PDA

View Full Version : capo en ontstemming



Rormo
14 februari 2008, 11:22
Voor sommige nummers gebruik ik weleens een capo. Echter als ik een capo bijvoorbeeld op de 2e positie zet op een goed gestemde gitaar, dan is de gitaar met de capo er op niet zuiver meer. Meestal zijn de noten net iets hoger dan ze zouden moeten zijn.
Dit is erg vervelend want ik moet dus altijd bijstemmen als ik een capo op een gitaar zet of verwijder. In de bandsetting is dit vervelend want het kost tijd.

Ik heb dit probleem op al mijn gitaren dus aan de gitaren kan het toch haast niet liggen (Gibson LP Classic, Fender USA strat, Gibson LP studio). Uiteraard zijn deze gitaar goed geintoneerd.

Er gaat iets fout, maar ik snap absoluut niet wat. Ik heb al eens een nieuwe capo gekocht. Ik had eerst zo'n standaard dunlop capo met zo'n zwart riempje dat je moet aanspannen. Nu heb ik ook een capo met een veer er in waarvan de verkoper zei dat deze mijn probleem zou verhelpen. Dit is echter niet het geval.

Wie weet raad?

Kim Wilson
14 februari 2008, 11:29
Het lijkt er haast op dat je capo te sterk is, dus dat ie de snaren te ver indrukt. Heb je het probleem ook als je de noten met je vingers indrukt? Dus als je gewoon je vinger op de tweede fret zet, klinkt ie dan ook te hoog?

Rormo
14 februari 2008, 12:50
Volgens mij is een gitaar dan onbespeelbaar :)

Als ik mijn e snaar zuiver op e stem, dan is als ik met mijn vinger fret 12 pak het een zuivere e. Als ik de 5e fret pak is het een zuivere A. Zet ik een capo op de 5e fret, dan zit ik toch een stukje hoger dan een A. Volgens mijn Korg DT10 zit ik dan ongeveer 20-30% op weg naar de A#.


Die dunlop capo kun je wat losser en vaster zetten, maar zo'n capo met een veer heeft maar 1 stand, daar valt niets aan te verstellen.

Zou het nog iets te maken kunnen hebben met de positie van de capo? Ik heb eigenlijk alles wel geprobeerd, midden op het vakje, tegen de fret aan en zelfs op de fret, maar geen van deze opties leidde tot zuivere noten.

rocker_71
14 februari 2008, 12:56
KW bedoelde zonder capo en dan je vinger op de 2e fret, klinkt de toon dan ok iets te hoog. Zo niet, dan moet het de capo zijn en dan is mijn advies: probeer eens een andere soort capo.

Rormo
14 februari 2008, 12:58
Ik schreef toch ook net dat dat inderdaad zo is? Naja ik schreef over de 5e fret, maar het idee blijft hetzelfde :)

Noten over de hele hals met vinger zijn zuiver, zet ik de capo op een willekeurige plaats op de hals dan is de noot die daar met mijn vinger nog zuiver was niet meer zuiver.

Maar het rare is ook dat als ik bijvoorbeeld mijn capo op 2 zet en ik vervolgens met mijn vinger op de 5e fret de A pak, dat deze dan opeens wel een tikkie vals is, terwijl als ik de A pak zonder capo op 2 de A gewoon zuiver is.



Ik heb dus 2 verschillende capos en beiden geven hetzelfde probleem...

Nobler
14 februari 2008, 13:04
Volgens mij heeft het te maken met het hoogteverschil tussen enerzijds de snaar en de fret, en anderzijds de snaar en de toets. Om een toon te krijgen is het voldoende de snaar met je vinger zo diep in te drukken dat de snaar de fret raakt. Het is niet nodig, sterker nog, op zich niet de bedoeling, dat je de snaar indrukt tot op de toest. Natuurlijk zal het bij veel gitaren gebeuren, zeker als je een lage action, lage frets en dunne snaren hebt, maar als je een vrij hoge action zou hebben, jumbofrets en vrij dikke snaren, dan zou je in principe de toets niet met de snaar hoeven te raken. Doe je dat dan wél, dan hoor je vanzelf dat je de snaar meer spant dan nodig is en dat de toon te hoog is. Dat zelfde effect krijg je met een capo.

