van Ibbi. Die zijn grotendeels (zoniet allemaa) neck-thru en hebben meestal de betere elementen (air norton/steve's special/tone zone)

Anders Destium
10 februari 2003, 16:54
Ja, dit geldt vooral voor de wat goedkopere signatures zoals de Jem555, PGM30 en JS100, waarbij de gitaar zelf niet echt wat voorstelt. Dit is bij andere merken ook zo (bijv PRS Santana SE).

Met een Jem7d heb je wel een goede gitaar, maar voor hetzelfde geld heb je bijv een RG prestige met een hogere kwaliteit (beter hout en afwerking). En als je een RG750 neemt, er een handvat in laat maken en de elementen verandert heb je dezelfde gitaar voor een stuk minder geld. Alleen die finish zie je op geen enkele andere gitaar. Voordeel van sommige signatures is dat ze collectible zijn, maar dat is bij de standaard Jems niet echt zo. Er worden best veel 7d's en 7v's gemaakt, alleen echt speciale gitaren worden veel waard.

Phoenix Rising
10 februari 2003, 19:56
Hey maar er is niets mis met die Pickups (Dimarzio Breed) in een JEM7d hoor, ik vind ze echt super klinken! Ik zet er over te denken om een Breed in mijn RG760 te zetten, bridge positie.

Ic3gl0vE
10 februari 2003, 22:28
Soloist!
hijs mooier... ik ben sowieso bevooroordeeld over jackson :smile:... die USA finishes zijn cool... en als je een jem hebt, staat er STEVE VAI op je 22e fret... dat is nogal zonde vind ik. Staat wel èrg 'wannabee' toch?
en zo'n handvat vind ik ook niets...

Ibanez RuleZ
11 februari 2003, 07:58
ik zou ook zeggen: ga voor de jackson:

zo'n neck through heeft ook nog eens het bijkomende voordeel dat je makkelijker bij de hoge frets kan komen dan bij een opgeschroefde hals (ivm de heel). Daarnaast betaal je veel te veel voor de naam Vai en is het een fabrieksgitaar, waar niets mis mee is, maar de jackson is handgebouwd. Daarnaast is ie veel leuker te customizen.
Dit zijn allemaal pre's naast het geluid, want dat is iets persoonlijks, al denk ik dat de Jackson lekkerder klinkt (vermoedden). Ik heb dr maar 1 keer een vastgehouden, en dat is te lang geleden om daar een evenwichtig oordeel over te geven.

Harrald

jorrit
11 februari 2003, 16:52
lol das een leuke mening van iemand die als naam ibanez rulez heeft.....

k vind die snake finish wel erug lelijk...

Ibanez RuleZ
11 februari 2003, 18:09
het is bij wijze van substituut. het liefst zou ik een jackson SL2H hebben, met welke finish ik dan ook zou kiezen (komt nog wel). In ieder geval heb ik er nu het geld nog niet voor, en Ibanez maakt(e) nu eenmaal een aantal zeer goede gitaren, duzzzz.

Harrald

Patrick M.
11 februari 2003, 18:45
Ik zou ook voor de Jackson kiezen, redenen zijn hier voor allemaal al genoemd (neck-thru, ebben toets etc.). Bij http://www.guitarxpress.com hebben ze een bijzonder fraaie trans groene Jackson op voorraad voor $1395.

Plaatje: http://www.guitarxpress.com/gx/SL1TGpage.jpg

Maiden Michiel
11 februari 2003, 19:08
Ja, heb ik vandaag ook gezien, maar groen vind ik lelijk.
Trouwens wel jammer dat die sl1 geen neckhumbucker heeft...

Swan
11 februari 2003, 19:52
t zijn stacked humbuckers

Maiden Michiel
11 februari 2003, 21:12
En dat zijn?

Swan
11 februari 2003, 21:24
humbuckers die ipv naast elkaar op elkaar zitten

Maiden Michiel
12 februari 2003, 09:21
Thanks...
Ik kan die elementen trouwens niet voinden op seymourduncan.com

Barret Wallace
12 februari 2003, 09:44
Ik denk dat swan de SHR-1 Hot Rails bedoelt??, ik heb ze op men sl3 zitten en ze klinken goed, als ik ze vergelijk met de single coils op men charvel merk ik gelijk dat die veel minder output hebben

pic:
http://members.lycos.nl/shakeel2000/hpbimg/sl20.jpg


btw, op een sl-1 zitten classic stacks (hebben een stratsound) geen hotrails, volgens de seymour duncan site zijn de hotrails de single coils met de hoogste output

Maiden Michiel
12 februari 2003, 10:58
Ja dat klopt, en hoe zit dat met die humbucker op de soloist?

Barret Wallace
12 februari 2003, 11:31
op men sl3 zit een TB4 ik weet niet zeker of dat op de sl1 ook zo is.. ik vind ze zuiver klinken onder heftige gain, en bij nrs zoals steve vai - hand on heart (uiteraard ook andere nrs maar bij dat nr viel het me op :razz: ) merk je echt de geweldige sustain :eek:

de tb4 heeft alleen niet zon grote output als de dimarzio evo's

Anders Destium
12 februari 2003, 12:42
Als je een USASoloist zoekt met twee hums moet je de SL2H hebben...

