PDA

View Full Version : Hums of SingleCoils



CarlosRocks
9 februari 2008, 18:03
Ik wil een gitaar (dit is echt al het zoveelste topic met dat, ik weet het, maar) ik weet alleen niet zo goed wat beter is, humbuckers of singelcoils, ik ben van plan een beetje de stijl van Santana, RHCP, en soms een beetje scheuren zoals AC/DC, en kunnen jullie ook een gitaar aanraden tot ± €350

Danku ;)

Vonk
9 februari 2008, 18:21
RHCP=singlecoil
ACDC=humbucker

Je noemt wel 2 bands die heel erg typerend zijn voor de genoemde pups.

Misschien een humbucker die je kan splitten?

Otje
9 februari 2008, 18:29
Peppers = single coil.

AC/DC...? Angus is humbucker. En als je naar een album als Ballbreaker gaat luisteren dan hoor je het mooiste wat een PAF je te bieden heeft. Malcolm speelt op een Gretsch met een Filtertron erin. Technisch gezien is dat een humbucker, heeft ook het formaat van een humbucker, maar qua geluid zit een Filtertron ergens tussen humbucker en single coil in. Errug lekker.

Als ik echt zou moeten kiezen tussen HB of SC, dan nam ik SC. Meer karakter, meer dynamiek, meer toon.

Qua gitaar: voor 350 euro kun je een heel scala aan redelijk goede gitaren kopen. Wat het wordt is heel persoonlijk. Zelf zou ik voor een semi-akoustische Epiphone of Ibanez gaan, daar kun je niet fout mee gaan.

CarlosRocks
9 februari 2008, 19:26
Like Deze (http://guitare.playback-europe.com/produits.php?prodid=9411&partner=kelkoo_NL)
Epiphone dot 335?
Maar ik zie heel veel op andere topics dat een semi hollow juist slecht isvoor de distortion ofzo?:chicken:

jerome
9 februari 2008, 20:26
RHCP=singlecoil
ACDC=humbucker



Je noemt wel 2 bands die heel erg typerend zijn voor de genoemde pups.

Misschien een humbucker die je kan splitten?


+1
Dat zijn ook 2 bands waar je het hout van de gitaar hoort (zelfs bij ACDC)!
Dan moet je zeker geen hollow body kopen.
Ik zou zeggen een HSS strat of een SG waar je de humbuckers enkelspoelig van kan schakelen

Frisods
9 februari 2008, 23:19
Peppers = single coil.

Stond mij vaag iets van bij dat john op een gretsch heeft gespeeld of zit ik nu te lullen?

iWishmaster
9 februari 2008, 23:52
Stond mij vaag iets van bij dat john op een gretsch heeft gespeeld of zit ik nu te lullen?
Hij speelt op een Gretsch 1955 White Falcon op het album Californication, voor de rest zover ik weet alleen maar SSS Fender Strats.

Maar ontopic: Rond dat budget zou ik (persoonlijk) naar een (tweedehands) strat HSS kijken. Ben niet zo goed op de hoogte van de prijzen, maar een japanner of mexicaan zal wel te vinden zijn gok ik zo.

CarlosRocks
10 februari 2008, 11:27
Hij speelt op een Gretsch 1955 White Falcon op het album Californication, voor de rest zover ik weet alleen maar SSS Fender Strats.

Maar ontopic: Rond dat budget zou ik (persoonlijk) naar een (tweedehands) strat HSS kijken. Ben niet zo goed op de hoogte van de prijzen, maar een japanner of mexicaan zal wel te vinden zijn gok ik zo.

John Speelde btw ook op een gretsch, weetniet welke, bij Live At Slane Castle.

een Strat HSS van Fender of Squier?

Otje
10 februari 2008, 11:31
Een Fender Strat is beter dan de meeste hollowbody Epiphones, behalve misschien de modellen die geen Gibsoon kloon zijn. Maar als het een Squier moet worden vanwege de prijs, dan nam ik een Epi!

CarlosRocks
10 februari 2008, 12:06
Ik zou zeggen een HSS strat of een SG waar je de humbuckers enkelspoelig van kan schakelen

Ik kan nergens zo'n SG vinden

jerome
10 februari 2008, 12:33
Ik bedoel een Gibson SG model/kloon, maar daar zijn er niet zoveel van.
En een originele heb je natuurlijk niet voor 350 Euro
Een (japanse) HSS Strat is makkelijker te vinden en veelzijdiger.