Ik speel eigenlijk nooit met capo's op electrische gitaren, ook omdat ik voor de dingen die ik speel niet nodig heb. Bij accoustische gitaren heb ik wel dezelfde ervaring, namelijk dat je de gitaar opnieuw moet stemmen, wat lastig is, omdat de capo de snaar op een plek houdt. Als je dus de snaar omhoog draait, wordt de spannig tussen mechaniek en capo hoger dan tussen capo en brug. Ik 'los' de capo dus elke keer even nadat ik de snaar heb gestemd, en dat is dus veel trial en error tot je op de juiste stemming vindt. Dat zou ik dus ook nooit tijdens een optreden doen.

Ik kan me daarom voorstellen dat je, net als voor slide, soms speciaal afgestelde gitaren nodig hebt, of een extra gitaar gebruikt die je alleen voor spelen met capo reserveert, of dat je altijd met de capo op dezelfde positie speelt Speelde Status Quo niet vaak met capo's op de derde positie?

NB, omdat hetzelfde probleem wordt ervaren bij verschillende gitaren van goede kwaliteit, die zonder capo goed zuiver zijn, kan er dus geen sprake zijn van 'onbespeelbare gitaren'.

Kim Wilson
14 februari 2008, 13:18
Als ik mijn e snaar zuiver op e stem, dan is als ik met mijn vinger fret 12 pak het een zuivere e. Als ik de 5e fret pak is het een zuivere A. Zet ik een capo op de 5e fret, dan zit ik toch een stukje hoger dan een A. Volgens mijn Korg DT10 zit ik dan ongeveer 20-30% op weg naar de A#.

...
Ja, dit bedoelde ik dus. Dan ligt het dus niet aan de hoogte van je topkam. Dat zou namelijk ook nog gekund hebben. Het lijkt erop dat je capo de snaren te hard aandrukt.

Wat voor snaren gebruik je? Hoe dik, bedoel ik?

Rormo
14 februari 2008, 13:41
Op mijn Les Pauls en tele ligt 010 op m'n strat 009.

@Nobler. Ik ben ook niet blij met een capo, maar als je met een zangeres in je band nummers van zangers speelt, dan moet er wel eens wat hoger gespeeld worden om in haar bereik te komen. En sommige nummers hebben nu eenmaal open noten in loopjes terwijl je hand in een hogere postitie staat, dan kun je niet zonder capo :(

E-J
14 februari 2008, 14:10
Ik denk dat het puur aan je capo ligt. Ik heb zelf een goedkopie capo en die ontstemt iedere gitaar wel een beetje. Sinds een tijdje leen ik echter een capo van mijn drummer, die werkt wel met een veer, maar die ontstemt mijn gitaren niet...

Rormo
14 februari 2008, 14:29
Hier de 2 capos die ik heb:

http://img.photobucket.com/albums/v309/Rormo/capo1.jpg

Beetje wazige foto omdat hij ff snel met de webcam gemaakt is, maar goed genoeg om te zien wat voor capos het zijn.

Iemand een suggestie welke capo wel goed is en ik zou kunnen proberen?

bert k
14 februari 2008, 14:41
Ik ben niet echt thuis in merken, maar je hebt capo's met verschillende krommingen. Voor een Spaanse gitaar moet hij uiteraard recht zijn, en voor een Western gebogen. Misschien heeft de jouwe de verkeerde kromming voor je gitaar.

vinni
14 februari 2008, 14:49
Tja....

Wat de meest gitaristen verkeerd doen......

Als ze zeggen "Ik zet'm op de tweede fret".......dan bedoelen ze eigenlijk
dat ze'm tussen de eerste en tweede fret inzetten....Dus niet BOVENOP de tweede fret.

Ik heb zelf G7 capo's....toch wel de beste denk ik.
Als ik die gebruik en ik zet ze vast BOVENOP de betreffende fret dan is
de gitaar echt spatzuiver!

Ik hoop dat dit helpt.

Groet,
Vinni

iWishmaster
14 februari 2008, 14:51
Ik gebruik een capo van Shubb (C1 Original Capo):
http://www.zzounds.com/item--SHBSSN
(even snel gegoogled, americaanse site, maar in nl zijn ze ook te koop)

Daar zit een schroef in (met veer) waarmee je druk op de snaren kunt bepalen. Als ik die heel 'zacht' zet heb ik op mijn fender usa geen problemen en hij heeft ook de perfecte bolling voor mijn (c-shaped) neck. Weet niet hoe dat bij Gibsons zit, die hebben toch net een andere vorm en bolling.

Kim Wilson
14 februari 2008, 15:04
Te dunne snaren zou ook een oorzaak kunnen zijn. En idd, de capo moet de juiste bolling hebben, en de snaren niet te hard indrukken. Ik heb de Shubb, en daar heb ik ook geen problemen mee.

