PDA

View Full Version : Het schrijven van goede vocale harmonieen.



polysix
13 februari 2008, 15:36
Ik ben sinds kort flink aan het buffelen in guitarpro om liedjes te schrijven.
Het uitschrijven van mijn ideeen verloopt goed maar aangezien we 3 bekwamen vocalisten in de groep hebben wil ik de zanglijnen graag uitdiepen met goede harmonieen.

Ik ben een hele grote fan van the beatles en the byrds maar ook de harmonieen op de eerste plaat van the who vind ik heel goed. Hoe pakten deze jongens dat aan?

Ook zou ik graag wat willen weten waar ik aan de hand van de akkoorden die ik gebruik rekening mee moet houden. Maar ook hoe jij het aanpakt als jij een zanglijntje moet meepakken.

Tristan
13 februari 2008, 15:49
Ik heb er eerlijk gezegd niet heel veel ervaring mee maar ik weet wel dat tertsen en kwinten vaak worden gebruikt, het is een goede basis om van uit te gaan...
Aan de andere kant zou ik ook zeggen, begin met een noot en kijk waar deze naartoe gaat, probeer de dichtsbijzijnde noot te vinden die lekker klinkt, voiceleading dus, probeer in alle stemmen zo veel mogelijk een logische lijn te ontwikkelen...
Vaak werkt het ook goed om stemmen in tegengestelde beweging te laten lopen, een beetje het uitzet en inkrimp effect zeg maar... :)
Post anders eens een fragmentje, gewoon in noten (dus a b c d e f g etc.), hoeft niet per se ritmisch, dan kan men hier misschien wat mogelijkheden aangeven...

EuroCinema
13 februari 2008, 16:48
Het eenvoudigste is om drieklankjes te bouwen. Dus dezelfde intervallen als de hoofdmelodie nemen, vanaf een ander startpunt. Gaat de melodie c-d-e, dan gaat de tweede stem e-f-g en de derde g-a-b. Gewoon een kwestie van met kleine akkoordjes schuiven op je gitaar tot je het geharmoniseerd hebt. vervolgens kun je spelen met stemmen een octaaf hoger of lager, of af en toe wat varieren.
Een ander optie is zoals Keith Richards vaak doet grotendeels 1 toon aanhouden in de tweede stem. Klinkt erg rock 'n' roll. Luister maar eens naar Live with me op Get yr yaya's out.
Steely Dan bouwde complete jazzakkoorden op in de koortjes, maar da's wel heel lastig.

gorgasm
13 februari 2008, 17:32
ik denk dat kwarten ook wel zullen lukken?
Maar idd meestal wordt gebruik gemaakt van tertsen of kwinten.
En ik dnek ook soms van contrapunten(al te zien met welke bezetting je zit)

-=JEROEN=-
13 februari 2008, 18:59
Luister eens naar je voorbeelden. Wat zongen ze precies? Welke tonen/intervallen?

Het hoe en waarom kan je het best zelf uitvogelen.

polysix
14 februari 2008, 21:19
Hier een mooie site gevonden over ieders grote helden
: http://www.recmusicbeatles.com/public/files/awp/awp.html

Wat blijkt inderdaad veel tertsen en kwarten, verder ga ik mijn kennis van de harmonieleer maar eens uitbreiden. Verdere tips zijn natuurlijk nog welkom.

@Jeroen: over de beatles is wel heel uitgebreid geschreven, maar over the byrds (die naar mijn oren toch een wat andere aanpak hadden.) is moeilijker precies te vinden wat ze zongen. Ik blijf maar door zoeken.

-=JEROEN=-
15 februari 2008, 00:16
Wat dacht je van zelf luisteren http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif