PDA

View Full Version : 5 snarige bas Advies



erikvdh
10 februari 2008, 20:21
Hallo allemaal,

Ik wil snel eens gaan kijken voor een 5 snarige bas gitaar.
Het hoeft geen super bas te zijn, maar wel bespeelbaar en goed af te stellen.
Ik heb nu een 4 snarige stagg bas, en dat wil ik niet meer die van mij rammelt aan alle kanten, en kan niet goed worden afgesteld.

Ik heb mijn oog laten vallen op een MM3 van OLP, is dat een goed instrument, ook technisch gezien? en waar kan je die bas kwa muziekstijl goed voor gebruiken?

budget is tot ca 500 euro, mag iets meer zijn maar niet teveel.

Als laatst, liggen op de 5 snarige de snaren minder ver uit elkaar als op een 4 snaar?

Groet van Erik

Tankman
10 februari 2008, 22:45
Kijk eens naar de Ibanez SR305. Het is een splinternieuw 2008 model, ziet er goed uit, speelt heerlijk en kost maar 315 euro. Ik heb er zelf ook een. Ik ben de gelukkige eigenaar van de allereerste SR305 2008 model in Nederland.

De snaren zijn wat dichterbij elkaar dan een 4-string, je past je erg makkelijk aan. Je kan er zo'n beetje alle muziek op spelen. Je hebt een 3-band EQ en een pickup balancer, dus je kan heel makkelijk je eigen geluid maken. Het heeft ook active Ibanez pickups.

Dirk Witte Amsterdam kan je verder helpen ermee.

OJJVZ
10 februari 2008, 23:43
Ibanez heeft altijd zeer goeie instrumenten voor het geld in die klasse. Heb zelf geen ervaring met de bassen (behalve een cort, komt gewoon uit de zelfde fabriek, echt prima spul)
Die OLP MM3 is technisch gezien ook een goeie bas. Het is maar net wat je mooier vind klinken, het klinkt wel echt heel anders
De ibanez zal warmer klinken, en voller, en heeft wat meer mogelijkheden
De OLP MM3 is krachtig maar erg helder, sommige mensen vinden het té helder.
Met de ibanez kan je de basis-geluiden wel krijgen, vooral met de 3-bands EQ (de OLP heeft ook wel een goeie equalizer, dus ook wel redelijk wat mogelijkheden). Voor het geluid van de OLP zou ik even op internet zoeken, de meeste OLP's en Musicman bassen klinken ongeveer het zelfde. (op youtube dan)
Het beste is om ze allebei even te testen en op je gevoel af te gaan, wat speelt lekkerder, wat voelt solide-er, wat klinkt het gaafst.

Tankman
11 februari 2008, 21:04
Ik vind bodies van OLP/Musicman altijd zo gigantisch. Die van Ibanez zijn kleiner en wat meer afgerond. Het speelt toch wel iets meer comfortable naar mijn mening. Grote bassbodies gaan alleen in de weg staan.

Valentijn
11 februari 2008, 21:39
voor het geluid is het wel goed als je een wat massievere/grotere body hebt, je merkt t wel. Maar het heeft ook zo zn nadelen

Al moet ik zeggen dat ik juist die kleine ibanez bodies niet mooi vind

guitartub
11 februari 2008, 22:07
Zoals je ziet: zoveel hoofden, zoveel smaken. Ik heb zelf een OLP
"Tony Levin" signature die ik bespeel over een Ashdown 5-15. Ben er zeer tevreden mee en heb er ook weleens in een band mee gespeeld. Geen probleem, ook het relatief lage vermogen van de 5-15 niet. En inderdaad: In live situaties gebruikte ik een behringer DI. Wederom geen probleem.

panicchain
11 februari 2008, 23:51
Er zijn ook leuke spector bassen bij de feedback voor 540 euro, (amerikaans merk)

zeer goede prijs kwaliteit verhouding, echt uitproberen zou ik zeggen

basswood met bubinga top, degelijke hardware en goede elementen met actieve EQ schakelbaar en zo... voort.

skabouter
19 februari 2008, 15:11
voor dat budget zou ik (sorry) geen ibanez nemen. echt veel mooiere dingen te krijgen voor dat geld! zelf heb ik goeie ervaringen met Yamaha en Cort!

kheb nu zelf deze (450 euro 2e hands) http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/DSC02427.jpg
en die is echt heeeel fijn! en mooi! Wijdere stringspacing dan 4 snarig, dus ook een bredere (en langere) hals! goed voor slapstyle!

Persoonlijk vind ik ibanez bassen echt crap, zelfs de mooiste dure missen tone, tis allemal wat blikkerig vind ik.
Dean bassen zijn ook erg mooi, en voor je budget vind je zeker wle een leuke 5 string

eissie
23 februari 2008, 15:31
Hallo allemaal,

Ik wil snel eens gaan kijken voor een 5 snarige bas gitaar.

Ik heb mijn oog laten vallen op een MM3 van OLP, is dat een goed instrument, ook technisch gezien? en waar kan je die bas kwa muziekstijl goed voor gebruiken?

Als laatst, liggen op de 5 snarige de snaren minder ver uit elkaar als op een 4 snaar?

Ik ben nu aan mijn 2e OLP bezig, de eerste heb ik ooit verkocht. Daar heb ik eigenlijk altijd spijt van gehad. Voordat ik deze 2e OLP kocht heb ik een tijd een MusicMan SUB5 gehad (die ik inmiddels ook weer verkocht heb). De beide bassen speelden min of meer hetzelfde. Het geluid van de SUB was wat veelzijdiger dan de OLP, maar dat lag meer aan de actieve electronica van de SUB dan aan wat anders. Qua bespeelbaarheid maakt het eigenlijk niets uit, het zijn identieke halzen. Ook de mechanieken van de SUB waren hetzelfde als de OLP. De brug van de SUB was wel prettiger. Op mijn OLP komt binnenkort een Seymour Duncan pickup (is besteld).

Dus mijn advies (fwiw): als je van het MusicMan geluid houdt, ga lekker voor die OLP. Hou je niet van dat geluid, doe het dan niet. Wat mij betreft zijn er weinig bassen beter voor dit bedrag.

Eissie

r.huiting
9 maart 2008, 22:13
ik heb zelf een cortcurbow 4string speelt lekker soepel en een yamaha neathen east 5 string. speelt ook goed een lekker en de hals is ook niet al te breed.
vindt zelf de trb nog strakker klinken.
ligt ook een beetje aan wat voor soort muziek je wilt gaan spelen denk ik.

paulusdeBKB
10 maart 2008, 09:41
@ Skabouter: wat voor een bas is dat? Ik hou het allemaal niet zo bij op basgebied maar dat is een mooie!!

vincent136
10 maart 2008, 10:53
Dat is een Cort basgitaar als ik dat zo zie. check de cort site maar eens! Erg mooie basgitaar, voor wat meer power en slapwerk ook goed geschikt door de vette humbucker :)

@ toppic opener, waarom geen fijne jazz bass? Het merk Vintage maakt erg goede bassen, ik zelf heb een Vintage Jazz bass. Kost ongeveer 250 euro nieuw. Klinkt bijna als 'the real one' en kost minder dan de helft. Prima ding!

http://www.jhs.co.uk/vintagebass.html

Ik weet niet waar je woont, maar er hangen 2 in de muziekwinkel in Emmen :)

Edit: je zoekt een 5 snaar, sorry :)
Maar er zijn ook wel 5 snarige jazz bassen, hehe. Het is wel handig om naar een grote muziekwinkel te gaan met veel aanbod en daar te gaan testen.

OldGuitar
18 maart 2008, 17:56
De reacties tot nu toe heb ik doorgelezen maar ik vond er geen antwoord op de vraag waarmee ik zit.

Sinds een jaartje heb ik een 5-snarige Harley Benton van Thomann. Een geweldige bas en nog mooi ook (vind ik).
(Een anecdote tussendoor: bij een bekende muziekwinkel werd deze bas van € 350.-- door de gitaarverkoper geschat op circa € 1.000,--)

Terzake. Ik ben al een tijd op zoek naar een passieve 5-snarige bas als reserve. Een Dean 5-snaar koste het dubbele van een 4-snaar € 109,-- en € 189.--). Het werd verklaard met het verhaal dat het meer hout vergt enz.
Nu heb ik bij Gitaar Toko een Keytone EBG Fusion ontdekt. Ik denk dat het een passieve is, maar daarover heb ik een mailtje gestuurd.
Nu de vraag: kent iemand het merk Keytone?
Het type EBG Fusion?
Heel onaardig gesteld: is het een bas of is het brandhout?
Graag meningen c.q. ervaringen met dit merk.
Paul

OldGuitar
19 maart 2008, 13:59
Dank zij de reacties kan ik wat gerichter zoeken.
Omdat het een reserve-bas wordt, ga ik eerst op zoek naar een passieve Olp of Cort.

De sites van de muziekwinkels vind ik vaak weinig info geven; merk, type (soms) en prijs; verder komen de meesten niet.

