PDA

View Full Version : Hoe hoog stapelen is veilig?



Rude Perception
11 februari 2008, 22:29
Ik heb dus een Marshall DSL401, zoals een aantal misschien zullen weten. Omdat ik hem in de oefenruimte wil gebruiken wil ik een wat voller/meer geluid. Ik dacht eraan om een 2*12 cab te bouwen.

Het enige 'probleem' is dat het er natuurlijk wel goed uit moet zien. Daarom dach ik om als breedte de breedte van de versterker te nemen (57 cm) en als hoogte 75 cm, omdat dat de breedte is van een reguliere top. Dan kan ik bij switchen naar een top de kast nog steeds gewoon gebruiken. Ik bedacht me alleen wel dat het een stapel wordt van 46+75=120 cm, terwijl de breedte 57 cm is. Is dit wel veilig ivm omvallen/omtrillen? Ik zou graag wieltjes onder de cab doen, die kan ik dat zeker maar beter aan de zijkant doen, zodat de stapel niet nog wankeler wordt?
Iemand hier ervaring mee?

Rude Perception
11 februari 2008, 22:56
Shit, ik zie nu dat ik in het verkeerde subforum heb gepost. Sorry! Kan een mod hem even verplaatsen?

Lexvandoef
11 februari 2008, 23:00
Het kan wel gewoon, je moet natuurlijk niet tegen je stack aan stoten.

Live zet ik mijn ac15 vaak bovenop mijn 2203 stackje, gaat ook prima!

Rude Perception
11 februari 2008, 23:09
Het kan wel gewoon, je moet natuurlijk niet tegen je stack aan stoten.

Live zet ik mijn ac15 vaak bovenop mijn 2203 stackje, gaat ook prima!

Maar dan staat er een breede basis onder. Daar zat m'n twijfel een beetje. Ik bedenk me nu dat een stack ook niet bepaald diep is, dus dat daar sowieso al een zwakker punt zit. Is het trouwens een goede verondersteling dat m'n geluid beter over zal komen bij optredens als ik zo'n hoge stapel maak? (doordat de bovenste speaker op oorhoogte/hoger zit)

Lexvandoef
11 februari 2008, 23:14
Ja oke, maar hij is ook niet zo diep. Als je een gewone stack (die zijn ook niet zo diep) van voren duwt dan istie ook een stuk wankeler dan als je aan de zijkanten duwt.

JohnLord
11 februari 2008, 23:36
Oorhoogte ervaar ik niet als prettig. Iets lager is beter. 1,20 meter is prima denk ik. Als je nauwkeurig stapelt kan het makkelijk. Ik heb mijn spullen tot 1,75 meter gestapeld (2x flightcase, 2x12 cab en bovenop Blackmore top).

Rude Perception
11 februari 2008, 23:48
Oorhoogte ervaar ik niet als prettig. Iets lager is beter. 1,20 meter is prima denk ik. Als je nauwkeurig stapelt kan het makkelijk. Ik heb mijn spullen tot 1,75 meter gestapeld (2x flightcase, 2x12 cab en bovenop Blackmore top).

Ik bedoelde niet oorhoogte voor mij. Dat lijkt me verschrikkelijk, zo dicht bij de versterker. Ik dacht meer aan 1,20+0,50 (podium) = 1,70 voor het publiek. Dat staat natuurlijk een stuk verder van de versterker af, lijkt me een stuk minder vervelend dan.

B_2_the_a
12 februari 2008, 00:26
gewoon 12 hoog ;)

-Heineken-
12 februari 2008, 02:17
Ach joh, zo veel gasten hebben een full stack, heb er nog nooit een zien omvallen, weegt allemaal zwaar genoeg.

Kim Wilson
12 februari 2008, 06:59
Ik denk dat ie eerder voor- of achterover valt (diepte max. 30 cm) dan opzij, denk je ook niet? :)

ben vanhoof
12 februari 2008, 17:10
Ik bedoelde niet oorhoogte voor mij. Dat lijkt me verschrikkelijk, zo dicht bij de versterker. Ik dacht meer aan 1,20+0,50 (podium) = 1,70 voor het publiek. Dat staat natuurlijk een stuk verder van de versterker af, lijkt me een stuk minder vervelend dan.

Hangt er maar vanaf op wat voor een podium je speelt. Op erg grote podia zal het publiek hier geen last van hebben, maar in cafe's toch zeker wel.

JohnLord
12 februari 2008, 19:14
Als je over een PA speelt, en dat doen wij altijd, hoef je het alleen voor jezelf goed te doen. Het publiek wordt dan bediend door de PA speakers, die toevalligerwijs vrijwel nooit op oorhoogte staan. Als je onversterkt speelt werkt een 4x12 slanted cabinet op wielen perfect voor zowel jezelf als toehoorders, is mijn ervaring uit het verleden.

Lord Abortion
15 februari 2008, 08:58
Ik heb op mijn slaapkamer een tijdje een 4x12, 2x12 en twee heads gehad, allemaal opeen gestapeld (jaja, een beetje overkill). Nooit problemen gehad met de stabiliteit.

pannekoek
15 februari 2008, 11:40
Ach joh, zo veel gasten hebben een full stack, heb er nog nooit een zien omvallen, weegt allemaal zwaar genoeg.


http://www.youtube.com/watch?v=V4ffuQVhoBc&feature=related

kijk maar bij 1:55