PDA

View Full Version : Fat Lead Sound met Line6 pod(2, xt, x3)?



Klopgeest
14 februari 2008, 16:23
Hoi,

Ik heb zelf een pod 2 en heb me suf gezocht naar allerlei pod sound samples van oudere en nieuwe pods, maar heb eigenlijk nog nooit een echt mooie lead sound gehoord. De geluiden die ik hoor zijn vaak van die 'typische' gitaargeluiden die ik persoonlijk nooit zal gebruiken omdat het van 't zelfde laken een pak is. Hoe zit het nou, kan je een geluid uit een pod, of wat voor andere modeller van welk merk dan ook, halen zoals bijv. dit:

Shawn Lane:
http://youtube.com/watch?v=vmyh_BTMHUA

of

Guthrie Govan:
http://www.youtube.com/watch?v=bUZK9dasP8s

of

Frank Gambale:
http://youtube.com/watch?v=2t4S1uYvinY

Het geluid hoeft niet hetzelfde te zijn als bovenstaande voorbeelden, maar het valt me gewoon op dat in al die pod presentatie's, waar dan ook, nooit echt een lekker dik lead geluid te vinden is waardoor ik begin te denken dat het er gewoon niet in zit. Ik hoop dat ik 't mis heb...

Kan iemand misschien zelf een dik lead geluid posten?

Rutger
14 februari 2008, 16:45
Volgens mij is het juist de kunst om met een POD zelf een vette sound te creeeren....

VanBiLL.com
14 februari 2008, 16:52
Volgens mij is het juist de kunst om met een POD zelf een vette sound te creeeren....

Klopt: ik heb best een aantal hele lekkere geluiden in mijn PODxt: tiepisch een VanBiLL.com sound zal ik maar zeggen. Kwestie van jaren aan knopjes draaien, mijn gitaar, vingertjes, grijze massa, versterker, kabel, transformator en plectrum op de juiste manier ingespeeld...je voelt 'm al aankomen. Experimenteren en zoeken. Er is geen instelling die echt zeg maar universeel is.

Hier: http://line6.com/customtone/ kan je soms wel een goed startpunt vinden en dan verder tweaken tot je iets vind wat voor jou werkt. Is ook een beetje de lol van de hobbie vind je niet?

Klopgeest
14 februari 2008, 17:29
Jongens, jullie begrijpen me verkeerd:


Ik wil weten of het uberhaupt KAN want ik heb dus nog NOOIT een pod gehoord met een lead sound die goed klinkt, naar mijn smaak dan. Niet van gebruikers zelf en niet van Line6 samples/presentaties.

En jaren aan klopjes draaien om een fatsoenlijk geluid te krijgen is wat mij betreft sowieso geen optie - daar ga ik geen € 400,- voor betalen (pod x3). Zeker niet om er uiteindelijk achter te komen dat het geluid dat ik wil er niet uit te halen is.

Dus kan het of kan het niet, dat is de vraag. Als het kan, post dan a.u.b. een link naar het bewijs ervan.


Ik wil dus NIET iemands z'n patches overnemen of iets dergelijks. Het laatste wat ik wil is imiteren. 't Gaat nogmaals alleen om de MOGELIJKHEID.

VanBiLL.com
14 februari 2008, 17:49
Nou, ligt er aan hoe je het bekijken en vooral waarmee je het vergelijkt. Een echte buizen amp zal de POD altijd verslaan...meer tone, harmonics e.d...

De vraag is, ga je deze info in de brei van de hele band nog terug horen. Ik denk - nouja - ik ben ervan overtuigt dat je er voor 95% met een POD komt maar je blijft die digitale mantel houden. Alleen, op 95dB+ niveau vraag ik me af of je het verschil nog "echt" hoort?

Ik heb best een aantal lead gitaristen in het echt gehoord die met een PODxt een geweldige lead sound hadden, maar er zijn er meer met een klassieke buizen amp.

Misschien is het beter je af te vragen wat je met het 'betere' resultaat van een buizen amp in lead vs een POD wilt bereiken...?

Ik ben zelf zeer content met een PODxt maar ik speel vooral op huiskamer volume...

