PDA

View Full Version : smalle 12ax7 buisjes



Ibanez666
14 februari 2008, 15:26
Ik ben op zoek naar 12ax7 buisjes die smaller zijn dan de gemiddelde 12ax7 (21-22mm)

De diameter van de buisjes die nu in mijn amp zitten is 20,1 mm dus ik zoek iets in die richting.

alvast bedankt!

H.Manback
14 februari 2008, 15:33
Ik zie dat je in Hoorn zit, wat je kan doen is naar Klare gaan (oude doelenkade, vlakbij de hoofdtoren). Die heeft een aantal merken liggen, kan je kijken welke de juiste maat is.

Nielsje
14 februari 2008, 15:42
Mag ik heel nieuwsgierig vragen waarom de afmeting van de buis van belang is?

Ibanez666
14 februari 2008, 15:45
Ik zie dat je in Hoorn zit, wat je kan doen is naar Klare gaan (oude doelenkade, vlakbij de hoofdtoren). Die heeft een aantal merken liggen, kan je kijken welke de juiste maat is.


heb ik al gebeld, hadden ze niet

Ibanez666
14 februari 2008, 15:46
Mag ik heel nieuwsgierig vragen waarom de afmeting van de buis van belang is?


anders pastie er niet in

Nielsje
14 februari 2008, 15:47
anders pastie er niet in

he?! Heb jij een versterker die zo krap bemeten is dan??

Ibanez666
14 februari 2008, 15:48
he?! Heb jij een versterker die zo krap bemeten is dan??

plaatselijk ja

Ibanez666
14 februari 2008, 15:50
er zitten van die metalen afdek kokertjes om de buizen heen en die worden op een voetje gedraaid die dus aan mijn amp zit. die voetjes steken wel bijna een centimer van mijn amp af, en die hebben dus een kleine(re) diameter omdat de beschermkokers eromheen moeten

Nielsje
14 februari 2008, 16:12
Juist, dat maak het wat duidelijker. Misschien eens kijken naar iets ruimere kokertjes? Je kan ook ff experimenteren of je ze wel nodig hebt. Bij mij zit er alleen eentje op de V1 positie. Succes met zoeken in ieder geval :)

Ibanez666
14 februari 2008, 16:16
Juist, dat maak het wat duidelijker. Misschien eens kijken naar iets ruimere kokertjes? Je kan ook ff experimenteren of je ze wel nodig hebt. Bij mij zit er alleen eentje op de V1 positie. Succes met zoeken in ieder geval :)


Ik heb er al over gedacht om ze eraf te halen, maar weet niet of ik dan meteen de het hele gedeelte weghaal, waar je de pinnetjes van de buis inklikt. Daarnaast bieden ze natuurlijk wel beschermming en houden ze het buisje op hun plek. Ik heb al wat rondgevraagd en er zijn wel buisjes te vinden in die maat, maar of ze zijn van een onbekend merk of het zijn mega dure nos buisjes en dat gaat me weer te ver voor een amp met alleen een clean kanaal...verder ben ik niet echt een voorstander van knutselen met een buizenamp..

Ibanez666
14 februari 2008, 16:55
Ik heb tonefactory ook gebrobeerd. Zijn er nog andere onlinze zaken waar ik kan informeren?

Mitch
14 februari 2008, 17:53
Ik zal eens meten thuis !

fransoos
14 februari 2008, 17:54
Ik heb tonefactory ook gebrobeerd. Zijn er nog andere onlinze zaken waar ik kan informeren?

je kan het nog altijd via internet proberen.
heb de mijne uit het de USA gehaald - eigenlijk meer om het karakter van mijn amp wat te veranderen - bij
EUROTUBES. Voldoen natuurlijk prima :satisfie:
www.eurotubes.com

Ibanez666
14 februari 2008, 23:09
Ik zal eens meten thuis !


ik wacht het af

guitarnijboer
15 februari 2008, 11:13
Als het goed is passen ook de iets dikkere buisjes precies ( wel net) in de afscherming. Tot nu toe altijd nog gelukt...

Ibanez666
15 februari 2008, 11:37
Als het goed is passen ook de iets dikkere buisjes precies ( wel net) in de afscherming. Tot nu toe altijd nog gelukt...

ik heb dat natuurlijk al geprobeerd, maar dat gaat niet lukken, tenminste heel dan ;-)

Mitch
15 februari 2008, 20:44
Hmm, ik heb effe zitten meten, maar tot nu toe heb ik alleen mijn Telefunkens en Mullards gevonden die 20mm zijn en die doe ik niet zo maar weg :satisfie:
Kleinste 'affordable' oude buis die ik nu heb gezien is een Brimar (Sylvania) die 20,8mm is. Hoe groot moet het precies zijn ?

