PDA

View Full Version : scheve arm



fideelski
11 februari 2008, 08:21
Hallo,

Ik heb een BC Rich gitaar waarvan de arm scheef staat, bovendien heb ik het gevoel dat die verkeerd gemonteerd staat op de gitaar. Daarbij komt nog dat ze constant ontstemt (om de 5 minuten zou ik ze in principe moeten herstellen). Ik ben ook eigenlijk niet echt tevreden van de klank van het beestje. Omdat die gitaar toch nog enige emotionele waarde heeft, heb ik eigenlijk geen zin om ze op een container te gooien. Heeft er iemand een idee of ik op een of andere manier mijn gitaar wat kan veranderen waardoor ik er toch nog opnieuw speelplezier mee heb. Zou het bijvoorbeeld zin hebben om er een andere arm op te steken en nieuwe pickups op installeer of zou dat eigenlijk toch geen zin hebben?

bass blom
11 februari 2008, 09:30
de arm.. wat zou hij dan met de arm bedoelen? :chicken:

fideelski
11 februari 2008, 09:48
ah, okee, ik noem dat altijd de arm, maar uiteindelijk gaat het om de nek

bass blom
11 februari 2008, 09:54
ah juist..
scheef, bedoel je dat de snaren teveel omhoog staan?
of lopen de snaren niet mooi gelijk aan de hals en staat ie teveel naar de lage E of hoge E kant?

fideelski
11 februari 2008, 10:00
De snaren lopen niet mooi gelijk aan de hals. Het is zelfs zo erg dat de lage E-snaar op de 14 fret haast naast de nek ligt. Volgens mij staat ze daarbij ook nog slecht gemonteerd op de body (ken de vertaling niet)... Dus alles zit een beetje fout vrees ik...

Nielsje
11 februari 2008, 10:00
Heb je een paar foto's? Dat is denk ik iets duidelijker ;)

bass blom
11 februari 2008, 10:04
hmm, je brug kan dus ook fout zitten, lijkt me eerder dan dat de hals echt scheef zit, het is tenslotte nou niet echt een blokker gitaartje toch?
ja, doe maar foto's plakken!

skabouter
11 februari 2008, 10:04
wat bedoel je met de arm? bedoel je dat gedeelte waar je op speelt? (dat heet de neck). als die scheef staat zou je hem kunnen afstellen (er zit een stalen pen in die je losser of vaster kan draaien). Maar als je niet weet wat je doet zou je hem door een vakman moeten laten afstellen, of in een winkel. dit kost je wat geld, maar het zou kunnen dat je gitaar weer lekker gaat spelen en niet ontstemmen.

fideelski
11 februari 2008, 10:05
ik zal er vanavond enkele nemen... Op het eerste zicht zie je er niet fantastisch veel aan, maar eens je ze van dichterbij bekijkt lijkt alles fout. Ik heb ook het gevoel dat er iets mis is met de humbuckers...

Ik heb de arm ooit eens losgevezen om hem eventueel zelf wat rechter te zetten, maar fantastisch goed is dat niet gelukt... Het stoort me niet zozeer dat de snaren niet goed verdeeld liggen over de nek, wel dat hij constant ontstemt.

fideelski
11 februari 2008, 10:08
Ik zal mijn gitaar niet laten fixen door een vakman. Ik zal evenveel of meer betalen of ik er destijds zelf voor betaald heb... Bestaan er eigenlijk regels over hoe de brug moet staan tegenover de nek?

Nielsje
11 februari 2008, 10:09
ik zal er vanavond enkele nemen... Op het eerste zicht zie je er niet fantastisch veel aan, maar eens je ze van dichterbij bekijkt lijkt alles fout. Ik heb ook het gevoel dat er iets mis is met de humbuckers...

Ik heb de arm ooit eens losgevezen om hem eventueel zelf wat rechter te zetten, maar fantastisch goed is dat niet gelukt... Het stoort me niet zozeer dat de snaren niet goed verdeeld liggen over de nek, wel dat hij constant ontstemt.

Hm.. ik denk dat je neck niet helemaal in lijn loopt met de body.