Maiden Michiel
12 februari 2003, 13:03
Ah thanks! Enne, als ik ooit zo'n Jackson bestel, zou ik er dan niet gelijk een SD Invader ofzo op kunnen laten zetten?

Barret Wallace
12 februari 2003, 13:21
hmmz dat weet ik niet misschien dat je die gast waarbij je em bestelt mailt en zegt dat je meteen invaders wil kopen en erin wil laten zetten, dan zet ie ze er waarschijnlijk gratis erin :wink:

maestro_nl
12 februari 2003, 13:30
Basswood klinkt veel strakker dan Alder.
De IBZ is van basswood, de Jackson van Alder.

Bolt-on geeft meer attack, vooral bij high gain belangrijk.
Bij neckthru is de neck meestal van maple. De wings kleuren het geluid bijna niet.

Koop een IBZ uit de 5 serie.
Basswood, bolton, low-pro edge tremolo (gelijk aan FR qua degelijkheid)

Koop er een Bill Lawrence L-500-XL in en klaar!

Swan
12 februari 2003, 18:49
de Duncan designed PUs op mn Kelly hebben meer output :wink:

Ic3gl0vE
12 februari 2003, 21:22
op mijn Dinky zitten ook duncan designed humbuckers en die hebben veel output maar ook erg veel laag

blijft een lekker geluidje, though :smile:

Moonchild
12 februari 2003, 21:41
Ik zou voor de Jem gaan, de pickups schijnen wat warmer en jazzier te zijn, dan de andere Jem pups...

Maiden Michiel
13 februari 2003, 10:39
Misschien een soloist met Dimarzio Evo's?

Barret Wallace
13 februari 2003, 10:42
Zou wel cool zijn :grin:

Phoenix Rising
13 februari 2003, 10:59
Maarre, heb je ze al bespeeld? wat vind je er zelf van?

Maiden Michiel
13 februari 2003, 13:48
De gitaren in kwestie heb ik niet bespeeld. Wel heb ik al eens Ibanez bespeeld, Jackson ook en ik heb al een hele tijd een Jackson. En hoewel dat een Koreaan is (geloof ik) vind ik hem beter spelen dan menige Ibanez die duurder is.
Ik was alleen erg benieuwd naar de verschillen, en ook of je nou veel betaalt voor de naam Vai.
Jackson is me eigenlijk altijd wel goed bevallen, ook als je er eens een pakt in de winkel. Maar ik wil zeker een JEM proberen, alvorens ik tot koop overga. En het liefst die soloist natuurlijk ook hehe!

Maiden Michiel
16 februari 2003, 16:39
Effe nog wat: stel je pakt bij deze vergelijking nog een LTD M-1000
Tering, prachtig gitaartje!! Original FR, neck-thru... Hij is wel een stuk goedkoper dan een SL1, waar heeft dat precies mee te maken? En zo'n EMG81 set, is dat wat?

Patrick M.
16 februari 2003, 17:30
EMG 81s zijn erg goede scheurelementen, Slayer, Megadeth, Metallica gebruiken ze om maar 'ns wat te noemen. Die LTD ziet er idd erg mooi uit! (maar deze soloist vind ik nog mooier: http://www.drumcityguitarland.com/guitar_images/1-10-03/pict0172.jpg )

lupoloco
16 februari 2003, 18:19
Op 2003-02-16 17:30, schreef Patrick M.:
EMG 81s zijn erg goede scheurelementen, Slayer, Megadeth, Metallica gebruiken ze om maar 'ns wat te noemen. Die LTD ziet er idd erg mooi uit! (maar deze soloist vind ik nog mooier: http://www.drumcityguitarland.com/guitar_images/1-10-03/pict0172.jpg )


megadeth gebruikt seymour duncans dacht ik

Maiden Michiel
17 februari 2003, 11:16
Ja, maar die soloist heeft een vaste brug...
En de kleur van die LTD vind ik toch mooier. Wel apart...
Maar EMG81 elementen zijn dus wel een goede zaak, da's mooi.

Patrick M.
17 februari 2003, 18:04
Ik vind floyd maar ondingen, maar goed, een soloist zonder vaste brug:

http://www.drumcityguitarland.com/guitar_images/12-07-02/PICT0160.JPG

En idd, Megadeth speelt al jaren niet meer met EMG.

Maiden Michiel
18 februari 2003, 09:27
Nee, die verchroomde brug vind ik niks. Die moet mooi zwart zijn!!
Waar in Nederland hadden ze ook weer veel ESP/LTD gitaren?

guhlenn
18 februari 2003, 14:25
ik heb een JEM 77bfp... te koop... mail naar guhlenn@hotmail.com als je interresse hebt...

ps. no kiddin ik persoonlijk vind die jackson niet zo geweldig... maar alder is dan ook totaal niet mijn smaak en neck thru viel me erg tegen (het geluid daarvan dan...)

Maiden Michiel
19 februari 2003, 10:48
Nee sorry, JEM is eigenlijk out of the picture...