PDA

View Full Version : Oude amerikaan



--=HANS=--
14 februari 2008, 09:53
Beste mensen,

Een vriendin van ons bleek op zolder nog een oude amerikaanse Kalamazoo (made by gibson) te hebben liggen. De exact leeftijd heb ik nog niet weten te achterhalen maar aan de hand van foto`s van een oudoom die de gitaar al in zijn handen heeft zou het in ieder geval van voor de 2e wereldoorlog moeten zijn. Ze denken zelf ergens tussen 1920 en 1930.
Het is een klein modelletje en voor zover ik het kan zien zijn de back en de sides van mahonie en de top zal wel spruce zijn. Hij lijkt wel volledig massief en heeft een ladder bracing. Het instrument is aan een kant knap beschadigd, er loopt een scheur van de hals over de zijkant tot bijna aan de onderkant van de gitaar en op het breedste deel van de body is er zelfs een stukje uit gebroken. Dit stukje zit er overigens nog bij. De hals is nog goed recht maar er zit geen trussrod in dus misschien is er wel een complete neckreset nodig.

Ik ga er vandaag mee naar m`n reparateur en ben beniewd of het te restaureren is tegen een redelijke prijs en of het de moeite waard is.

Groet, Hans

http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/gibsonkalamazoo002.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/gibsonkalamazoo010.jpg


http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/gibsonkalamazoo006.jpg

--=HANS=--
14 februari 2008, 09:54
En nog een paar:


http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/gibsonkalamazoo003.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/gibsonkalamazoo004.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/gibsonkalamazoo005.jpg

hendrix2
14 februari 2008, 10:10
Mooie vondst hoor! Ik hoop voor jou dat de reparatie kosten wat meevallen.

Veel plezier ermee (hopelijk dan toch :))

Rutger
14 februari 2008, 10:11
Te gek zeg :) Echt zonde dat ie zo beschadigt is, dit is wel een collectors item waar je U tegen zegt!

Ik dacht dat die teramisu-dingen in Japan gebouwd werden, of was dat van een later tijdstip?

Mr.Fingers
14 februari 2008, 10:15
Ik krijg direct last van GAS als ik dit zie (ook al is het zo'n zonde dat die beschadigd is)

Ik hoop dat er nog iets van te maken is!!!

bass blom
14 februari 2008, 10:27
ik heb nog ergens een soort oom die zo'n ding heeft, geweldig :cheerup:

Flipkoos
14 februari 2008, 11:12
Het zou zonde zijn als vanwege de hoge kosten een reparatie achterwege zou blijven... Heel cool dit!
Ik hoop altijd nog eens een oude oom of tante te vinden die dit soort ongein op zolder heeft liggen....

freekick
14 februari 2008, 11:22
C G C
Rooster hits the washboard, and people just gotta smile, Blinky thumps the
G C F C
gut bass and solos for awhile. Poor-boy twangs the rhythm out on his
G C
Kalamazoo. And Willy goes in to a dance and doubles on Kazoo.

.................................................. ........................................
Hier moest ik aan denken bij het "kalamazoo"
Ik dacht dat het een budgetgitaar een Gibson B-merk was.
Inmiddels waarschijnlijk collectors item.

In bovenstaande tekst wordt hij ook bespeeld door;
"Willy and the poor boys" (CCR).

Misschien gewoon bespelen in de staat waarin hij is??
Veel plezier!

En wat was ook al weer een "kazoo"?

--=HANS=--
14 februari 2008, 11:37
Origineel gepost door Freekick:En wat was ook al weer een "kazoo"?

Was dat niet een soort mondharp ofzo?

Spelen in de staat waarin hij nu verkeert gaat echt niet, de body is veel te instabiel, alles wiebelt :satisfie:

Groet, Hans

freekick
14 februari 2008, 13:25
. MADE IN THE U.S.A.

and demolished in the Netherlands.

