PDA

View Full Version : Help me jongens! 50hz brom...maar een rare...



Azrael
13 februari 2008, 18:18
Ey allemaal. ik heb hier een zeer vreemd probleem.

Met mijn geluidskaart op 88200hz heb ik een 50hz brom. Met mijn geuidskaart op 44100hz niet. Hoe kan dat in hemelsnaam? Ik snap de logica niet echt....

Gaat om een presonus firepod.

edit: Ik kan hem helaas niet editen maar het probleem is soms ineens weg, en de volgende dag is het er weer. Heb er nu weer even geen last van.

amon
13 februari 2008, 18:35
Nyquist theory? of iets daarvan afgeleid?

Dat zou betekenen dat er ergens een hele hoge (niet hoorbare) frequentie in je geluid zit, dat zou betekenen dat die frequentie zo hoog is dat hij minder dan 2 keer gesampled wordt per frequentie. Op 88.2KHz zou dat betekenen dat je een frequentie van minimaal 44.1KHz in je geluid hebt.
Als die minder dan 2 keer gesampled wordt, lijkt het alsof het een lagere frequentie is. *googled voor een plaatje*

http://www.siggraph.org/education/materials/HyperGraph/aliasing/images/anti0.gif



Het lijkt me sterk dat zo'n frequentie in je signaal zit, maar het zou maar net eens kunnen....


Het kan ook totaal iets anders zijn, maar vond dit ook wel interessant om te posten :)

Azrael
13 februari 2008, 18:54
Yah, ik zat ook aan zoiets te denken omdat ik pas nog een artikel erover in de sound on sound had gelezen. Ik blijf het echter erg apart vinden.....
Kan ook zijn dat de geluidskaart gewoon een betere response tot rond de 50hz heeft op 88200hz. Ik moet persee 88200 gebruiken i.v.m de latency (dies een stuk lager dan). Geluidskwaliteit verschil verwacht ik niet te merken.

bass blom
13 februari 2008, 19:01
als het er dan wel en dan niet is.. komt het dan van buitenaf?
dan moet het toch ook in je opnames zitten? :chicken:

bert k
13 februari 2008, 22:16
Geen idee eerlijk gezegd, maar waarom niet meteen door naar 96.000? Nog minder latency lijkt me. Dat zal die Presonus toch wel halen?

Azrael
13 februari 2008, 23:54
Geen idee eerlijk gezegd, maar waarom niet meteen door naar 96.000? Nog minder latency lijkt me. Dat zal die Presonus toch wel halen?

Tuurlijk. Maar dat verschil is nihil en het gaat naar 44100hz toe uiteindelijk en dan is het een mooie afronding. Of je dat hoort? Betwijfel het, maar het idee alleen is voor mij reden genoeg om 88200hz te kiezen.

kevaho
14 februari 2008, 00:07
50Hz brom gelijkt me eerder iets te maken te hebben met een vervuild netspanningsnet. Al eens geprobeert om aarding af te koppelen van je installatie? Probeer dat dan eens. Het zou kunnen dat als bijvoorbeeld je koelkast aanslaat, deze het net vervuild. Op deze manier kunnen deze vervuilingen via de aarding op je apparatuur slaan en zodoende je opnames vervuilen.

NOTE: Waarschijnlijk heeft het geen zak met het volgende te maken, maar bezie het dan als ter info:
Voor digitale opnames is het ideaal als je aardingsweerstand onder de 30ohm bedraagt. Waarom weet ik niet, meen het ooit ergens gelezen te hebben.

