PDA

View Full Version : poging 2: fender element in gitaar bouwen



dr miranda
11 februari 2008, 17:10
aangezien mijn vorige thread gesloten is omdat men mij aanzag voor een kloon of iets, probeer ik het nog maar eens..

ehm ik vroeg mij dus af of het slim was fender elementen in een gitaar te stoppen om een beter geluid te krijgen, ik hoef geen andere gitaar want deze gitaar speelt te gek en ziet er supertof uit (hijs kanariegeel) alleen het geluid is wat tam en flets... er zit een humbucker element in helemaal tegen de onderkant aan... als ik nu wat hout uit frase en er 2 fender elementen inzet, dan krijg je toch vanzelf een veel mooier geluid, t zal niet identiek zijn aan fender maar dan heb je toch wel dat mooie fender geluid? Overigens speel ik al een tijdje ja..

graag hoor ik van jullie wat tips enzo


p.s. ajb niet weer de topic sluiten ik ben geen kloontje en ja ik ben vandaag jarig :)


p.s.2 http://www.gitaar.net/wiki/index.php/Encyclopedie/PolePieces zon element zit er in

nevyn292
11 februari 2008, 17:12
geweldig, een jarige kloon!!


zoals je al eerder vermeldde in het andere topic, het is een stagg


stagg's zijn niet cool, die stinken


al rekening mee gehouden als als je moet gaan frezen je dan lelijke plekken krijgt?


en heo oud ben je geowrden? :hippie:

Rexke21
11 februari 2008, 17:13
Stagg verkope, spare voor n fender, geen andere elementen meer nodig dan ...

Lexvandoef
11 februari 2008, 17:14
hij/zij is 26 geworden :hippie:

Ik denk trouwens niet dat je geluid er veel beter op wordt, ik heb ook een stagg gehad, en daar kan je nou eenmaal niet heel veel aan verbeteren omdat het in de basis als niet zo'n hele goeie gitaar is, sorry.

dr miranda
11 februari 2008, 17:16
jah ik ben timmerman dus ik kan wel een beetje met hout overweg..
en wat is er zo slecht aan een stagg?

Lexvandoef
11 februari 2008, 17:18
jah ik ben timmerman dus ik kan wel een beetje met hout overweg..
en wat is er zo slecht aan een stagg?

Het hout is gewoon van niet al te beste kwaliteit, en dat is toch wel een vereiste van een goede gitaar. De rest kan je idd upgraden, maar de basis van een stagg is gewoon niet al te goed. Niet het upgraden waard vind ik.

Rexke21
11 februari 2008, 17:18
Het wil niet zegge dat je een goede timmerman bent dat je dan van een stagg een goede gitaar kunt maken
Zoek maar eens op het forum achter stagg, je zal wel vinden waarom deze zo afgekeurd word ...

gerritje tralalalala
11 februari 2008, 17:21
ondanks dat het een stagg is zou ik misschien lace sensors proberen.
zijn dan wel geen echte fender elementen maar klinken wel geweldig en geen last van brom/ruis

no 1 hops
11 februari 2008, 17:24
dr miranda
bespaar je die uitleg, want daar word je niet vrolijk van want er zijn hier nogal wat mensen die niet kunnen begrijpen dat er evt een goede stagg bij kan zitten.

als jij die gitaar te gek vind spelen, maar het geluid knudde vind is er alle reden om daar nog wat leuks van te maken, vooral omdat je zelf handig genoeg bent.

hoever je daarin wilt gaan kun jij alleen inschatten en de inhoud van je portemonee.
echte fender pups zijn redelijk prijzig, maar er zijn genoeg alternatieven die minder duur zijn en ook nog goed klinken.
en hoe mooi of hoe gek je het wilt maken, dat is aan jouw.

zie hier mijn creatie en voor de ander een gedrocht
van een verry verry cheapocaster, nog goedkoper als de stagg
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/klaar1.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/detail.jpg

dus laat je niet weerhouden, gewoon je eigen gang gaan

Dweezman
11 februari 2008, 19:17
Joh, ik denk dat je met een setje betere pups die Stagg echt wel beter kan laten klinken, en waarom niet als je met veel plezier er op speelt. Terecht merkt men op dat het wellicht de investering niet waard is, maar dat bepaal je lekker zelf. Je kunt de elementen altijd 'meenemen' naar een andere gitaar, die Stagg is na de operatie toch vrijwel niets meer waard. Juist omdat je timmerman bent, èn die Stagg weinig waarde representeert kun je vlgns mij lekker 'oefenen' en uitproberen op dat ding.


