PDA

View Full Version : (Ooh) Denneboom en berkenhout cabinet voor combo?



r0etie
13 februari 2008, 22:58
Hoi Allemaal,

Ik vraag me al een tijdje af of het een zinvolle upgrade zou zijn om het orginele cabinet van mijn Fender HRD te vervangen voor een massief dennen (pine) cabinet (al dan niet met pen- of zwaluwstaartverbinding), en met een berken speakerbord.

Zijn er mensen op dit forum met ervaring in deze materie? (Chris Winsemius misschien?)

Is het verschil zoveel mooier, niet alleen om te zien, maar is het ook te horen?

Wat is het verschil ongeveer als je het zou moeten omschrijven?

Alvast bedankt voor de input,

Paul.

ponq
13 februari 2008, 23:03
Kzou zeggen: Begin es met de hout FAQ op Zelfbouw:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=36918

Succes!

ik ben wel benieuwd wat je gaat doen. Kwil zelf ook nog een cab maken, voornamelijk voor de looks (maar geluid moet uiteraard ook goed zitten..)

Javaca
13 februari 2008, 23:08
Gewoon proberen.

Denk pas echt dat je verschil hoort als je vogeloog-esdoorn en riopalissander gebruikt.:sssh:

r0etie
13 februari 2008, 23:13
Dat zijn nog eens snelle reactie's. Dank U....

Fender gebruikte vroeger die bouwwijze, en er zijn nogal wat mytische verhalen over de geluidskwaliteit van lekker meeresonerende cabinetten uit de 50-er jaren. Vandaar dus.

Groet,

Paul.

Pepe
14 februari 2008, 00:52
Ik heb 2 amps, 1 van maple, ander van eiken en dat maakt wel degelijk verschil, die behuizing, voor het geluid.
Dat de dikte en kwaliteit van de behuizing invloed heeft op je totaal geluid wordt door ieder wel onderkend geloof ik...

Afgezien van de voordelen, zowel sonisch als cosmetisch, moet ik wel zeggen dat een hardhouten behuizing het geluid meer projecteert, als een straal naar voren, minder dispersie. Dat kan lastig zijn als je in kleine clubs zonder PA werkt.

Kim Wilson
14 februari 2008, 08:45
Welk voordeel wil je halen? Wat wil je ermee bereiken? Het gaat een hoop geld kosten, en het voordeel zal niet groot zijn.

r0etie
14 februari 2008, 20:01
Geen idee, welk voordeel..... Daar probeer ik nou juist achter te komen voordat ik vanalles overhoop haal.

Als het echt zo is dat de projectie meer direct gaat worden door zo'n mod, dan vind ik het geen voordeel. De HRD is van nature best richtinggevoelig. Dat is overigens wel sterk verbeterd door de speaker te vervangen voor een tonetubby alnico.

Ik zou het wel een voordeel vinden als mijn amp door zo'n mod "groter" gaat klinken dan hij in werkelijkheid is.....(door de resonerende eigenschappen van de kast). Dat hoeft voor mij trouwens niet zo nodig ook met meer volume gepaart te gaan.

Groet,

Paul.

Kim Wilson
14 februari 2008, 20:42
Ik heb de HRDlx ook gehad, en ik heb er ook een 2x12 cab onder gehad, maar het karakter van het ding bleef. Dus ik verwacht van een ander cabinet van je combo al helemaal geen schokkende verandering. Ik zou als ik jou was lekker de centen in de zak houden, en t.z.t. investeren in een betere amp.

r0etie
8 september 2008, 22:20
Hi Guy's,

Het is er dan toch van gekomen. De laatse modificatie aan mijn Fender HRD is een feit. Een massief dennenhouten kast met zwaluwstaartverbindingen. (Solid dovetailed pine) Geen tolex voor mij. Ik denk dat het decoratief genoeg is voor het cabinet om een mooi satijn lakje te hebben. Voor het geluid is het naar mijn smaak ook beter.

http://members.chello.nl/p.werkhoven/images/Pine%20Cab%201.JPG

http://members.chello.nl/p.werkhoven/images/Pine%20Cab%202.JPG

Wat me opvalt aan het geluid is dat het veel warmer klinkt. De spreiding is ook veel beter geworden. En het ziet er natuurlijk ook erg mooi uit.

Ik ben blij ermee! :cooler:

Groetjes,

Paul.

ponq
8 september 2008, 22:29
zeer mooi! Complimenten!

pueblo
9 september 2008, 19:18
ziet er heel goed uit, alleen vind ik de lak niet zo geslaagd

Pepe
9 september 2008, 19:58
fantastisch dude
Hoe heb je die zwaluwstaart gemaakt? Zelf gedaan?

r0etie
9 september 2008, 21:39
Haha,

Ik heb toch nooit gezegt dat ik het cabinet zelf gemaakt heb? De zwaluwstaartverbinding is gedaan door een timmerman met 40 jaar ervaring volgens de verkoper.

Gekocht in de VS via e-bay;

http://cgi.ebay.com/DOVETAILED-PINE-CAB-FOR-FENDER-HOT-ROD-BLUES-DELUXE-AMP_W0QQitemZ190202758366QQihZ009QQcategoryZ10171Q QrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp163 8Q2em118Q2el1247

Perfect fit, en als de waslaag op het hout niet bevalt kun je er zelf een tolex of tweed op aanbrengen. Maar ik vind het wel een mooie afwerking, en het cabinet kan vrijer resoneren met de speaker.