Groeten Kevin,

Roman
14 februari 2008, 09:55
www.presonus.com en dan het forum induiken :)

bert k
14 februari 2008, 09:55
Tuurlijk. Maar dat verschil is nihil en het gaat naar 44100hz toe uiteindelijk en dan is het een mooie afronding. Of je dat hoort? Betwijfel het, maar het idee alleen is voor mij reden genoeg om 88200hz te kiezen.
Mijn gedachte was dat als 88200 door een harmonisch verschijnsel een 50 hz brom oplevert, dat je er bij een hogere freqentie er waarschijnlijk vanaf bent. (Of dat je een iets hogere brom krijgt :))

Azrael
14 februari 2008, 19:35
Nog altijd heb ik het nog niet opgelost.

op 96khz en 88khz is het allebei klote. BRRRRRR!
Het rare is, mijn geluidskaart heeft een knop waarmee ik tussen pc en inputs kan switchen. De brom is wordt erger naarmate ik de analoge inputs laat horen. Maarja, waarom die bron dan harder wordt bij hogere sample-rates........Ik heb nogsteeds geen flauw idee. Misschien een hele rare vorm van vervuiling, maar ik verwacht niet dat ik daar wat aan kan doen.

amon
14 februari 2008, 20:27
Ik neem aan dat het in andere projecten niet te horen is?

Een koelkast die dan aanspringt oid is het dus niet?

Blijft inderdaad raar. Is het precies een 50Hz toon of is het gewoon een combinatie van een aantal (lage) freqs?

Azrael
14 februari 2008, 20:28
Ik neem aan dat het in andere projecten niet te horen is?

Een koelkast die dan aanspringt oid is het dus niet?

Blijft inderdaad raar. Is het precies een 50Hz toon of is het gewoon een combinatie van een aantal (lage) freqs?

Nouja, ik heb geen metertje daarvoor hier. Maar die toon klinkt in mijn oren als een typische 50hz brom die mijn ketel ook maakt. Het kan met de CV te maken hebben. Ik zit op dezelfde groep maar kan niet op een andere over want ik heb gewoon niks anders.

bert k
14 februari 2008, 22:25
Andere wilde gok: ik had laatst op mijn laptop en mijn Tascam US122 ook een berg storing. Laptop via de adapter. Maar via de batterij alles ok. Toen de adapter op een ongeaard stopcontact gezet en de problemen waren over.

Azrael
14 februari 2008, 22:37
Yupz, ik ga morgen eens wat met stopcontacten kloten.

harrie-beton
15 februari 2008, 11:17
heb je ook aan een aardlus gedacht?

Je pc is vast verbonden met internet, deze heeft aarde verbinding. Deze is misschien in conflict met de gewone aarde uit je stop contact.
Test het eens zonder netwerk stekker?

Roman
15 februari 2008, 12:28
Heb je heel toevallig je FP aan een laptop hangen?
Zo ja, trek je laptop voeding er eens uit...

bert k
15 februari 2008, 12:40
Ja, dat zeg ik net... :confused:

kevaho
15 februari 2008, 13:55
50Hz brom is toch niet zo erg, beetje sub in je mix kan geen kwaad :hippie:
Nee, graptje hoor. Het is een parasietgeluid en dat moet eruit. Koppel gewoon eens je aarding af van je installatie. Ik weet bijna zeker dat het dan opgelost is.

Dat verhaal van die harmonische is in theorie wel waar.
Nyguist zegt: dat indien je een basisfrequentie hebt en je telt hier elke mogelijke harmonische bij op je uiteindelijk meer en meer een blokgolf krijgt. Dit is effectief zo, teken het maar eens op een blad papier. In principe kan je dus ook zeggen als je een blokgolf opwekt, je hiermee elk geluid dat voorkomt in de natuur, gaande van fluitende vogels tot een bassdrum kan namaken door simpelwel harmonische te verwijderen omdat elk geluid bestaat uit een basisfrequentie met daarop duizenden harmonischen. Dit is het principe waarop elke synthesizer rust. Nu in theorie is dat allemaal mooi en aardig, maar in praktijk absoluut niet evident en naar mijn mening praktisch onmogelijk.