Probeer goedkoop een gebruikt setje pups te scoren (GFS's?) en knutselen maar!

post wel ff foto's van het proces, vinden we leuk hier ;-)

Orpheo
11 februari 2008, 19:24
aangezien mijn vorige thread gesloten is omdat men mij aanzag voor een kloon of iets, probeer ik het nog maar eens..

ehm ik vroeg mij dus af of het slim was fender elementen in een gitaar te stoppen om een beter geluid te krijgen, ik hoef geen andere gitaar want deze gitaar speelt te gek en ziet er supertof uit (hijs kanariegeel) alleen het geluid is wat tam en flets... er zit een humbucker element in helemaal tegen de onderkant aan... als ik nu wat hout uit frase en er 2 fender elementen inzet, dan krijg je toch vanzelf een veel mooier geluid, t zal niet identiek zijn aan fender maar dan heb je toch wel dat mooie fender geluid? Overigens speel ik al een tijdje ja..

graag hoor ik van jullie wat tips enzo


p.s. ajb niet weer de topic sluiten ik ben geen kloontje en ja ik ben vandaag jarig :)


p.s.2 http://www.gitaar.net/wiki/index.php/Encyclopedie/PolePieces zon element zit er in

fenderpickups kosten soms tegen de 300 euro. Om dat in een gitaar van NEGENTIG euro te stoppen, met wat pech, vind ik absoluut zonde (van het geld).

ik zou voor 300 een leuke strat kopen, eentje gemaakt in japan ofzo. of een leuke squier.

bass blom
11 februari 2008, 19:26
maar heb je hem vandaag voor je verjaardag gekregen? :eek:

Jellyfish00
11 februari 2008, 19:32
maar heb je hem vandaag voor je verjaardag gekregen? :eek:
Lekker, heb je hem net, vind je hem al bagger..

dr miranda
12 februari 2008, 17:51
jeetje 300 voor die elementen is wel duur, zijn er goedkopere alternatieven die net als of een beetje als fender klinken, ik vind dat geluid zo kinky

bass blom
12 februari 2008, 18:15
jeetje 300 voor die elementen is wel duur, zijn er goedkopere alternatieven die net als of een beetje als fender klinken, ik vind dat geluid zo kinky

tuurlijk, ze zijn er vanaf ongeveer een 10tje per stuk.

Spitfire
12 februari 2008, 18:23
tuurlijk, ze zijn er vanaf ongeveer een 10tje per stuk.
Help hem/haar nou gewoon even wijsneus.

Een goedkoop en veel gebruikt alternatief zijn GFS elementen (http://store.guitarfetish.com/pickups.html), maar ga eerst eens goed bij jezelf na wat je nou eigenlijk wilt. Je zou nooit (en dan ook echt nooit) een echt Fender geluid krijgen uit een gitaar die 500 euro goedkoper is. Een ander probleem is natuurlijk wat je allemaal aan je gitaar moet veranderen, er moet gefreesd worden en je zou je hele gitaar opnieuw moeten bedraden (en er moeten nieuwe/andere potmeters in, een elementen schakelaar, een slagplaat als die er nu niet opzit, etc).

Kortom, als ik jou was zou ik nu gewoon door gaan spelen op deze gitaar en gaan sparen voor een echte Fender, want ik weet zeker dat je teleurgestelt gaat zijn als je je gitaar ombouwd.

dr miranda
12 februari 2008, 18:25
ja is misschien wle een goeie tip, dan maar hopen dat ik tegen die tijd een gele fender ergens kan vinden..
wat kost zon ding 1500 euro ofzo?

Spitfire
12 februari 2008, 18:32
ja is misschien wle een goeie tip, dan maar hopen dat ik tegen die tijd een gele fender ergens kan vinden..
wat kost zon ding 1500 euro ofzo?

