PDA

View Full Version : P90 en humbucker, midden stand klinkt nasaal



H.Manback
12 februari 2008, 22:49
Heb net een GFS mean 90 binnen en in de neck van m'n ibanez artist (les paul achtige) gezet em gesoldeerd, maar de tussenstand klinkt nu dun en nasaal, behalve als ik de volume van 1 van de pickups een beetje dicht draai.

Hij heeft drie draden, wit (+), rood (ground) en de mantel. Volgens de wiring guide die bij de pickup zat moeten de rode draad en de mantel aan elkaar en aan aarde. Er staat ook in de handleiding dat als een "in-between" position dun en nasaal klinkt dat de draden moeten worden verwisseld en de mantel met rust gelaten moet worden.

Nu heb ik geprobeerd de pickup gewoon om te draaien, met als idee dat dit hetzelfde effect heeft als de draden omwisselen. Dit had dus geen effect, het klinkt eerder nog slechter in de tussenstand. Klopt dit idee wat ik had, of moet ik toch gewoon wit en rood omwisselen?

H.Manback
12 februari 2008, 22:59
Ik heb de draden toch maar verwisseld, en dat loste het op, alleen ik vraag me nog steeds af wat m'n denk fout nou was met dat omdraaien van de pickup...

Dirkdewaard
12 februari 2008, 23:00
Ik heb de draden toch maar verwisseld, en dat loste het op, alleen ik vraag me nog steeds af wat m'n denk fout nou was met dat omdraaien van de pickup...

De magnet blijft in dezelfde positie, en blijft dus uit fase. Kan erg goed klinken trouwens, sommige mensen doen dit expres. Ken je Peter Green?

H.Manback
12 februari 2008, 23:36
Aha, natuurlijk, ies achteraf logisch ;)

Peter Green ken ik niet, maar ik vond het geluid niet echt lekker :satisfie:. Kan me voorstellen dat je er wel wat mee kan als je het kan schakelen zoals op een jag-stang, maar heb geen zin om daar een push pull of gewone schakelaar voor in te bouwen in m'n ibby.

Ben wel tevreden over die p90 in de neck trouwens, maar moet nog beter op volume testen.