*

GibsonDC
14 februari 2008, 13:28
Echt laten restaureren! Ik ben zelf ook een hele tijd opzoek geweest naar deze gitaar (maar helaas geen kunnen vinden). Veel succes ermee!! Ik denk alleen dat de prijs om deze gitaar te laten restaureren heel hoog ligt. Maar ik weet zeker dat je daarna een perfecte gitaar hebt.

zoon van Piet
14 februari 2008, 14:05
Mooi!! Dit is het model K-14, als ik me niet vergis...

Ik heb er ook een (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=88284&highlight=kalamazoo) en het is een van mn favoriete gitaren.

Hij zal iets jonger zijn dan de legendes in je familie, want het merk kalamazoo deed dienst als B-merk van Gibson gedurende de depressie. Niet twintiger, maar dertiger jaren, dus. De kalamazoo's zijn rechtstreeks afgeleid van Gibsons en werden in dezelfde fabriek gemaakt. De gebruikte materialen waren van 'mindere' kwaliteit, maar dat is een relatief begrip: Rio-palissander en honduras mahonie kostten toen niks. In tegenstelling tot het hoofdmerk kregen de Kalamazoos geen verstelbare truss rod.
Maar ze werden wel gemaakt door de vakmensen van Gibson. En dat leverde uitstekende gitaren op. De mijne heeft na 70 jaar nog altijd een kaarsrechte hals. En het fretmetaal zal destijds anders van samenstelling geweest zijn dan nu, want de fretten op mijn oudje slijten niet!!

Kalamazoo-gitaren waren dus verkrijgbaar en betaalbaar op het moment dat de slechte economische omstandigheden voor een muzikale opleving zorgden. want niks is inspirerender dan bad news. Kalamazoos zijn gewilde gitaren in met name de bluesscene, want überbluesman Robert Johnson - die zijn ziel verkocht aan de duivel- speelde op Kalamazoo ( althans, de de enige twee foto's die van hem bestaan, heeft ie er een in handen). Dat maakt de Kalamazoo tot de ultieme bluesgitaar!!
En ik weet niet hoe de jouwe klinkt, de mijne - heel anders dan het Johnson model- geeft altijd een heerlijk droog en direct bluessoundje.

De schade is aanzienlijk.. begrijpelijk, want in zeventig jaar loop je wel wat schade op, natuurlijk. Een neck-reset, zijkant weer dichtplakken.. de littekens zullen te zien zijn. En het zal niet niks kosten.. maar als je hem voor niets of weinig hebt, is het een verantwoorde uitgave. Op ebay doen ze meestal 400 tot 700 dollar - hoewel ik ze al enige tijd niet gevolgd heb, want er duiken er maar weinig op.
Wellicht valt er een bespeelbare gitaar van te maken, tegen een niet misselijk , maar betaalbaar bedrag. En dan.. heb je er wel een met een heel ander geluid dan een moderne gitaar. Puur blues!

Otje
14 februari 2008, 19:32
Restaureren! Fantastische vondst! Als je 'm laat maken dan speel je er de rest van je leven op. Wat is er mooier dan 'n gitaar met een verhaal....? Aan dit soort gitaren ga je je volgens mij vreselijk hechten.

Man, ik wou dat ik 's wat ergens op 'n zolder vond....

gerritje tralalalala
14 februari 2008, 19:42
dat is precies wat ik ervan dacht toen ik de post las.
volgens mij zijn dit de mooiste instrumenten die op aarde bestaan (die met een verhaal) die alles hebben meegemaakt. :hippie:

--=HANS=--
15 februari 2008, 08:20
Dank voor alle reacties!

Ben gisteren bij de gitaarboer geweest en die wilde er wel aan beginnen. De scheur is al een aantal jaren oud en er hebben al die tijd nog 4 snaren op gezeten dus er staat behoorlijk wat spanning op de body als je de scheur netjes op elkaar duwt. Het plan is nu als volgt, hij gaat eerst de scheur repareren zodat er weer snaren op kunnen en dan zien we daarna wel wat en of we nog meer doen. Dit zou dan voornamelijk betrekking hebben op het cosmetische deel. De hals is idd nog heel behoorlijk recht en met wat aanpassing aan de brug is de aktie nog op een goed speelbaar niveau te krijgen. Hij adviseerde wel om er geen gewone stalen snaren meer op te leggen maar silk&steel. Hij past dit vaker toe op oude instrumenten, de lagere spanning spaart het instrument.
Deze eerste fase gaat een week of twee drie duren. Als de gitaar terug is zal ik weer wat plaatjes posten.