En onthoud: Arm = neck, vezen = schroeven
Gekke Belg :satisfie:

Maar goed, eerst foto's, dan volgt er wel advies :)

bass blom
11 februari 2008, 10:15
sjees nielsje heb je nou nog niet dat mengpaneeltje?
is toch niet zo moeilijk te vinden?
of heb je er maar 10 euro voor over ofzo? :D

Nielsje
11 februari 2008, 10:19
sjees nielsje heb je nou nog niet dat mengpaneeltje?
is toch niet zo moeilijk te vinden?
of heb je er maar 10 euro voor over ofzo? :D

;)

Had laatst bijna zo'n leuk klein behringertje voor een koopje. Eentje die nieuw voor 100 e gaat, voor 30. Maar dat jonk wilde hem niet verzenden. Nou, toen mocht hij hem van mij anaal nemen (overdwars maakt niet uit, ze zijn vierkant).

Ik vind het wel typisch dat die kleintjes allemaal tussen de 40 en 50 moeten opbrengen, terwijl een 12 (+) sporen mengpaneel slechts 90 hoeft op te brengen..

Heb jij niet wat over voor een arme student? :D

En ontopic maar weer...

fideelski
11 februari 2008, 20:56
C:\Documents and Settings\Eigenaar.HANNES-897BF154\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\gitaar 001v1.jpeg

foto van gitaar

fideelski
11 februari 2008, 20:57
shit, net gezien dat de foto er niet op staat... Kan iemand me simpel uitleggen hoe ik een foto moet toevoegen? :mad:

Jellyfish00
11 februari 2008, 21:05
Je kan niet rechtstreeks vanaf je pc, je moet eerst uploaden op bijvoorbeeld imageshack, en dan de direct link to foto tussen die [IMG] dingen plakken (zoals je nu al doet).

fideelski
11 februari 2008, 21:33
http://img147.imageshack.us/img147/6610/gitaar003v2dv8.th.jpg (http://img147.imageshack.us/my.php?image=gitaar003v2dv8.jpg)
http://img147.imageshack.us/img147/1025/gitaar001v1wb3.th.jpg (http://img147.imageshack.us/my.php?image=gitaar001v1wb3.jpg)
http://img147.imageshack.us/img147/4922/gitaar002v1ta1.th.jpg (http://img147.imageshack.us/my.php?image=gitaar002v1ta1.jpg)

voila,

dat zijn enkele foto's

LaurentB
11 februari 2008, 21:36
Nou, dat loopt inderdaad nogal scheef. Is-ie nieuw? Terug naar de winkel! Die hals is niet goed aan de body gezet, lijkt me zo.

fideelski
11 februari 2008, 21:38
Die is lang niet meer nieuw nee

fideelski
11 februari 2008, 21:40
en ik vrees trouwens dat het ongelooflijk veel geld zal kosten om die te laten vermaken... Ik zou zelf eens proberen er aan te werken...

wietse
11 februari 2008, 22:49
draai eens de schroeven waarmee de hals vastzit een beetje los, en probeer dan of je door aan de hals te duwen of te trekken de boel weer in lijn kunt krijgen.
als er genoeg ruimte in de halspocket zit om dit te doen dan druk je er iets tussen aan de zijkant zodat de hals naar de juiste plaats wordt gedwongen, en dan de schroeven weer vast zetten.
zo krijg ik wel eens oude weerbarstige japanners weer in het gareel, een op maat geknipt stukje dik plectrum er tussen proppen op de juiste plaats wil nog wel eens wonderen doen.

BrianMay
12 februari 2008, 01:32
Zit je snaar wel recht in het brugzadel, of zit je brugzadel misschien scheef?

fideelski
12 februari 2008, 06:24
Net nog eens gecheckt... Er is niets mis met de brug. Ik heb eerder het gevoel dat de kam verkeerd staat.... Als jullie nog meer foto's willen zien, neem ik er vanavond nog enkele....

fideelski
12 februari 2008, 09:19
heeft er iemand een idee?

bass blom
12 februari 2008, 09:56
de kam verkeerd? nou dan krijg je dus dat de snaar daar bovenaan ook al naast de hals zou moeten lopen.
blijft raar dat het er zo uitziet, kan me nauwelijks voorstellen dat dus de neckpocket verkeerd gefreesd is?
ik zou ook kijken of de brug niet scheef zit ofzo, ookal kan ik dat op de foto's niet zien.

