PDA

View Full Version : Het "Welke speaker?" topic



Rutger
12 februari 2008, 12:56
Zo, om met de titel maar gelijk een algemeen speaker-topic in het leven te roepen: ik heb een "welke speaker bij deze combo"- vraag :)

Ik ga op zeer korte termijn bij Ceriatone een Trainwreck Liverpull 36W buizenamp bestellen (voor een idee: http://youtube.com/watch?v=j6VAipqeIpo&feature=related).
Op mijn verzoek plaatst hij hem in een 1x12 open back combo, dat is voor mij vooral om praktische redenen. Mocht het in de toekomst nodig zijn, kan ik er altijd nog een cab op aansluiten.

Nou werkt dat ding fantastisch met Greenbacks, maar je raad het al, één Greenback heeft te weinig vermogen voor deze amp. Ik moet dus iets anders uitzoeken, maar dat is nu juist het lastige met speakers: je kunt ze niet zomaar ergens op testen. Daarom graag advies op basis van jullie ervaringen.

De Liverpull is een zeer dynamische één kanaals versterker: gaat van clean naar bakken gain door aan je volumeknop te draaien. De sound ligt, kort door de bocht, tussen old school Marshall en Vox in. De amp is dus een one-trick-pony die, als je er goed mee om kunt gaan, eigenlijk toch weer heel veelzijdig is.

Wat ik zoek, is een zeer dynamische speaker van circa 50W, die zowel een rauw clean als volle leadtone goed gearticuleerd weergeeft. Karakter moet warm zijn, beetje punchy bas, een klassieke bite in het midden, en een rond hoog. En dat allemaal in een open back combo.

Bij mij komen de volgende (Celestion) speakers in me op:
- Alnico Gold: helaas ver boven mijn budget;
- Classic Lead 80: weleens in een Fender Pro amp gehoord, klonk goed;
- V30: wisselende ervaringen mee, de ene keer te schel, andere keer best goed;
- Century Vintage: nooit gehoord, maar schijnt in de Vox AC30 goed te werken.

Ik heb overigens nog een oude Celestion G12H 55Hz liggen, die op zich aan mijn wensen kan voldoen. Probleem is echter dat ie 30W is, dus net te weinig. Ik zou m wel kunnen gebruiken, maar ik ben bang dat ik die kostbare speaker in een onbezonnen ogenblik zou kunnen opblazen. Of zeggen jullie dat t wel mee zal vallen?

Alle suggesties zijn welkom, maar vertel me er a.u.b. wel bij waarom jouw advies het beste lijkt!

bass blom
12 februari 2008, 12:59
trainwreck, mijn all time favo youtube filmpje :cheerup:

http://nl.youtube.com/watch?v=Y2_12Ler9B8

greenbacks dus in dat filmpje..

Nielsje
12 februari 2008, 13:10
Misschien is een G12-65 Herritage wat voor je? Ik zie dat je in Den Haag woont, je kan altijd ff testen als je wil :)

Jimwoud
12 februari 2008, 13:13
trainwreck, mijn all time favo youtube filmpje :cheerup:

http://nl.youtube.com/watch?v=Y2_12Ler9B8

greenbacks dus in dat filmpje..
Klinkt heel vet inderdaad. Wel af en toe een beetje modderig lijkt het.

qua speaker. Ik heb er niet veel verstand van maar die Celestion G12-65 schijnt toch wel een beetje greenback achtig te klinken, alleen kan hij meer vermogen hebben. Of een Eminence Private Jack(ofzo?) zelfde verhaal.

EDIT: Niels was me voor.

bass blom
12 februari 2008, 14:33
Klinkt heel vet inderdaad. Wel af en toe een beetje modderig lijkt het.


dat komt door die verrekte humbuckers joh :D

Rutger
12 februari 2008, 15:04
Hehe ja, voor de lading gain valt het modderige mij nog erg mee :)

G12-65... geen ervaringen mee. Doet ie het goed in een open back combo?
Het blijft natuurlijk een smaakkwestie, maar ik vraag me af of greenback liefhebbers ook van deze speaker houden?

future2future
12 februari 2008, 15:09
Die g12-65 zitten ook in de half open back Hook cabs en schijnen erg goede speakers te zijn! Landau gebruikt ze ook

Rutger
12 februari 2008, 15:38
Bouwt Hook dan cabinets? Kan er niks over vinden.

Jimwoud
12 februari 2008, 15:43
Humbuckers of niet, voor mij geen modder he. Maar het klopt wel, tis natuurlijk geen moderne highgain bak die niet zo snel modderig word.

Trouwens die g12-65's nieuw zijn aardig aan de prijs. tweedehands kun je er nog wel mazzel mee hebben denk ik.

Rutger
12 februari 2008, 15:58
Jup, nog best prijzig als ik zo rondkijk. Dan lijkt die Eminence ook wel een goeie partij. Iemand ervaring met deze speaker? Ik geloof niet zoveel van het Amerikaanse enthousiasme op Harmony Central....

Lexvandoef
12 februari 2008, 16:00
Ik heb 2 g12-65's gehad in mijn open back jmp combo. Ze klonken erg goed, beter dan de speakers die er eerst in zaten.

Ze zitten nu in een gesloten 2x12 cab, vind ik toch net iets fijner.

2dehands zijn ze best goed te doen, je moet ff zoeken, maar doordat ze nog niet heel erg gehyped zijn zijn ze nog wel te betalen.

Edit: qua klank hebben ze inderdaad veel weg van greenbacks, ze hebben iets meer hoog vind ik, zijn wat minder muffled dan sommige greenbacks.

Rutger
12 februari 2008, 16:38
Okay, G12-65 it is :) Maar even marktplaats in de gaten houden...

Mitch
12 februari 2008, 20:23
Nou, ik zou gewoon voor die oude H30 gaan. Het lijkt me sterk dat je je 36watter (het is ook maar een opgave hè, neem het met een korreltje zout) langdurig vol open gaat laten blèren, want dan ben je al lang en breed doof, vóórdat je je speaker eruitknalt.
Ik heb zelf een Heritage H30 in een open back 1x12 en in combinatie met een beamblocker geeft dat ding echt een onverwacht goede sound, echt ruimtevullend. Voordeel is ook met een open back plus een beam blocker dat je de hele zooi niet meer op een standaard hoeft te zetten, gewoon op de grond, je hoort alles prima.

Rutger
13 februari 2008, 09:51
Ja, ik denk dat ik die G12H sowieso nog even hou, dan kan ik testen en vergelijken.

Wat is dat trouwens met die 15Ohm tegenwoordig? Celestion heeft ineens een hoop speakers in 15Ohm uitvoering, wat is daar het nut van?

k Heb overigens een site gevonden met heel scherpe prijzen voor Celestions, voor wie nog op zoek is:
Lean-Business (http://www.lean-business.co.uk/eshop/index.php?main_page=index&cPath=14)

diengeman
13 februari 2008, 11:06
Welke kosten komen hier nog allemaal bij om ze in nedeland te ontvangen?

17 voor 1 speaker
plus 3 voor elke volgende speaker.

En over het totaalbedrag nog 17,5%

Dus als 2 speakers hebt voor een totaalbedrag van 265 euro, dan kom ik op de volgende kosten:
265 + 20 + 49,88(17,5%) = 334,88.

Klopt dit?
Of komen er nog meer kosten bij omdat ze vanuit een ander land komen?

En wat is dan het complete totaalbedrag in EURO'S voor deze 2 speakers van 265 op het moment ze bij je thuis worden afgeleverd?

jerome
14 februari 2008, 22:47
ik zou in eerste instantie die 30 watter erin gooien en eens voorzichtig proberen.
Goed luisteren, je hoort heus wel wanneer de speaker het moeilijk krijgt.
Je blaast heus niet zomaar op!
En daarna geen concessies doen en doorsparen voor een Alnico Gold of voor een (gebruikte) cab met 2 Blue of 2 Silver alnico's.
Naar mijn smaak 1000 x beter dan die Greenbacks...
Meer dynamiek, meer diepte, meer grom en mooier hoog en veul meer karakter naar mijn mening.
Ik vind zelf veel Greenbacks vlak en krasserig klinken

Er schreef btw pas iemand op het forum dat ie een nieuwe Blue en een nieuwe Gold had gekocht in Engeland via internet voor echt hele scherpe prijzen....

