PDA

View Full Version : Verlijmen van studs in net te grote ruimte



HaroldA
13 februari 2008, 23:21
Dames, Heren,

Zondagavond bij StewMac leuke bestelling gadaan, vandaag al in huis! Ik hoefde zelfs niets bij te betalen. ;)

Ik heb een mooie Tune-o-Matic brug en aluminium tailpiece van Gotoh gekocht en die komen op mijn laatste aanwinst: een Maya Les Paul ergens uit de 70's (Gibson headstock).

De originele studs kon ik er zo uit pakken want de lijm was door de jaren heen vergaan... De gaten zijn alleen net iets te groot voor de nieuwe studs...

Oud: 11.9mm nieuw: 11.1mm.

Kan ik de studs met zoiets als montage kit verlijmen of moet ik iets 'harders' hebben? Vullen en kleiner uitboren doe ik liever niet om de lak zo veel mogelijk te sparen...

Javaca
14 februari 2008, 00:04
Het beste is de gaten op te vullen met stukjes hout van de juiste diameter en dan de gaten opnieuw te boren.


Montagekit is geen optie. Dat blijft veel te flexibel.
Epoxy is te overwegen, maar geniet geen voorkeur.

Lexvandoef
14 februari 2008, 00:43
Ik zou ze ook opvullen en opnieuw de gaten voor de stud boren.

no 1 hops
14 februari 2008, 09:13
harold.
volgens mij heb je net iets eerder dezelfde vraag gesteld en heb je ook antwoorden gekregen.

misschien heb je je eigen topic over het hoofd gezien, of misschien staan je de antwoorden niet aan, maar een lijm waar je op hoopt is er denk ik niet of zou een chemisch anker moeten zijn.
het brug contact tussen hout en studs is belangrijk oor de sustain en ook stevigheid van de constructie.
dat red je met lijm niet ben ik bang

HaroldA
14 februari 2008, 14:23
harold.
volgens mij heb je net iets eerder dezelfde vraag gesteld en heb je ook antwoorden gekregen.

misschien heb je je eigen topic over het hoofd gezien, of misschien staan je de antwoorden niet aan, maar een lijm waar je op hoopt is er denk ik niet of zou een chemisch anker moeten zijn.

Ik was zo niet-netjes geweest om een topic te 'stelen'. Volledig terecht zijn mijn vraag en de replies daarop verwijderd, vandaar mijn nieuwe poging.

Het verschil in diameter is ~0.8mm. Volledig met hout vullen en dan weer uitboren zou een restant van ~0.4mm (4 tiende millimeter!) achter moeten laten. Da's toch ook niet erg stevig?


Epoxy is te overwegen, maar geniet geen voorkeur.

Hans Stegers van http://gitaarservice.nl heeft dit bij mijn andere Rokkomann LP gedaan, maar is helaas komende week op vakantie... Ik had gehoopt dat ik het zelf kon den, maar ik wacht wel tot 'ie terug is en weer tijd heeft...

no 1 hops
14 februari 2008, 14:52
goed verlijmd hout word als een stuk van het origineel.
hout breekt ook praktisch nooit op de lijmnaad zelf.
de genoemde fineer strip is evt ook een optie, maar de perskracht van een goede deuvel haal je er niet mee

HaroldA
14 februari 2008, 15:00
fineer strip is evt ook een optie, maar de perskracht van een goede deuvel haal je er niet mee

Heeft Praxis/Gamma/'voorstel' ook deuvels van 12mm?

"Typische commerciėle deuvels hebben een doorsnee van 6, 8 of 10 mm" (http://nl.wikipedia.org/wiki/Deuvelverbinding)

Kim Wilson
14 februari 2008, 15:08
Of je haalt bij de bouwmarkt/houthandel een eind rondhout van 12 mm (het hoeven niet speciaal deuvels te zijn) en een metaalboor van 12 mm. Boor het gat uit, lijm een stukje rondhout in het gat, zaag en schuur het totdat de body weer vlak is, boor een nieuw gat, stud erin en voilį, klaar is Kees. :)

HaroldA
14 februari 2008, 15:15
Of je haalt bij de bouwmarkt/houthandel een eind rondhout van 12 mm (het hoeven niet speciaal deuvels te zijn) en een metaalboor van 12 mm. Boor het gat uit, lijm een stukje rondhout in het gat, zaag en schuur het totdat de body weer vlak is, boor een nieuw gat, stud erin en voilį, klaar is Kees. :)

* Gebruik je dan de 12mm metaalboor om het 11,9mm gat iets groter te maken zodat het rondhout past?
* Kan ik het nieuwe gat (11mm) wel met een houtboor maken, of gaat dat ook nauwkeuriger (oid) met een metaalboor?
* Kan ik die gaten beter op hoge of lage snelheid boren?