Voor de geïnteresseerden, ik heb $ 145,-- geboden, en toen had ik direct beet. Kwam nog $ 95,-- verzendkosten bij, en uiteindelijk nog 30 euro douane, en belasting. (dat laatste ga ik nog aanvechten, want het pakket was aangemerkt als geschenk)

Voor dat bedrag kun je zelf niet tobben vond ik.

Groetjes,

Paul.

Kim Wilson
9 september 2008, 21:45
..., en uiteindelijk nog 30 euro douane, en belasting. (dat laatste ga ik nog aanvechten, want het pakket was aangemerkt als geschenk)
...
Succes. Ik denk alleen dat ze dit trucje al te vaak bij de hand hebben gehad, je hebt totaal geen zaak tegen ze.

r0etie
9 september 2008, 22:54
Succes. Ik denk alleen dat ze dit trucje al te vaak bij de hand hebben gehad, je hebt totaal geen zaak tegen ze.

Klinkt niet bemoedigend. Zo te zien ben je een echte bluesman.......

Nou ja, als het niet gaat lukken ben ik in totaal nog steeds niet zoveel geld kwijt. Omgerekend zo'n 190 euro totaal. Daar kun je volgens mij nog niet eens een fatsoenlijke flightcase voor laten maken!

Groetjes,

Paul.

Kim Wilson
10 september 2008, 08:38
Ghehe, nee, het was niet echt opbeurend nee. :D

Maar wat denk je zelf, kun je bewijzen dat het een gift was? En denk je niet dat al miljoenen keren dit trucje is geprobeerd om de douane te omzeilen? En wie geeft er een cabinet als cadeau? :D

Trouwens, ik heb straks mijn flightcase helemaal compleet klaar voor nog geen €150, maar daar moest ik hem dan wel zelf voor bouwen. Laten bouwen gaat idd zeker niet lukken voor €190. En eerlijk is eerlijk, voor dat geld heb je een heel mooi cabinetje gekocht. Netjes!

Lexvandoef
10 september 2008, 09:15
Trouwens, ik heb straks mijn flightcase helemaal compleet klaar voor nog geen €150, maar daar moest ik hem dan wel zelf voor bouwen. Laten bouwen gaat idd zeker niet lukken voor €190. En eerlijk is eerlijk, voor dat geld heb je een heel mooi cabinetje gekocht. Netjes!

Hij had het over een fatsoenlijke flightcase ;)

Kim Wilson
10 september 2008, 09:20
Ik héb een fatsoenlijke flightcase, pikkie. :satisfie:

Mitch
10 september 2008, 10:50
@R0etie: kun je niet aanvechten, de waarde is gewoon te hoog. Trappen ze écht niet in...
Overigens, wat jij noemt, dat de spreiding beter is, dat verhaal hoorde ik ook al een keer van Chris, die het een keer gemerkt had bij eenklant die zijn behuizing had vernieuwd. Het verhaal kwam ter sprake toen we het over beam blockers hadden: het pine cabinet had dus eignelijk geen BB nodig voor de spreiding.

r0etie
10 september 2008, 11:17
Niet geschoten is zowiezo pindakaas, dus ik probeer wel wat.

Klinkt trouwens wel lekker die wes-bluesband. Mooie opname. Muzikaal ingespeeld! In sommige nummers zou de bassist misschien een slappende upright bas niet misstaan. (is maar een idee) Heb je die flightcase helemaal zelf gemaakt, of is ie op maat gezaagd aangeleverd? De prijs is wel interessant.

De beamblocker was voor het schelle en harde hoog al niet meer nodig toen ik de tonetubby had geïnstalleerd. De spreiding was ook wat beter, maar nog niet optimaal. En de toon werd alleen nog maar beter nadat ik de trafo's vervangen had. Hierdoor werd de dynamiek, de defenitie, en de balans veel beter. Het drive en more drive verhaal werd ineens heel aangenaam nadat ik de basweergave heb getemd mbv een gesoldeerd bruggetje over de mid toonregeling http://studentweb.eku.edu/justin_holton/jvmods.html#bass Nu dat het spul in een massief dennencabinet zit, klinkt het volgens mij zoals de ontwerpers het eigenlijk bedoeld hadden. Volgens mij is het behoorlijk frustrerend om ontwerper in dienst van Fender te zijn. Wat overblijft zijn de printplaten die nogal fragiel zijn. Maar ja we zullen wel zien hoe het zich na verloop van tijd houdt. Mijn ouwe HRD is iig al die tijd fijn met mij meegegroeid.

Groetjes,

Paul.

Kim Wilson
10 september 2008, 11:39
Klinkt trouwens wel lekker die wes-bluesband. Mooie opname. Muzikaal ingespeeld! In sommige nummers zou de bassist misschien een slappende upright bas niet misstaan. (is maar een idee) Heb je die flightcase helemaal zelf gemaakt, of is ie op maat gezaagd aangeleverd? De prijs is wel interessant.

...
Thanks maat! Ja, onze bassist heeft ook wel een upright bass, maar daar is live erg lastig mee te werken. Veel rondzingen, en het klinkt ook niet echt als een upright. Zijn jazzbass klinkt wolliger.

Ik heb het hout voor de flightcase op maat laten zagen bij een bouwbedrijf, die toevallig een partij goedkoop 10mm betonplex had liggen. Voor de rest is het allemaal eigen werk. Binnenkort de bekleding erin lijmen en dan is ie helemaal af. :)