Rormo
14 februari 2008, 15:32
Tja....

Wat de meest gitaristen verkeerd doen......

Als ze zeggen "Ik zet'm op de tweede fret".......dan bedoelen ze eigenlijk
dat ze'm tussen de eerste en tweede fret inzetten....Dus niet BOVENOP de tweede fret.

Ik heb zelf G7 capo's....toch wel de beste denk ik.
Als ik die gebruik en ik zet ze vast BOVENOP de betreffende fret dan is
de gitaar echt spatzuiver!

Ik hoop dat dit helpt.

Groet,
Vinni

Er op of er tegen aan maakt wel verschil. ALs ik de capo er op zet, dan is de onzuiverheid minder erg, maar de onzuiverheid blijft bestaan.


Dikkere snaren zie ik niet zo zitten, vind ik niet erg lekker spelen. Ik speel nu ook weer niet zo veel met een capo dat ik het er voor over heb om met dikkere snaren te gaan spelen.

Raffel
14 februari 2008, 15:56
in het midden van de toets zorgt voor het minste toonverbuiging merk ik. Maar ik vind capo's gebruiken eigenlijk nooit zo nodig. Over het algemeen kan ik dingen wel op een andere manier spelen zonder capo's te gebruiken. Dan heb je ook meer vrijheid denk ik. Bovendien verandert capo's gebruiken ook je manier van denken tijdens het spelen. Ben ik ook niet zo'n fan van. Maar ieder het zijne...

Kim Wilson
14 februari 2008, 16:00
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het ligt misschien aan je speel- en muziekstijl, maar voor sommige dingen is het gebruik van open snaren onmisbaar. En dan kan een capo een welkome oplossing zijn.

Raffel
14 februari 2008, 16:15
het is waarschijnlijk 'onmisbaar' omdat grepen moeilijker worden. Wil niet zeggen dat het zonder capo niet mogelijk is. Mijn ervaring is dat dat in de meeste gevallen wel zo is. Een open snaar klinkt toch niet echt meer als een open snaar met een capo er op als je het mij vraagt. Niet zo 'open'. Een lick op een andere manier spelen is dan zeker wel een optie.

Kim Wilson
14 februari 2008, 16:19
het is waarschijnlijk 'onmisbaar' omdat grepen moeilijker worden. Wil niet zeggen dat het zonder capo niet mogelijk is. Mijn ervaring is dat dat in de meeste gevallen wel zo is. Een open snaar klinkt toch niet echt meer als een open snaar met een capo er op als je het mij vraagt. Niet zo 'open'. Een lick op een andere manier spelen is dan zeker wel een optie.
Ik kan wel een paar blueslicks verzinnen waarbij ik echt de open snaren nodig heb. Luister maar eens naar Tigerman (staat bij ons op de site (http://www.wes-bluesband.com/)). Die staat in E, maar als die naar F# zou gaan, heb ik echt een capo nodig. Het gaat ook niet om de klank, het gaat om hoe je het speelt.

Dat jij hem niet nodig vindt, betekent niet dat zo'n ding dus niet nodig is.

barno
14 februari 2008, 16:27
Ik kan wel een paar blueslicks verzinnen waarbij ik echt de open snaren nodig heb. Luister maar eens naar Tigerman (staat bij ons op de site (http://www.wes-bluesband.com/)). Die staat in E, maar als die naar F# zou gaan, heb ik echt een capo nodig. Het gaat ook niet om de klank, het gaat om hoe je het speelt.

Dat jij hem niet nodig vindt, betekent niet dat zo'n ding dus niet nodig is.

okee, sommige dingen kunnen idd enkel met capo, en als ik hem gebruik, ook live, stem ik steeds bij, of ik durf wel es extra gitaren meenemen waar op voorhand de capo op staat, speciaal voor dat ene nummer. anderzijds is het een uitdaging zoveel mogelijk zonder te spelen.
Ik weet dat je bijstemmen kan vermijden door de capo op of zo dicht mogelijk achter de fret te zetten, maar dan ziet ie vaak echt in de weg.

Mitch
14 februari 2008, 16:39
www.g7th.com

Echt, als ik je verhaal lees (intonatie is goed, barrés gaan goed maar met capo is het waardeloos vals) dan heb je gewoon een betere capo nodig. Ik ben sinds een maand om van Dunlop naar G7th en ik wil NOOIT meer terug. Zó zuiver...

Rormo
14 februari 2008, 18:02
heb je dan de performance of de nashville capo?