Ik heb wel een aantal voorbeelden in het echt gehoord alleen geen samples van. Beroemd voorbeeld is mogelijk The Edge van U2 die een aantal PODxt Pro's in zijn effect rack heeft hangen...en er zijn hele volkstammen die dat geweldig vinden klinken - hoewel uiteraard het geen echte lead sound is toegegeven...hm...Ander voorbeeld is Mike Einzinger van Incubus. Die heeft sinds dat hij niet meer met Mesa's en PRS-en speelt ook een PODxt in de lus...en die kan er wel een gave lead uitpersen, maar of de POD daar schuldig aan is?

Klopgeest
14 februari 2008, 18:10
Oh, ik sta absoluut open voor de Direct Recording/modelling ideëen van Line6; het zijn leuke dingen die pods. En ik ben geen buizen-snob die alleen maar een echte buizenversterker wil en niets anders.

Alleen valt het me op dat die je die geluiden waar ik url's van heb gepost nooit te horen krijgt van pod gebruikers. En idd, The Edge van U2 is geen voorbeeld van wat voor geluid ik bedoel en Incubus ook niet. Zie eerste post van wat ik wel bedoel.

Ik ga ook maar 'ns zo'n post doen op het Line6 forum zelf, kijken wat dat oplevert.

Een mooie clean-jazz sound zou trouwens ook leuk zijn, zoals dit:
http://youtube.com/watch?v=4fzmxonv2Tk
Ook al heb ik daarvan wel een redelijk voorbeeld gehoord met een modelpack "classics" voor de pod xt hier:
http://www.project80s.com/podxt/breezin_clip.mp3

Dat geluid moet dan dus ook uit een X3 te halen zijn als het goed is.

artnaz
14 februari 2008, 18:53
Met de Toneport kan ik zeer mooie geluidjes krijgen vind ik. Echt genieten is dat op mijn kamer, in 5.1 nog wel! (Toneport gaat via Coax naar mijn audio-versterker met een 5.1 systeem). Natuurlijk klinkt mijn ENGL heel wat mooier en dynamischer, maar dat is een hele andere klasse...

Mooie van de Toneport is dat je via Gearbox kunt zoeken naar bepaalde sounds. Je kan bijv. intypen "Stevie Ray Vaughan" en dan krijg je een stuk of 10 verschillende sounds van hem die je gewoon gratis en snel kunt downloaden. Ik maak er zelf geen gebruik van, maar als je een beetje moeite hebt met de juiste sound vinden kan dat handig zijn (wellicht als basis).

En de POD X3 zou zelfs nog beter moeten zijn wat kwaliteit betreft. Als het goed is hebben die dingen heel wat presets, als je in de winkel gaat testen kun je door die presets gaan en zo de mogelijkheden een beetje leren.

crapton
14 februari 2008, 21:33
Hoi,

Ik heb zelf een pod 2 en heb me suf gezocht naar allerlei pod sound samples van oudere en nieuwe pods, maar heb eigenlijk nog nooit een echt mooie lead sound gehoord.
Shawn Lane:
of
Guthrie Govan:
of
Frank Gambale:



Ik heb zelf een X3L, en tja dat is een geweldige tweakmachine. Er is heel veel uit te halen, maar kost wel tijd.

Ik denk dat Shawn Lane & Gambale vrij goed uit een X3 te halen zijn. Zit redelijk wat reverb & delay op, vrij warme (Lane) of nasale sound (Gambale). Beetje zoeken met cabinet en lo/mid/hi/pres settings, ik zit te denken aan een Plexi Marshall basis met V-30's voor Gambale, evt met stomp.

Guthrie Govan speelt op een Cornford met een heel directe typische tube sound (vind ik dan). Er zit wel een Cornford op de X3L, maar vind die een beetje bassig, in elk geval met een 4x12 model kast.

Een goede vette lead sound is in elk geval te halen uit de Mesa Boogie sims en bepaalde Marshall modellen, Hiwatt & Soldano, Cornford. Reverb, redelijk wat delay, heel klein beetje chorus, evt compressie & stomp en je komt een heel eind.