Rutger
10 maart 2008, 12:41
Hey,

k Heb besloten toch de G12H's te verkopen en direct voor een 50Watter te gaan. Ik vertrouw het toch niet helemaal met een te laag wattage speaker, als ik hem opblaas kan ik er namelijk helemaal niks meer mee en dat zou zonde zijn van zo'n mooie oude speaker.

Een Gold is me overigens echt te duur, het zal echt wel een supergoeie speaker zijn maar ik heb er het geld niet voor over....

Maar goed, komt toch die G12 Century Vintage weer even voorbij. Ik heb er totaal geen ervaringen mee, maar het lijkt me altijd al een interessante speaker. Vooral het gewicht is natuurlijk erg prettig voor de rug, maar als ik de reviews lees is ie soundwise ook zeker interessant. Ik hoor er echter in het normale leven nooit iemand over, je komt ze zelden tegen en ik denk dat de gemiddelde gitarist er toch wat te behoudend voor is.

Mijn vraag is uiteraard: heeft iemand ervaring met deze speaker en is hij de moeite waard?

Het belangrijkste voor mij is toch wel dat ie erg dynamisch moet zijn en een strakke bas moet hebben. Ik was voor heen een closedback 2x12 gewend, dus die bas moet nu wat meer uit de speaker zelf komen.

Rutger
13 maart 2008, 15:52
Niemand ervaring met de Century?

Mitch
13 maart 2008, 16:30
Ik ken 'm uit de AC30CC1 en daar vind ik 'm verrassend goed in. Juist ook in het crunchen in het hoog. Michael AE heeft zo'n combo trouwens.
En hij is ook gewoon licht en als je nogal eens moet slepen met die combo is dat niet onbelangrijk...

Rutger
13 maart 2008, 16:55
Thanks! Ik heb Michael al gepmt

Joey Handsome
13 maart 2008, 16:56
Hey,
Het belangrijkste voor mij is toch wel dat ie erg dynamisch moet zijn en een strakke bas moet hebben. Ik was voor heen een closedback 2x12 gewend, dus die bas moet nu wat meer uit de speaker zelf komen.

Dan denk ik weer aan een Classic Lead. Die is natuurlijk niet zo licht als een Century.

Rutger
13 maart 2008, 17:08
Adviseer je die ook boven de G12-65? De Classic Lead staat toch een beetje bekend als 'cleane' speaker, niet direct om mee te scheuren in je combootje. Maar goed, ik kan me vergissen.

Pff, zo irritant dat je niet gewoon ergens met je eigen combootje wat speakers kunt testen....

Joey Handsome
13 maart 2008, 19:30
Ik heb zelf de G12-65 nog nooit gehoord, dus daar kan ik niks over zeggen. Wel dat ik zelf dacht dat een Classic Lead prima mee te scheuren is. Heb er zelf twee in m'n Twin Reverb zitten (cleane bak ja), maar klinkt erg goed met drive/fuzz pedalen. Heb hem ook eens op een Marshall 1960 met V30 en een met G12T75 aangesloten, maar vond de Classic Lead de mooiste.

Strakke bas heeft ie sowieso.

jerome
13 maart 2008, 22:10
Man, als ik jouw topic lees is de Alnico Gold echt verreweg de beste speaker voor jouw; warm, open en onzettend dynamisch!
Dan ga je toch geen concessies doen?
Spaar toch door voor een Gold en gooi voor de tussentijd toch die Celestion G12H die je hebt liggen erin.
Als je zorgt dat je volume beneden standje 6 blijft blaas je hem echt niet op hoor!
En als je goed luistert hoor je het aan de speaker als je tegen het overbelasten aan zit.
En er was BTW laatst iemand hier op het forum die voor een zeer lage prijs een Blue en een Gold via internet in Engeland had gekocht... :cooler:

Rutger
14 maart 2008, 14:02
Ja, dat raadde de helpdesk van Celestion me ook aan... vooral vanwege de dynamiek.

Hm, zo'n Gold is natuurlijk wel geil, klinkt als het antwoord op al uw speakerproblemen. Misschien een 2dehandsje op de kop tikken...

Haha, nou... ik zal er nog ns over nadenken. :)

Rutger
17 maart 2008, 10:45
Oke, ik ben om :) Ik dacht: ik koop m voor m'n custommade Ceriatone amp, dus waarom zou ik bezuinigen!? Met een Gold weet je tenminste zeker dat je goed zit.

Ik heb een Celestion Gold voor een zeer gunstige prijs op MP weten te bemachtigen! Dus kwa kosten valt het ook te overzien.

Bedankt voor alle hulp en begeleiding :)

jerome
17 maart 2008, 19:10
Top man! 8-)
laat je je bevindingen en het resultaat nog aan ons horen?

jacky
18 maart 2008, 13:28
Adviseer je die ook boven de G12-65? De Classic Lead staat toch een beetje bekend als 'cleane' speaker, niet direct om mee te scheuren in je combootje. Maar goed, ik kan me vergissen.

Pff, zo irritant dat je niet gewoon ergens met je eigen combootje wat speakers kunt testen....

Moet je kijken wat daar voor een verkoper voor tijd in gaat zitten.....en je wil wel testen maar niet die uren betalen ....of wel ?

Rutger
18 maart 2008, 13:47
Je kunt toch ook gitaren, versterkers en effectpedalen testen?

Met speakers is dat wat lastiger, oke, maar het zou wel handig zijn als bijvoorbeeld een importeur een testruimte heeft met een aantal cab's met verschillende speakers erin. Eigen versterker erop aansluiten en uitproberen, zou mooi zijn toch! :)

Rutger
15 september 2008, 13:45
Hey,

t Is weer een tijdje later en ik heb de combo alweer een poosje in huis. Ik heb de Liverpull uiteindelijk uitgerust met een Alnico Gold. Geweldige speaker, heel dynamisch en gearticuleerd. Zowel clean als overstuurd komen romig en strak de speaker uit. Ik heb het idee dat ie precies weergeeft wat je erin stopt, wat de speaker ook genadeloos maakt....

En dat is waar de combinatie niet helemaal optimaal is. De versterker heeft van zichzelf namelijk veel mid en hoog, maar is wat bescheiden in de bassen. Met mijn Les Paul is dat geen probleem, die is warm genoeg van zichzelf. Met mijn Strat echter hou ik niets extra's over. Hij doet t dan prima voor de wat klasssiekere rocksound (denk aan bijv. Queen), maar het zwaardere werk en de rondere tonen waar ik op z'n tijd ook wel van hou, is er niet bij. Vooral niet als ik de mastervolume een eindje dichtknijp (wat wel nodig is.... man, wat gaat dit beestje hard!), dan verlies je naast wat volume ook wat diepte.

Ik denk dat ik het daarom met een andere speaker wil proberen. Een speaker wiens spectrum wat meer naar de baskant is verschoven, ietsje warmer van karakter is, maar nog steeds lekker dynamisch. Terugkijkend op dit topic zou het wellicht een Classic Lead 80 of G12-65 kunnen zijn... maar ik heb geen ervaring met deze speakers.

Kunnen jullie mij een eindje op weg helpen? Thanks!

Rutger
16 september 2008, 12:30
BUMP

Iemand tips?

Joey Handsome
16 september 2008, 12:33
Tja, ik kan alleen melden wat ik hierboven ook heb gemeld. Ik zou zo'n Classic Lead proberen. Niet te felle speaker met een goede bas respons. Dynamisch genoeg met die zware magneet. Vind zelf Classic Lead een lekkerdere speaker dan een V30 die me wat schreeuweriger in de oren klinkt. G12-65 heb ik geen ervaring mee.

