PDA

View Full Version : Waarom speelt iedereen toch op Fender Jazzbassen?



Horus
9 februari 2003, 18:13
Laatst een 5string fender jazzbas uitgeprobeert. Wat een baggerding zeg. Toch spelen er zooooooooo veel bandjes op Fender Jazzbassen, snap dat niet zo.

De gitaarwinkel waar ik vaak naartoe ga (The American Guitar Store in Enschede) vind het totaal niet erg als ik zo'n beetje alle bassen die ze hebben uitprobeer dus dat heb ik dan ook gedaan, en eigenlijk vond ik alleen de Musicman Stringray (4string) lekker. Zeg maar gerust natte-droom achtig lekker :smile: Pfoe wat een lekker ding zeg, helaas wel erg prijzig maarja....

Zelf speel ik nu op een 4string Peavey, goedkoop ding maar klinkt wel mooi rond. Slappen klinkt bagger maarja. Maargoed, ff terug naar de topic, jullie spelen toch niet op een Fender Jazzbass of wel?

bathmutz
9 februari 2003, 18:24
ik heb er een tijdje geleden op gespeeld, een 4 snaar jazz, klonk wel okee, beetje een ja uh.. planken geluid.
maar dat er zoveel mensen op spelen in wel overdreven inderdaad. :wink:

BathMutZ

wimpie
9 februari 2003, 18:25
yep .......Fender Jazzbass 5 snaar met een J-Retro pre-amp.. klinkt zoooo lekker , kep mn Stingray5 dr voor verkocht.

wimpie
9 februari 2003, 18:26
waarom spelen zo veel mensen op een Fender Jazzbass ???????????;-)

dikkie dik
9 februari 2003, 18:48
iedereen wilt iets lekkers in de hand hebben liggen

bassopotmus
9 februari 2003, 18:53
Uh, ze klinken goed, zien er goed uit, en spelen lekker. Maar dat lijkt me een verre gok.
Ik wil er wel ene hoor!

BB
9 februari 2003, 19:00
Op 2003-02-09 18:13, schreef Horus:
Laatst een 5string fender jazzbas uitgeprobeert. Wat een baggerding zeg. Toch spelen er zooooooooo veel bandjes op Fender Jazzbassen, snap dat niet zo.

Ooit al gehoord van de uitspraak "smaken verschillen"? 't I s niet omdat JIJ het een slechte gitaar vindt, dat dat ook zo is ... Begin niet meteen te zagen alstublieft.

wim60
9 februari 2003, 19:49
Ik heb vorige week Mex Jazz Bass ingeruild voor een American Jazz Bass V geloof me wat een kwaliteits verschil en afwerking! Van het geluid moet je houden,ik wil niet anders, die hals lijkt wel van metaal geen beweging in te krijgen hij is een stuk duurder maar ik vind het echt waard alleen de 2color sunburst kost 150 euro meer,is wel schitterend,ik heb veel bassen gehad maar dit is gewoon top!

bathmutz
9 februari 2003, 20:11
zeg BB, ik wil niet zeuren maar doe het toch maar even. als smaken zouden verschillen zou niet (bijna)iedere een jazz fender kopen. :grin:

maar het lijkt een beetje zo dat er verder geen andere basjes zijn als je de gemiddelde bassist ziet die nogal veel geld te spenderen heeft. (ik jaloers?? ja!! :smile: )

BathMutZ

Horus
9 februari 2003, 20:22
snap best dat sommige mensen d'r gek op zijn, maar ik heb het idee dat de meeste bassisten die wat geld hebben zoiets hebben van: ik moet wat nieuws, oeh! er staat fender op! en die en die speelt er ook op! dan zaldie wel goed zijn! zijn ook vast wel goede gitaren, maar ik durf te wedden dat in ieder geval 70% van de artiesten die een jazzbass bespelen liever een ander zouden hebben als ze verder hadden gekeken dan hun neus lang is.

basswasp
9 februari 2003, 21:32
Ik durf te wedden dat dat percentage veel lager is...

maar daar hebben we niks aan. Er zullen idd veel mensen op een Jazz spelen zonder even goed gekeken te hebben... maar da's bij zoveel bassen... Verder lijkt me een Jazz gewoon een kwaliteitsbas, maar smaken verschillen...

