PDA

View Full Version : Probleem met clarity bij opnemen overdrive



HealingTears
11 februari 2008, 13:55
Hey allemaal,

Ik ben Maik, gitarist (joh!) van een nu-metal band met tig invloeden.
En ik heb een probleem...

Enige tijd geleden heb ik opnames gedaan met deze opstelling:

Fender Strat. Mex.;
Behringer V-amp Pro;
Phonic Helix Board 18 Firewire mixer;
PC (Cubase SX 3)

Destijds had ik het geluid waar ik tevreden mee was.
Omdat de Phonic Mixer niet meer aan de verwachtingen voldeed zijn we overgestapt op een Tascam 1884 Firewire.
Ook zit er intussen een extra pre-amp tussen om de standaard pre-amp van de mixer te omzijlen.

De huidige opstelling is daarmee:

Fender Strat Mex.;
Behringer V-amp Pro;
'Really Nice Preamp' - Pre-amp;
Tascam 1884 FW;
PC (Cubase SX 3)

Alleen maar verbetering in de opstelling zou je zeggen.
Echter, ondanks dat ik zowel op de gitaar als de V-amp de instellingen exact hetzelfde heb ingesteld, is de clarity van de opnames minder geworden.
Waar eerst bij stevige overdrive de slag duidelijk te horen was, is die nu minder duidelijk en is het geheel meer een brei geworden.

Ik heb alles geprobeerd binnen mijn kennis om dit weg te werken, maar het lukt me niet.
'Alles', buiten mix-werk om, want ik wil een goede core-sound die ik zo min mogelijk hoef te corrigeren in de mix.

Iemand enig idee waar dit door kan komen?

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de elementen het opgeven.
Ik merk ook dat wanneer ik 1 enkel element selecteer (in plaats van een combinatie van de middle en neck, of de middle en bridge) er een brom ontstaat (zoals wanneer de negatieve en positieve elektrische pulsen niet geneutraliseerd worden.)
Iemand een idee wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn?

Alvast enorm bedankt voor de hulp!

Cheers,

Maik.

bass blom
11 februari 2008, 14:07
ehm, strat elementen geven vaak brom en die gaat weg bij de tussenstandjes, dan heb je een soort humbuckers.
gebruik je toevallig nog een CRT (buis) monitor? uitzetten helpt dan.
of een end er vanaf renne als je gaat opnemen :D
een lcd kopen helpt nog meer :D

verder, pre-amp, is die behringer feitelijk niet al een pre-amp?

pro.. heeft ie dan ook een spdif uit? probeer die eens.

bert k
11 februari 2008, 14:07
Hm, lastig. Die brom is normaal bij een strat. Als je twee elementen selecteert gaan ze als humbucker werken en is je brom dus minder. Ga eens wat verder van je opnamespul zitten, dat zou kunnen schelen.


Vraagje: hoe sluit je die pre-amp aan op je Tascam? En wat doet die Tascam eigenlijk? Ben je meerdere instrumenten tegelijk aan het opnemen? Op zich snap ik je opstelling wel, maar in feite heb je nu drie apparaten in serie die alledrie als voorversterker kunnen werken.

bass blom
11 februari 2008, 14:09
hee bert,
Oeistmeeu?! :D

HealingTears
11 februari 2008, 17:53
Thanks voor de reacties!

Bass blom: Dat de single coils problemen geven wist ik, ik had er alleen nog niet eerder last van gehad met opnames.
Maar het is een probleem van ondergeschikt belang.
Je zou zeggen dat ik verder van m'n apparatuur zitten al had geprobeerd... however... niet eens aan gedacht. Ga ik proberen!

De Behringer is inderdaad een pre-amp, maar ik neem op in studio-modus 1, welke er min of meer vanuit gaat dat je een extra pre-amp aansluit.
De 'really nice pre-amp' zoals 'ie zo mooi heet (ja, 't is echt de productnaam...) is een kwalitatief betere pre-amp dan die van de V-amp en de Tascam.
De V-amp gebruik ik voornamelijk als amp-simulator en ik doe m'n eq-ing ermee.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet gekeken naar s/p dif, simpelweg omdat het geluid destijds in min of meer dezelfde setting wél naar tevredenheid opgenomen kon worden.

Bert k: de pre-amp is op de tascam aangesloten d.m.v 2x jack.
De tascam functioneert ook als geluidskaart (het is ook gewoon gebruiks-pc) en staat daarom standaard aangesloten, plus het werkt wel zo makkelijk i.c.m. cubase (de tascam functioneert ook als controller).
De reden waarom ik toch de extra pre-amp heb aangesloten heb ik hierboven al even aangehaald.

Ik ga aan de slag met de tips.
Andere ideeen nog?

Thanks! Maik.

amon
11 februari 2008, 18:11
ik neem aan dat je gitaargeluid uit je versterker nog altijd hetzelfde is? Dus geen buizen versleten of wat dan ook dat het ook mogelijk kan zijn, ligt dus sowieso aan de preamp of tascam of combinatie?

Heb je ook dezelfde microfoonopstelling? Kleine wijzigingen maken een groot verschil in geluid.


En als je nu eens gewoon die "very nice preamp" ertussenuit dondert en dan eens een testopname maakt om te kijken hoe het dan klinkt? Misschien is het gewoon de combinatie van aparatuur, één voor één elimineren en luisteren wat er veranderd. Misschien jammer van de aankoop van je "very nice preamp", maar als het gewoon simpelweg beter klinkt ZONDER, klinkt het gewoon beter. Die preamp klinkt dan wellicht voor andere doeleinde weer erg goed.

bert k
11 februari 2008, 20:33
Bert k: de pre-amp is op de tascam aangesloten d.m.v 2x jack.
Ok, maar heb je nog wat details? Ik vroeg me eigenlijk af of je geluid nadat het uit die realy nice doos (briljante naam:)) komt, bij de Tascam dus weer door een pre-amp moet. Bijvoorbeeld als je hem gewoon op een kanaalinput aansluit. Kan je de pre-amp van de Tascam uitzetten of bypassen?