Hier een link naar mijn patches -maarrr ben er bij lange na nog niet klaar mee so don't shoot me: www.sweat3.nl , ga naar Gearheads en in het midden een link.

VanBiLL.com
14 februari 2008, 21:58
Hier een link naar mijn patches -maarrr ben er bij lange na nog niet klaar mee so don't shoot me: www.sweat3.nl , ga naar Gearheads en in het midden een linkNou ik had m'n .44 al in de aanslag... 8-)

Klopgeest
14 februari 2008, 22:08
Ik heb zelf een X3L, en tja dat is een geweldige tweakmachine. Er is heel veel uit te halen, maar kost wel tijd.

Ik denk dat Shawn Lane & Gambale vrij goed uit een X3 te halen zijn. Zit redelijk wat reverb & delay op, vrij warme (Lane) of nasale sound (Gambale). Beetje zoeken met cabinet en lo/mid/hi/pres settings, ik zit te denken aan een Plexi Marshall basis met V-30's voor Gambale, evt met stomp.

Guthrie Govan speelt op een Cornford met een heel directe typische tube sound (vind ik dan). Er zit wel een Cornford op de X3L, maar vind die een beetje bassig, in elk geval met een 4x12 model kast.

Een goede vette lead sound is in elk geval te halen uit de Mesa Boogie sims en bepaalde Marshall modellen, Hiwatt & Soldano, Cornford. Reverb, redelijk wat delay, heel klein beetje chorus, evt compressie & stomp en je komt een heel eind.

Hier een link naar mijn patches -maarrr ben er bij lange na nog niet klaar mee so don't shoot me: www.sweat3.nl , ga naar Gearheads en in het midden een link.

Ok, bedankt voor de hoopvolle info. Ik kan nog geen x3 patches gebruiken, want ik heb er dus nog geen.

MjS
15 februari 2008, 03:35
Momenteel vind ik de JCM800 met Tube Screamer d'r voor erg lekker (POD X3 hebben we het hier over), maar dat is niet het geluid wat je omschrijft. De Diezels in de POD klinken volgens mij wel zoals je beschrijft, maar aangezien de X3 een vreselijke tweakmachine is heb ik nog niet genoeg aan de knopjes gedraaid om dat goed te kunnen beoordelen.

harrie-beton
15 februari 2008, 10:30
Een lead sound waar je tevreden over bent kan een lange zoektocht zijn.

Ik ben van mening als je dat niet met een pod x3 / podxt lukt dan lukt je dat ook niet met gewone versterkers. Zo wereldschokkend zijn die verschillen niet.
Ik speel sinds 2003 met een pod en mijn favoriete modellen voor een lead sound zijn de voxac30 (class a top 30 boost), de hiway 100 en de threadplate.

Een goede gitaar maakt veel uit. Ik bedoel dan een echte goede met goede elementen.

Klopgeest
20 februari 2008, 14:09
Een goede gitaar maakt veel uit. Ik bedoel dan een echte goede met goede elementen.

Ik speel momenteel op een Vigier Indus die zo rond de € 1800,- kost:
http://www.vigierguitars.com/page/fiche_produit.php?id_prod=231

Nocki
20 februari 2008, 14:53
Hoi,

Zelf gebruik ik een line6 vetta 2.5 en kwa leadsounds is er geen probleem.
Het leuke van de vetta is dat de poweramp en speakers helemaal bij de preamp horen en dat hoor je!
Wat ik helemaal super vind is de mogelijkheid om loudness en pressence aan of uit te zetten. dit zorgt er echt voor dat het geluid helemaal gaat leven van je amp. Ook de instelling 2x12 of 4x12 werkt ontzettend goed om de overall feel van je amp te veranderen. Als laatste zit er een master bass en master treble regeling op zodat je in 1 keer alle geluiden iets kunt bij geven. Het verschil tussen thuis en op het podium is op die manier fantastisch opgeheven...
Was er zelf heel blij mee! als vergelijkings materiaal heb ik de pod xt live en de flextone III XL gehad die deze opties helaas miste...