Schuren en zagen ga ik niet doen op de gelakte body, dat moet dus vantevoren goed zijn.

Kim Wilson
14 februari 2008, 15:17
* Gebruik je dan de 12mm metaalboor om het 11,9mm gat iets groter te maken zodat het rondhout past?
* Kan ik het nieuwe gat (11mm) wel met een houtboor maken, of gaat dat ook nauwkeuriger (oid) met een metaalboor?
* Kan ik die gaten beter op hoge of lage snelheid boren?

Schuren en zagen ga ik niet doen op de gelakte body, dat moet dus vantevoren goed zijn.
Ja, je moet idd het gat groter maken, anders past het rondhout niet.

Met een metaalboor gaat een stuk secuurder dan met een speedboor. Gewoon een spiraalboortje halen.

En zagen en schuren zal wel moeten. Je krijgt je nieuwe stukjes hout nooit zo mooi op lengte dat ze precies goed zijn.

HaroldA
14 februari 2008, 15:22
En zagen en schuren zal wel moeten. Je krijgt je nieuwe stukjes hout nooit zo mooi op lengte dat ze precies goed zijn.
Dan laat ik ze een klein stukje verzinken. Het 'randje' van de stud valt nu ook al net over het gat, dus dat zou je niet moeten zien...

Ik rij straks wel even langs den Praxis om boortjes en rondhout te halen, want zelf aan de gitaar werken is veel leuker dan 'm naar Stegers te brengen! (al is het daar altijd wel gezellig)

Oja, moet ik de gaten op hoge of lage snelheid boren?

Kim Wilson
14 februari 2008, 15:26
Niet te snel, want dan heb je er weinig controle over. Met een scherpe boor kun je best langzaam boren.

Als je je nieuwe gaten gaat boren, moet je met een klein boortje beginnen (3mm) en dan steeds groter. Een 11 mm boor is lastig te centreren.

HaroldA
14 februari 2008, 15:32
Dank jullie voor jullie tips!

Ik ga vandaag of morgen ermee aan de slag en zal dan hier wel wat foto's dumpen van het resultaat (of mislukking)

-tnx!-

superfly
14 februari 2008, 16:14
Adviesje: gebruik als het even kan een kolomboor.

Wim

HaroldA
14 februari 2008, 16:25
Adviesje: gebruik als het even kan een kolomboor.
Die bevind zich helaas niet in het assortiment... :(

Edit:
Bij de Praxis heb je voor ~25 euro al zo'n 'universele boorstandaard' van het illustere merk 'Lux'. Ik zal eens opmeten wat de afstand is van de rand van de body tot aan de studs en dan maar hopen dat zo'n boorstandaard genoeg 'bereik' heeft.

HaroldA
14 februari 2008, 22:54
Tussentijdse update:

* Boortjes en 12mm rondhout gekocht bij Praxis
* Universele boorhouder gekocht bij Hornbach (hadden ze niet bij de P)

Het 12mm rondhout was geribbeld en paste direct in de oude gaten zonder strak te klemmen! Lekkere dot houtlijm er in en overtollige lijm weghalen met een doekje.

Nu lekker uit laten harden en dan morgenavond of zaterdag proberen de 11mm gaten te boren.

De boorhouder komt ook goed van pas bij het uitboren van de tuner gaten. Die moeten nl. van 8mm naar 10mm...

jerome
14 februari 2008, 23:02
Als je de houten proppen erin hebt zitten kan je de gaten het beste boren met een houtboor (een speciale hout-spiraalboor met een centreerpuntje) en een kolomboor of een boormachinestandaard.
Dan krijg je een mooi rond en nauwkeurig gat en als je het goed doet op juiste plek.
Met een gewone ijzer-spiraalboor gaat je dat echt niet lukken...

Kim Wilson
14 februari 2008, 23:20
...
Met een gewone ijzer-spiraalboor gaat je dat echt niet lukken...
Daarom zeg ik, klein beginnen. Met een 3mm boortje, daarna een 5 of 6, een 8 en daarna de juiste diameter. Kan niet mis. Lijkt mij iig een stuk vriendelijker dan zo'n speedboor te rammelen in je gaten.

HaroldA
15 februari 2008, 08:59
Daarom zeg ik, klein beginnen. Met een 3mm boortje, daarna een 5 of 6, een 8 en daarna de juiste diameter.
Dit was ik ook van plan.

Gitaar op een of andere manier vastzetten, schilderstape over de body, het soon-to-be-gat goed markeren en dan geleidelijk aan de boordikte ophogen terwijl ik controleer of ik nog steeds op de goede plaats aan het kolomboren ben.