Ik weet nog een expiriment, maar dat is wat meer werk.
-je haalt de Tascam uit de computer. De computer laat je voor de test ff op zijn on-board geluid lopen, of op een andere geluidskaart die je nog hebt liggen.

-Nu sluit je de zaak zo aan: gitaar > V-amp > Really Nice > line input van je PC
Je maakt een opname. Die klinkt niet echt tof, vanwege de on-board kaart, maar dat maakt niets uit.

Nu maak je een setup gitaar > V-amp > Really Nice > Tascam > PC, waarbij je een analoge uitgang van de Tascam gebruikt! Weer opnemen.

Die twee opnames ga je vergelijken. Kijken of de Tascam je geluid verkloot.

Andere test: opname met de RN ertussen, maar alles op nul, of in bypass, en dan opnemen met de RN ertussenuit gehaald.

Laatste test: de hele zooi eerst analoog, dan de Tascam aansluiten en digitaal opnemen.

Zo krijg je gegevens, succes.

The Lo Lands
11 februari 2008, 21:30
Enige tijd geleden heb ik opnames gedaan met deze opstelling:

Fender Strat. Mex.;
Behringer V-amp Pro;
Phonic Helix Board 18 Firewire mixer;
PC (Cubase SX 3)

De huidige opstelling is daarmee:

Fender Strat Mex.;
Behringer V-amp Pro;
'Really Nice Preamp' - Pre-amp;
Tascam 1884 FW;
PC (Cubase SX 3)

Alleen maar verbetering in de opstelling zou je zeggen.
Echter, ondanks dat ik zowel op de gitaar als de V-amp de instellingen exact hetzelfde heb ingesteld, is de clarity van de opnames minder geworden. Klinkt in mij oren als een toonsuck probleem. Je hebt na je eerste opstelling één item verwijderd en vervangen voor de RNP en de Tascam. Logischer wijs zit het probleem dus in één van deze twee units als verder de omstandigheden niet zijn veranderd! Zoals eerder gemeld wordt dat elimineren totdat je weet welk apparaat je toon teveel beinvloed. Succes.

HealingTears
11 februari 2008, 23:19
ik neem aan dat je gitaargeluid uit je versterker nog altijd hetzelfde is? Dus geen buizen versleten of wat dan ook dat het ook mogelijk kan zijn, ligt dus sowieso aan de preamp of tascam of combinatie?

Heb je ook dezelfde microfoonopstelling? Kleine wijzigingen maken een groot verschil in geluid.


En als je nu eens gewoon die "very nice preamp" ertussenuit dondert en dan eens een testopname maakt om te kijken hoe het dan klinkt? Misschien is het gewoon de combinatie van aparatuur, één voor één elimineren en luisteren wat er veranderd. Misschien jammer van de aankoop van je "very nice preamp", maar als het gewoon simpelweg beter klinkt ZONDER, klinkt het gewoon beter. Die preamp klinkt dan wellicht voor andere doeleinde weer erg goed.

Voor de duidelijkheid:
De opstelling die ik aangaf is de complete opstelling.
Ik gebruik dus een amp-simulator en geen echte amp.
Microfoonopstelling is dus ook niet van toepassing.

Ik heb opnames gemaakt met én zonder de really nice preamp, resultaat qua duidelijkheid van de slag in de opnames zijn nagenoeg hetzelfde.

De really nice preamp is in eerste instantie ook aangeschaft als preamp voor de vocals.
Het apparaat wordt in zijn prijsklasse als zeer goed bestempelt, voor die toepassing in elk geval, dus gelukkig is de aanschaf niet voor niets geweest.

Thanks voor je reactie though..


Bert k: Kom ik nog op terug.

The Lo Lands: Die redenatie had ik ook inderdaad.
Maar gezien het feit dat ik de RN al had uitgesloten, blijft slechts de Tascam over.
En ik kan (of wil) er eigenlijk niet bij dat de Tascam de zaak zo aantast, mede omdat opnames voor zowel drums als vocals vele malen beter klinken sinds de aanschaf van deze mixer.

Helaas kan ik de Phonic niet meer aansluiten om uit te sluiten dat dat inderdaad het probleem is, want zoals het een Phonic HB betaamt heeft hij ineens een conflict met maarliefst 2 pc's in ons bezit...

pol
13 februari 2008, 11:10
die V-amp heeft spdif uit, tascam spdif in... sluit die dan toch zo aan ?

harrie-beton
13 februari 2008, 11:57
Een pre amp heeft in dit geval weinig zin, een extra schakel in de keten levert extra toonverlies op. De gitaar kan rechtstreeks in de V amp.
Nu moet ik zeggen dat de meeste winst qua klank te maken is als je de v amp vervangt door een Tonelab, pod xt of een pod x3. De v amp is echt een low budget ding. De pre amp is overbodig dan.

Een strat is heerlijk voor blues, disco en pop. Rock en Metal klinkt het best op een gitaar met humbuckers. Vooral als je het "oempf" geluid zoekt.
Humbuckers zijn ook veel stiller dan een strat.

HealingTears
27 maart 2008, 08:59
Heren, bedankt voor de reacties!
Uiteindelijk bleek het een conflict in gain-instellingen te zijn.
Zo simpel kan het zijn soms.

Alhier het eindresultaat:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1618674

Nogmaals, thanks!