PDA

View Full Version : autobias-circuit



stomas
9 februari 2003, 20:23
Hallo mensen,

Ik ben misschien van plan een Koch Kc-50 deluxe top te kopen en nou zat ik de handleiding van deze versterker te lezen en daar stond in dat door het zogenaamde autobias-circuit je je versterker hoefde te laten biassen als je er nieuwe el84 buizen in zou plaatsen. Klopt dit?
Voor de duidelijkheid: ik ben van plan 2 paar gematchde el84 buizen in deze versterker te plaatsen. Hoeft de bias dan niet door een amptech worden bijgesteld?
Dit zou mooi zijn, want dan kan ik ze zelf vervangen. Iemand overigens tips voor merken/fabrikanten van el84 en/of pre-amp buizen???

Alvast bedankt,

Sjoerd

signsofzodiac
9 februari 2003, 20:38
Naar mijn weten hoef je EL84'ers zowieso niet erg precies te biassen. Someone coorect me if i'm wrong, maar dat heb ik ooit eens gehoord :smile: Er was in ieder geval wel zoiets. Dit in tegensteling tot de "zwaardere" eindbuizen als el34 en 6l6

stomas
9 februari 2003, 20:49
Dat zou wel kunnen, je komt sowieso niet zoveeel el84 buizen tegen; voor zover ik weet gebruikt Vox ze ook, maar dat was het volgens mij dan wel.

mathe
9 februari 2003, 20:49
Naar mijn weten hoef je EL84'ers zowieso niet erg precies te biassen. Someone coorect me if i'm wrong
You are wrong !!
Pure onzin, EL84 moeten ook gebiased worden.

Stomas: Je bedoelt waarschijnlijk dat je door het auto biascircuit je buizen NIET hoeft te laten biassen?
Ik zou trouwens in plaats van 2 paar EL84's één kwartet kopen.
Tip voor EL84... Mullard of Philips
Marc

stomas
9 februari 2003, 20:51
Thanks Mathe!! Ja dat bedoel ik inderdaad! Maarre waar kan ik die merken krijgen? (zijn die NOS of worden ze nog geproduceerd?)

stomas
9 februari 2003, 20:52
O, nog een vraagje: waarom een kwartet en niet twee paar gematched. Kan je ze eigenlijk in een kwartet kopen?

mathe
9 februari 2003, 21:00
Omdat een kwartet 4 bij elkaar gezochte buizen zijn. Bij 2 paren heb je 2 keer 2 bij elkaar gezochte buizen waarbij tussen de 2 paren onderling dan een heleboel verschil kan zitten.
Je kunt eindbuizen in duetten, kwartetten , sextetten en octetten krijgen. en als je nog hoger wilt gaan kan dat vaak ook nog wel.

Mullard en Philips zijn inderdaad NOS en daarmee ook duur. Wel het beste qua geluid.
Ik weet dat er daarnaast ook nog EL84's zijn van JJ en Sovtek maar daar heb ik geen ervaring mee.
Bel Dolf Koch eens op en vraag hem wat goed werkt in zijn versterkers...
Marc

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mathe op 2003-02-09 21:03 ]</font>

stomas
9 februari 2003, 21:02
Oke Mathe, bedankt voor je info!! Maar het kan dus wel kloppen dat deze versterker zichzelf biased?? En zou die ook goed kunnen werken met 2 paar gematchde buizen ipv een kwartet??

mathe
9 februari 2003, 21:08
Ja hoor, dat kan.
Het zal altijd werken maar de vraag is hoe goed (of slecht). Hangt enigzins af van het kathodecircuit van de eindbuizen.
Marc

stomas
9 februari 2003, 21:26
Oke Mathe, bedankt voor je info!! Maar het kan dus wel kloppen dat deze versterker zichzelf biased?? En zou die ook goed kunnen werken met 2 paar gematchde buizen ipv een kwartet??

stomas
9 februari 2003, 21:30
Oh, foutje daarnet! In ieder geval super bedankt Mathe! Heeft hier verder iemand ervaring met het vervangen van buizen bij een Koch Kc-50 deluxe top?

