PDA

View Full Version : efficient gitaar leren ... en in de juiste volgorde



RullyRulez
13 februari 2008, 16:11
Hoi allen,

Als laatbloeier, ben ik toen ik bijna 35 was, anderhalf jaar geleden begonnen met gitaar spelen. Meteen les genomen. De les concentreert zich op akkoestische gitaar. Zelf probeer ik daarnaast de electrische gitaar een beetje onder de knie te krijgen en juist me te concentreren op andere dingen, zoals barre akkoorden en (eenvoudig) soleren (pentatonische ladders).

Maar in tegenstelling tot de les, heb ik moeite om echt verder te komen omdat ik juist al die dingen een beetje door elkaar doe in de beperkte tijd, zonder duidelijk plan

Ter info: het lukt mij tot nu toe wel 5 tot 6x per week ca 30 minuten te spelen, en
dinsdagavond wil ik uittrekken om 1.5 tot 2 uur te spelen (dan heb ik tijd). Verder
1x per week een half uur les.

Het accent (ca. 50% wil ik nog op de les leggen), daar krijg ik ook nuttig feedback. Eigenlijk wil ik me (voorlopig) op 4 dingen richten (kan dat eigenlijk wel?)

1 gitaarles (akoestisch, open akkoorden, songs, fingerpicking etc.... later meer..)
2 Barre akkoorden (ook in combinatie met open akkoorden en in liedjes)
3 Soleren Lead gitaar (geweldig boek van Loek van der Knaap)
4 (eenvoudige) liedjes van internet. (ook met gitaar pro)

Is het juist handig om de ene week te concentreren op barre akkoorden en de andere week op soleren, of juist al die dingen per dag doen, of juist de dinsdagavond in delen in allerlei dingen?

Hebben jullie tips om dit op te lossen en efficient en toch leuk met de tijd om te gaan?

EuroCinema
13 februari 2008, 16:40
Mijn persoonlijke tip is om de liedjes centraal te stellen. Zoek (liefst samen met je docent of een andere gevorderde gitarist) steeds een nummer uit wat binnen je bereik ligt, maar ook voor jou nieuwe elementen bevat. Kun je bijv. A, E en D spelen, zoek dan een nummer met A, E, D en G erin. Leer zo'n liedje dan begeleiden met verschillende open/barre grepen en probeer er een solootje op uit te zoeken.

Dit heeft twee grote voordelen:
1) je blijft gemotiveerd omdat je steeds meer liedjes kan spelen, wat gewoon leuk en nuttig is en voelt als vooruitgang.
2) alles wat je leert, leer je zo in een zinvolle muzikale context. Je weet dus meteen wat je eraan hebt ipv dat je abstracte dingen leert.

Nog 1 tip: mocht je elektrisch eigenlijk leuker vinden, ga daar dan ook les in volgen. Ga niet door met akoestisch omdat mensen beweren dat je daarmee "de basis" beter leert. Wel mee doorgaan als je er plezier in hebt natuurlijk!

barno
13 februari 2008, 18:39
Uiteraard moet er veel geoefend worden (zeker in het begin om automatismen te kweken, kracht in de vingers etc.. )maar naar muziek luisteren is zomogelijk nog belangrijker, intensief luisteren en steeds proberen te evenaren wat je hoort, en dan heb ik het niet zozeer over noten en snelheid, maar Feel, groove, timing, timing en timing

-=JEROEN=-
13 februari 2008, 19:00
Heb je deze vraag niet al eerder gesteld?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101199

Martijn-w
14 februari 2008, 08:44
In dat topic staat toch juist dat hij geen les heeft etc. Het is dus niet dezelfde persoon.

-=JEROEN=-
14 februari 2008, 10:53
Je hebt gelijk, tis niet dezelfde persoon, maar wel hetzelfde onderwerp.

RullyRulez
14 februari 2008, 12:53
EUROCINEMA Inderdaad wil ik juist de nadruk leggen op akkoestische gitaar. Bij de les, gaat de leraar niet enkel uit van (bekende) liedjes maar werkt er wel min of meer naar toe. Bijvoorbeeld voor het tokkelen (fingerpicking), eerst wat bassis tokkel technieken, dan hammer-ons/pull-offs, dan Michel van Anouk, bijvoorbeeld, dan weer moeilijkere technieken, dan iets blues achtigs, nu werken we naaar Tears in Heaven van Eric Clapton toe. Ik heb het idee dat ik in relatief korte tijd dan toch (naar mijn idee) een goed niveau haal. Je kunt niet meteen met Tears in Heaven beginnen lijkt me.

Maar ik wil daarnaast ook electrisch al wat doen en daar ben ik me een weg in aan het zoeken.

JEROEN Ik heb inderdaad wel gereageerd op dit sterk verwante onderwerp. Alleen vraag ik nu nog wat specifieker, naar efficient op een aantal fronten tegelijk op electrische gitaar,verder te komen (barres, solos etc.).

Laat zelf maar eens een voorschot nemen, schema:

maandag
- 30 minuten akkoestisch - oefenen (voor de les doe ik altijd)
- 30 minuten akkoestisch - les zelf

dinsdag (1.5 uur)
- 30 minuten electrisch - barre oefeningen, open akkoorden)
- 30 minuten electrisch - soleer oefeneningen (boek van der Knaap)
- 30 minuten electrisch - songs (met open + barre akkoorden, soleren etc.)

woensdag
- 30 minuten akkoestisch - oefenen (voor de les)

donderdag
- geen tijd

vrijdag
- 30 minuten akkoestisch - oefenen (voor de les)

zaterdag
- 30 minuten electrisch - songs (met open + barre akkoorden, soleren etc.)

zondag 30 minuten
- 30 minuten akkoestisch - oefenen (voor de les)

Misschien dat zo'n schema helpt om ietwat doelgerichter te worden, want als ik zelf op de electrische guitar zo maar in het wilde weg wat doe, doe ik steeds de zelfde liedjes, zelfde patroontjes, zonder het gevoel beter te worden...

EuroCinema
14 februari 2008, 13:03
Het gevaar van je schema is wel dat je sommige dingen relatief kort oefent en dan weer dagenlang niet. Een solo die je op dinsdag hebt geoefend, kun jij die op zaterdag weer op hetzelfde punt oppakken? Of is-ie dan alweer voor een groot deel weggezakt? In het laatste geval moet je opnieuw beginnen (niet efficient) of aan het volgende beginnen terwijl het vorige er nog maar half inzit (ook niet slim).

RullyRulez
14 februari 2008, 13:55
Ja dat is de reden ook dat ik dit vraag. Misschien kan ik beter iedere dag van alles een beetje doen...of me toch maar eens een paar weken barre akkoorden, dan weer een paar weken solos etc....

-=JEROEN=-
15 februari 2008, 00:18
Wat dacht je van zelf ontdekken wat het beste voor jou werkt http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

appyhaan
15 februari 2008, 14:02
Wat dacht je van: Wat jezelf al concludeerde... iedere dag een beetje doen. Is allang bewezen dat dat de beste manier van leren is...

RullyRulez
15 februari 2008, 14:22
Ok........