Raffel
20 februari 2008, 15:06
ik heb een hele vette lead sound in mijn Pod XT Pro. Gebaseerd op de SLO 100 model met een Line 6 4x12 kast eronder gemic-ed door een SM57 geloof ik.

Daar draai je best wel lekkere settings in met wat gain. Een delaytje er onderdoor met het laag er wat uitgefilterd en ik kom toch redelijk dichtbij de lead sound die ik op mijn Quad + Gforce heb. Alleen het is niet buizen he ;)

Ik ben het trouwens niet helemaal eens met dat je een 'goede' gitaar nodig hebt voor line6 apparaten. Tuurlijk hoor ik wel verschil tussen mijn ibbi of mijn prs, maar het is lang niet zo doortastend als een echte amp. Vooral bij het spelen van akkoorden merk je dat.

Mooi gitaartje trouwens Klopgeest! Vigier is echt een topmerk!

artnaz
20 februari 2008, 15:16
ik heb een hele vette lead sound in mijn Pod XT Pro. Gebaseerd op de SLO 100 model met een Line 6 4x12 kast eronder gemic-ed door een SM57 geloof ik.Dat vind ik ook één van de betere sounds! Ik gebruik zelf altijd een Soldano X88R ("L6 Modern High Gain") met een 4x12 V30's. Echt heerlijk hoor! :)

crapton
20 februari 2008, 22:33
Tuurlijk hoor ik wel verschil tussen mijn ibbi of mijn prs, maar het is lang niet zo doortastend als een echte amp. Vooral bij het spelen van akkoorden merk je dat.


Ben aan het vergelijken A/B tussen mijn H&K Statesman en mijn X3L via solid state stereo 2x12" combo. Kan alleen in de buurt komen als ik de cab sims uitzet, en output mode op pre-amp combo zet. Klinkt dan wel wat meer fizzy. Nog niet op hoog volume getest. Op de H&K hoor je zeer zeer precies welke PU je hebt aanstaan, hoe je aanslaat enz. Met genoemde settings op de X3L hoor je dit ook veel duidelijker dan met cab sims & studio direct - ik denk dat die toch veel hogere harmonischen weghalen. Of zit dit tussen m'n oren...?

Ben met Nocki eens: X3 mist aantal global setting mogelijkheden van de Vetta, zoals die loudness, bass & treble, cab feel enz. Ik vind dat een ongelofelijke giga marketing misser van Line6. De algoritmes hebben ze al van de Vetta, wat is het probleem om dat in de X3 te stoppen? De processors moeten dit makkelijk aankunnen. Wie weet met de update die er nu aankomt eind feb...

looneycooney
25 februari 2008, 18:39
idd, ik vermoed ook zoiets ...
De upgrades en navolging vd x3 moet denkik nog echt op gang komen , is ook nog vrij nieuw.
Zelf heb ik hem ook gekocht eind december en tot nu toe heel tevreden van feitelijk .
In het begin zat ik nog heel veel te spelen met de settings , ondertss gebruik ik gewoon acoustische sounds en vind vooral met mijn huidige fingerpick-training dat ik hieraan even genoeg heb. Ik ben dan ook nog in een oefen/opfris-fase ...
Nu ik moet zeggen , hiervoor gebruikte ik enkel een boss-me50 op een Ibanez 25 toneblasterke... Dusja verbetering heb ik op alle vlak natuurlijk en die versterker heeft nog nooit zo'n mooie sounds gespeeld :p Dit allemaal met een doodgewone epiphone les paul standard.
Nuja de 'echte' sounds zijn idd moeilijk te vinden al probeer ik , zoals de meeste wel , veeleer mijn 'eigen' sound te creeëren ipv natebootsen en dan toevallig kom je ineens net die tegen die je al zolang aan het zoeken waard!
En dat geeft dan weer uren :rockon: -plezier en sla deze dan op ...zo kom ik ondertss aan enkele zeer leuke sounds.
Nuja ik ben ook maar een 'amateur' op alle vlak en mijn rig is niet te vergelijken met de meesten hier. Met alle respect natuurlijk :satisfie:

Mvg