PDA

View Full Version : Bass overdrive bouwen



AvU
14 februari 2008, 16:23
Ik vond op internet deze website:
klik (http://www.runoffgroove.com/flipster.html)
een schema voor een basoverdrive. Nu heb ik genoeg ervaring om zoiets te maken en heb het printje ook al klaar. Maar nu heb ik een paar vragen:

Heeft dit effectje een overdrive richting de Sansamp (buizen) of meer een echte transistor overdrive?

Verder werd mij geadvieseert om voor Q1,2,3 J201 te gebruiken en voor Q4 MPF102 voor een wat sterkere overdrive. Klopt dit? Zo neit wat kan ik dan er aan veranderen zodat ik het wel krijg ?

En wat is de geschikte voedingsvoltage voor de FET's?

mvg, Arjan

aad
14 februari 2008, 19:29
Ik vond op internet deze website:
klik (http://www.runoffgroove.com/flipster.html)
een schema voor een basoverdrive. Nu heb ik genoeg ervaring om zoiets te maken en heb het printje ook al klaar. Maar nu heb ik een paar vragen:

Heeft dit effectje een overdrive richting de Sansamp (buizen) of meer een echte transistor overdrive?

Verder werd mij geadvieseert om voor Q1,2,3 J201 te gebruiken en voor Q4 MPF102 voor een wat sterkere overdrive. Klopt dit? Zo neit wat kan ik dan er aan veranderen zodat ik het wel krijg ?

En wat is de geschikte voedingsvoltage voor de FET's?

mvg, Arjan


Ligt er helemaal aan hoe je luistert. Het gerucht gaat dat fet's min of meer dezelfde karakteristiek hebben als buizen. In hoeverre dat waar is kun je het best zelf beoordelen. Een transistoramp kan een "buizen" distortion hebben, maar het is maar hoe die is ingesteld en wat er gebruikt is om die distortion te maken.

Dit ziet eruit als een voorversterker met toonregeling, waarbij je de zaak kunt oversturen. Er wordt geclipped op de fet's (en weerstanden).

Ik heb ooit een Yamaha G100-212 gehad, die had een soortgelijke distortion- ook oversturing dus - d.m.v een overstuurde fet. Ik vond het destijds wel mooi. Nu zal ik daar w.s. anders over denken (hoewel).

Maar goed, in het schema staat voeding 9v. Als je dat wilt veranderen zul je de datasheet moeten lezen van de fet's of gewoon opvoeren die spanning en hopen dat dat goed gaat.

Maar anyway, je hebt het printje al klaar dus ik zou zeggen: niet langer gedraald en bouwen die hap. Je kunt hem altijd weggooien (not) en anders is het vast wel leuk voor erbij. Jenever can tell.

Iets anders: is de real-tube-richard_Nijboer-D_H niets voor je?

Dat is met een buis, zoals je wellicht weet.