fideelski
12 februari 2008, 10:02
ik heb de brug al eens bekeken,die zit niet verkeerd... Kan het niet zijn dat de nek juist geschroefd staat op de body (Er zit geen of nauwelijks speling op de overgang met de body), dat de snaren juist liggen op de brug, maar dat, doordat de kam verkeerd geïnstalleerd staat heel het boeltje scheef loopt?

bass blom
12 februari 2008, 10:04
nee. voor die afwijking zou hij er erg veel naast moeten zitten, dat zou je zo zien, toch?

fideelski
12 februari 2008, 10:06
De bassnaar (E) loopt zo ongeveer op de 14 à 15de fret al naast de nek...

Ik was nog een broekie toen ik die gitaar kocht en ik vrees dat de verkopers me toen gewoon een slecht gefabriceerde gitaar verkocht hebben...

bass blom
12 februari 2008, 10:08
maar als de kam fout zou zitten moet hij bij de eerste fret al naast de hals zitten.
dan zou hij juist bij 15e bijvoorbeeld al beter moeten lopen..

fideelski
12 februari 2008, 11:45
zou best wel kunnen...

Als de brug nu verkeerd zit, wat kan ik daar dan aan doen?

fideelski
12 februari 2008, 11:46
ik was daarnet trouwens even de kam en de brug aan het verwarren, vandaar de vreemde topicwending, mijn excuses

bass blom
12 februari 2008, 11:53
ik was daarnet trouwens even de kam en de brug aan het verwarren, vandaar de vreemde topicwending, mijn excuses

ah, juist, hondekop :D
lijkt me ook de meest logische verklaring, dat de brug niet goed zit.
alle snaren er even afhalen wellicht en de brug goed inspecteren, kijken of hij niet gewoon half brak er op hangt ofzo.
dat verklaart dan mogelijk ook meteen je ontstemmen.

fideelski
12 februari 2008, 12:01
Ik vrees dat ik de brug er eens helemaal zal mogen uitnemen en kijken of ik die eventueel kan opschuiven ofzo... Of is dat toch zo geen goed idee?

Kim Wilson
12 februari 2008, 12:03
Als je er zo weinig verstand van hebt, lijkt het me niet verstandig om er zelf mee te gaan lopen klooien...

fideelski
12 februari 2008, 12:20
Dat besef ik ook wel... maar... enkele jaren geleden deed ik ze binnen in een gitaarwinkel en daar vertelden ze me dat het vermaken van die gitaar waarschijnlijk evenveel of meer zal kosten dan de gitaar zelf...

Dus... ofwel probeer ik ze zelf eens open te gooien ofwel kan ik ze als sierstuk aan mijn muur hangen

BrianMay
12 februari 2008, 13:33
Dat besef ik ook wel... maar... enkele jaren geleden deed ik ze binnen in een gitaarwinkel en daar vertelden ze me dat het vermaken van die gitaar waarschijnlijk evenveel of meer zal kosten dan de gitaar zelf...

Dus... ofwel probeer ik ze zelf eens open te gooien ofwel kan ik ze als sierstuk aan mijn muur hangen

Als je je E snaar nu eens losser draait, en dan ietsjes naar rechts probeert te schuiven bij het brugzadel, en dan de spanning er weer op draaien. Dit had ik gister ook bij een gitaar, en dat werkte prima.

Edit: lopen al je snaren scheef, of alleen je E snaar?

fideelski
12 februari 2008, 13:37
Ze lopen allemaal wat scheef, maar de lage E is er het slechtst aan toe. De hoge E snaar staat ongeveer goed. E is er het ergst aan toe, A is al beter, D nog een ietsiepietsie beter enzovoort....

iWishmaster
12 februari 2008, 15:50
Dus:
Een arm is een neck, beestje is een gitaar, veez een schroef en een kam is een brug.

Ervan uitgaande dat de rest wel hetzelfde is ik denk dat het is, zal inderdaad de brug of de nek of beide wat scheef zitten. Als het de brug is, brug er helemaal afhalen en is goed inspecteren wat er scheef zit. Zit de brug misschien ook wat los (kun je 'em terug recht 'duwen'). Dan is er misschien meer aan de hand en is er een schroef 'los' geraakt in het hout (ofwel het gat voor de schroef is te groot.) Of misschien zijn de gaten in de eerste instantie al verkeerd geboord, dan zul je de brug er op de 1 of andere manier opnieuw op moeten zetten door nieuwe gaten te boren, maar dat lijkt me erg lastig.

