PDA

View Full Version : vraag 50s strat



futura
13 februari 2008, 10:45
heej iedereen
ik heb 2 maanden geleden een strat gekocht.
het ding doet et prima mooi geluid maar men bovenste snaar doet raar
hij gaat de hele tijd in golven op en neer en dit geeft geen mooi geluid op de versterker mss dat ik bij de brug iets moet verstellen
als jullie eventueel tips hebben zijn ze welkom alvast bedankt

jerome

bert k
13 februari 2008, 10:49
Dit gaat naar Elektrische gitaren.

GunMetalBlue
13 februari 2008, 11:46
Het enige dat ik er uit kan op maken is dat de snaar gaat trillen als gevolg van resonantie??? Gewoon je duim ertegenaan leggen dan.


Maar iets zegt me dat dat het niet is?

Dark_Tranquillity
13 februari 2008, 11:48
Hij bedoelt denk ik het halve tremolo effect dat he krijgt als je de lage E laat zoemen.

chefdaniel
13 februari 2008, 12:40
klinkt als stringpull, als de polen van je element te dicht bij je snaren staan kan dit wel eens gebeuren. klinkt die snaar ook vals? zoja gewoon het element aan die kant iets lager afstellen en proberen of het dan beter is.

LaurentB
13 februari 2008, 12:52
Het kan ook wel eens zijn dat een snaar zelf onzuiver is door onregelmatigheden erin.

episua
13 februari 2008, 13:43
Heb je er al een nieuwe set snaren opgezet?
Anders gewoon terug naar de winkel, je hebt tenslotte garantie.

futura
14 februari 2008, 15:59
bedankt voor de tips nou er zaten nieuwe snaren op toen ik em kocht .en het is echt de snaar die te snel golft dus aan de pickups kan het niet liggen denk ik :dontgeti:

iWishmaster
14 februari 2008, 16:05
bedankt voor de tips nou er zaten nieuwe snaren op toen ik em kocht .en het is echt de snaar die te snel golft dus aan de pickups kan het niet liggen denk ik :dontgeti:
Wat bedoel je met golven? Ik kan me geen beeld vormen bij een te snelle (of een te langzame) golf eerlijk gezegd.

Trilt de snaar 'te hard' zodat ie ergens tegenaan komt? Zoja, waartegen dan?

Metoshade
14 februari 2008, 16:12
Inderdaad het eenvoudigst om even terug te gaan naar de winkel. Normaal gesproken heb je ook nog een service beurt te goed, en dit is een simpel stukje afstelling.

gerritje tralalalala
14 februari 2008, 16:14
wat bedoel je eigenlijk met golven??
ik snap het niet

guvnor
14 februari 2008, 16:54
Ik ken het probleem. Had ik op één van mijn strats. Als ik de E aansloeg op de 12de fret zat er een soort modulatie op. Als je de gitaar stemt met flageoletten dan ken je het verschijnsel. Het geluid moduleert, volumeverschil dat lijkt te golven met een frequentie van 1 Hertz.

Helaas heb ik de strat verkocht voordat ik het probleem had opgelost. Had in mijn geval niets met stringpull te maken. Ik had de elementen al een stuk omlaag gedraaid maar dat hielp niets.

iWishmaster
14 februari 2008, 17:23
Ah, volume verschil ... De snaar kan niet 'uit zichzelf' harder en zachter gaan trillen, dat moet een externe oorzaak hebben. Enige wat ik verzinnen is magnetisering van de spoelen, als het naar beneden draaien van de spoelen daarbij niet (genoeg helpt) misschien de snaar wat omhoog draaien.

Als dat beide niet werkt zou ik snel terug naar de winkel gaan. Misschien dat het en probleem is met de zadels, topkam of zelfs de magneten in de pick-ups.

Moet zeggen dat ik er nog nooit van gehoord had, dus echt een oplossing kan ik je helaas niet aan helpen, klinkt als een beetje een 'mysterieus' probleem ...

guvnor
14 februari 2008, 17:50
Het verschijnsel is onversterkt ook hoorbaar, maar wel moeilijker. Heeft dus niets met de elektronica te maken.
En een snaar kan wel degelijk harder en zachter trillen. Als er 2 golven op de snaar staan, dus 2 trillingen, en die hebben een verschil in frequentie dan zal het geluid in volume toenemen op de momenten dat die 2 in fase zijn. De amplitude is dan namelijk de som van beide trillingen.

Ik heb zelf het vermoeden dat de tweede trilling ontstaat doordat er een onderdeel van de gitaar resoneert bij een bepaalde toon en de trilling van de snaar verstoord.

iWishmaster
14 februari 2008, 17:59
En een snaar kan wel degelijk harder en zachter trillen.
Dat zeg ik, je geeft zelf het antwoord al: niet zonder dat er een andere ('externe') bron in het spel is.

Alleen wat precies de oorzaak zal niet makkelijk te vinden zijn.