Groet, Hans

zoon van Piet
15 februari 2008, 10:26
Geweldig! En intussen alvast oefenen op Ze Blues!

Laser
15 februari 2008, 17:33
Heel goede aanpak, Hans.
Had ooit een Harmony Sovereign 1203. (196x, ladder bracing, schellak, had erg afgezien).
Ben begonnen met het plaatsen van 0.10 snaren om de spanning wat te verlichten, na en paar maanden binnengebracht voor de grote werken.
Neck reset, nieuwe brug (run-through type), barst hersteld, nieuwe mechanieken, nieuwe brug en zadel, was al gauw 300 euro.
Heb ze later verkocht omdat het geluid me niet echt lag. Heb er te weinig voor gekregen, maar ik had geld nodig voor een nieuwe aankoop.
Daarom: laat de grote kosten voor later, wanneer je een tijd met de silk&steel erop gespeld hebt. Tot je zeker bent dat je dat type geluid écht hebben wil. Want het blijft een investering die je naderhand toch niet zo gauw van de hand wil doen.
Veel geluk met deze - mooie maar fragiele - onderneming!!!

akkebaas
15 februari 2008, 18:24
Fijne vondst! Heb er zo ook eentje kunnen bemachtigen, bij mij zitten er 2 grote barsten over de top, parallel met de snaren. 'k Heb nog niet de moed gehad om te vragen wat een restauratie zou kosten...
Hij klinkt wel heel goed voor fingerpickingwerk.

--=HANS=--
15 februari 2008, 19:13
Ehm, ik wil toch nog wel even duidelijk maken dat ik helaas niet de gelukkige eigenaar van dit moois ben. Zoals eerder gemeld is de gitaar van een vriendin van ons die er niet toe kwam om er iets mee te doen. Ik heb aangeboden een en ander voor haar te organiseren en daar heeft ze dankbaar gebruik van gemaakt. :)

Als de gitaar klaar is mag ik hem wel een tijdje in huis houden om er zelf op te spelen, dat dan weer wel, hahahaha.

Groet, Hans

Laser
15 februari 2008, 20:49
LOL
leentjebuur....:-)
maar als adviseur wacht je ook geen makkelijke taak.
Toch?

--=HANS=--
15 februari 2008, 21:05
Volgens mij komt het erop neer dat als ik het niet aangeboden had, de gitaar op termijn in een container was verdwenen of nog jaaaaaaaaaaaaaren op die zolder had gelegen. De vriendin in kwestie zingt heel erg goed en speelt een beetje gitaar en had wel altijd het idee om de gitaar nog eens te laten restaureren om zichzelf te kunnen begeleiden. Maarja, je weet hoe dat soort dingen gaan, van uitstel komt afstel, vandaar mijn interventie.

Ben eigenlijk gewoon stiknieuwschierig hoe dit apparaat klinkt als hij klaar is. :seriousf:

Groet, Hans

GibsonDC
18 februari 2008, 17:34
Volgens mij komt het erop neer dat als ik het niet aangeboden had, de gitaar op termijn in een container was verdwenen of nog jaaaaaaaaaaaaaren op die zolder had gelegen. De vriendin in kwestie zingt heel erg goed en speelt een beetje gitaar en had wel altijd het idee om de gitaar nog eens te laten restaureren om zichzelf te kunnen begeleiden. Maarja, je weet hoe dat soort dingen gaan, van uitstel komt afstel, vandaar mijn interventie.