***

Nyguist zegt ook als je een analoog geluid (elk geluid, dat je hoort is analoog btw) goed wil opnemen en weergeven moet je een samplerate gebruiken van 2xde frequentie van dat geluid. Vandaar dat de samplerate van een CD 44100 Hz bedraagt. De hoogste frequentie dat een mens kan horen is 20000Hz (in theorie). 2x20000 = 40000Hz. Waarvoor ze dan die extra 4100 Hz hebben bijgeteld, weet ik niet. Ik vermoed dat dat gedaan is om ook die laatste harmonischen eerlijk weer te geven.

Groeten Kevin

Azrael
15 februari 2008, 17:58
Jongens ik snap er helemaal niks van. Vandaag is het muis en muisstil met 0,0 brom op flink hoge volumes. Er is niks veranderd....dezelfde spullen staan aan etc. Er moet hier ergens in het stroomnet iets fout gaan maar wat.......ik heb geen idee.
Koelkast,magnetron,vriezer,kachel,stroomleverancie r(kan ook vervuiling in zitten)....who knows ik weet het in iedergeval niet.
Misschien zit er ergens een wietplantage in de buurt. Vroeger zat er eentje naast de deur....kwamen ze het hele huis daar leeghalen. :chicken:

kevaho
15 februari 2008, 18:02
Voor de derde en laatste maal: Koppel die aarding van je muziekspullen nu eens af!!! :mad:

kevaho
15 februari 2008, 18:06
Excuseer, had je post verkeerd geinterpreteerd... Fijn dat het weg is, maar ik vrees dat het op even vreemde manier gaat terugkomen als dat het weggegaan is. Sluit je je opnameapparatuur en alles wat ermee te maken heeft dan eens af van de aarding? :hippie: :hippie:

Azrael
15 februari 2008, 19:05
Excuseer, had je post verkeerd geinterpreteerd... Fijn dat het weg is, maar ik vrees dat het op even vreemde manier gaat terugkomen als dat het weggegaan is. Sluit je je opnameapparatuur en alles wat ermee te maken heeft dan eens af van de aarding? :hippie: :hippie:

Alles van de aarding afhalen is erg stom als je met computers werkt. Als er iets van de aarding af gaat dan zijn dat slecht enkele dingen, maargoed, lastig testen als het probleem er de ene keer wel of niet is....... :chicken:

edit: Mijn Ion synth outputs geven ruis zodra de stekker erin gaat. Heeft toch iets met de aarding te maken. Overigens, het is geen 50hz maar vooral 1000hz dat ik hoor. Het valt nu mee. Noisefloor ligt nu op 88dB en de piek op de 100hz. Net even in Logic bekeken.
Duidelijk, op 88Khz wordt mijn noisefloor 20dB hoger dus das niet best. Ligt op de 70dB. Bij 96Khz nog erger dus.

Roman
16 februari 2008, 18:03
Je hebt bijna ALTIJD last van dergelijke shit met latop aan voeding en er een audiodevice aanvast. Erg vervelend. Er is veel over gesproken, op diverse fora, en het is niet duidelijk een aarding probleem.

Ik heb er zelf ook last van, ben redelijk technisch onderlegd, en heb het vooralsnog niet kunnen pinpointen. Maar het staat nog onder mijn aandacht...

chocorookie
17 februari 2008, 10:00
En netfilter-/ ups-je is in dit soort toepassingen helemaal geen verkeerde gedachte.

Ook een PC voeding van een hoge kwaliteit werpt af en toe z'n vruchten af.
Je kunt natuurlijk helemaal gaan mierenneuken, maar goed, d'r zit veel "drek"op het lichtnet.

Nyquist theorie, tja, je moet net de verkeerde harmonische in je systeem hebben.
Externe invloeden zijn meestal de boosdoener, gevoelige aparatuur pik deze troep op.
Zorg dat je je 230V en de rest van je voedingen ver weg van je signaaldragers hebt liggen.