PDA

View Full Version : Les Paul Custom



Valoosj
9 februari 2008, 23:36
Een beetje voorbarig om er nu al een topic over te openen, maar ik zit er al zo lang mee in mn kop.
Momenteel nog veel werk aan de bouw van mn pedalen, maar toch al veel nagedacht over deze gitaar.
Ik ga ze volledig van nul beginnen. Ik heb al wel enige ervaring opgedaan met het herstellen van mn G&L, maar om hier een top gitaar van te kunnen maken ga ik af en toe de hulp vragen van Kristof Braekman. Ik heb het al met hem besproken, en hij ziet het best zitten om me hierin te begeleiden.

Het uiteindelijke doel heb ik vandaag al gemaakt met kisekai guitar. Best wel een handige site.

Dit is het resultaat.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/LesPaulCustom-1.jpg

1 master volume, 2 tones, een fernandes sustainer in de neck. De pickup selector switch zal waarschijnlijk in de middenstand dienen als kill switch.

Het overige materiaal moet ik nog eens uitzoeken, maar het zal in ieder geval topmateriaal worden. Hout ga ik in de paasvakantie bij Kristof uitkiezen, hij heeft nog wel een zoldertje vol met hout van minimum 10 jaar oud.

Nog een voordeel is dat ik een houtbewerker ken met een garage vol materiaal. Hij maakt alles van kleine dingen, tot een soort van houten schilderijen tot enkele meters groot. Dus hij heeft wel een hoop materiaal, waar ik wel eens gebruik van kan gaan maken.

Alvorens ik begin met hopen vragen te stellen lees ik de bouw van Charlotte haar LP nog wel door, net als de andere topics hier. Van GibsonDC heb ik al gezien hoe je een mooie kleur krijgt door te stainen, en ook de structuur van je hout nog goed zichtbaar houdt. Bedoeling is dat mijn LP bruin gestaind wordt.

Vragen zullen hier zoiezo wel komen van mijn kant, maar ik hoop dat jullie ook afkomen met tips of opmerkingen.

barno
10 februari 2008, 10:10
succes. mooie gitaar overigens, die je wil bouwen. wel ambitieus als allereerste project: carved top, bindings allover ... Nu, als je langzaam werkt en met heel goede voorbereiding zal dat wel lukken. Anderzijds, je mag er vanuit gaan dat je tweede, derde enz... zelfbouw beter zullen zijn dan je eerste.

Enjoy the ride!

Valoosj
10 februari 2008, 11:09
Ik ga het ook traag en beheersd doen. En als iets niet lukt, of ik zie het niet zitten, dan heb ik nog de hulp van Kristof. Normaal gezien zou het dus echt een heel goede gitaar moeten worden.

Orpheo
11 februari 2008, 14:11
@valoosj: leuk project, maar de sustainer moet je in de hals zetten. de bijgeleverde brugpup kan je gebruiken, maar de sustainerdriver zelf moet in de hals. daar is de uitwijking van de snaren groter, en is het aandrijvend vermogen van de sustainer dus meer effectief.

Valoosj
11 februari 2008, 16:13
Orph, dat wist ik hoor :satisfie:
Blijkbaar heb ik me vergist qua terminologie, maar ik bedoelde wat jij net zei.
Ik vraag me wel af of ie nog perfect werkt met een kapje erover.
Ook nog ontdekt dat er een knop is van de sustainer zelf om de intensity te regelen, er zal dus maar 1 toneknop in de gitaar komen te zitten.
De pickup die bij de sustainer komt ga ik niet gebruiken. Er komt heel waarschijnlijk een SD JB in.

GibsonDC
11 februari 2008, 17:00
Ziet er leuk uit! Alvast veel succes met de voorbereidingen.

Valoosj
11 februari 2008, 17:29
Bedankt. Momenteel probeer ik uit te zoeken welke kleur ik ze ga stainen. Ik vind de kleur van mn afbeelding mooi, en volgens mij zit het tussen bruin en rood, maar dat zal moeilijk worden. Hopen maar dat ze me in een of andere winkel waar ik de stain kan kopen verder kunnen helpen.

