PDA

View Full Version : draadloos advies



B-bass
14 februari 2008, 13:04
wie kan mij advies geven over een goede wireless, waar moet ik op letten. is het trouwens waar dat ze veel laag uit je geluid halen?

Henkie spenkie
14 februari 2008, 13:40
Hey B-Bass,

Ik moet zeggen dat ik niet heel veel weet van Wire less, maar uit het beetje ervaring wat ik heb weet ik dat je erg goed moet letten op ruis! Het kan nog zo lekker makkelijk zijn om vrij rond te kunnen lopen met dat ding, maar als er ruis in zit kan het behoorlijk wat verneuken voor het publiek.

Noid
14 februari 2008, 14:32
Ik gebruik al jaren een Laney VHF draadloos setje. Voor mij is er geen (waarneembaar) verlies van lage tonen. Wel is er een enigzins waarneembaar verschil tussen het gebruik van een kabel en draadloos. Er is wat tonesuck maar dat is niet alleen het laag, maar het gehele frequentiebereik. Die tonesuck is trouwens maar zeeeeer klein en weegt niet op tegen het gemak van draadloos spelen. Nu heb ik geen actieve bas en voor zover ik me herinner ook nooit met een actieve bas draadloos gespeeld, wellicht dat dit anders uitpakt met een actieve bas.

Ik gebruik de Nady ook voor gewone gitaar overigens. De Nady is erg stabiel (geen gekraak geen gestoor en geen wegvallend signaal of zo) maar VHF is wel allang achterhaald. Ga daarom voor een UHF systeem, True-Diversity en als het budget het toelaat met schakelbare kanalen: zijn er meer zenders gebruikers in de buurt (een zanger, een band in de oefenruimte naast je, een dove buurman met een ringleiding etc) dan schakel je gewoon.

Let op goed op met goedkope setjes: daarvan is het geluid vaak wel matig. Belangrijk is om de set goed te beluisteren in de winkel voordat je hem koopt of af te spreken dat je hem mag uitproberen. Een vriend van mij kocht 2 goedkope samson-setjes (wel UHF etc) maar die dingen maakten het geluid dof en doods. Die zijn dus terug gegaan en geruild voor 1 kwalitatief goede set ...

Dat geruis waar Spenkie het over heeft komt mij niet bekend voor als bijverschijnsel van draadloos.

rvdbrand
1 maart 2008, 16:23
Ik gebruik al een hele tijd een sennheiser ew100 en daarmee is het geluid gewoon het zelfde als met snoer. Tenminste, zo lijkt het mij.
Kost wel wat, maar dan heb je ook wat ;-)

Maar nu ze de G2 versie van die set uit hebben zijn ze ook goedkoper 2e hands te krijgen.

Saf
2 maart 2008, 20:08
ik heb een samson setje de airline 77. Minimaal tot geen tone suck. wel UHF maar geen schakelbare kanalen. Heb het setje nu zo'n 1,5 jaar ofzo en ik de tussenliggende 50 of meer optredens nooit last gehad van storende andere zenders. Mocht dat ooit een keertje voorkomen heb ik wel altijd ee nreserve kabel bij me. De ontvanger word ook vaak door de PA mensen rechtstreeks als SI gebruikt (zit een XLR achterop)

Ik gebruik zelf altijd passieve bassen maar geen hinder van ruis, kraken en dof geluid. Onze banjo speler gebruikt ook zo'n setje. en de accordionist van ons gebruikt de oudere serie, die heeft wel wat tone-suck maar dat is echt minimaal.

De gitarist van ons gebruikt een sennheiser klinkt ook erg goed, wat ik echter voor mij doorsalg gevend vond bij mijn keuze voor de samson is dat de zender in de plug zit. Je hoefd alleen maar de plug in te steken en rammelen maar.

KoenB
3 maart 2008, 00:36
Ik heb de samson stage 5 set. Voor 99 ballen op de kop getikt (nieuw wel te verstaan), en ik moet zeggen... hij valt niet tegen! Tonesucken doet ie vrijwel niet, noise alleen redelijk hoorbaar wanneer er met veel distortion aan even niet wordt gespeeld, verder heb ik nooit ergens last van. Bereik is veel groter dan ik had verwacht. Keer getest met een vriend van me, hij stond op de 1e verdieping bij de versterker aan de ene kant van het huis, ik ben vervolgens spelen naar beneden gelopen, hele huis door, achterdeur uit, door de tuin, schuur in... en daar begon de boel pas een klein beetje te storen, na het doorstaan van een aantal lagen bakstenen en beton.

Het enige minpuntje wat ik kan opmerken is dat harmonics niet zo heel lekker doorkomen. Klinkt een harmonic normaal lekker hard en lang, met de samson is ie veel zachter en slaat sneller dood. Bijkomend voordeel daarvan is wel weer dat het dat hele hoge feedbacken als je echt vlakbij je versterker komt (van dat gillende gekrijs) ook gelijk gedempt wordt ;)

De bassist heeft m ook, met een actieve 5string bass erin geprikt. Doet het prima, lage gebrul van de B snaar komt ook prima door. Voor 99 euro val je er iig geen buil aan.

*bij deze set is de zender overigens niet de plug, maar een apart klein doosje ter grootte van een peukenpakje ong.

Saf
3 maart 2008, 07:06
die set met die losse plus werkt met hoge frequentie en is naar men zegt ee nstuk beter dan die goedkope set. Hoewel ik inderdaad ook mensen ken die die set gebruiken en er erg tevreden over zijn. Ik dacht dat het setje wat ik heb iets 200 - 250 ofzo kostte maar dat weet ik neit meer zeker.