PDA

View Full Version : twee versterkers verbruiken maar 80 watt?



harrie-beton
9 februari 2008, 22:39
Ik heb een stroommeter, die meet de stroom in watt plus nog een aantal andere dingen zoals ampere, voltage enzovoort.
Nu heb ik hem gebruikt op mijn espressomachine, 1200 watt. Stofzuiger 900 watt, computer 300 watt. U snapt het.
Ik heb hem ook in de oefenruimte aangesloten op mijn 2 versterkers. Het zijn Peavey TKO115 versterkers. Als wij vrij hard spelen (lampje van speakerprotect gaat aan) geeft de meter 80 watt aan. Dat zijn twee versterkers op 1 stroomblokje.
Klopt dat wel?

Chris Winsemius
9 februari 2008, 22:46
Stroommeters meten Ampères, geen Watts (dat is de eenheid van vermogen).

bass blom
9 februari 2008, 22:50
bij je koffieapparaat meet ie een constante stroom, ok vermogen..
bij die versterkers een hoop pieken en een hoop bijna niets.
zet er een 1K tone op of beter witte ruis en dan nog eens meten :D

crapton
9 februari 2008, 23:08
Hij meet toch gewoon wat hij meet? Hij heeft m geijkt aan de hand van een aantal andere apparaten en dat lijkt te kloppen. Dus dan is het vrij logisch dat de meting van die TKO115's ook klopt. Kan zijn dat het slechts het rust-vermogen is, dwz de verliezen in de versterker als hij verder stil is. Zou best kunnen voor een transistor amp.

Ga je ze belasten dan zal t er wel anders uit gaan zien...

johantipker
9 februari 2008, 23:32
ff heel simpel denken... (niet gehinderd door al te veel kennis... :D

dan zou je wellicht spelen met max 2x 80 watt?

(weet niet hoeveel vermogen er wegraakt aan warmte enzo...)

80 watt geeft een extra geluidsopbrengst van 19 db, bij 2x 80 watt 3 db extra dus totaal extra lawaai = 22 db

beetje 15 inch speaker heeft een rendement van 98 db = die 22 db; sta je op 120 db te spelen? (dan wil ik al niet meer naast je staan...)

Maar wellicht klopt van deze redenatie geen ene reet....

Rude Perception
10 februari 2008, 13:44
Ik denk dat je inderdaad de pieken niet meet. Op mijn 40 watt (buizen)versterker staat dat hij 160 watt trekt.

@johan: Je moet bedenken dat dat is gemeten op de afstand van de speaker dat de golf zich over 1 vierkant meter heeft verdeelt. Dit is dus op een zeer korte afstand van de speaker. Wordt het ook nog ingewikkeld door de invloed van de kast. Voor het gemak ga ik uit van een halve bol. De oppervlakte van een bol is: 4*pie*r^2.
wortel(1/4/pie)=0,28 (heb voor pie 3,14 ingevuld)
Ik zou op oefenruimteniveau niet zo dicht bij een speaker willen staan.
(shit, dit is voor een hele bol, ik moet nu naar een gig, dus ik ga het niet opnieuw uitrekenen. Dit is dus als de versterker een rendement heeft van 100% (not)

BlackSun
10 februari 2008, 15:13
Zet er eens een sinus op, en meet dan nog eens :)
Je meet nu alleen vermogen in 'rust'.