PeeVee
10 februari 2003, 01:10
Dat kwartetje EL84's leent zich uitstekend voor klasse A instelling, kathode biassed. Hoef je inderdaad niets aan in te stellen. De (spanningsval over de) weerstand van kathode naar aarde bepaald de ruststroom. Is een beetje errug lang en ingewikkeld verhaal maar inderdaad, dit hoeft niet afgesteld te worden, plug 'n' play.

Slowhand41
10 februari 2003, 15:27
Als er buizen in zitten welke door Koch gematched zijn staat er een bias-klasse onder op de voet, tussen de aansluitpennen. Mits je dezelfde biasklasse kiest hoeft je versterker niet opnieuw afgeregeld te worden.

Nielsje
10 februari 2003, 17:29
ik snap niet waarom je je zo druk maakt over het vervangen van de buizen. het gaat er toch om hoe dat ding klinkt? man ik speel al jaren over dezelfde buizen en nog nooit een vervangen, en mocht dat gebeuren, tja dan doe ik dat toch gewoon? zo lang ben je er niet mee bezig, je speelt waarschijnlijk doorgaans langer op je gitaar... so what's the big reason?

groeten

signsofzodiac
10 februari 2003, 20:15
Mathe: Thanx for correcting me :wink:

Serieus, ik heb wat biassen betreft werkelijk de ballen verstand van buizen (alleen de klankverschillen onderling tussen de "soorten"), en dit is wat mij ooit eens is verteld. Sorry!

stomas
10 februari 2003, 20:52
Het gaat erom dat in de handleiding staat dat de versterker niet hoeft te worden afgesteld en ik wil dit zeker weten, want ik wil dus niet nieuwe buizen erin zetten zonder te biassen en vervolgens de versterker mollen!! Ik wil trouwens de buizen juist vervangen omdat ze gaar klinken!
Verder vermoed ik dat dit niet een klasse A versterker is, omdat hij 50 watt is met 4 x el84, en een klasse A eindtrap is volgens mij niet zo efficient dat hij met deze buizen 50 watt kan zijn.

iig bedankt voor de reacties!!!

mathe
11 februari 2003, 17:16
Stomas je hebt helemaal gelijk. Jouw versterker is geen klasse A maar een AB type.
Een hoop mensen die de EL84 in een eindtrap zien denken meteen dat hij dan klasse A is. Waarschijnlijk wordt er een parrallel getrokken met de Vox AC30 die, geheel foutief overigens, ook met klasse A wordt bestempeld.

Bel voor de zekerheid even met Koch om uit te vinden wat de beste buis is voor jouw versterker. Ik weet dat de EL84 die Koch nieuw leverde in de KC50 gemaakt werd door Tesla (niet JJ, maar de voorloper daarvan).

Marc


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mathe op 2003-02-11 17:18 ]</font>

stomas
11 februari 2003, 17:44
Thanks Mathe voor de tips!
Ik heb daarnet ook nog bedacht dat de koch sowieso geen klasse A kan zijn, want hij heeft fase-draaierbuis!
Bedankt voor de info en ik zal er achteraan gaan!!

Sjoerd

mathe
11 februari 2003, 19:56
Ho ho!! Of een versterker wel of geen fasedraaier bezit heeft niets te maken met de klasse instelling. Zo kan een push-pull eindtrap net zo goed in klasse A, AB of B worden ingesteld.
Het is wel zo dat bij enkelvoudige (single ended; de eindversterker heeft hierbij maar één eindbuis) audio eindversterkers de instelling altijd klasse A zal zijn daar je anders een deel van het geluid mist.

Marc
Het wordt hoog tijd voor een FAQ.....