Ben eigenlijk gewoon stiknieuwschierig hoe dit apparaat klinkt als hij klaar is. :seriousf:

Groet, Hans
Ik ben benieuwd of je al meer weet over de gitaar:)

--=HANS=--
18 februari 2008, 17:54
Even iets verder terug lezen! ;)

Groet, Hans

GibsonDC
18 februari 2008, 18:21
Even iets verder terug lezen! ;)

Groet, Hans
Haha ik zie het sorry,:)

martelino
23 februari 2008, 19:54
Nog een kleine toevoeging op het goede verhaal van Zoon van Piet: het waren POSTORDER-gitaren. Je kon ze bestellen via gidsjes en bonnen in de krant enz. en dan werden ze met de trein of een truck afgeleverd (en in bepaalde uithoeken nog door postkoetsen begeleid door arme eenzame cowboys, ver ver weg van huis...). Je had natuurlijk niet op elke hoek een muziekwinkel, en dit waren budgetgitaren, die kocht je eigenlijk zonder te testen. Een kennis van mij heeft er een paar jaar geleden een in een uitdragerij in Frankrijk gevonden onder een stapel dekens, voor een paar tientjes. Ze hebben vooral nostalgische waarde, maar je kan er zeker op spelen.

zoon van Piet
23 februari 2008, 20:12
Ze hebben vooral nostalgische waarde, maar je kan er zeker op spelen.

Fuck nostalgie! Dan doe je ze echt tekort. De mijne is wellicht in betere staat dan de meeste Kalamazoos, maar is dan ook een fantastische gitaar, in alle opzichten. Het ding kan zich staande houden ten opzichte van heel veel andere archtops.

Het is echt wel wat meer dan nostalgie - maar het kost meestal een bom duiten om zo'n gitaar weer op orde te krijgen. En het klinkt totaal anders dan wat we nu van een gitaar verwachten: kort, droog, hard en venijing. maar puur blues.
hij is bovendien altijd hoorbaar tussen andere gitaren. Op familiefeetjes ( drie of meer gitaren) doe ik de solo's, want de kalamazoo fietst door het geluid van de anderen heen

Droffie
23 februari 2008, 22:01
als ik zo afga op de foto´s lijkt het eerder een rosewood body dan mahonie...in die tijd werd rio rosewood gebruikt...te vergelijk, een lowden van braziliaans palisander begint bij zo´n 4000 pond...

ik zou dat ding 100% laten opknappen, het zal een toon beest zijn...

--=HANS=--
24 februari 2008, 00:14
Ja dat zou gaaf zijn!

Ik ben echter bang dat het toch een gewone mahonie body is met een spruce top. Zo staat het instrument trouwens ook beschreven op diverse plaatsen.

Groet, Hans

martelino
24 februari 2008, 01:11
@zoon van Piet.
Vergeet niet dat het toen ook budget-gitaren waren, en ze dus niet de klank van de duurdere Gibs hadden. Dat wil niet zeggen dat ze niet bijzonder kunnen klinken. Ze hebben inderdaad absoluut de oorspronkelijke blues-sound: die bluesgitaristen waren arm en speelden dus op hele goedkope gitaren, vandaar. 8)

--=HANS=--
24 februari 2008, 10:22
Dat de klank wezenlijk anders zal zijn dan die van een vergelijkbare Gibson uit die tijd valt nog te bezien. Ik heb ondertussen nogal wat informatie verzameld en de twee grote verschillen die steeds worden genoemd zijn het ontbreken van een trussrod en een veel eenvoudiger afwerking. Beide hebben naar mijn idee weinig direct met de klank te maken. De trussrod zorgt natuurlijk voor het eenvoudig afstellen van de gitaar en dus indirect ook voor het geluid.

Er zat ook toen al een soort marketinggedachte achter om een merk als kalamazoo in de markt te zetten door Gibson. Het waren budgetgitaren in vergelijking met de dure vergelijkbare Gibsons maar er waren, net als tegenwoordig, nog veel en veel goedkopere gitaren te koop.