Fender heeft een catalogus met tientallen kleuren, dus er zit vast wel iets bij wat je mooi vind. Desnoods koop je een gitaar en laatje hem overspuiten bij een gitaarbouwer/muziekzaak/reparateur, kost een paar centen maar dan heb je wel helemaal je 'eigen' gitaar.
Mexicaanse Fenders beginnen vanaf ongeveer 500-600 euro, Amerikaanse vanaf ongeveer 800.

Edit: weet je überhaupt wel hoe een Fender klinkt en waarom je het zo'n mooi geluid vind? Versterker + instellingen + de manier van spelen bepaalt naar mijn mening zo'n 80% van het geluid, de gitaar de overige 20.

bass blom
12 februari 2008, 18:41
Edit: weet je überhaupt wel hoe een Fender klinkt en waarom je het zo'n mooi geluid vind? Versterker + instellingen + de manier van spelen bepaalt naar mijn mening zo'n 80% van het geluid, de gitaar de overige 20.

dan zegt deze wijsneus dat hij net zo goed fender elementjes in zijn stagg kan doen :D

Spitfire
12 februari 2008, 18:48
dan zegt deze wijsneus dat hij net zo goed fender elementjes in zijn stagg kan doen :D

Ik heb het over hoe het geluid klinkt, niet of het mooi of kut klinkt.




wijsneus :p

bass blom
12 februari 2008, 18:53
nou weetje, toevallig ken ik iemand met een stagg die goed klinkt en goed bespeelbaar is.
maar die heeft er dan wel een uur of 40 of meer aan gehobbied schat ik :D

dr miranda
12 februari 2008, 21:16
waar koop je dan die gfs elementen, deze wil ik wel :)
http://store.guitarfetish.com/jrestalprpis.html

ps. wat ik aan fender mooi vind is dat er een soort warme brom in het geluid zit, en t heldere geluid vind ik ook erg geniaal klinken zoals in de nummers van jimi

no 1 hops
12 februari 2008, 22:11
waar koop je dan die gfs elementen, deze wil ik wel :)
http://store.guitarfetish.com/jrestalprpis.html

gewoon bij hun bestellen als je een paypal rekening hebt.
hoeft tegenwoordig niet alleen maar met credit card maar kan ook via een bankrekening

Keesz
12 februari 2008, 22:14
In nederland/belgie heb je ook

www.tonefactory.nl ook erg leuk spul en best te doen, even bij ''gitaar en bass parts'' checken. Wat voor model stagg is het eigenlijk?

(ben jij trouwens die dude van cocobongo?,neef van thieme en josse?)


Succes verder

Mitch
12 februari 2008, 22:47
Help hem/haar nou gewoon even wijsneus.

Een goedkoop en veel gebruikt alternatief zijn GFS elementen (http://store.guitarfetish.com/pickups.html)

Hèhè, dat duurde lang. Reactie nummer 16 komt pas met GFS!
Het forum is niet meer wat het geweest is :D

Dweezman
12 februari 2008, 23:41
hoho! Ik was er op page 1 al over begonnen ;-)

dr miranda
13 februari 2008, 17:02
In nederland/belgie heb je ook

www.tonefactory.nl ook erg leuk spul en best te doen, even bij ''gitaar en bass parts'' checken. Wat voor model stagg is het eigenlijk?

(ben jij trouwens die dude van cocobongo?,neef van thieme en josse?)


Succes verder

yes man dat is mij

Spitfire
13 februari 2008, 17:23
waar koop je dan die gfs elementen, deze wil ik wel :)
http://store.guitarfetish.com/jrestalprpis.html

Je had gelezen wat ik zei over frezen, opnieuw bedraden en het plaatsen van potmeters en een switch?

dr miranda
13 februari 2008, 18:29
ja maar dat is toch juist leuk, wilde sowieso al meer over de gitaar te weten komen en dan is zon gitaartje niet te erg om te verneuken ... btje knutselen..

Spitfire
13 februari 2008, 20:03
Ok dat is mooi, heb je in ieder geval door dat het best een klusje is wat niet zo klaar is :chicken: