PDA

View Full Version : Het grote gitaarwoordenboek



Mephistocles
10 februari 2008, 13:47
In het bekende Dikke Vandale woordenboek en de Nederlandse Woordenlijst (Het Groene Boekje) beschrijven de Nederlandse taal. Maar wij nederlandse gitaristen, die een groot deel van de nederlandse bevolking vertegenwoordigen, hebben een jargon hetgeen niet in zowel de Dikke Vandale als in Het Groene Boekje staat. Helaas is het online woordenboek van de Dikke Vandale (http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/) tijdelijk offline, maar gelukkig hebben we nog andere woordenboeken.

Daarom: post je gitaarwoord, vermijd onnodige en voor de leek begrijpelijke samenstellingen (zoals pickupschroefje en gitaarsnaar), engelse leenwoorden mogen ook. Geef ook de nodige informatie, zoals geslacht, meervoud, eventueel uit welke taal het komt en als je het in die taal anders schrijft, schrijf je dat er ook bij. Voor degene die fonetisch schrift kennen, graag!

Ik zal proberen een aantal woorden aan te kaarten bij de redacteurs van het groene boekje en ander gespuis.

Mephistocles
10 februari 2008, 13:48
Pickup (ook wel pick-up, puck, of pu), manlijk, mv: pickups, synoniem voor element.

Pepe
10 februari 2008, 13:54
Oh, je bedoelt PUPS...

Barkeepert
10 februari 2008, 14:09
Misschien leuk om hier een soort website voor te maken a la wikipedia.

Mephistocles
10 februari 2008, 14:17
Nee, gewoon de moeite doen je woorden te posten, dan verzamel ik ze, en stuur ze op.

Barré. M (v), mv: ?, het door met de vinger of ander voorwerp verhogen van de toon door het vast te klemmen in de gewenste positie op de hals.

Laser
10 februari 2008, 14:28
Nut?
Headstock?
Bridge plate?
Bridgepin?

gorbatjov
10 februari 2008, 14:59
trushrod
Plectrum
Plectra
Input
Output
Single lock
Duolock
Tremelo
Vibrato
Slagplank
Slaghout
Jammerplank
Geldabsorberende hobbie
Etc Etc

Blend
10 februari 2008, 15:09
yammerdrammen (werkwoord); wij ~. het uitermate doorzijken op het audiofiele gedachtegoed, zoals het onnutig informatie verstrekken en beweren dat toonkamers in je topkam verschil maken, pluggen omdraaien etc. zie ook: yamhammer_71

Mephistocles
10 februari 2008, 17:05
Wat is het meervoud van bridge? Bridges?

Garrousse
10 februari 2008, 17:56
iemand al aan GAS gedacht

wietse
10 februari 2008, 19:26
hier, have fun!

http://www.wietsesguitars.nl/pagina267.html

snapyourfingers
10 februari 2008, 19:38
Hey ik wil ff zeggen dat ik dit echt tof vind! Eidenlijk een beetje duidelijkheid in de wereld in plaats van al die nietszeggende afkortingen en termen.
Bedankt! :hippie:

Kaboemba
10 februari 2008, 20:40
Nee, gewoon de moeite doen je woorden te posten, dan verzamel ik ze, en stuur ze op.

Barré. M (v), mv: ?, het door met de vinger of ander voorwerp verhogen van de toon door het vast te klemmen in de gewenste positie op de hals.

Sorry maar ik zie hier totaal niet de omschrijving van barré in.
Ik snap hem wel maar vind het te vaag, dus elke noot is een barre als je de toon verhoogt ?

Mephistocles
11 februari 2008, 19:21
Sorry maar ik zie hier totaal niet de omschrijving van barré in.
Ik snap hem wel maar vind het te vaag, dus elke noot is een barre als je de toon verhoogt ?
Je hebt gelijk... hoe zou je dat moeten omschrijven... pfff!

Pepe
11 februari 2008, 20:45
Best lastig he, zo'n woordenboek schrijven.

Maar euh.. naar wie stuur je dat dan op? En waarom?

CrudeSapphire
23 februari 2008, 22:39
Pikaar/m : slagplaat :D

Mephistocles
25 februari 2008, 13:08
Helaas. Dat stelletje dikke vandalen waren niet geďnteresseert. Pas als buitenstaanders (niet-gitaristen) het desbetreffende woord voor langere tijd (jaaaaaren, stuk of 20) kennen, moet ik maar ns terugkomen. Ze wilden dus gewoon van me af... Enfin, ik kan geen woorden meer bedenken die er niet instaan en er wel in horen, behalve "brug", en Tab.