BB
9 februari 2003, 21:32
Als iedereen er toch op speelt, dan is daaruit te concluderen dat het gewoon een topbas is ... simple as that.

Laus
9 februari 2003, 22:16
je hebt bouwers die hun gitaar bouwenmet een specifiek geluid in gedachten(Fender) en je hebt bouwens die zo nauwkeurig mogelijk de trillingen van de snaren willen weergeven(F-bass, Basslabs, Alembic, enz.)

het geluid van een Jazzbass, lekker knorrig, spreekt dus blijkbaar aan.

En zelf vind de kwaliteit van de halsen van Fender van buitengewone kwaliteit. Zelfs F-bass kan daar ondanks dat ze 2000 euro meer kosten vrijwel niet aan tippen.

FleaBass
10 februari 2003, 09:27
ja ik heb veel bassen gehoord, maar nog niet echt een gehoord die zo (lekker) knort als een fender jazz.. ik heb ook een fender jazz deluxe, speelt zoalsie knort, lekker :grin:

AllodoX
10 februari 2003, 09:30
Fender heeft goeie bassjes, hoewel de afwerking van de mexikaantjes op sommige punten wel wat beter zou mogen..

Waarom zijn ze populair ? klinken lekker ( mits je techniek goed is, maar dat geldt voor alle bassen :smile:

jaalst
10 februari 2003, 10:55
Voor mij zijn de merken Fender, Musicman, OLP etc de meest lelijke logge strijkplanken ooit gebouwd...
Ik heb zelf een Fender gehad....het speelde goed....maar die vorm....My God wat lelijk!!!Maar ik zeg dus dat dit in mijn optiek zo is!!!
Als ik aan mijn vader of wie dan ook vraag "noem eens een gitaarmerk" dan roept men in koor Fender....zelfs mensen die niets van muziek weten die roepen fender!
Misschien wordt Fender op die manier wel een soort van draagbaar bedevaartsoord.
Iedereen die begint met spelen loopt in mijn ogen dan ook al snel naar de Fender-rek als hij of zij hun eerste basje mogen uitzoeken voor pap en mam, deze blijken natuurlijk net iets buiten de beurs te vallen en dus wordt gekozen voor een imitatie met als doel OOIT nog eens een "echte" te kopen.
In mijn optiek borduren merken als Fender en Musicman voort op achterhaalde technieken,
alleen de logge vorm al...ik persoonlijk vind het een van de lelijkste ontwerpen die ik ken...
De body gaat nog maar de kop en die lelijke grote stemmechanieken....'t ziet voor mij niet uit!
Maar veel mensen spreekt dit aan...er staat Fender Of Musicman op, dan zal het wel goed zijn!
Maar begrijp me niet verkeerd, deze merken hebben zich door de jaren heen bewezen en zijn zeer zeker kwalitatief goed.
Alleen zou ik graag roepen naar deze bouwers....

BEDENKT EENS EEN NIEUW ONTWERP......

AntY
10 februari 2003, 10:59
ik ben het helemaal met je eens.... ZOLANG ZE MAAR NIET DE KANT OP GAAN VAN DIE SLAPPER!!!! (*evilgrin)

bassopotmus
10 februari 2003, 16:41
jah en laten we allen ff kijken naar die nieuwe plastic dingen jeeh wat een mooie dingen, alsof de Smart het toppunt van auto-ontwikkeling is. Neej geef mij maar een oude Amerikaan uit 60/70.
Zo ook bassen, ooit bedacht en werkt nog steeds, waarom veranderen?

Ruud
10 februari 2003, 19:12
Tja als ze allemaal zoals jou waren.. hadden we ook nooit veel technologische vooruitgang gehad... dan waren we wel ergens in het stenen tijdperk (= zonder basgitaar) blijven hangen... en de basgitaar stamt ook af van de Double bass.. als Leo Fender nooit de basgitaar bedacht had,had jij het heel wat moeilijker gehad als je op de fiets naar het oefenhok moest...(effe voor de duidelijkheid, dit is vrolijk bedoeld..dus niet direct allemaal happen..)

emielow
10 februari 2003, 19:21
kvin fender ook n beetje standaard inderdaad. maar spelen wel lekker.

kzou zelf voor dat geld wel wat anders uitzoeken denkik

BB
10 februari 2003, 19:26
Op 2003-02-10 10:55, schreef jaalst:

BEDENKT EENS EEN NIEUW ONTWERP......


