PDA

View Full Version : Nieuwe speakers Statesman



Sjoerd
11 februari 2008, 11:14
HAllo,

ik ben sinds kort in het bezit van een Hughes & Kettner statesman quad EL 84 en vind het een erg goede versterker. Ik vind alleen de speaker die er in zit iets minder, hij gaat wat schel klinken op hogere volumes.

ik zit dus te kijken naar een andere speaker en kwam bij deze:

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_264_265&products_id=2710

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_264_265&products_id=2838

zal dit een verschil maken tov de speaker die ik nu heb??

ook weet ik niet zeker of dit eigenlijk wel kan, want de speakers zijn 25 of 30 watt, en mijn versterker 40 watt...

Bedankt,

Sjoerd.

bass blom
11 februari 2008, 11:21
het is misschien wat link, als je de amp echt helemaal openzet en volop gaat raggen.
als je hem niet verder dan half open hebt zal het best gaan.
veiliger is zo'n speaker in een los cabje erbij, heb je meteen meer spreiding enzo.

Sjoerd
11 februari 2008, 11:42
nee, echt helemaal open gaat hij toch nooit, en in het ergste geval blaas ik de speaker op ofzo??

ik zoek met deze speaker (zit eigenlijk het meest naar een greenback te kijken) iets meer een warm geluid dat dus niet al te schel wordt, maar waar ook niet weer niet té veel bas in zit..

Kim Wilson
11 februari 2008, 11:45
In het allerergste geval blaas je je speaker op, en gaat je versterker daardoor ook kapot.

bass blom
11 februari 2008, 11:54
In het allerergste geval blaas je je speaker op, en gaat je versterker daardoor ook kapot.

ja, dat is het linke met 1 speaker, daarom zou ik er een tweede cab bij doen.

Sjoerd
11 februari 2008, 12:31
ok, een cab is dus een optie, maar ik koop liever een losse speaker.

welke speaker zou dan wel een optie zijn, en voldoet aan mijn wensen??

Sjoerd.

bass blom
11 februari 2008, 12:37
http://www.tubedepot.com/sp-cel-v12-60.html

59 euro bij TF

Jimwoud
11 februari 2008, 12:50
http://www.tubedepot.com/sp-cel-v12-60.html

59 euro bij TF
EDIT: al gevonden.

E-J
11 februari 2008, 12:52
Huh :???: Ik heb gisteren nog de Statesman flink opengedraaid, en schel was 'ie zeker niet te noemen! Ligt het niet aan je gitaar (Strat)?

Ik speel op een Strat en een Les Paul (met in de brug een Seymour Duncan JB) en beide klinken vol, warm en romig... de Strat heeft natuurlijk iets meer hoog, maar schel? Nee...

bass blom
11 februari 2008, 12:52
code?

dit zegt TF:

Een echte Celestion voor een zeer vriendelijke prijs! Deze Celestion V12-60 is een upgrade voor elke combo of speakerkast. Niet voor niets vind je de speaker o.a. in de cabinetten van Engl!
8 ohm/60 watt.

Jimwoud
11 februari 2008, 12:55
code?

dit zegt TF:

Een echte Celestion voor een zeer vriendelijke prijs! Deze Celestion V12-60 is een upgrade voor elke combo of speakerkast. Niet voor niets vind je de speaker o.a. in de cabinetten van Engl!
8 ohm/60 watt.
Ok, dan is het vast een vintage 60

bass blom
11 februari 2008, 12:57
Ok, dan is het vast een vintage 60

interessant ding voor weinagh :D

crapton
11 februari 2008, 19:05
nee, echt helemaal open gaat hij toch nooit, en in het ergste geval blaas ik de speaker op ofzo??

ik zoek met deze speaker (zit eigenlijk het meest naar een greenback te kijken) iets meer een warm geluid dat dus niet al te schel wordt, maar waar ook niet weer niet té veel bas in zit..

Zover ik weet zit er in de Statesman Quad EL84 een custom tuned Eminence Rockdriver Cream 60W 8 ohm. Ik heb m zelf ook en deze amp is zeker niet schel maar mooi vol van toon, ook op hoge volumes. Dat komt ondermeer door de halfopen achterzijde = constructie. Ik zou eerst nog eens kijken of het aan je gitaar en evt stompboxes ligt.

Als je dan toch iets anders erin stopt misschien een Celestion Alnico Blue oid. Wel oppassen met het vermogen, die kunnen maar 15W hebben. Zou sterk betwijfelen of de Celestions die je gekozen hebt het geluid echt beter maken, maar dat moet je proberen. Net als met PU's in de gitaar, zoveel smaken, zoveel keuzes.

@Sjoerd: bromt jouw Quad EL84 ook boven de 60% reverb? Zeker op 100% best irritant en weet niet of het nou juist mijn toestel is of bij allemaal?

Sjoerd
11 februari 2008, 22:32
nee, bij de reverb heb ik geen ruis..

maar ik had ook gehoord dat het juist een mooi geluid geeft als je speakers met een iets lager vermogen in een versterker stopt met een wat hoger vermogen??...

Lexvandoef
11 februari 2008, 22:57
kan mooier zijn, maar je moet dan de versterker niet meer helemaal open zetten he;) Dan heb je kans de speaker op te blazen

pol
12 februari 2008, 11:50
Ik zou zeker geen greenback nemen in een 40 watt 1 x 12 combo, het zijn prima speakers, maar ze oversturen wel vrij snel en dan worden ze ook schreeuwerig.

zelfde met die alnico's..

geen amptech in de buurt waar je losse speakers kan testen ?

lager vermogen speaker zou ik zeker niet doen, oversturende speakers klinken niet goed.

Sjoerd
17 februari 2008, 11:15
ok, allemaal erg bedankt voor jullie reacties..

sorry dat ik dit topic weer omhoog haal, maar ik zie dat er toch best veel statesman gebruikers zijn..

ik had nog een vraagje: heeft iemand de "standaard" buizen al vervangen? zo ja, voor welke?? Ik heb namelijk het idee dat de versterker met andere buizen iets vloeiender kan klinken ik de overdrive..