Ondertussen al met Charlotte gemaild over de sustainer. Blijkt dat ze hetzelfde van plan is als ik. Lekker handig om wat van haar werkwijze bij te kunne leren.

Orpheo
11 februari 2008, 17:45
ik denk dat 't wel kan werken. Wat ik zou doen verder, is de polepieces uitfrezen in t kapje.

Valoosj
19 februari 2008, 15:38
Ondertussen even met iemand van Fernandes gemaild om te vragen of ik van mijn pu selector een kill switch kan maken in de middenstand, zonder dat de sustainer dan uitvalt. (dat je dus geen geluid hebt, maar de sustainer zen ding wel nog blijft doen.) Het kan, maar dan moet ik in de bedrading even een kleine ingreep doen. Natuurlijk vergeten te vragen of er een kapje op kan. Wat me enerzijds wel moeilijk lijkt, want de sustainer zelf is maar de grootte van een single coil. Mss een stukje hout ofzo bijsteken?

charlotte
19 februari 2008, 15:48
Hey valoosj,:)

Ik denk dat er wel een kapje over kan,maar de pole-pieces zullen wel buiten het kapje moeten vrees ik.


Groetjes Charlotte.:lp:

Valoosj
19 februari 2008, 23:17
Dit wordt de inleg voor mn truss rod cover kapje.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/uvjv2OXzzjvpiThR-1099774627-20-1.jpg

ponq
25 februari 2008, 21:52
zo....druk mannetje!

respect hoor, mooi plan, geweldige gitaar! Enig idee wat voor n type nek je gaat kiezen?

(mooie kleur ook...bijna mijn fave...een gibson LP supreme wine-red met gouden hardware....ultiem...)

Valoosj
27 februari 2008, 23:39
Tjah, als je geen vriendin hebt, en geld verdient :D
De tijd om dromen waar te maken. De nek moet een kopie worden van die van mn Superhawk, want die is echt perfect voor mij, heerlijk dun dingetje. Zeer vergelijkbaar met een Stratocaster.
Wijnrood was mijn eerste idee, maar toen ik die in keulen zag vond ik het zeer teleurstellend. Ik ga een beetje experimenteren met stain tot ik de goede kleur vind. Zoals op de foto van de openingspost is het toch niet te krijgen.

pueblo
29 februari 2008, 19:24
wat voor een schakelaar zit er eigenlijk in de linkerbovenhoek van de gitaar (wat voor model?)

Valoosj
29 februari 2008, 19:42
In mijn Les Paul wordt dat wss een on-off-on, zodat ie in de middenstand als killswitch dient. Normaal zit er een on-on-on in.

B_2_the_a
9 april 2008, 22:55
waarom dat dan?
dan heb je bij het overschakelen een dip :s

je kan beter als je in een nummer grootste deel alleen brug pickup pakt het volume van je nek pickup dichtdraaien :P
tadaaa

Valoosj
9 april 2008, 22:59
Niet als je snel genoeg schakelt, en er komt maar 1 volumeknop in.

B_2_the_a
9 april 2008, 23:03
succes met het zoeken naar een on/off/on lp schakelaar!!! dat is net zo moeilijk als er een vinden voor een 3 pickup lp ;)

en daarnaast: wrm maar 1 volume en 2 tones? je gaat me toch niet vertellen dat je dat ook daadwerkelijk gaat gebruiken?

Valoosj
9 april 2008, 23:28
1 volume, 1 tone en 1 intensity ;) volgens mij staat dat hier eerder al vermeld. En bij mn Superhawk is het 1 volume en 2 tones, en die gebruik ik wel degelijk zo.

Orpheo
10 april 2008, 00:53
neuh, met een on/off/on krijg je niet een killswitch (tenzij je 'm aan aarde hangt) maar een serie switch. in plaats van beide pups parallel, in serie dus.

en hoe wil je intensity gaan doen? actief met een preampje oid?

Valoosj
11 april 2008, 17:24
De 3 knoppen zijn van de sustainer. Daar moet ik dus niets meer aan doen. Intensity is hoe hard de sustain doorkomt (vermoed ik).

