PDA

View Full Version : Krakende Amplificator



Giels
13 februari 2008, 20:58
Goedenavond.

Tijdens het repeteren vorige week, ging mijn versterker opeens gek doen. Nouja, niet echt tijdens het spelen gek, maar als ik zo op de bovenkant tik doet hij van *kraksshhhgrmmbll*. Hij kraakt dus als ik erop tik/mep.
Maar ook als de andere gitarist hard speelt en ik niet, begint hij te kraken.

Weet iemand wat dit is, ik dacht zelf aan kapot buizenspul maar ik weet er zelf te weinig van af om dat vast te stellen.


Hulp is zeer welkom... Danku!

Het is trouwens een London City DEA130 dinges.

Agent_Smith
13 februari 2008, 21:26
Hij zal wel toe zijn aan wat onderhoud/checkup ofzo. Misschien buizen, misschien ergens iets (bijna) los..??

Harry
14 februari 2008, 09:30
klinkt als de galmveer. Weet niet of er iets aan te doen is, of dat dat nodig is?

Rinze
14 februari 2008, 09:33
Een LC 130 DEA heeft bij mijn weten geen galmveer, dus dat zou wel knap zijn als het daaraan ligt :D

elerik
14 februari 2008, 18:09
Gok dat het aan de buizen ligt. Je kan het even controleren door even met plastic pennetje of de achterkant van een tanden borstel tegen de voet van de buizen te tikken.

Wat moet je doen?(Het is niet gevaarlijk om dit zelf te doen):

Achter kant openen.
Amp aanzetten.
Volume op 1 of 2 ofzo zetten
Tegen de buizen voetjes aantikken.

Als je bij een van de preamp buizen(kleine buisjes) een rinkelt hoort of meer geluid dan de andere, is die stuk. Deze kan je gewoon vervangen door een andere er in te zetten.
Als een eindbuizen(Grote buizen) rinkelt dan moet je die buizen laten vervangen en de amp laten biasen.

Een preamp buis kost +- 6E.
De eindbuizen laten vervangen (incl preamp buizen) kost zo`n 160E incl biasen enzo. Maar laat je buizen vervangen dan heb je wel een mooier en strakker geluid.

Als dat het niet is raad ik aan om even een check up te laten doen.

Giels
14 februari 2008, 20:38
Dankje, ik zal morgen in het repetitiehok even checken of het dat is.
Maar vlak voordat ik de amp kocht, 2 maanden terug, zijn er door de vorige eigenaar nieuwe preamp buizen ingezet, dus dat is nog niet nodig neem ik aan.

Squier4ever
14 februari 2008, 22:22
het is trouwens een amplifier, geen amplificator.

Barkeepert
14 februari 2008, 23:02
Volgens mij was het een archaïstisch gestijlde, letterlijke vertaling vanuit het Engels.

Giels
14 februari 2008, 23:12
het is trouwens een amplifier, geen amplificator.
Och, verhip.

Maar het is zoals barkeepert zegt, spreek het op zijn Nederlandsch uit.

Frits van Mourik
15 februari 2008, 01:52
Ben ik in dit kader wel benieuwd, wat "een rikel", dan wel "rikelen" mag voorstellen...

elerik
15 februari 2008, 09:24
Frits van Mourik Ben ik in dit kader wel benieuwd, wat "een rikel", dan wel "rikelen" mag voorstellen..

Das een klein foutje van mij, alweer verbeterd. Bedankt. (dyslectie patient)

Frits van Mourik
16 februari 2008, 00:55
Hey sorry, gast... dat wist ik niet...

guitarnijboer
16 februari 2008, 12:39
Bijgeluiden kunnen door de eindbuizen komen, maar vaak is dat gerinkel of als je op de versterker mept een soort van `whoeoeoemmmmbrrrrggg`

Sis, kraak en koekepan (spetteren van de boter) geluiden al dan niet afgewisseld met een plop waarna het even stopt, duidt vaak op preamp buisjes. Voorversterker buizen kunnen ook erge ruis veroorzaken, die soms stopt als je tegen de betreffende buis tikt.

Een slechte massa verbinding (niet onwaarschijnlijk in een LC), vuile contacten van de buisvoeten, een slechte soldering of gammele potmeters (ook zeer de moeite waard om even te checken) kan ook voor deze storing zorgen. Naast de volume kunnen de pots van de toonregeling (vooral treble) en ook de presense potmeter lelijk gekraak teweeg brengen.

(De presense pot kraakt bij een LC overigens altijd iets als je er aan draait maar dit moet direct stoppen als je niet meer draait.)