Waarom een ontwerp dat perfect is veranderen? Als die ontwerpen jou niet aanstaan, koop dan andere merken met ontwerpen die oerlelijk zijn. Neem nu het grootste deel van de "high end" bassen. Allemaal zien ze eruit als een stuk plastic en de veranderingen aan het ontwerp van Fender lijken nergens op. Neenee, Fender is en blijft top qua klank, looks en degelijkheid. Laat Fender die ontwerpen nog maar een paar decennia verkopen. Wil je iets anders, dan koop je gewoon bij een ander merk, simpel toch ...

basbeest
10 februari 2003, 19:47
Ik heb de berichtjes zo een beetje doorgelezen maar ik zie niets over speelstijl. Ik vind persoonlijk de fender jazz basjes heerlijk spelen vooral omdat ik veel van jaco speel en dat speelt gewoon heel erg lekker op zo'n bas. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar ik vind het zielig om te zeggen dat het bagger bassen zijn. Ik heb vorige week op een elrick gespeelt en dat was ook helemaal top ondanks dat de vorm me niet zo aanstond (zie http://www.bassmatters.nl ). Prijs kaartje bleek er achteraf ook wel een beetje naar te zijn. Dus ik hoop niet dat er veel mensen rondlopen met zo'n kortzichtige houding van het is fender dus het zal wel goed zijn of het zal wel bagger zijn maar probeer gewoon wat het beste bij jou stijl past en wat jij het lekkerste vind klinken.

bassopotmus
10 februari 2003, 20:38
BB is the man!!
Ochjah, mar waarom start je nu een topic om jazz af te zeiken, dan krijg je dit..

Horus
10 februari 2003, 20:56
helemaal mee eens BB, denk dat zo'n ding gewoon nix voor mij is (alhoewel ik Fender stratocasters wel weer top vind).

En de fenders zijn ECHT geen perfecte gitaren. Probeer maar eens een Fodera ofzo, maarja, moet je wel over een toren geld geschikken.

jaalst
10 februari 2003, 22:21
Waarom een ontwerp dat perfect is veranderen? ......
Allemaal zien ze er uit als een stuk plastic....


Ik heb duidelijk gezegd dat dit mijn MENING is....even lezen, dat voorkomt een hoop ergernis en typ werk van jouw kant BB!!!

Dit zijn uitspraken die je alleen maar kunt doen als je nog nooit eens je horizon verruimd hebt en iets anders de kans hebt gegeven.
Als je Fodera als plastic vind uitzien, of Status, Alembic, Jaydee (nee geen slapper), Knooren, Ken Smith, Pedulla....dan vraag ik me af welk andere merken je bedoeld!

Chris Wolstenholme
10 februari 2003, 23:05
pedulla is wel mooi spul trouwens

raptor :smile:

Laus
11 februari 2003, 14:06
da is rond dat pedulla. vink niet zo mooi. geluid is idd zo ongeveer het strakste wat je kan krijgen.

Wouter G
11 februari 2003, 16:03
Speel toch gewoon wat je lekker vindt, is dat een Fender, so be it. Een ander is ook goed. Ik ben blij met mijn Hartke en so what als mensen zeggen dat ik beter een Fender had kunnen kopen. Ik moet er op spelen, en ik vindt het lekker klinken. Maar dat zoveel mensen erop spelen wil toch wel wat zeggen over de kwaliteit van die dingen.

Semafoor
11 februari 2003, 22:47
Ik voel me toch een beetje verplicht te reageren :smile:.
een jazz klinkt lekker, speelt lekker, is meestal goed afgewerkt, is betrouwbaar, robuust en ziet er in mijn ogen ook nog eens mooi uit.
Nou zijn er ook nog wel andere bassen dan fenders idd, maar voorlopig ben ik dik tevreden en velen met mij.