CarlosRocks
11 februari 2008, 18:20
Ik heb gister op een strat gespeeld, en zo lekker vind ik die niet spelen, een les paul vind ik wel lekker spelen, en een mooi geluid hebben, maar niet de echte RHCP sound, das wel jammer, maar ik denk eigenlijk dat het een LP word, maar ik weet niet echt welk merk ik zou moeten nemen, hij had een Gibson maar mij musicstore keulen is de goedkoopste gibson les paul, 1000 euro:D dus kan iemand mij een merk aanraden? voor 350 euro max,

jonesd
11 februari 2008, 18:22
Ik zou misschien ook eens naar een tele kijken. Een london city of zo...

Buzzer
11 februari 2008, 18:36
Hij speelt op een Gretsch 1955 White Falcon op het album Californication, voor de rest zover ik weet alleen maar SSS Fender Strats.

Maar ontopic: Rond dat budget zou ik (persoonlijk) naar een (tweedehands) strat HSS kijken. Ben niet zo goed op de hoogte van de prijzen, maar een japanner of mexicaan zal wel te vinden zijn gok ik zo.


John speelt inderdaad californication op een White Falcon. Hij speelt ook vaak op een '62 reissue strat maar hij heeft ook een telecaster voor songs als Under the bridge(?). Maar z'n strat is toch de meest gebruikte/bekendste.

On topic: Een gitaar met humps EN single coils? Yamaha heeft een paar aardige voor dat budget geloof ik.

:speed: Buzzer

Maxdegraaf
11 februari 2008, 18:55
John, spelende op een RI. Was het maar zo. Nee nee, deze kerel speelt vrijwel alleen maar op vintage gitaren, waaronder de '62 strat die anthony hem gaf toen hij terug kwam bij de band.

En Ibanez' GRG serie, toch ook wel oke lijkt me. In ieder geval wel even waard om naar te kijken.

.john.s
11 februari 2008, 19:16
ik zou voor beide gaan bijv. 2 sc en 1 hb. dan heb je het scheurgeluid en een echte rocksound.

iWishmaster
11 februari 2008, 19:22
Ik heb gister op een strat gespeeld, en zo lekker vind ik die niet spelen, een les paul vind ik wel lekker spelen, en een mooi geluid hebben, maar niet de echte RHCP sound, das wel jammer, maar ik denk eigenlijk dat het een LP word, maar ik weet niet echt welk merk ik zou moeten nemen, hij had een Gibson maar mij musicstore keulen is de goedkoopste gibson les paul, 1000 euro:D dus kan iemand mij een merk aanraden? voor 350 euro max,

Epiphone is het budgetmerk van Gibson. Vooral als je tweedehands zoekt naar de wat oudere (searchfunctie doet het even niet, maar zoek naar het topic "laten we het eens over Epiphone Les Paul hebben"). De nieuwe in de winkel zullen vast ook prima zijn hoor, maar er is kans dat je een rotte appel aantreft, dus vooral goed testen! Maar een RHCP geluid zul je uit een epiphone bij lange na niet krijgen. Je noemt eigenlijk 2 compleet tegenovergestelde sounds, als je dat uit 1 gitaar wilt halen zul je toch moeten kiezen om redelijk sterk naar 1 van de 2 te 'leunen'. Een HSS strat kan wat scheuren en heeft redelijk de RHCP sound, terwijl een Epiphone lekker scheurt maar je er alleen met heel veel versterker gepiel een beetje RHCP-achtige sound uithaalt waarschijnlijk.

Gibson-modellen hebben vrijwel altijd een dikkere neck als strat-modellen, als jij gibson fijner vindt spelen, zou ik zeker daarvoor gaan. Voor mij heeft goede bespeelbaarheid meer waarde als een andere sound (zolang het maar wel een goede kwaliteit sound is) ... Maar dat is erg persoonlijk!

CarlosRocks
13 februari 2008, 17:06
Gibson-modellen hebben vrijwel altijd een dikkere neck als strat-modellen, als jij gibson fijner vindt spelen, zou ik zeker daarvoor gaan. Voor mij heeft goede bespeelbaarheid meer waarde als een andere sound (zolang het maar wel een goede kwaliteit sound is) ... Maar dat is erg persoonlijk!

Ik heb 2,5 jaar akoestisch gespeeld en ben heel erg gewend aan de dikke hals. Maar ik wil ook nog een spelen op een ES335, SG en Tele en jagmaster

weet iemand iets over deze gitaren??