Welk soort muziek ik speel? De laatste jaren vooral blues met een knip-oog naar SRV en een geweldige smoelschuiver.

Bedankt voor alle info

Paul

OldGuitar
19 maart 2008, 20:27
Het gaat niet echt naar wens.
Zoals ik al opmerkte, zijn de muziekwinkels van deze tijd niet meer wat ze geweest zijn.
Bij GitaarToko dacht ik iets te hebben gevonden. Op mijn vraag werd geantwoord dat het een actieve bas was, later werd dat herroepen en was het toch een passieve. Ach, een vergissing is menselijk.
In mijn enthousiasme wilde ik snel gaan uitproberen - juist bij goedkope gitaren lijkt me dat wel nodig - blijkt juist deze bas niet op voorraad te zijn. Ik wil toch echt voelen hoe de bas speelt, hoe het geluid is, wat wel (of niet) kan worden gesteld, enz..
De prijs wordt binnenkort verhoogd en er is dus geen zekerheid dat ik die bas voor de prijs in de advertentie kan kopen.
Ja, ik ken mijn rechten maar het is altijd de vraag of de ander die ERkent. Zeker bij een systeem van eerst betalen en dan afwachten.

Volgens de mails zijn het aardige mensen, maar dat is toch niet zo'n goede maatstaf. Eerst zien, dan geloven. :???:
Dus: op zoek naar Olp, Cortcurbow e.d.
Een Marktplaats vaak nakijken.

Als ik beet heb, zal ik het even melden.

Paul

OldGuitar
25 maart 2008, 16:22
Via 2e Hands België heb ik een 5-snarige Squire P-bass gevonden.
Dat denk ik tenminste; ik twijfel wat over het type.
De kop is hoekig, er zit geen slagplaat op; een single coil brug-element en een splitcoil hals-element.
Regelen door middel van één volume-knop per element en één klankkleurknop; in totaal dus drie knoppen.

De aansluiting snap ik nog niet helemaal. De uitgang lijkt een stereo-plug te zijn met -denk ik - drie draadjes; het kraakt af en toe maar voordat ik het opnieuw ga solderen moet ik eerst weten hoe het hoort te zitten. :stop:

Verder is er niet op te spelen. :)
De hals staat een beetje krom dus ik geef de pen elke dag een klein zetje dan komt dat wel goed.
De snaren zijn al lang geleden overleden en moeten worden vervangen.
Maar de prijs was er naar en na vijf minuten wist ik meer van de bas dan degene die hem wilde verkopen.

Als iemand bijzonderheden van dit type bas kan vertellen, dan graag.

Paul

Wizz
26 maart 2008, 11:44
Het merk OLP bestaat niet meer ! Ik zou dus liever kijken naar een merk waar na een jaar nog eens een onderdeeltje van te bestellen valt als dat nodig is.
Leuke bassen hoor, zonder meer, maar betaal er niet teveel voor, nieuw of gebruikt.
Erg goed en nog niet genoemd is de Squier Deluxe Active Jazzbass V.
Succes !

Wizz

OldGuitar
26 maart 2008, 13:18
Bedankt voor de goede wensen Wizz; inmiddels heb ik een Squier gekocht. :hippie:
Ik zou het fijn vinden als je wilt reageren op mijn voorgaande bericht en mij nog wat nuttige info wilt geven.

Na een weekje knutselen en vooral de halspen milimeter voor milimeter aantrekken, is de Squier weer bespeelbaar. Het is goed uitgepakt; zo'n oud geval kopen is toch altijd wel een gok.

Heeft iemand nog een suggestie voor nieuwe betaalbare snaren (5)? Misschien is het juist wel passende als op zo'n oude bas (naar schatting uit ca 1990) ook oude snaren zitten :soul:


Oldguitar

Robin5150
30 maart 2008, 20:46
http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/SRX505TK-6b75af832ae2fbdeb22ee05a4c558436.jpg

Ibanez SRX 5 String

Geweldig ding :rockon:

Helaas wel active maarja..

OldGuitar
30 maart 2008, 21:11
Dat is inderdaad een fijne Ibanez; heel prettige hals en goed geluid.
Maar zoals ik al heb geschreven heb ik een oude Squire gekocht en inmiddels weer bespeelbaar gemaakt door alles af te stellen.

OldGuitar
30 maart 2008, 21:12
Dat is inderdaad een fijne Ibanez; heel prettige hals en goed geluid.
Maar zoals ik al heb geschreven heb ik een oude passieve Squire gekocht en inmiddels weer bespeelbaar gemaakt door alles af te stellen.