PDA

View Full Version : Telecaster thinline ideetje



Lexvandoef
11 februari 2008, 00:29
Ik kreeg van de week een idee om een telecaster thinline aan mijn wensen aan te passen.

Het zit namelijk zo, ik heb een sorrento, die echt lekker klinkt, gedefinieerd, en lekker diep, een beetje als een goede les paul met p90's, alleen dan wat minder modderiger en honkerig.
Maar, hij feedbackt bij hoge volumes en gain, zelfs met feedbackpluggen, en hij is, voor mij, enorm groot, als speeltie wel fijn.

Ik heb ook een tele die ik ontzettend lekker vind spelen, en de bodyvorm bevalt mij erg goed. Hij is alleen niet erg bruikbaar door zijn typische eigen geluid (speel in een coverband).

Nu had ik het idee om het geluid van de sorrento in een televorm te gieten, en dan wel dmv een thinline te voorzien van 2 p90's.

Dit is slechts een voorlopig ideetje, maar zou ik hiermee in de buurt van het geluid van mijn sorrento komen door in een standaard fender thinline 2 p90's te (laten) frezen? De body van mijn sorrento bestaat namelijk uit een esdoorn laminaat, een houtsoort die redelijk veel hoog heeft, en niet zo zompig is, eigenlijk wat de meeste fenders ook hebben.

Bedankt alvast :hippie:

Mr.Fingers
11 februari 2008, 00:31
Neen, een sorrento is full-hollow, terwijl een telecaster thinline semihollow is... Je gaat meer een epiphone Wildkat-achige klank krijgen vrees ik.

Lexvandoef
11 februari 2008, 00:33
Ik weet dat mijn epi full hollow is en de thinline een semi-hollow, juist daarom wilde ik hem in een tele thinline vorm gieten, omdattie minder snel feedbackt dan een full hollow.

Edit: en daarom vroeg ik het mij dus ook af of het resultaat enigszins bevredigend zou zijn.

Luke-wannabe
11 februari 2008, 01:04
Vast wel :) Het zal iets minder luchtig klinken dan je Sorrento, maar het gaat allicht lukken :)

Kakihara
11 februari 2008, 11:47
Het zal vast wel anders klinken dan je Sorrento, mede ook door de constructiewijze van de telecaster: andere mensuurlengte, andere houtsoorten etc. Een 72 thinline klinkt ook niet als een ES335 ;)

Nielsje
11 februari 2008, 11:53
Lexje, misschien voor de grap eens een thinline deluxe proberen? (met humbuckers?) kijken of dat bevalt? En dan knal je d'r P100's of Humsized P90's in?

Ik heb ook wel eens nagedacht om een P90 in m'n brug te zetten (Lennart heeft het in z'n shamray, werd er onverwacht blij van!, alleen de ruis..)

Lexvandoef
11 februari 2008, 12:19
Het zal vast wel anders klinken dan je Sorrento, mede ook door de constructiewijze van de telecaster: andere mensuurlengte, andere houtsoorten etc. Een 72 thinline klinkt ook niet als een ES335 ;)

Ja dat ik ja, maar mijn sorrento bestaat, in tegenstelling tot een es335, uit een gelamineerde maple body, en geen mahonie. De andere, langere, mensuurlengte zal denk ik zorgen voor een iets strakker, 'fenderachtiger' geluid, minder jazzy, iets meer attack, wat mij ook beter uit zal komen denk ik.

Anyway, ik ga nog wel eens een keertje wat thinlines met singles en hummies proberen, als er weer geld is :satisfie:

Mitch
11 februari 2008, 12:29
Ik heb ook een tele die ik ontzettend lekker vind spelen, en de bodyvorm bevalt mij erg goed. Hij is alleen niet erg bruikbaar door zijn typische eigen geluid (speel in een coverband).

Dat hele Thinline versus Sorrento verhaal begreep ik al niet helemaal, maar ik ben ook een beetje warrig vandaag, kan het ook aan liggen.
Deze alinea slaat echter alles :nervous: Please explain !

Kim Wilson
11 februari 2008, 12:31
Een full-hollow geluid ga je sowieso niet uit een Tele Thinline halen. Ik weet niet precies of dat de bedoeling is?

Lexvandoef
11 februari 2008, 12:36
Dat hele Thinline versus Sorrento verhaal begreep ik al niet helemaal, maar ik ben ook een beetje warrig vandaag, kan het ook aan liggen.
Deze alinea slaat echter alles :nervous:

Ik was ook een beetje slaperig toen ik het schreef, laat ik het nog eens verwoorden.

Ik vind het geluid van zowel mijn sorrento als mijn tele te gek, alleen mijn sorrento is live niet bruikbaar vanwege de, op hoog volume en met veel gain, feedback en piepgeluiden. Live kan ik hem dus niet gebruiken, terwijl het geluid mij juist heel erg aan staat.

Dan mijn tele, hij speelt heel erg fijn, en klinkt ook goed, maar ik merk dat ik in de band gewoon meer behoefte heb aan een geluid als mijn sorrento.

Nu dacht ik die 2 met elkaar te kunnen/willen combineren in mijn jeugdige naiviteit ;), door wat eigenschappen van mijn sorrento (2 p90's, holle bodyvorm {hoewel die tele halfhol zou worden ivm feedback}) in een telecaster te gieten omdat ik mijn tele fijn vindt spelen en het is ook weer eens iets anders.

Snappie? :hippie:

Mitch
11 februari 2008, 15:57
Ik ben zelf ook weer wat helderder, dat scheelt :satisfie:
Ik denk dat je idee niet zo gek is, maar een Thinline met Widebuckers is dan misschien iets voor de hand liggender.
Maar als je misschien vooral voor de P90 sound gaat, maar hollow body is het gewoon niet kun je ook nog een Godin overwegen, zoals Marc Odijk die te koop heeft. Ik heb zelf ook zo'n LG gehad, erg lekker ding. Bespeelbaarheid is vooral erg lekker. De hals heeft voor 90% model gestaan voor mijn custom... enough said.

Lexvandoef
11 februari 2008, 16:42
Bedoel je met widebuckers die humbuckers die ook op de '72 RI thinlines zitten? Ik ken ze niet, maar ik denk niet dat dat is wat ik zoek, het geluid van mijn sorrento is best wel 'eigen' en hoe meer ik van het 'recept' af ga wijken, hoe verder ik dan van die sound vandaan ga, denk ik zo.

Die Godins met p90's heb ik ook al gezien, maar ik wil hem toch eigenlijk wel half hol hebben. Ik weet niet of het psychologisch is, maar mijn sorrento heeft gewoon iets chunkerigs in het laag en luchtigs door het hele geluid heen, dat denk ik door de holle body komt. Geen enkele andere gitaar van mij klinkt zo diep en open, zelfs mijn les paul niet.

Negative K3 fan
11 februari 2008, 18:07
Ik heb ook wel eens nagedacht om een P90 in m'n brug te zetten (Lennart heeft het in z'n shamray, werd er onverwacht blij van!, alleen de ruis..)

de mijne is idd om blij van te worden, maar het is absoluut geen normale P90, het is deze: http://www.seymourduncan.com/products/electric/specialized/progressive/sp903_custom_so/

Eko
11 februari 2008, 21:19
Fender heeft ook wel dit soort combi`s geleverd dus echt gek is het niet. Je zult inderdaad een tele met iets meer pit krijgen. Ik denk dat als je de P90 er in gooit dat je iets met de versterker zult moeten tweeken om dicht in de buurt van een Sorento te komen. Maar het zal best klinken.
De Thinline zal nooit het warme van een ES-achtige krijgen. Ze zijn ooit alleen maar gemaakt om gewicht te besparen.

Blend
11 februari 2008, 21:43
Neen, een sorrento is full-hollow, terwijl een telecaster thinline semihollow is... Je gaat meer een epiphone Wildkat-achige klank krijgen vrees ik.

nog niet eens semi-hollow. de meeste thinlines hebben alleen 'gat' bij de F-sleutel..

Tupelo
11 februari 2008, 22:37
Zijn die wide range buckers die in een Thinline zitten niet een stuk groter dan normale humbuckers, en zijn P94's & P90's daardoor niet te plaatsen zonder dat je een te dichten gat/ruimte overhoudt?

Lexvandoef
11 februari 2008, 22:55
Ja dat klopt ja, die widerange dingen zijn iets breder.

Hey Tuup, jij had toch ook een aparte tele met dynasonics of p90's erin? Is dat wat?

Pepe
11 februari 2008, 23:18
Ik zat zelf te denken kwa combi aan de Fender TC thinline

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/6/3/2/374632.jpg

Lexvandoef
11 februari 2008, 23:21
Hmmm die zijn interessant, zijn die nog ergens te krijgen? En quanta kosta?

Edit: helaas wel strat shape :(

Squier4ever
12 februari 2008, 00:31
Hmmm die zijn interessant, zijn die nog ergens te krijgen? En quanta kosta?

Edit: helaas wel strat shape :(

nog meer helaas is dat New Found Glory er op speelt... Emo's!

Kakihara
12 februari 2008, 08:39
Hmmm die zijn interessant, zijn die nog ergens te krijgen? En quanta kosta?

Edit: helaas wel strat shape :(

klikkerdeklik (http://www.vriese.nl/pages/product_view.php?id=941&subcategorie_id=35&categorie_id=4) Ik weet niet of het in de buurt is, maar ze worden nog verkocht :)

Mitch
12 februari 2008, 20:14
Ja dat klopt ja, die widerange dingen zijn iets breder.

Hey Tuup, jij had toch ook een aparte tele met dynasonics of p90's erin? Is dat wat?

Tele Sonic, mooi ding. Maar goed, da's ook geen (semi)hollow.
Als je écht voor die brede sound wil gaan van een hollow body maar toch problemen blijft houden met feedback....sja, gek idee misschien, maar waarom wissel je niet wat vaker van gitaar ? De Sorrento alleen voor nummers met minder gain of zo? En trouwens, zijn het niet gewoon je elementen die voor de feedback zorgen? Je had de holtes al opgevuld toch ?

Tupelo
12 februari 2008, 20:25
Ja dat klopt ja, die widerange dingen zijn iets breder.

Hey Tuup, jij had toch ook een aparte tele met dynasonics of p90's erin? Is dat wat?
Ooh en of. :p

Het was ff erin komen.
In 1e instantie niet zo enthousiast, maar dat is gegroeid.
Ding kwam ook niet helemaal tot zijn recht op mijn vox zonder goede preamp.
Nu daarentegen.

Amai, amai... weet nog niet of ik mijn Vox mee neem naar het gitaarnetfestival in Ridderkerk, anders kan je het horen.

Telesonic klinkt poepielekker, en gaat me voorlopig niet verlaten.

Oh ja & 't is geen semihollow, al heeft die wel klankkamers.
Zijn ook geen P90's maar Dearmond 2K's.

Maar goed; hij's fijn dus! :)

Lexvandoef
12 februari 2008, 20:30
Tele Sonic, mooi ding. Maar goed, da's ook geen (semi)hollow.
Als je écht voor die brede sound wil gaan van een hollow body maar toch problemen blijft houden met feedback....sja, gek idee misschien, maar waarom wissel je niet wat vaker van gitaar ? De Sorrento alleen voor nummers met minder gain of zo? En trouwens, zijn het niet gewoon je elementen die voor de feedback zorgen? Je had de holtes al opgevuld toch ?

Klopt, ik heb de holtes al opgevuld met badslippers, prima spul, ze dekken goed af, zitten echt goed vast. Daar ligt het idd niet aan.

Tsja, dat van gitaar wisselen voor bepaalde nummers doe ik nu al (les paul +tele/strat), en ik gebruik hem vooral voor het repeteren, en dan zit ik niet te wachten op 2 gitaren die ik mee neem. Das gewoon niet handig.

Ik ben vandaag ook nog bij De Gier geweest voor wat dingetjes, en heb ook nog gevraagd waar het aan zou kunnen liggen. Zijn advies was dat ding laten feedbacken en dan aan de pickups/bovenblad/andere dingen voelen/drukken/tikken om te kijken of er dan iets verandert aan de feedback. En dan dat aanpassen. Ga ik dus nog doen.

Het klinkt trouwens niet als microfonische pickup, daar had mijn les paul eerst last van, en dat klinkt anders.

Mitch
12 februari 2008, 20:42
Oh ja, een full hollow meenemen naar repetities... been there, done that, sold the guitar :D Overigens niet vanwege de feedback maar de lastige bespeelbaarheid (dik...) en matige stemvastheid. Hoe ver kom je op de Sorrento trouwens op de toets?

Lexvandoef
13 februari 2008, 14:10
De bespeeldbaarheid is dik in orde, ik kom op de sorrento net zo ver op de toets als op mijn les paul, en de body is net zo dik, dus dat zit allemaal wel snor :)

Qua stemvastheid issie ook erg stabiel, behalve als je aan de bigsby uitbundig gaat zitten hangen, dan komtie niet meer zuiver terug.