Maak anders wat close-up foto's van de brug van bovenaf en van de brug naar de nek 'kijkend' over de snaren heen.

fideelski
12 februari 2008, 16:02
:) Ja, het taalgebruik van de Vlamingen, hé, niet te evenaren qua creativiteit ;). Ik zal vanavond nog enkele fotootjes nemen

bass blom
12 februari 2008, 16:03
:) Ja, het taalgebruik van de Vlamingen, hé, niet te evenaren qua creativiteit ;). Ik zal vanavond nog enkele fotootjes nemen

zet ze er dan ook wat groter op zodat we ook wat kunnen zien :sneaky:

iWishmaster
12 februari 2008, 16:05
:) Ja, het taalgebruik van de Vlamingen, hé, niet te evenaren qua creativiteit ;). Ik zal vanavond nog enkele fotootjes nemen
Ach, t heeft wel wat dat taaltje :) Vind limburgs vaak ook wel lekker klinken (ik woon dan ook op de grens van limburg en brabant) ...

.john.s
12 februari 2008, 16:31
Ach, t heeft wel wat dat taaltje :) Vind limburgs vaak ook wel lekker klinken (ik woon dan ook op de grens van limburg en brabant) ...

maar ik vond hem toch wel leuk als citaat :P

fideelski
12 februari 2008, 21:33
Zoals beloofd ging ik nog enkele close-ups nemen van de gitaar...

Bij deze:

http://users.telenet.be/Autumncomfort/gitaar0003v1.jpg
http://users.telenet.be/Autumncomfort/gitaar0002v1.jpg
http://users.telenet.be/Autumncomfort/gitaar0001v1.jpg

Wickerman
12 februari 2008, 21:39
Wow, wat is daarmee gebeurd.. :o

.john.s
12 februari 2008, 21:45
kan het niet zijn dat de snaren er verkeerd opzitten langs de verkeerde kant erop gedraaid bedoel ik.?

fideelski
12 februari 2008, 21:59
snaren zitten er niet verkeerd op...

JohnLord
12 februari 2008, 22:11
Je humbuckers zitten ook niet in een lijn met de hals...

hezz
12 februari 2008, 22:17
Misschien de brug op een bepaalde manier een beetje schuiven? Ziet er inderdaad nogal f*cked up uit.

Hellsbellsnl
12 februari 2008, 22:17
ergens klopt er iets niet......

ben er nog niet uit.........
lijkt wel of halshummer te breed is of hals te smal....

fideelski
12 februari 2008, 22:21
Begrijp je waarom ik er liever zelf aan werk? Als ik die binnendoe, betaal ik er een fortuin voor. De humbuckers zijn behoorlijk fucked up en de brug staat (volgens mij) verkeerd gemonteerd...

JohnLord
12 februari 2008, 22:22
Ik zit eigenlijk te denken aan een MISLUKTE poging om uit losse componenten een gitaar te bouwen.

Nielsje
12 februari 2008, 22:26
Heeeel vreemd,

eerst dacht ik: Brug maar een beetje verschuiven.
Maar als ik die halsbucker zo zie..

Heb je hem zo gekocht? Ik weet het zo echt ff niet, dit is gewoon niet goed.
ik zou d'r ff mee langs een gitaarbouwer gaan. Kan je altijd vragen wat je er aan moet doen, en wat het eventueel moet gaan kosten.

fideelski
12 februari 2008, 22:31
Ik heb hem destijds (7-8 jaar geleden), als jonge snotter die niets van gitaren kende, nieuw gekocht in Keymusic Roeselare... Ze is altijd al behoorlijk fucked up geweest

bass blom
12 februari 2008, 23:00
extreem bizar.
lijkt wel of er een andere hals op de plank zit, aan dat kale stukje te zien.

Orpheo
12 februari 2008, 23:03
kwestie van even de hals een ruk geven, stukje fineer nemen om 'm te klemmen, en klaar. klsje van 5 minuten.