Nouja, we zullen het over een week of twee weten als de scheur gerepareerd is, ben er wel heeeeeel erg benieuwd naar. De gitaarbouwer heeft in ieder geval al gezegd dat als het geluid niet bevalt hij het instrument graag wil overnemen en dat zal hij niet voor niets zeggen neem ik aan. 8-)

Groet, Hans

zoon van Piet
24 februari 2008, 11:21
Minder ornamentatie, geen trussrod; zo ongeveer beschrijft ook Walter Carter het verschil in Gibson Guitars, 100 years of an American Icon. Mijn KG-32 is nagenoeg gelijk aan een vooroorlogse L50. En ik heb ze weleens rechtstreeks vergeleken, de overeenkomsten waren groter dan de verschillen. En net als die gitaar van Hans, heeftdemijne een sticker waarop trots staat dat de gitaar van Gibson komt.
Vanzelfsprekend zal het mooiste hout voor de Gibsons geweest zijn. Maar dat kalamazoos dus van mindere materialen gemaakt werden, is relatief. Mahonie kwam van honduras, pallisander van Brazilië - hedendaagse bouwers zouden een moord doen voor dergelijk spul. De kwaliteit vanafwerking en vakmanschap is heel wat hoger dan we van latere gitaren gewend zijn, ook als daar Gibson op staat.. Mijn geweldige 1961 J45 (http://img133.imageshack.us/img133/8708/img0028yc9.jpg) [/URL] (3000+ Euro heb ik me laten vertelllen) is niet beter afgewerkt of van mooier hout dan mijn ouwe Kalamazoo-omaatje. Wel een heel andere gitaar, natuurlijk..

Overigens waren Kalamazoos niet de mailorder-gitaren van Gibson. Dezelfde gitaren waren te koop via postoredrbedrijf Montgomery ward, maar dan stond er 'Recording King' op de headstock - waarbij aangetekend dat niet alle Recording Kings door G. gemaakt werden. De Kalamazoos werden in de regel via winkells verkocht. In voornoemd boek staan pamfletten voor winkeliers, met de wholesaleprijzen erop.

Tenslotte: waar ik vreselijk op kick bij de mijne is het V-profiel van de hals. Een typisch dertiger jaren-fenomeen, al komt het ook op latere gitaren nog wel sporadisch voor. Zoiets kun je niet of nauwelijks meer kopen. Wil je dat combineren met rio en honduras, zit je al snel met een gitaarbouwer te praten..

--=HANS=--
24 februari 2008, 11:59
Origineel gepost door zoon van Piet:waar ik vreselijk op kick bij de mijne is het V-profiel van de hals.

Ik heb de gitaar maar kort bij me thuis gehad dus ik begin nu te twijfelen maar volgens mij heeft hij een normale ronde hals.

Mijn 000-28ec heeft wel een v-shape neck en dat was in het begin toch wel wennen. Ik kan niet echt zeggen dat ik het een voordeel vindt, het is anders maar niet beter of slechter.

Groet, Hans

zoon van Piet
24 februari 2008, 12:51
Ik heb de gitaar maar kort bij me thuis gehad dus ik begin nu te twijfelen maar volgens mij heeft hij een normale ronde hals.

Mijn 000-28ec heeft wel een v-shape neck en dat was in het begin toch wel wennen. Ik kan niet echt zeggen dat ik het een voordeel vindt, het is anders maar niet beter of slechter.

Groet, Hans

tuurlijk, het geeft een hoop problemen omdat je allerlei dingen niet kunt op een V-hals.. maar anderzijds worden sommige andere dingen juist weer heel makkelijk. Het is een rariteit, maar wel fijn om (erbij) te hebben, vind ik..
Waarschijnlijk heeft jouw Kalamazoo een gewone hals, het is een flattop. V-halzen zijn/waren volgens mij meer voor de archtops? Hoewel, jouw martin is natuurlijk flattop..

LaurentB
24 februari 2008, 13:22
Wat is de bedoeling van zo'n V-hals eigenlijk? Mijn oude Landola heeft er namelijk ook een.

zoon van Piet
24 februari 2008, 13:28
Wat is de bedoeling van zo'n V-hals eigenlijk? Mijn oude Landola heeft er namelijk ook een.

jazzakkoorden rammen! en met de duim over de hals basnoten pakken.

gerritje tralalalala
25 februari 2008, 16:55
daar heb ik niet speciaal een V-hals voor nodig hoor. :rockon:
Ik heb wel eens zoiets vastgehad bij de lokale gitaarboer op elektrische gitaar, en ik kan me voorstellen dat zoiets wennen is voor je.
Aan de andere kant is het opzich ook weer best fijn vasthouden. :cooler:

--=HANS=--
16 april 2008, 20:47
Het heeft even geduurd maar vanochtend heb ik dan eindelijk de kalamazoo opgehaald bij de gitaarboer.
Het resultaat is wat mij betreft boven verwachting!