Rutger
16 september 2008, 15:18
Okay, dat blijft een optie. k Heb inmiddels een afspraak met forumlid erwin_ve om zijn G12-65 kast te gaan testen en hij mijn Gold, ns kijken wat dat wordt :)

Celestion zelf raade mij net als Mitch de G12H30 aan, mits ik op lage volumes speel.... k Heb zelf jaren in volle tevredenheid op oude G12H's gespeeld en eerlijk gezegd denk ik ook dat die speaker wel tegemoet komt aan mijn wensen (t zal de gewenning wel zijn). Maar die versterker gaat zo hard, misschien wel harder dan een Twin, ik durf dat gewoon niet aan....

Nielsje
16 september 2008, 15:42
Waar ben je bang voor Rutger?

Je hoort toch prima wanneer een speaker het zwaar zal krijgen? Je kan natuurlijk ook even een mailtje sturen naar Ceriatone, in princiepe moeten ze weten hoeveel vermogen je d'r uit perst als je de volume knop op '5' zet.
Bovendien is het volume van je versterker voornamelijk afhankelijk van het rendement van je speaker, niet van het vermogen!

Ik heb onder m'n 100 watt top ook 2 x 20 watt speakers zitten..
en daar word ik heel, heel erg gelukkig van!

Rutger
16 september 2008, 15:51
Tje.... en dat gaat goed? Cool :)
k Ben gewoon bang dat de speaker het begeeft, de versterker is namelijk op 5 al op vol volume en daarna komt er alleen nog maar gain bij.

Maar als ik het goed begrijp hoor je het wel en kun je er gewoon op tijd bij zijn voor ie eruit knalt?

k Heb Ceriatone vast een mailtje gestuurd

Nielsje
16 september 2008, 16:00
Tje.... en dat gaat goed?

Het aantal dB is afhankelijk van het rendement van je speaker, en van het vermogen van je versterker:

Voorbeeld bij jouw versterker:

10 log 36 (36 is hierbij het vermogen van je versterker) = 15.6 dB.
Rendement van een G12H speaker: 100 dB
Totaal: 100 + 15.6 = 115.6 op 1 meter afstand.

10 log 15 (iets minder dan de helft van je vermogen) = 11.7 dB
Redement G12H: 100 dB
Totaal: 100 + 11.7 = 111.7 dB

als we dit even berekenen met een G12-65H (97 dB), dan zal kom je uit op 112.6 dB resp. 108.7 dB.

De speaker heeft dus veel meer invloed op het volume van je setje, dan het vermogen van je amp. Je hoeft dus niet zo bang te zijn omdat 'ie zo hard gaat. Een Celestion Gold zit overigens ook op 100 dB.

Natuurlijk heeft de potmeter geen lineaire verhouding tot het vermogen wat je amp d'r uit perst, maar dat kan je dus voor de veiligheid vragen aan Ceriatone. Ik gebruik gewoon m'n oren, en heb m'n volume op 3 a 4 staan gok ik bij een optreden of repetitie.

Chroxy
16 september 2008, 16:05
maar, dan nog? Ik ben niet natuurkundig goed onderwezen..

Als je 2x 20 watt hebt.. = 40 watt..
je hebt een 100 watt versterker... die je nie vol opendraait..

Dan kan je er toch makkelijk overheen gaan?? Wat dus je speakers laat opblazen?

Kim Wilson
16 september 2008, 16:20
Maar ga je met die efficiente speakers je setje ook voluit draaien? Ik denk het niet, als je oren je lief zijn. Twee G12H30's kunnen echt heel veel volume produceren.

Chroxy
16 september 2008, 16:25
ah zo!

Met andere woorden; voordat die 2x20 watt volledig benut worden; staat alles al (vanwege het vermogen) te hard! Danku; ik snap hem :)

Nielsje
16 september 2008, 16:33
Bijna! Rendement is de term ;)


Met andere woorden; voordat die 2x20 watt volledig benut worden; staat alles al (vanwege het rendement) te hard!

