PDA

View Full Version : Spuiten over bestaande lak?



marter544
9 februari 2008, 17:51
Hallo,

Heb een vraagje, heb spuitspullen gehaald (witte en blanke lak, verschillende korrels schuurpapier etc.), gitaar helemaal uit elkaar gehaald, en wil gaan spuiten. De gitaar is nu zwart, en ik wil er wit over heen, bepaalde delen, die plak ik af. Deze zwarte stukken wil ik wel glimmend houden, hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken, of is dit eigenlijk niet te doen? Ook ivb met het dekken van de lak, omdat het wit op zwart is, en het wit écht wit wil hebben.

Alvast bedankt!

Martijn

hassent
9 februari 2008, 20:49
Wat voor lak heb je gekocht en wat voor lak zit er op? Dat is vrij belangrijk om als eerste uit te zoeken! Cellulose en Acryl gaat bv niet lekker samen....

marter544
9 februari 2008, 23:17
Het is allemaal acryl, dus dat zit wel goed.

JazzBass
10 februari 2008, 18:30
Je wilt dus bepaalde delen zwart houden? Lijkt mij het beste om dit goed af te plakken.
Dan de stukken, die wit moeten, redelijk goed opschuren, zodat de verf goed hecht. Dan wit spuiten, en dan kun je het in zijn geheel lakken.
Eventueel probleem: de witte verf moet je een behoorlijk aantal lagen voor aanbrengen om het goed dekkend te krijgen. Dit kan zorgen voor een hoogteverschil in de witte en zwarte gedeeltes.
Je zou ook het gedeelte dat wit moet kunnen schuren tot op de grondlak, maar dan moet je het héél strak langs het zwarte ( dat moet blijven ) schuren, en dat kun je eigenlijk ( bijna ) niet goed krijgen.
Voor precieze methoden om te lakken moet je in de lak-faq kijken, maar ik hoop dat je met mijn info een eind komt.
Veel succes! :hippie:

BrianMay
10 februari 2008, 18:34
Waarom schuur je niet de hele body, en spuit je hem helemaal opnieuw? Dan krijg jeg een hoogteverschillen, en hoef je ook geen ingewikkelde trucs uit te voeren. Dus gewoon helemaal kaal schuren, dan de gitaar gronden, dan helemaal wit spuiten, en dan de delen die je wit wilt houden afplakken, en de gitaar met zwart overspuiten. Dan hoef je ook geen tig lagen wit te gebruiken, omdat het dan eerder dekt.

marter544
10 februari 2008, 18:48
Allemaal bedankt voor de hulp! Waarom ik em niet ga strippen? Omdat het een el-cheapo Ibanez is, waar een millimeters dikke laklaag op zit, en dat dan óntzettend veel werk zou worden...

Ik denk dat ik het hele zooitje ga opschuren, nat met korrel 600. Afplakken, spuiten, licht opschuren, blanke lak er over heen, en dan polijsten.