Hij heeft die enorme scheur keurig gerepareerd en de boel weer in verband gekregen. Toen de scheur gerepareerd was bleek de nek nog hartstikke recht en de bespeelbaarheid is gewoon helemaal goed. Toets gereinigd, mechaniekjes gesmeerd, nieuw brugzadel van been en topkam van Rio palissander (zat origineel ook een houten op) setje silk&steel van Martin erop. Het was indertijd een wat soberder instrument qua afwerking dan de vergelijkbare Gibsons maar de bouwkwaliteit blijkt inderdaad hetzelfde, goed dus.
De klank is, zeker gezien de grootte van de gitaar en alles wat er aan gedaan is, eigenlijk prima te noemen, meer dan genoeg volume. Ik heb er vandaag zo af en toe op gespeeld en wordt er echt vrolijk van. De klank is met niets van wat ik heb aan moderne gitaren te vergelijken. Als er al iets in de buurt komt dan is het m`n 000 van Martin. Ik moet er nog wat aan wennen maar vooral het midden komt erg goed tot z`n recht, de B en hoge E komen het minst tot hun recht. Het geluid is wel zuiver maar weinig sprankelend.

Hier wat plaatjes, kijk en vergelijk :)

Voor:
http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/gibsonkalamazoo005.jpg

Na:
http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/kalamazoo007.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/kalamazoo003.jpg

Groet, Hans

Woml
16 april 2008, 21:12
Stin-kend jaloers heet dat!

martelino
16 april 2008, 23:44
SCHITTEREND. Een gitaar met een verhaal... Veel plezier ermee!

LaurentB
17 april 2008, 00:17
Mooi man, wat geweldig leuk zoiets!

akkebaas
17 april 2008, 00:18
Mooi! Ik ga toch maar eens kijken of ik de mijne ook nog opgelapt krijg.

Otje
17 april 2008, 08:02
Helemaal te gek! Nooooooooit meer wegdoen.

Rinze
17 april 2008, 08:48
Mooi gitaartje hoor, kun je vast ook lekker slide op spelen.

Niels-v
17 april 2008, 09:09
Inderdaad, hele mooie gitaar. Ik zou zelf heel graag de bezitter willen zijn van die prachtige gitaar. Je ziet de jaren terug op zo'n gitaar. Veel plezier ermee.

freekick
17 april 2008, 10:52
Knap gemaakt .
Gefeliciteerd met je "poor boys" Kalamazoo!
Lijkt me geweldig om zo'n gitaar te bezitten.
Weet niet of je het wilt openbaren maar wat heeft het je gekost?
.f

chefdaniel
17 april 2008, 11:02
echt prachtig mooi. topkam misschien toch van been? is wel niet origineel maar zal toch wat meer bite aan die B en hoge E geven.

--=HANS=--
17 april 2008, 11:22
Kosten van de restauratie + een setje silk&steel: € 209,-
Ik heb het in dit draadje al vaker gemeld en ik doe het nu nog maar een keer, de gitaar is helaas niet van mij. Hij is van een vriendin die het ding kapot op zolder had liggen met het idee er ooit nog eens naar te laten kijken. Ik heb alleen de boel in gang gezet voor haar.
Ondanks dat toch een leuke ervaring rijker, weer wat geleerd over gitaren en de gelegenheid om een tijdje op een gitaar van voor de oorlog te kunnen spelen!

peter_heijnen
17 april 2008, 11:54
http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/kalamazoo003.jpg
Wat een plaatje, super!

Laser
17 april 2008, 13:49
Kosten van de restauratie + een setje silk&steel: € 209,-
Ondanks dat toch een leuke ervaring rijker, weer wat geleerd over gitaren en de gelegenheid om een tijdje op een gitaar van voor de oorlog te kunnen spelen!