Rutger
16 september 2008, 17:21
Oke, ik vat m ook. Andersom gezegd: ondanks dat hij snoeihard gaat op half vermogen, trekt de speaker het volume toch wel zolang het inkomende vermogen de speaker maar niet overstijgt. Am I right?

De Gold is inderdaad een efficiente speaker, zo ook de G12H, dus ik moet wel meer dan genoeg volume overhouden op half vermogen.

Thanks! :)

Eerst nog even die G12-65 testen, en als dat niks wordt dan maar weer op zoek naar een originele G12H 55Hz! (heb m een poosje geleden verkocht :sneaky: )

Chroxy
16 september 2008, 17:42
nee, volgens mij is het meer:

je oren begeven het eerder (vanwege het volume) dan de speaker qua watt volledig wordt benut omdat ze zo'n hoog rendement hebben (danku niels;)) en ze het dus kunnen begeven

Rutger
16 september 2008, 20:40
Hehe oke, I get it ;) Dank!

En als jij het met 40W op een 100W amp kan, kan ik het zeker met 30W.

Kreeg net een mail van Ceriatone, volgens hem moet t ook prima kunnen, het werkelijke outputvermogen van de amp is ietsje meer dan 30W. :)

jerome
17 september 2008, 00:13
Als je m net even te hard zet kan dat gebeuren.
En als je m dan net even zachter zet is het weer weg...
Ikzelf speel al heel lang met een Marshall JMP2203 100 Watt top over een stokoude 40 Watt Vox cab met 2 x 12 inch Celestion Silver Alnico's.
Je hoort wel dat de speakers hard moeten werken maar dat geeft imho een heerlijke dynamiek en een heerlijke sound.
Maar niet elke speaker is hier geschikt voor.
Er zijn ook speakers die echt ruk gaan klinken als ze behoorlijk belast worden.

pol
17 september 2008, 08:41
Bijna! Rendement is de term ;)

het aantal speakers beinvloed het rendement ook, per verdubbeling van de speakers komt er 3db bij.

dus een 4 x 12 met speakers van 100db rendement geeft een cab met 106 db rendement.. zet daar een 100 watt versterker op vol vermogen op en je hebt 126 db.

caliban
17 september 2008, 14:37
het aantal speakers beinvloed het rendement ook, per verdubbeling van de speakers komt er 3db bij.

dus een 4 x 12 met speakers van 100db rendement geeft een cab met 106 db rendement.. zet daar een 100 watt versterker op vol vermogen op en je hebt 126 db.
Ik begrijp de stap tussen 106 en 126 dB niet.

pol
17 september 2008, 14:42
vermogen x 100 = 20db extra

10 log van 1 = 0
10 log van 100 = 2

Nielsje
17 september 2008, 14:44
Ik begrijp de stap tussen 106 en 126 dB niet.

Je had ook een pagina terug kunnen kijken, waar ik een rekenvoorbeeld heb neergezet.

caliban
17 september 2008, 14:53
Je had ook een pagina terug kunnen kijken, waar ik een rekenvoorbeeld heb neergezet.
Oh sorry, ik ging ervan uit dat pol zijn post de enige wetenschappelijke getinte was in dit topic

Rick trodat
17 september 2008, 17:17
Nou, ik zou gewoon voor die oude H30 gaan. Het lijkt me sterk dat je je 36watter (het is ook maar een opgave hè, neem het met een korreltje zout) langdurig vol open gaat laten blèren, want dan ben je al lang en breed doof, vóórdat je je speaker eruitknalt.
Ik heb zelf een Heritage H30 in een open back 1x12 en in combinatie met een beamblocker geeft dat ding echt een onverwacht goede sound, echt ruimtevullend. Voordeel is ook met een open back plus een beam blocker dat je de hele zooi niet meer op een standaard hoeft te zetten, gewoon op de grond, je hoort alles prima.

Dat is nu de reden dat ze nu standaard in de hook cabs zitten. I.p.v. de h-65. Die laatste vind ik persoonlijk net even wat beter klinken. Meer compressed, meer laag. Maar de h-30 geven dat 3-d geluid.