PDA

View Full Version : Marshall 1974x handwired



rafke182
12 februari 2008, 17:14
Iemand de marshall 1974x al eens getest?

Nielsje
12 februari 2008, 17:18
Iemand de marshall 1974x al eens getest?

Zoekfunctie + slotje

rafke182
12 februari 2008, 18:41
Heeft mij geen reseultaten opgeleverd en daarmee post ik het hier. :sneaky:

Barré
12 februari 2008, 18:57
De handwired heb ik niet getest. De gewone wel, naast mijn originele 69'er.
Wat wil je weten?

bentium
12 februari 2008, 19:08
ik heb er eentje zelf gebouwd

wat wil je idd weten :)

Jellyfish00
12 februari 2008, 20:10
Wat is het hele boeiende aan handwired? Een machine lijkt me nauwkeuriger..

Ash ketchum
12 februari 2008, 20:14
Wat is het hele boeiende aan handwired? Een machine lijkt me nauwkeuriger..
Het is hetzelfde als met een normale productie gitaar en een handgebouwde gitaar. Die laatste kan net dat ene beetje MOJO meer hebben.

Mitch
12 februari 2008, 20:16
Ja, alles op zo'n flimsy printplaatje van een millimeter dik is echt vééél beter man :chicken:

Tristan heeft de 1974x getest, even wachten op zijn reactie.

Eko
12 februari 2008, 22:53
Een circuitboard ( printplaat) wordt gebruikt als goedkope manier van maken. Het kan in grote getale ( eenvoudig) gemaakt worden. Het heeft ook een nadeel of wat. De solderingen liggen vrij dicht op elkaar wat storingen in de handwerkt. Ook het hebben van buisvoeten op een printplaat zou trillingen verhogen. Reparatie is lastiger en soms te duur.
Een point-to-point versie is eigenlijk de meest ideale manier. Er zit geen andere verbinding tussen de onderdelen dan een soldering. Alle onderdelen zijn eenvoudig te vervangen en het vervangen op zich is ook goedkoper.

Ik heb een aantal keren op de handwired serie zitten spelen. Het zijn prachtige tonemachines. Absoluut niet te vergelijken met andere series. Werkelijk iedere noot die je speelt hoor je. Goed of slecht. Voor mijn stijl ( blues) zijn het prachtige versterkers. Als je wilt weten waarom ik er geen heb.......ik heb zelf een amp laten bouwen. De 2e amp laat ik ook weer bouwen. Geen seriebakken meer voor ondergetekende.

E-J
13 februari 2008, 10:32
Een circuitboard ( printplaat) wordt gebruikt als goedkope manier van maken. Het kan in grote getale ( eenvoudig) gemaakt worden. Het heeft ook een nadeel of wat. De solderingen liggen vrij dicht op elkaar wat storingen in de handwerkt. Ook het hebben van buisvoeten op een printplaat zou trillingen verhogen. Reparatie is lastiger en soms te duur.
Een point-to-point versie is eigenlijk de meest ideale manier. Er zit geen andere verbinding tussen de onderdelen dan een soldering. Alle onderdelen zijn eenvoudig te vervangen en het vervangen op zich is ook goedkoper.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat een merk als Marshall printplaten gebruikt bij versterkers van 1500 euro... maargoed dat is weer een andere discussie :)

Sommige versterkers met printplaten hebben daar best vaak kuren mee. Solderingen zitten dicht bij elkaar en kunnen door al die trillingen losraken. Ik heb dat meerdere malen gezien bij bijvoorbeeld Fender Hot Rods... de mijne had het volgens mij ook.

Ik ben benieuwd naar de reactie van Tristan, mocht 'ie nog komen.

DaveItUp
13 februari 2008, 11:00
Ik geloof er niet zo in dat ptp vs pcb verhaal. Als er een goede pcb met goed soldeerwerk inzit moet t weinig uitmaken qua sound lijkt mij.

Rutger
13 februari 2008, 11:07
Het maakt uit, maar als je tevreden bent met je printplaat amp, wie kan daar dan iets tegenin brengen?

Ik zie het voordeel van PTP vooral in het feit dat het makkelijk in onderhoud en modificaties is. PTP is daarom ook duurzamer. Maar als je daar weinig waarde aan hecht, dan weegt het mijns inziens ook niet op tegen de kosten.

ponq
13 februari 2008, 11:54
95% van het gepraat over handwired vs pcb etc is mojo/verkoop-praat. Een goeie printplaat kan gelijk zijn aan een goeie handwired. Net zo als een slechte printplaat even slecht kan klinken als een slechte handwired.

printplaten zijn geschikter voor massa productie, dus logischerwijs zul je daar ook meer foutjes in terug gaan vinden. (nl, grotere populatie).