Voor de PU selector moet ik gewoon een on-on-on nemen. En die dan 'verkeerd' bedraden. Ik heb onlangs mn G&L een nieuwe switch gegeven, en die was eerst verkeerd bedraad, en toen had ik dus een killswitch effect.

Waar het op neer komt, in de middenstand is links midden met link boven verbonden, en rechts midden met rechts onder. Kan ook omgekeerd zijn. Maar je moet dus de juiste kant kiezen om signaal te krijgen, of net niet...

niekb
31 mei 2008, 00:18
Is er al wat nieuws onder de horizon?

Grtz.

Valoosj
31 mei 2008, 12:55
Nog niet. Momenteel examens, daarna een maandje geld verdienen en dan ga ik de hele situatie eens inschatten. Kijken wat het me gaat kosten en wat ik eerst in huis moet halen van materiaal en wat mn pa nog heeft liggen. De buurman van mn oma bewerkt al jaren hout en is al een dagje ouder, dus misschien kan ik daar ook wel voor hulp terecht. Ik hoop om in augustus eens de tijd te vinden om te gaan kijken voor een mooi stukje hout. Tussen al het pedaalbouwen in dan. Wan ik heb weer enkele bestellingen bijgekregen :D

Nico2
2 juni 2008, 20:06
Dit wordt de inleg voor mn truss rod cover kapje.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/uvjv2OXzzjvpiThR-1099774627-20-1.jpg
Is dat nou een tatoeage die je hebt uitgeknipt? :P

Valoosj
3 juni 2008, 23:07
Jep. Coolste triforce die ik ooit gezien heb.

Saf
3 juni 2008, 23:33
gave trinityknot, doet het altijd goed als inleg.

Hallie
26 juni 2008, 17:05
2.5 maand verder.

al verder?

:D

pueblo
26 juni 2008, 17:45
2.5 maand verder.

al verder?

:D
ik ben benieuwd

Valoosj
26 juni 2008, 17:46
Nog niet. Pedalenbord heeft nog even de voorrang. Maar dat werk ik in juli normaal gezien af. In juli ga ik ook vrij veel werken en dan zijn er hopelijk de nodige fondsen om hout en materiaal te gaan kopen.

Valoosj
23 juli 2008, 22:43
Nu de maand er bijna opzit heb ik binnenkort geld om eraan te beginnen.
Gisteren kreeg ik nog van mn oma te horen dat haar buurman na 30 jaar stopt met zijn hobby als houtbewerker. De man heeft in al die jaren prachtige beeldjes gemaakt, maar is nu te oud om er nog actief mee bezig te zijn.
Bijgevolg gaat hij dus al zijn materiaal verkopen, en geeft hij me eerst de kans om iets te kopen van hem, aangezien hij weet dat ik een gitaar ga maken.

Nu is mijn vraag aan jullie: kan iemand me zeggen welk gereedschap zeker de moeite zou zijn om over te nemen van hem? Ik heb nog niet de tijd gehad om dit uit te pluizen, en ik ga er de komende weken ook totaal de tijd niet voor hebben. Ik zou nu ook niet graag een echt koopje missen, daarom dat ik hiervoor even jullie hulp vraag. De man heeft echt veel liggen, dus zeg gerust wat je denkt, en dan vraag ik hem wel of hij het ook heeft.

Alvast bedankt!

GeofJackon
24 juli 2008, 11:14
Als hij beeldjes heeft gemaakt liggen er vast handige kleine bijteltjes en gutsjes tussen. Ik denk dat die wel handig kunnen zijn, als ze nog scherp zijn/scherp te krijgen zijn.

Valoosj
24 juli 2008, 11:39
Daar heb je gelijk in. Die zullen wel zeer goed van pas komen om hier en daar dingetjes bij te werken. Grote machines als een lintzaag, die heb ik maar 1 keertje nodig zeker? Als ik zorg dat ik mn hout binnenkort ga halen kan ik de vorm er al mee uitzagen zonder die machine te moeten kopen. Ik mocht namelijk alles gebruiken tot er een koper was. (hij verkoopt wel alles los)

GeofJackon
25 juli 2008, 13:00
Als het een eenmalig iets is, zouden lintzagen enzo niet nodig zijn, maar ben je zeker dat het bij deze ene keer blijft? Anders misloop je misschien iets.

