PDA

View Full Version : Ry Cooder is da man!



telecastermaster
12 februari 2008, 21:15
Ik moet het hier even kwijt: Ry Cooder is een fucking genius! Eigenlijk al jaren met straatlengte voorsprong mijn favoriete gitarist. Bijzonder soulvol en op de slide gitaar komt er niemand ook maar een beetje in de buurt. Ik heb 14 CD's van de Man.

Er staan sinds kort op Youtube 2 bijna complete concerten van de Man. Een uit 1976 voor de BBC, de Old Grey Whistle Test (zoek cooder + 1976) en uit 1987 "Ry Cooder & The Moula Banda Rhythm Aces: Let's Have A Ball" (zoek Cooder + moula). Op beide concerten wordt Cooder bijgestaan door oudgedienden als Flaco Jimenez (accordion), en soulzangers Terry Evans en Bobby King. Beide concerten zijn niet (meer) in de verkoop verkrijgbaar maar ze zullen wel weer snel verwijderd worden door de neo-nazis van Youtube. Ik heb in ieder geval het hele weekend ademloos zitten luisteren.

Mijn favoriet (voor zover je daarvan kunt spreken, want alles van de Man is geniaal) is deze ongelooflijk soulvolle versie van Dark Side of the Street.
http://www.youtube.com/watch?v=QUSAVcp1H1k De solo begint op 2:49.

Overigens sloeg Cooder een aanbod af om bij de Rollings Stones (!) te komen spelen (Keith wilde hem erin hebben en copieerde Cooders op open akkoorden gebaseerde gitaarstijl). In plaats van bij Stones te spelen speelt Cooder deze geweldige mix van soul, folk, country blues en tex-mex. Naar verluid had ie eind jaren 70 zo'n grote schuld dat zijn telefoon werd afgesloten.

Geniet van deze geweldige muziek waar in dit tijdsgewricht geen plek meer voor lijkt te zijn.

Harry
13 februari 2008, 09:43
ik heb ook wat cd's van Cooder. Altijd lekker, zal de filmpjes ook bekijken. Zou mooi zijn als er een dvd van de oude concerten zou komen (of is die er ook?)

Riste
13 februari 2008, 10:17
Ry Cooder zit ook al vele jaren in mijn top 5-lijstje van favoriete gitaristen en hij zal er allicht nooit meer uit verdwijnen.

drap
13 februari 2008, 10:33
Ik ben geen groot Ry Cooder fan, maar ik heb enorm waardering voor wat ie voor elkaar heeft gekregen voor die ouwe mannetjes van de Buena Vista Social Club. Die hadden anders nooit in Amerika kunnen optreden en vandaar uit in Europa. Grote klasse vind ik dat.

Dick Wolkendeck
13 februari 2008, 12:44
Overigens sloeg Cooder een aanbod af om bij de Rollings Stones (!) te komen spelen (Keith wilde hem erin hebben en copieerde Cooders op open akkoorden gebaseerde gitaarstijl). In plaats van bij Stones te spelen speelt Cooder deze geweldige mix van soul, folk, country blues en tex-mex.

Ok, maar ze hebben hem nog wel kunnen strikken voor de solo op Sister Morphine op het album Sticky Fingers. Super.

telecastermaster
13 februari 2008, 13:12
Ok, maar ze hebben hem nog wel kunnen strikken voor de solo op Sister Morphine op het album Sticky Fingers.

Ja, gelukkig maar.:)

Mitch
13 februari 2008, 18:10
Ik ben geen groot Ry Cooder fan, maar ik heb enorm waardering voor wat ie voor elkaar heeft gekregen voor die ouwe mannetjes van de Buena Vista Social Club. Die hadden anders nooit in Amerika kunnen optreden en vandaar uit in Europa. Grote klasse vind ik dat.
Dat -ie ze onder de aandacht heeft weten te brengen is een grote verdienste, ik ben dolblij dat ik een groot zanger als Ibrahim Ferrer heb leren kennen, ik kan er ontzettend van genieten, maar ik vind zijn spel daar ver-schrik-ke-lijk. Totaal niet in verhouding tot de andere muzikanten. Een niet-muzikaal onderlegde vriend van mij omschreef het als "die gitarist lijkt totaal niet vanuit zijn gevoel te spelen" en beter had ik het eigenlijk niet kunnen samenvatten.
Maar ik zal die tips van Peter eens bekijken.

telecastermaster
13 februari 2008, 21:40
Eerlijk gezegd vind ik Buena Vista Social Club ook echt een minder album van hem. Voor mij is Cooder toch vooral een conservator van Amerikaanse traditionele roots-muziek, zoals folk, country blues, soul en tex-mex, die hij in eigentijdse versie speelt. Naast eigen songs speelt Cooder veel songs uit de depressie van de jaren 30 (How can a poor man stand such times and live), en nummers van Woody Guthrie (Do, re, mi), en Leadbelly (Goodnight Irene) uit die tijd. Eigenlijk zijn het gewoon smartlappen. ;)

Maar probeer deze eens:

How can a poor man stand such times and live:
http://www.youtube.com/watch?v=6efQ_GyQW3o

En folk op de mandoline (Going to Brownsville):
http://www.youtube.com/watch?v=VSpKLgwcXD8

Harry
14 februari 2008, 09:40
die nummers staan ook op zijn live-cd uit de jaren '70. Met een heerlijke kroegensfeer, het ultieme muziekmaken!

Kim Wilson
14 februari 2008, 10:00
Ry Cooder is cool!


En even helemaal offtopic:
Telecastermaster, rij jij heel toevallig een roodmetallic Nissan Primera station?

telecastermaster
14 februari 2008, 10:56
die nummers staan ook op zijn live-cd uit de jaren '70. Met een heerlijke kroegensfeer, het ultieme muziekmaken!

Ja "Showtime". Mijn favoriete album.


Telecastermaster, rij jij heel toevallig een roodmetallic Nissan Primera station?

Nee, ben prinicipeel anti-auto. Rij op een zwarte fiets.

Kim Wilson
14 februari 2008, 10:58
Nee, ben prinicipeel anti-auto. Rij op een zwarte fiets.
Oké, dan heb ik jou dinsdagmiddag op de A4/A12 dus niet gezien. Nou ja, maakt ook niet uit. :satisfie:

Harald
14 februari 2008, 11:12
Ja "Showtime". Mijn favoriete album.
Ik heb een (duitse uitgave) live plaat, met 6 nummers, Jesus on the Mainline, Crazy bout an automobile, Look at Granny Run, School is out, Alimoney,en If Walls Could Talk

Iemand die ooit op CD tegengekomen toevallig? Vond ik vroeger leuker nog dan showtime, al zou ik daar nu misschien anders over denken. Chicken Skin Music pas nog eens gehoord, en die is toch ook erg leuk.

Ry Cooder hoort bij een kleine club muzikanten waar ik smartlappen wel van kan waarderen. Net als Tom Waits. Hij doet dat toch heel anders dan die Hollandse smartlappen en meebrul zangers...

Dat laatste concert op youtube had ik op video... slechte kwaliteit door gammele videorecorder, en op een gegeven moment is de band gebroken... Is dat eigenlijk op dvd te krijgen. Zit heerlijk materiaal bij.

LuukieRayVaughan
16 februari 2008, 16:04
Geniale kerel! Wat ik ook een heel mooi nummer vind is: Feelin' Bad Blues. Wat kan die kerel goed slideguitar spelen zeg.

arjanb01
16 februari 2008, 16:37
Vet vet en nog es vet, ik krijg echt goosebumps van deze man ! Vooral dat concert van 1987 is erg goed. Goeie band, goeie zangers, alles goed....
Dit kietelt mn oren echt, is dit op dvd, mensen ? Zo ja, waar te koop ! Ga ik het meteen halen !