Ma goed, ga lekker af op je oren.

mijn 2 eurocenten

Tristan
13 februari 2008, 12:27
Tsja, handwired, mij maakt het in principe geen reet uit...
Wat men tegenwoordig 'handwired' noemt hoeft ook helemaal geen handwired te zijn, kijk maar naar die nieuwe Vox serie...
Bij Marshall is het gelukkig wel echt handwired dus je krijgt wel waar je voor betaalt...
Waarom ik toch de Marshall handwired gekocht heb en geen gewone Marshall, simpel, die amps klinken naar mijn idee gewoon veel beter, of dat met het handwired gebeuren te maken heeft weet ik niet...
Het is overigens wel waar dat handwired amps wat makkelijker te servicen zijn voor amptechs, dus dat is wel een voordeeltje...
Het voordeel van Marshall ten opzichte van een minder bekend merk is dat je een Marshall wat sneller doorverkocht krijgt en misschien wat meer restwaarde overhoudt...

Dan nu ontopic, over de 1974x...
Mooie amp, cruncht lekker...
De twee kanalen jumperen gaat niet zo makkelijk omdat ze uit fase staan, maar met een speciaal snoertje schijnt het wel te moeten lukken...
De tremolo is wel mooi en muzikaal maar eigenlijk onbruikbaar op dit type amp, deze amp heb je om te crunchen en met crunch hoor je de tremolo niet zo duidelijk, wat mij betreft dus geen meerwaarde...
Bovendien heeft de amp naar mijn gevoel echt te weinig laag, het is een 1x12 openback combotje met een Heritage G12M erin en dat hoor je wel, een G12M doet het naar mijn idee toch beter in een closed back cab, 2x12 of 4x12...
Ik ben wel benieuwd hoe 'ie zou klinken met een G12H of een Heritage G12H, waarschijnlijk heeft 'ie dan wel een wat lekkerder laag maar misschien ga je die zoete crunch dan wel weer een beetje missen...
De 2061x is cleaner, heeft meer ballen en als 'ie eenmaal cruncht dan Rockt het echt heel lekker, maar de 1974x cruncht wat makkelijker en klinkt wat zoeter...
Damn, zou 'm echt een keer moeten proberen met een (Heritage) G12H erin...
Misschien dat ze bij Marshall gewoon een fout hebben gemaakt, want de 2061x vind ik juist lekkerder klinken met de Heritage G12M (en er zijn meer mensen die er zo over denken), daar leveren ze in de bijbehorende kast de gewone G12H erbij en bij de 1974x is het precies andersom, dan zetten ze de Heritage G12M erin maar denk ik dat de (Heritage) G12H beter zou zijn... :D

Chris Winsemius
13 februari 2008, 12:40
+1!

Ik heb nog nooit iemand horen klagen over de printplaat in een Soldano SLO100 en de meeste DIY-clones zijn ook v/e nagebouwde printplaat voorzien.
In bepaalde pcb vs. ptp verhalen op internet wordt niet puur de manier van montage vergeleken maar ook/vooral de gebruikte onderdelen.
(Zoiets van: Ja, ik heb m'n reïssue JTM45 ptp gemaakt, sozo caps gebruikt, sprague bias-elko's, juiste circuit-waarden, andere buizen juist gebiased en nog 'n andere trafo's d'r ingeschroefd... nu klinkt ie veel beterder... [de vetgedrukte items hebben het meeste invloed gehad])

De enige 100% vergelijking zou je moeten doen door in beide gevallen precies dezelfde onderdelen en layout te gebruiken en dat heb ik nog niet gezien.

Ptp is meestal (maar echt niet altijd!) sneller te modificeren of te repareren maar pcb (mits goed printplaat materiaal, type soldeer en manier van bestukken/solderen en layout/dikte koperbanen) zorgt ip. er voor dat amps constanter klinken als exemplaren vergelijkt.

Chris Winsemius
13 februari 2008, 12:42
Misschien dat ze bij Marshall gewoon een fout hebben gemaakt, want de 2061x vind ik juist lekkerder klinken met de Heritage G12M (en er zijn meer mensen die er zo over denken), daar leveren ze in de bijbehorende kast de gewone G12H erbij en bij de 1974x is het precies andersom, dan zetten ze de Heritage G12M erin maar denk ik dat de (Heritage) G12H beter zou zijn... :D

Vroeger waren het M20s in beide gevallen met misschien 'n alnico in de eerste 18 Watters.

Rutger
13 februari 2008, 12:44
Toch hoor je vaak van amptech's dat ze hun vingers liever niet branden aan pcb-amps (ter reparatie of modificatie). Of geldt dat alleen voor bepaalde amps?

heavy-metal-thunder
13 februari 2008, 12:49
Ik heb de 2061 nog niet gehoord, enkel de 1974x HW. Er staat er eentje op muziek.2dehands.be te koop en ben hem gaan testen. Ik vond het een knappe versterker, handig, compact, reageert uiterst goed op pedalen.... zou hem willen kopen, maar dan moet ik één van mijn vintage marshalls verkopen... en dat ligt gevoelig.