Die vriendin mag je dankbaar zijn.
Heel mooi gedaan Hans, en voor een redelijk bedrag.
Ik heb nog een vraag: waarom de silk & steel? Zit er ladder bracing in? Of is het al X-bracing? Ik verwacht ladder bracing op de top. en dan is S&S goed om de top wat te ontzien.
Andere vraag: zijkanten en rug zagen me er mahonie uit. Is de rug in één stuk of in twee stukken? In die tijd waren grote stukken mahonie nog verkrijgbaar, Harmony Sovereigns werden toen ook met een rug in één stuk gemaakt.

zoon van Piet
17 april 2008, 16:38
Hij ziet er waanzinnig goed uit, Hans!

Enne.. de klank van zulke dingen is gewoon echt anders dan wat we tegenwoordig horen. Blijft moeilijk om het te omschrijven, maar je oren hebben geen moeite het te onderscheiden..

--=HANS=--
17 april 2008, 17:13
Dank voor alle leuke reacties!

De top heeft idd een ladderbracing en er zit Silk&Steel op om de top te ontzien maar ook vanwege het geluid.

De achterkant is uit 1 groot stuk mahonie ja, d`r werd toen blijkbaar nog niet op een prei gekeken. :seriousf:

Groet, Hans

sanderz
20 april 2008, 17:51
Als ik me niet vergis, wat zomaar kan, speelt Elijah Wald op een Kalamazoo op de Joseph Spence instructie DVD: youtube (http://www.youtube.com/watch?v=wqCSf-mIiG0)

--=HANS=--
20 april 2008, 18:53
Exact dezelfde volgens mij.
Zelfs het geluid is min of meer hetzelfde al is dat natuurlijk van een youtube filmpje moeilijk te bepalen.

sanderz
20 april 2008, 19:01
Ik heb de DVD ;)

Harald
3 mei 2008, 20:49
Kleine bump aangezien we het er al over hadden in een andere topic

http://uk.youtube.com/watch?v=CL0nfyoGc9c&feature=related

--=HANS=--
4 mei 2008, 10:09
Dank je Harald, tis idd precies zo`n zelfde al klinkt deze volgens mij wel beter dan die ik hier heb staan. Heb het idee dat hij er normale snaren op heeft zitten i.p.v. die silk&steel.

Mr. Bojangles blijft trouwens een mooi liedje!

Groet, Hans

zoon van Piet
4 mei 2008, 10:47
Nu we het topic toch al gebumpt hebben..

Ik ben net bezig met een nieuw semi/quasi-akoestisch project, waarbij we een aardig zootje ouwe gitaren gebruiken, waaronder mijn ouwe Kalamazoo. Het doet me goed te zien dat Tommy er ook niet voor terugschrikt pensioengerechtigde gitaren alsnog aan het werk te zetten. Want wij krijgen nogal wat negatief commentaar -van 'da's zonde'/ 'die dingen zijn niet meer betrouwbaar genoeg'/ 'jullie zijn gek' en de te verwachten dooddoener 'een Taylor klinkt beter'..
En ik heb inmiddels al aan den lijve ondervonden dat het live inzetten van zulke oudjes de nodige omzichtigheid vereist. Ze zitten bijvoorbeeld niet langer in vintage koffers, ik heb drie prachtige stevige nieuwe aangeschaft. En profi standaards! Desondanks is mijn mooie handgestoken Hoyer inmiddels al kapot gevallen :(
(gelukkig zijn de stukken nog heel, hij wordt gelijmd..)

Maar hoewel ik kan leven met commentaar als 'jullie zijn gek' ( ik ben immers muzikant en dus per definitie als zodanig te beschouwen) heb ik mn bedenkingen bij de voorzichtigheid die mensen graag zouden willen zien. En ik lees dat klassieke musici er dus geen problemen mee hebben om 400 jaar oude violen mee op tournee te nemen - en achter in de taxi (van 'swerelds enige eerlijke taxichauffeur?) te laten slingeren.. hebben die lui dan meer rock 'n' roll?

