PDA

View Full Version : Advies, Ashdown VS Hartke



erikvdh
11 februari 2008, 16:50
Beste lezers,

Ik ben even aan het rondsnuffelen naar een budget basversterker voor te oefenenen en kleine tot middelgrote gigs.

Nu heb ik mijn zinnen laten vallen op twee versterkers, een ashdown en een hartke, ze zijn beide in prijs nagenoeg gelijk terwijl de ashdown 100 watt is met een 15 inch speaker tegenover 30 watt met 10 inch van hartke.

Beide hebben ze mogelijkheid tot een externe cab aan te sluiten.
De hartke heeft echter een XLR DI output en een FX loop, dit heeft de ashdown niet.

Ik ga uiteraard zelf kijken en luisteren, maar ik heb met beide spullen geen ervaring, dus wil ik eens wat argumenten, en misschien kan iemand mij dat verschil in specs naar gelang de prijs uitleggen? beide rond de 250 euro namelijk.

http://www.ashdownmusic.com/bass/detail.asp?section=practice&ID=82
http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1670&brandID=3

Groet van Erik.

Rinze
11 februari 2008, 17:04
30 Watt is voor optredens zeker niet genoeg, 100 wat voor basgitaar is zeker niet overdreven.

Wausser
11 februari 2008, 18:44
Ik heb de five fifteen zelf, leuk dingetje. Met deze ashdown is het vooral inpluggen en spelen, geen geouwehoer met knopjes etc.

Hoe hij in een band klinkt weet ik niet, aangezien ik er nog nooit mee in een band heb gespeeld.





ps. voor clean klinkt ie ook nog wel aardig als e gitaar versterker.

Henkie spenkie
11 februari 2008, 18:49
30 Watt is inderdaad een beetje weinig tijdens een optreden. Een DI output is wel weer handig, maar die is ook los te koop voor niet al te veel geld. Een fx loop weet ik niet of dat iets uit maakt. Dat gebruik ik zelf vrij weinig voor de bas, en zie ook niet veel bassisten die dat gebruiken. Maar misschien als je een andere stijl speelt..

Verder geldt voor beide versterkers dat het wel goed spul is :hippie:

OJJVZ
12 februari 2008, 11:35
hm... inderdaad wel testen, ik weet niet van de Hartke, maar die Ashdown is niet wat ik noem veelzijdig, alle ashdowns die ik getest heb hadden eigenlijk maar 1 geluid (met klein beetje variatie) wat ik zelf niet echt lekker vond, maar misschien vind jij het wel super.
30 watt is niet veel voor in een band nee, Als je een Ibanez SW35 bijvoorbeeld hebt gaat ie wél weer hard, maar dat licht ook voor een groot gedeelte aan de speakerkast. (maar nogsteeds komt ie niet boven n drummer uit)

panicchain
12 februari 2008, 14:49
met jouw budget zou ik voor meer watts gaan

Lexvandoef
12 februari 2008, 16:08
Zelf heb ik voor een vriend toen die 5-15 van ashdown gekocht. Dat ding is gewoon lekker simpel, luid en klonk beter dan de rest van de versterkers die ik toen getest heb.

Ik heb hem inmiddels ook een keer geleend om live te gebruiken, gaat prima.

Kaboemba
12 februari 2008, 17:38
Ik zal het nog maar is roepen, een Tweedehands trace elliot.

Best veel variatie, shapeknoppen, 7 bands EQ welke je kan mixen enz enz.
En veel, heel veel power.

JazzBass
12 februari 2008, 20:00
Inderdaad, 2e hands kom je echt mooi spul tegen als je goed zoekt. Ik heb bijvoorbeeld net een Hartke HA4000 gekocht voor 250 euro, voor bij mijn kabinet van Hartke.
Het ligt er ook maar aan hoe je optreedt. Wij hebben er altijd een geluidsman bij die de boel uit versterkt. En dan kun je dus gewoon die Hartke nemen, en dan versterkt hij je wel uit. En dan kun je je combo mooi achterover gooien, en als monitor voor jezelf gebruiken.
En ik ben trouwens zeer te spreken over Hartke, veel variatie in toon, en goede prijs/kwaliteit verhouding ,naar mijn mening. :hippie:

OJJVZ
13 februari 2008, 11:48
Voor 250 vind je ook wel een Peavey TNT 2ehands, geniale versterkers, zegt men, kneiterhard.
Je moet wel van het geluid houden (ik houd er van)
Prijs verschilt wel n btje bij die versterker, vooral die met de Black Widow speakers zijn wat duurder, maar die met de 'normale' speakers zijn ook goed.

(Zoals deze
MP (http://link.marktplaats.nl/147970558), wel in het noorden...)

hansli
3 maart 2008, 11:14
Die 5/15 is echt niet geschikt voor repeteren, tenzij je in een jazz- of folkbandje speelt, het is ook geen 100 watt versterker, en op een podium heb je er ook niet veel aan, is nogal een dof en levenloos bakje.
Goeie 2ehands gaan zoeken, hartke 3500 of zo, met een beetje leuk cabinet klinkt dat al gauw redelijk.

Hans

Bigfoot414
4 maart 2008, 17:46
Ik zal het nog maar is roepen, een Tweedehands trace elliot.

Best veel variatie, shapeknoppen, 7 bands EQ welke je kan mixen enz enz.
En veel, heel veel power.
+ 10!!

Ik kwam de mijne toevallig tegen toen ik een Ashdown uittestte, maar de Trees beviel vele malen beter.
130 watt, maar ik heb hem nooit verder dan de helft open hoeven zetten, zelfs met een beest achter de drums kom ik er nog dik bovenuit :)

r.huiting
9 maart 2008, 21:47
damn wat weinig watts hiero

heb zelf een trace alliot 7 bands eq gehad combo 4x10inch verkocht voor 400 euro had 300 watt vermogen en ben toen over gestapt op een ww. maar die beviel me ook niet een 300w met 2x 10inch en 1x15inch
die trace was lekkerder maar de ww ging dieper

als je toch echt wat wil spaar ff door en koop dan iets waar je ca 2a300 watt mee kunt halen.
heb nu ashdown abm900 evo2 en nu zeg ik damn this shit rocks.
dus mijn motto ff doorsparen en koop dit spul niet.