Ondanks zijn 18W is hij toch krachtig genoeg om in groepsverband mee te spelen. Als je stevigere rock zou willen spelen, dan zou ik er een closed back cabje met een G12H30 onder zetten, voor extra laag. Qua sound krijg je er een mooi Marshall clean uit over een lekkere crunch tot zelfs richting JMP 2204. Uiteraard heb je niet dag dreunend laag van een 2203 met een 4*12, maar op aanvaardbare geluidsniveaus klinkt deze laatste ook niet optimaal.

Mitch
13 februari 2008, 12:52
Volgens mij was dat vooral de vintage politie die daar over klaagde :satisfie:

Pepe
13 februari 2008, 13:00
Weet iemand zich nog die test van Guitarplayer te herinneren, de combo shootout met 25 boutique amps?
Er zat 1 combo tussen, de Elextroplex Rocket, die gebruik maakte van een printplaat: het bleek een favoriete amp van de testers te zijn.
Comment: a good designed amp can sound spectaculair, handwired or not.

In de shootout zaten amps van o.a Matchless, Fender Vibroking, Budda, DR. Z, Holland, Victoria, Toneking enz enz.

Tristan
13 februari 2008, 13:28
@Pepe:
Ja, maar ja, goed, bij de Guitar Player kwam in zo'n soortgelijke test ook de VHT Pittbull 45 als een van de betere uit de bus en dat vind ik een kloteamp dus wat die gasten van de Guitar Player vinden hecht ik weinig waarde meer aan...
Het blijven natuurlijk Amerikanen he, en semi-pro gitaristen, die aaien een gitaar vaak in plaats van er echt op te spelen, stugge amp die je dan nog laat klinken alsof je Rockt hoor... :D

@heavy-metal-thunder:
Ik weet het niet, een extra cab meezeulen is wel kut, dan kan je net zo goed of beter een 2061x met een cab kopen denk ik...
De optie om in plaats van de Heritage G12M er een (Heritage) G12H in te zetten lijkt me veel praktischer...

@Chris:
Ik weet dat de Heritage G12M's in deze amps 'vintage correct' zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd te betekenen dat het 't beste klinkt...
Overigens vind ik de gewone G12H ook wel lekker klinken in combinatie met de 2061x hoor, de Heritage G12M's hebben wel mijn voorkeur omdat ze gewoon wat ronder klinken...
Mijn standpunt blijft dat die enkele Heritage G12M in dat open back combotje gewoon niet genoeg onderkant aan de sound van de amp meegeeft...
Een Alnico Blue (waarop volgens mij de Alnico speakers in vroege Marshall amps weer gebaseerd zijn) zou ik ook niet in de 1974x zetten, wordt denk ik al gauw te schreeuwerig...

Chris Winsemius
13 februari 2008, 17:49
Toch hoor je vaak van amptech's dat ze hun vingers liever niet branden aan pcb-amps (ter reparatie of modificatie). Of geldt dat alleen voor bepaalde amps?

Dat zal ook per tech verschillen.
Qua mods is het hier 50/50 qua pcb/ptp.

Wel moet ik zeggen dat ik over 1 (ingrijpende reïssue tweed Bassman)mod nog wat twijfel om die zoals voorheen (aanpassing pcb, andere trafo/choke) aan te bieden of de amp gelijk maar ptp te maken. Loshalen pcb's, aanpassen en weer terugplaatsen kost ietsje meer tijd dan dezelfde handeling met 'n ptp-board maar als modificatie an sich zorgt zo'n board+onderdelen+potmeters+bouw/montagetijd uiteindelijk voor meer kosten. Voordeel is wel dat ik grotere/"betere" onderdelen kan gebruiken en ietsje meer "ruimte" heb voor andere tweaks/etc.

heavy-metal-thunder
13 februari 2008, 20:57
@Pepe:

@heavy-metal-thunder:
Ik weet het niet, een extra cab meezeulen is wel kut, dan kan je net zo goed of beter een 2061x met een cab kopen denk ik...
De optie om in plaats van de Heritage G12M er een (Heritage) G12H in te zetten lijkt me veel praktischer...

.

Absoluut, het blijft extra sleurwerk. Maar toch: heeft het een voordeel. In kleinere kringen/kroegen heb je echt wel voldoende aan de combo op zich. en die weegt echt geen drol. Ik zou het vooral doen om meer body te creëren, meer laag. Ik speel van funky, over pop, maar ook echt heavy stuff. Maar misschien is topic starter helemaal niet uit op potige rock?

btw: ik spreek niet tegen dat de 2061 met bijpassend cab beter klinkt, ik heb deze nog niet gehoord.

Tristan
14 februari 2008, 04:39
Ik zeg niet dat 'ie beter klinkt, hooguit anders...
Toch zou ik, als je alleen de combo wil gebruiken je dan aanraden in plaats van gelijk een closed back 2x12 cab erbij aan te schaffen eerst een (Heritage) G12H in de combo te zetten, ik denk echt dat je op den duur de onderkant in je geluid wel gaat missen met alleen die enkele G12M, maakt niet uit wat voor muziek je speelt...
Dan zou je later alsnog een 2x12 cab erbij kunnen kopen, met Heritage G12M's erin, dan heb je volgens mij echt een fantastische combinatie te pakken...