PDA

View Full Version : guitar pro vraagje ?



RullyRulez
13 februari 2008, 15:13
Hallo gitaristen die guitar pro gebruiken,
(Ik weet niet of ik het juiste forum nu kies)

Weet iemand hoe ik de akkoord diagrammen boven de tabs (default) aan kan zetten. Als ik tablatuur download van internet, staan er nergens akkoord diagrammen boven de tabs. Volgens mij is dat gewoon ergens een knopje aanvinken, toch ?


Bas

Daemon
13 februari 2008, 22:59
Helaas, dit is niet mogelijk. Misschien als ze ooit met guitar pro 6.0 uitkomen? :p Je kunt alleen akkoorden opzoeken met guitar pro.

Groopie 91
14 februari 2008, 07:45
volgens mij kan dat ook niet nee, maar je kan ze toch zelf gewoon uitzoeken, kijken of je er iets uit kan halen

Mufftin
14 februari 2008, 10:21
volgens mij kan het wel ik weet niet alleen hoe, maar ik zie wel vaker tabs die dit hebben en aangezien die mensen geen googelaars zijn moet het wel lukken, heb je al gezocht in de help file?

RullyRulez
14 februari 2008, 12:45
Precies! Sterker nog ik krijg van mijn gitaarleraar ook altijd guitar pro prints met af en toe boven de tabs ook de akkoorden. Of zet hij deze zelf misschien erbij op de een of andere manier.

Misschien kan ik het hem eens vragen

artnaz
14 februari 2008, 12:52
Dubbelklik op de desbetreffende track = track properties = "F6"
Dan krijg je het volgende:

http://img258.imageshack.us/img258/596/picture1zp3.png

Nou hopen dat de Windows versie niet anders is... ;)

piet elektron
16 februari 2008, 13:40
Je moet alleen even uitkijken, GP is een heel tof programma, maar de accoordenfunktie werkt niet goed, geeft soms de verkeerde akkoordnaam.

Ik heb ze hierover gemaild maar nog geen antwoord gekregen... :mad:

RiffMeister
17 februari 2008, 02:39
Je krijgt idd af en toe verkeerde akkoorden, maar ze zijn meestal wel goed (als je niet té vage akkoorden pakt)..

Maar dan nog. Bij een akkoord wat je wilt zien. Pak de 'a' toets een keer, zeg "OK" en het akkoord staat er automatisch boven

HertogJanNL
17 februari 2008, 14:46
Volgens mij krijg je dan alleen de akkoorden als die ook zijn aangegeven in de tabs zelf. Bij de meeste gedownloade GuitarPro tabs is dat echt niet of niet consequent gedaan en staan er net een paar akkoorden bij. Daarom bewerk ik zelf liever een goede versie en zet ik er zelf de akkoorden bij.
Maar het weergeven ervan zet je inderdaad aan via het menu van een paar posts eerder (ook op windows :)).

RullyRulez
18 februari 2008, 08:58
Bedankt voor de info. Dit was inderdaad wat ik bedoelde. Maar inderdaad moet degene die de tab heeft gemaakt dit ook hebben gedaan. Maar ik kan er wel nu verder mee...

RullyRulez
21 februari 2008, 10:04
Weet iemand hoe ik de verticale streep tussen twee posities krijg in guitar pro... vind ik toch wat duidelijker ?

Dus in plaats van :


-----
--1--
-----
-----
--3--
-----

Wil ik graag zoiets:


-----
--1--
--|--
--|--
--3--
-----

Dit zie ik ook in divers tabs.
Ik ben echt een beginner in guitar pro zoals jullie merken.

artnaz
21 februari 2008, 13:58
1) Dat kan volgens mij niet
2) Ik zie het nut er niet van, ook te verwarren met een "1" denk ik
3) Als je op "x" drukt kun je er "x'jes" (afgedempte "noten") op die plekken plaatsen, misschien is dat iets in je richting

RullyRulez
21 februari 2008, 14:31
Het kan zeker .... aangezien mijn gitaarleraar alles ook via guitar pro uitprint. Ik zal het hem een keer vragen als ik er aan denk. En het ziet er uit als een los streepje zoals ik het heb aangegeven, maar in guitar pro is het echt een grote streep van de bovenste naar de onderste noot....

Ik vind het wat makkelijker leesbaar. Vooral bij fingerpicking (tokkelen) waarbij je echt allemaal losse noten ,over de hele breedte van de hals ziet.

artnaz
21 februari 2008, 14:41
Bedoel je dit soms?
http://img528.imageshack.us/img528/9858/picture1xl9.png

Dat kun je ook weer bij de Properties van de Track vinden, namelijk "Extend Rhythmic inside the Tab" (zie mijn geposte screenshot eerder).

Persoonlijk vind ik het echt lelijk, en maakt het allemaal wat warriger en slechter leesbaar. En Guitar Pro ordent alles toch al netjes en proportioneel.

Maargoed, als jij er blij van wordt houdt niemand je tegen.

RullyRulez
22 februari 2008, 08:28
Nee, is het ook niet echt en is inderdaad onleesbaar. In jouw voorbeeld screenschot zouje dan alleen een streep van de noten die je tegelijk speelt willen zien. dus in jouw geval de eerste 1/8 noot een streepje van de 0 op de E-snaar (een e) naar de 3 op de a-snaar (een c) en er dus ook niet door de cijfers heen....

artnaz
22 februari 2008, 12:08
Dan weet ik het ook niet. Vraag je leraar maar een keer, en laat ons het weten s.v.p.

RullyRulez
4 maart 2008, 16:08
Dan weet ik het ook niet. Vraag je leraar maar een keer, en laat ons het weten s.v.p.

Ik heb het gevraagd. Hij gebruikt gitaar pro 4 en daar staat het (bij hem) standaard ingesteld. Hij heeft ook guitar pro 5 en daar heeft hij dezelfde tab ingelezen en .... rara.... het verticale streepje is weg.... Hij weet ook niet waarom. Waarschijnlijk een verborgen instelling ergens

artnaz
4 maart 2008, 16:10
Hmm... Ik kan me bij GP4 zoiets ook niet herinneren... Maargoed, hoop dat je de tabs toch nog kunt lezen... ;)

RullyRulez
5 maart 2008, 09:53
Ik dacht dat hij GP4 zei, maar het zou ook met zo goed GP3 kunnen zijn. in ieder geval een oudere versie. Ik vind het met het streepje voornamelijk bij tokkelen veel beter leesbaar, maar ja is ook omdat ik dat gewend ben natuurlijk.