We klagen allemaal dat vintage gitaren onbereikbaar zijn voor de werkende muzikant, maar als iemand ( tommy en ik) zo gek is om ze in te zetten, is het ook niet goed. Moeten ze dan toch achter glas?

sanderz
4 mei 2008, 11:48
Ik heb begrepen dat violen van Stradivarius, Guarneri del Gesú (zó goed bespeeld door Vesko Eschkenazy op PentaTone Classics 5186 001) of andere goede bouwers vaak in bruikleen worden gegeven aan goede muzikanten juist omdat het (blijven) bespelen het instrument qua klank, en dus ook in waarde, ten goede komt.

Niks in de kast: spelen!

Harald
4 mei 2008, 11:55
'da's zonde'/ 'die dingen zijn niet meer betrouwbaar genoeg'/ 'jullie zijn gek' en de te verwachten dooddoener 'een Taylor klinkt beter'..

Die Taylor heeft ook echt die authentieke bluessound uit 1930 :D Als je oude muziek authentiek wilt laten klinken heb je instrumenten nodig die op dezelfde leest geschoeid zijn. Die Taylor klinkt gewoon anders.

Betrouwbaarheid lijkt me sterk van het instrument, en de staat van onderhoud af te hangen.

Gebruik je instrumenten live, dan kan er iets mee gebeuren. Heb ondertussen genoeg cracks en beschadigingen gezien in de instrumenten van de akoestische gitaartop (Tommy Emmanuel, Pat Kirtley, Stephen Bennet's harpgitaar om er een paar te noemen). En stuk voor stuk haalden ze nog prima muziek uit die instrumenten. Reis je met zo'n gitaar de wereld rond dan gaat er wel eens iets mis. En ook bij normaal podiumgebruik zonder vliegtuigen kan er best wat mis gaan. Kwam pas na een optreden met de bluesband thuis, til de koffer van mijn LC strat uit de kofferbak, valt de koffer open, strat eruit, met één hand opvangen, maar wel een lakbeschadiging. Relic #1 voor die gitaar. Zal de laatste ook niet zijn. Maar het instrument dan maar niet meer gebruiken... er niet op spelen is vaak nog erger voor instrumenten. Aan de andere kant, als ik akoestisch solo speel hangt het een beetje van de omstandigheid af of mijn 12 string Bozo meegaat. Als ik weet dat er een groot risico is dat iemand hem omloopt blijft hij thuis.

En ik zag in Raalte wel dat Tommy deze gitaar in een kleine gigbag meenam naar zijn hotel. Blijkbaar houdt hij het ding in de gaten. Blijkt ook wel uit het feit dat hij haar mee naar Italië heeft genomen. Hij heeft hier ook een Del Vecchio dobro gekocht, maar ik vermoed dat die rechtstreeks naar zijn huis is gestuurd. Heb dat ding iig niet gezien.

LaurentB
4 mei 2008, 13:43
Beetje offtopic: ik ben wel blij dat ik niet op een of andere vintage-buizenversterker speel, want gisteren donderde mijn hele installatie achterover tijdens een optreden, maar alles bleef het gewoon doen.

Harald
4 mei 2008, 13:56
Beetje offtopic: ik ben wel blij dat ik niet op een of andere vintage-buizenversterker speel, want gisteren donderde mijn hele installatie achterover tijdens een optreden, maar alles bleef het gewoon doen.

Ik wist niet dat die nieuwe band een punkband was ;) Niet meer zo wild op en neer springen dan maar... moet aan het 'buitenpodium' in Bellingwolde denken, zo'n vrachtwagen waarvan ze een zijklep uitgeklapt hadden voor extra vloerruimte, snap nog steeds niet dat daar niemand doorheen is gegaan die dag.

zoon van Piet
4 mei 2008, 19:13
Beetje offtopic: ik ben wel blij dat ik niet op een of andere vintage-buizenversterker speel, want gisteren donderde mijn hele installatie achterover tijdens een optreden, maar alles bleef het gewoon doen.

Nou, goed onderhouden ouwe buizenbakken zijn in de regel zeker zo road/huftreproof als nieuw spul. Het werd destijds degelijker gebouwd, zwaardere constructies.
Mijn marshall flikkerde ooit van een trap...

maar nu weer ontopic.. want dit heeft niks met akoesties te maken ;)