Ibanez666
15 februari 2008, 21:02
Hmm, ik heb effe zitten meten, maar tot nu toe heb ik alleen mijn Telefunkens en Mullards gevonden die 20mm zijn en die doe ik niet zo maar weg :satisfie:
Kleinste 'affordable' oude buis die ik nu heb gezien is een Brimar (Sylvania) die 20,8mm is. Hoe groot moet het precies zijn ?

de originele die erin zit is 20,1 met een bietje ruimte over nog dan

Ibanez666
15 februari 2008, 21:05
Het is ook niet zo dat ik op zoek ben naar een super goede buis, ik heb ook alleen maar een clean kanaal en maak mn sound met mn effecten

Mitch
15 februari 2008, 21:07
Ik zoek morgen nog effe verder, goed? Kleiner dan 20,8mm zie ik nu zo gauw niet.

Ibanez666
15 februari 2008, 21:08
Ik zoek morgen nog effe verder, goed? Kleiner dan 20,8mm zie ik nu zo gauw niet.


ok, nou in ieder geval bedankt voor de moeite. Ik wil er een op voorraad hebben voor het geval er eentje de geest geeft....

guitarnijboer
16 februari 2008, 12:14
ik heb dat natuurlijk al geprobeerd, maar dat gaat niet lukken, tenminste heel dan ;-)

Merkwaardig, ik heb wel eens meegemaakt dat je even stevig door moest duwen, maar echt niet passen heb ik nog niet meegemaakt. De houders zijn vaak van aluminium wat nog wel iets op te ruimen valt. Wat is het merk en type van de versterker eigenlijk?

De enige moderne buisjes met ongeveer de zelfde afmetingen als NOS zijn van EI. Ik heb ze net even vergeleken en qua afmetingen maar ook qua bouw en het binnenwerk zijn de buizen van EI precies gelijk aan een NOS Philips buis met van die lange`smooth plates`. (kopie naar het ontwerp van Telefunken dus) Het enige verschil is dat de EI buisjes wel erg microfonisch kunnen zijn omdat hun productieproces nog lang niet op het niveau is van destijds en die lange platen dan sneller voor dat soort problemen zorgen.
Het geluid is wel prima, maar maar met allerlij bijgeluiden kun je daar niet echt van genieten. In een combo zou ik ze dus zeker niet stoppen.

Ibanez666
16 februari 2008, 22:35
Merkwaardig, ik heb wel eens meegemaakt dat je even stevig door moest duwen, maar echt niet passen heb ik nog niet meegemaakt. De houders zijn vaak van aluminium wat nog wel iets op te ruimen valt. Wat is het merk en type van de versterker eigenlijk?

De enige moderne buisjes met ongeveer de zelfde afmetingen als NOS zijn van EI. Ik heb ze net even vergeleken en qua afmetingen maar ook qua bouw en het binnenwerk zijn de buizen van EI precies gelijk aan een NOS Philips buis met van die lange`smooth plates`. (kopie naar het ontwerp van Telefunken dus) Het enige verschil is dat de EI buisjes wel erg microfonisch kunnen zijn omdat hun productieproces nog lang niet op het niveau is van destijds en die lange platen dan sneller voor dat soort problemen zorgen.
Het geluid is wel prima, maar maar met allerlij bijgeluiden kun je daar niet echt van genieten. In een combo zou ik ze dus zeker niet stoppen.

Het is een Guyatone bassman kloon (head). En Ei is ook al ter sprake gekomen en de microfonie ook. Een V1 geselecteerde 12ax7 van Ei zou wel kunnen?

guitarnijboer
17 februari 2008, 14:06
Het is een Guyatone bassman kloon (head). En Ei is ook al ter sprake gekomen en de microfonie ook. Een V1 geselecteerde 12ax7 van Ei zou wel kunnen?

Lijkt me wel. De EI-tjes die ik hier heb zijn niet geselecteerd. Als er goed geselecteerd is op lage microfonie, brom en ruis, zul je er een goede buis aan hebben denk ik. Wat zal blijven is dat ze vanwege die lange platen altijd sneller microfonisch zullen worden dan bijv JJ die een totaal andere constructie hebben. Daarnaast zijn geselecteerde buizen nauurlijk duurder en
kun je ook eens kijken naar 2e hands oudjes die nog goed meten voor het zelfde geld, al blijft dit natuurlijk een beetje een gok.

Ibanez666
17 februari 2008, 16:21
Die van Ei de V1 uitvoering zijn bij tonefactory 9,95. Dat is nog wel te doen dacht ik. Welke diameter meet jij bij dit merk?

guitarnijboer
18 februari 2008, 12:21
Ik heb geen schuifmaat maar met een lineaal lijkt het een 20 a 20,5 mm.

Ibanez666
18 februari 2008, 12:25
Ik heb geen schuifmaat maar met een lineaal lijkt het een 20 a 20,5 mm.


Daar zou ik mee weg moeten komen. Ik ga er gewoon een paar bestellen en hoop er maar het beste van dan :-)

bedankt