Valoosj
25 juli 2008, 17:39
Ik zal hem vragen wat zn prijs is. Nog materiaal dat ik zeker ga kunnen gebruiken? Dan kan ik er zo snel mogelijk eens langs met een lijstje.

Menneskedyr
25 juli 2008, 21:51
Daar heb je gelijk in. Die zullen wel zeer goed van pas komen om hier en daar dingetjes bij te werken. Grote machines als een lintzaag, die heb ik maar 1 keertje nodig zeker? Als ik zorg dat ik mn hout binnenkort ga halen kan ik de vorm er al mee uitzagen zonder die machine te moeten kopen. Ik mocht namelijk alles gebruiken tot er een koper was. (hij verkoopt wel alles los)

De lintzaag heb ik maar 1 of 2 keer nodig gehad bij de bouwe van mijn gitaar. Ik heb de hals zelf met een decoupeerzaag uitgezaagd (zebrano hals, zelf zagen met een decoupeerzaag levert vrij veel stress en irritatie op), de body is ook (grof) uigezaagd met de lintzaag. Verder heb ik de lintzaag niet nodig gehad.

Niels...

Mattia
25 juli 2008, 22:35
De lintzaag heb ik maar 1 of 2 keer nodig gehad bij de bouwe van mijn gitaar. Ik heb de hals zelf met een decoupeerzaag uitgezaagd (zebrano hals, zelf zagen met een decoupeerzaag levert vrij veel stress en irritatie op), de body is ook (grof) uigezaagd met de lintzaag. Verder heb ik de lintzaag niet nodig gehad.

Niels...

'nodig'? Nee. Handig? Jazeker. Bijna alle zaagsnedes op de hals en body doe ik op de lintzaag, topjes verzagen, dunne stroken ergens vanaf, resawing (akoestische setjes maken, dus)...bijna alle zaagwerk wordt gedaan met lintzaag en een paar handzagen. Soms de kop outline met decoupeerzaag, maar eigenlijk meer omdat ik soms geen zin heb om het breede blad dat soms erop zit te wisselen voor een klusje....

Topding, zo'n lintzaag. Als je de ruimte hebt, ga er gewoon voor. Echt waar.

Valoosj
26 juli 2008, 18:53
Eerst een horen bij mn pa of er plek voor is :D Buiten die lintzaag kan ik me voorstellen dat een frees zeer goed van pas zal komen, net als die gutsjes.
Een degelijk schuurmachientje natuurlijk nog. Als er nog dingen zijn hoor ik t wel. Ik ga alvast eens afspreken en een kijkje nemen om te weten wat hij heeft staan.

Mattia
26 juli 2008, 22:35
Eerst een horen bij mn pa of er plek voor is :D Buiten die lintzaag kan ik me voorstellen dat een frees zeer goed van pas zal komen, net als die gutsjes.
Een degelijk schuurmachientje natuurlijk nog. Als er nog dingen zijn hoor ik t wel. Ik ga alvast eens afspreken en een kijkje nemen om te weten wat hij heeft staan.

Frees staat bij mij stipt op een, gevolgd (qua gemakzucht) door m'n Festool excenterschuurmachine (maar is absoluut een 'luxe', en zeker niet noodzakelijk), dan heel nauw door de lintzaag. De vandikteschuurmachine is ook erg handig als je een wat grotere lintzaag hebt.

Maargoed, als ik alles kwijt zou zijn, zou ik eerst een bovefrees kopen, dan een boormachine (liefst kolomboor), dan een lintzaag, dan de vandikteschuurmachine. Dan alle andere schuurmachines en dergelijke. Mijn eerste tien gitaren heb ik gebouwd met een goede bovenfrees, een goedkope kolomboorstandaard en boormachine, een dremel voor inleg, een decoupeerzaag, en verder handgereedschap. En niet enorm veel handgereedschap.

Het werkt sneller en secuurder en prettiger als je wat meer tot je beschikking hebt, vind ik, maar noodzakelijk is het zeker niet.

Valoosj
27 juli 2008, 22:52
Heel hard bedankt Mattia! Ik ga zo snel mogelijk eens langs bij de goede man met het gereedschap :)